ايران، مقصد رازآلود گردشگري دنيا

اما در شبكه اجتماعي توييتر عكس‌ها صرفا از طبيعت و آثار تاريخي نيست، كه چندي است كاربران عكس‌هاي مردم كوچه و بازار را هم در اين ميان منتشر مي‌كنند، عكس‌هايي از مردم محروم روستاهاي دورافتاده، جزو عكس‌هايي است كه در اين ميان خودنمايي مي‌كند.
کد خبر: ۳۹۸۹۱۷
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰ 08 May 2014
|
9641 بازدید
|
۸
مدتي است هشتگ mustseeiran (بايد ايران را ببينيد) در توييتر راه افتاده، كاربران ايراني اين هشتگ را براي معرفي جاذبه‌هاي ايران به راه انداخته‌اند و عكس‌هايي از جاذبه‌هاي توريستي، تاريخي و فرهنگي ايران را در اين شبكه اجتماعي منتشر مي‌كنند تا برسد به دست گردشگراني كه به دنبال يك مقصد گردشگري شرقي هستند و شايد جاذبه‌هاي ديدني ايران بكشاند گردشگران فرهنگي را و ميزان ورودي گردشگر خارجي مان رشدي پيدا كند چشمگير.

به نوشته اعتماد، فضاي مجازي اما امكان مناسبي است براي اطلاع‌رساني، تبليغات و معرفي انواع و اقسام جاذبه‌ها و استفاده از اين پتانسيل مي‌تواند بر شناساندن ايران در بعد جهاني كمك شايان توجهي كند. اما زيرساخت‌هايي كه متوليان و كارشناسان اين حوزه از آن دم مي‌زنند، شايد هنوز آماده و پذيراي حجم گردشگري كه در انتظارش هستيم، نباشد. شايد هم درست‌تر آن باشد كه ابتدا به مشكلات داخلي حوزه گردشگري توجه كرد و به گسترش زيرساخت‌ها پرداخت تا اگر تبليغات مثمر ثمر بود و فرهنگ دوستان تمايل به ديدن ايران داشتند، با كمبود مكان اقامت و هتل و مشكلات حمل و نقل مواجه نشوند.

اما آرش نورآقايي، كارشناس اين حوزه مشكلات در اين حوزه را وسيع‌تر مي‌داند. او معتقد است هنوز كشور خودمان، ايران را نمي‌شناسيم تا برايش برنامه‌ريزي كنيم. نورآقايي در گفت‌وگو با اعتماد در اين خصوص گفت: «ديروز از نمايشگاه اي‌تي‌ام برگشتم، بيش از 50 درصد سمينارهايي كه در حاشيه نمايشگاه برگزار مي‌شد در زمينه گردشگر الكترونيك بود و عمدtvvvه‌اش تمركز بر شبكه‌هاي اجتماعي. Social network ‌ ها به خوبي كار مي‌كردند و اين براي هركسي كه در اين زمينه دستي در كار دارد، هيجان‌انگيز بود. ما چندسال پيش در جشنواره سفرنامه‌نگاري ناصر خسرو حضور بلاگر‌هاي سفر و اهميت‌شان را مطرح كرديم، 120 نفرشان را هم حتي شناسايي كرديم، در دور دوم هم نشست بلاگر‌ها و موزه‌ها را گذاشتيم و همه را تشويق مي‌كرديم كه اين كار را ادامه دهند.»

او با اشاره به سمينار برگزار شده گفت: «در سمينار به شركت‌كنندگان ياد مي‌داد كه اگر هتلدار هستند يا فعال حوزه گردشگري، چگونه بايد در فضاي مجازي اطلاعات و تبليغات خود را منتشر كنند يا خود را معرفي كنند. اينكه چه زماني و چه محتوياتي را در شبكه‌هاي اجتماعي پست كنند و اينكه با مردم حرف بزنند و نه از مردم. آنها تاكيد دارند كه بايد در ذهن مردم يك جامعه رسوخ كرد و از جذابيت هاگفت و اينكه هدف را شناسايي نكرده باشيم و صرفا به كار تبليغات بپردازيم تاثير آنچناني نخواهد داشت.»

