یکی از باستانشناسان ایران وجود وصیتنامهای منتسب به کوروش که در برخی پایگاههای اینترنتی، نشریات، پوسترها و کتابها منتشر شده را رد کرد و گفت: هیچ سندی دال بر اثبات وجود وصیتنامهای از پادشاه هخامنشیان وجود نداشته و ندارد.
به گزارش مهر، «فرزندان من، دوستان من! من اکنون به پایان زندگی نزدیک گشتهام. من آن را با نشانههای آشکار دریافتهام. وقتی درگذشتم مرا خوشبخت بپندارید و کام من این است که این احساس در کردار و رفتار شما نمایانگر باشد، زیرا من به هنگام کودکی، جوانی و پیری بختیار بودهام. همیشه نیروی من افزون گشته است، آن چنان که هم امروز نیز احساس نمیکنم که از هنگام جوانی ناتوانترم. من دوستان را به خاطر نیکوییهای خود خوشبخت و دشمنانم را فرمانبردار خویش دیدهام. زادگاه من بخش کوچکی از آسیا بود. من آن را اکنون سربلند و بلندپایه باز میگذارم. اما از آنجا که از شکست در هراس بودم، خود را از خودپسندی و غرور بر حذر داشتم. حتی در پیروزیهای بزرگ خود، پا از اعتدال بیرون ننهادم. در این هنگام که به سرای دیگر میگذرم، شما و میهنم را خوشبخت میبینم و از این رو میخواهم که آیندگان مرا مردی خوشبخت بدانند...» اینها بخشی از وصیتنامه جعلی منتشر شده در پایگاههای اینترنتی است.
این متون به گفته یکی از باستانشناسان نه تنها غیرواقعی است بلکه توسط عدهای از افراد کوروشپرست که از تاریخ فقط نام کوروش را حفظ کردهاند نوشته شده است.
بررسی زبان و الفاظ امروزی به کار رفته در این متون نیز به خوبی نشانگر روایت وصیتنامهای جعلی از پادشاه هخامنشی است که بیش از 2500 سال پیش زندگی میکرد.
انتشار نوشتهای منتسب به کوروش هخامنشی نه تنها در صفحات اینترنتی بلکه در کتابها نیز ورود پیدا کرده است به گونهای که سال گذشته یکی از انتشاراتهای معروف کشور نیز اقدام به چاپ وصیتنامه کوروش کرده است.کامیار عبدی یکی از پژوهشگران و باستان شناسانی است که پژوهشها و مطالعات زیادی را درباره دوره هخامنشیان انجام داده است. او در این باره گفت: منابع تاریخی و مکتوب مربوط به دوره هخامنشیان را مطالعه کرده و میدانیم کدام منابع موثق و قابل استناد هستند. این منابع سنگ نبشته یا گل نوشتههایی بودهاند که از دوره هخامنشیان به جا مانده است. ولی تا جایی که میدانم چیزی به نام وصیتنامه کوروش نداشتهایم.
این باستانشناس ادامه داد: این وصیتنامهها را به داریوش نیز نسبت میدهند. روی آرامگاه داریوش متنی را مشاهده میکنیم ولی نمیتوان به آن وصیتنامه گفت. این متن بیشتر به یک گزارش کاری چندزبانه از زندگیاش است تا وصیتنامه.
این فارغالتحصیل دانشگاه میشیگان در پاسخ به این سوال که چه کسانی ممکن است این متون را نوشته باشند گفت: عدهای از کوروشپرستان افراطی که تا نام کوروش را به زبان میآوریم ادعای میهنپرستی میکنند درحالی که از تاریخ و دوره تاریخی هخامنشیان اطلاعی ندارند.