عكس‌هايي كه به واسطه اين هشتگ در توييتر منتشر مي‌شود، عكس‌هايي از جاذبه‌هاي بناها، آثار تاريخي و فرهنگي و طبيعت چهارفصل ايران است، كمتر عكس‌ها به مردم و فضاي فرهنگي ايران مي‌پردازد. نورآقايي با تاكيد بر اينكه از شناساندن مردم ايران به دنيا در كنار جذابيت‌هاي ديگرش نبايد غافل شد مي‌گويد: «هشتگ درست كردن كار مفيد و خوبي است اما صرف اينكه عكس‌هايي از ايران را به نمايش بگذاريم، دردي را دوا نمي‌كند. گردشگران صرفا به واسطه تبليغات از آب و هوا و طبيعت ايران و آثار تاريخي‌اش به اين كشور سفر نمي‌كنند، آنها بر اساس شنيده‌ها و زمزمه‌هايي كه در مورد اين سرزمين و مردمش شنيده‌اند به اينجا سفر مي‌كنند. كانسپت گردشگري ايران متفاوت است، اگر گردشگري غربي يا شرقي بخواهد معماري اسلامي را ببيند به مراكش سفر مي‌كند، اگر بخواهد آب و هواي ايران را درك كند به كشورهاي همسايه مي‌رود كه چيزي مشابه ايرانند. اما در اين ميان مسائلي مهم‌تر چون تاريخ ايران، موسيقي نواحي متفاوتش، غذاي اقوام ايراني و مردم ايران و فرهنگ‌هاي متفاوت‌شان‌اند كه جذابيت ايجاد مي‌كند. ايران از مناطقي است كه براي مردم دنيا هميشه راز آلود بوده و هست. مشكل اينجاست كه ما كارشناسان هنوز به وحدت كلمه در خصوص اين جريان نرسيده‌ايم.»

اما پيشنهاد دعوت از بلاگر‌هاي خارج از ايران، پيشنهادي بود كه نورآقايي به سازمان متولي گردشگري در ايران داده بود، وي در خصوص اين پيشنهاد گفت: «بحث وبلاگ نويسي و شبكه‌هاي اجتماعي بحثي جدي و مهم است، به ميراث فرهنگي پيشنهاد دادم كه 100 تا بلاگر را به ايران دعوت كنيم، معرفي كنيم كشور را، فرهنگ مردم را و هرآنچه بايد ببينند و نتيجه‌اش را ببينيم. اما متاسفانه ارگان متولي هنوز نمي‌دانند كه بايد رويكرد داشته باشند، اينكه ما تك تك داريم براي گردشگري و رونق يافتنش در كشور كارهايي چون ساختن هشتگ مي‌كنيم، خوب است ولي دنيا در اين مورد خيلي جلوتر از ماست.»

او معتقد است ايران به خاطر تغيير سياست‌ها و تغيير دولت نيست كه در اذهان مردم جهان جا باز كرده بلكه مدتي است وارد سفره گردشگري دنيا شده، چون مقصد گردشگري در دنيا درحال تغيير است. اين را بيش از 90 درصد مردمي كه براي ديدن كشور به اينجا مي‌آيند مي‌گويند. شايد سال‌هاي بعد اوضاع سياسي ايران بهتر از حالا هم شود، اما الان دوره‌يي است كه گردشگري ايران مي‌تواند رونق بگيرد و وقتش است براي توسعه اين صنعت كارهايي انجام دهيم كه اگر زمانش و دوره‌اش بگذرد، مي‌تواند از اذهان مردم جهان هم پاك شود.

اما در شبكه اجتماعي توييتر عكس‌ها صرفا از طبيعت و آثار تاريخي نيست، كه چندي است كاربران عكس‌هاي مردم كوچه و بازار را هم در اين ميان منتشر مي‌كنند، عكس‌هايي از مردم محروم روستاهاي دورافتاده، جزو عكس‌هايي است كه در اين ميان خودنمايي مي‌كند. انگار كاربران مي‌خواهند همه زواياي كشور را، همه ضعف و قوت‌هايش را نشان دهند تا مجموعه‌يي كامل باشد براي كسي كه به اين واسطه با كشورمان آشنا مي‌شود.

نورآقايي مي‌گويد: «هشتگ بسازيم، مگر زيرساخت داريم كه گردشگر بيشتري به كشور بياوريم. آنچه در حال حاضر مي‌بينيم، عدم اطمينان براي سرمايه‌گذاري است. اگر سرمايه‌گذار هم باشد، ما نمي‌دانيم گردشگر چگونه بايد به ايران بيايد، در حال حاضر هتل‌هاي اصفهان و شيراز ما پر است و هتل‌هاي تبريز، نيشابور ودر مجموع استان خراسان كه جاده ابريشم دارد و مركز بزرگ‌ترين تحولات فرهنگي هنري دنياست، خالي. اينكه گردشگر به بيرجند و كرمانشاه و همدان نمي‌رود، به اين علت است كه ما ايران را نمي‌شناسيم، يك مثلث طلايي داريم و دايم آن را به دنيا ارائه مي‌دهيم، مثل نفتمان است كه فقط آن را مي‌بينيم. الان موقعي است كه بايد سمينار برگزار شود، گزارشات و همايش‌ها برگزار شود، برنامه‌هاي تلويزيوني ارائه شود. اساسا توليد محتوا نداريم، دانشگاه ما خواب است، سازمان ما گرفتار است، بخش خصوصي هم دنبال سود آوري خودش است.»
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
نگرانم اگر قرار به بازشدن بیشتر گردشگران باشه همین یک ذره طبیعت سالمی هم که مونده از بین بره.
خدابیامرزد تالاب ها و دریاچه ها و جنگل‌های تازه درگذشته‌مون را
علی اوغلو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
تا زمانیکه سیاست کلی ومدون گردشگری طوری تدوین نشود که کسی ازهرگوشه ای بسته بمزاج انروزش نتواندفتوائی صادر بکند .حرف زدن درباره گردشگری فرسودن فک وارواره است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
همچین مردم دیفالت خوبی هستیم!
حامد گراشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
متأسفانه کشورمان از فقدان مدیران دارای صلاحیت در حوزه ی گردشگری رنج می برد. به طور مثال مدتی پیش پرتغالی ها به قشم آمدند و درخواست دادند که قلعه ی پرتغالیهای قشم را بازسازی کنند و در ازای آن 5 سال درآمد آن را کسب کنند که با دست رد مسولین قشم مواجه شدند. اکنون از این قلعه به شکل وحشتناک و افتضاحی نگهداری می شود که روز به روز این قلعه خراب تر می شود و آشکار است که مسولان قصد نابودی این قلعه را دارند و بسیاری از بناهای باستانی کشور نیز به همین سرنوشت دچار هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
ایران یکی از ده کشور برتر جهان از نظر جاذبه توریستی است اما....
البته تبلیغات منفی دشمنان هم تاثیر زیادی دارد اما می توانیم با کمک خداوند و یاری مردم و مسئولین این تبلیغات را خنثی کنیم.
مهمترین راه این است که با توریستان طوری برخورد شود که هنگام بازگشت مبلغ مثبت باشند. زیر ساختها مناسب نیست و برخی جاها ماموران کم حوصله و غیر حرفه ای برخورد نامناسب دارند.
چند روز پیش در ایستگاه راه آهن شیراز بودم و راه ورود و خروج یکی بود . تصور کنید عده ای با چمدان وارد و عده ای با چمدان در همان مسیر باریک خارج می شدند . وقتی به مامور اعتراض کردم برخورد نامناسب داشت و دو توریست هم قصد خروج داشتند و به دنبال درب خروج می گشتند!!!!!!!!!!!!!
حل چنین مشکلات آسان است و حل نکردنش تاثیر منفی زیاد دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
متاسفانه در نقاط زیبا آسانترین سرمایه گذاریها انجام می شود. یعنی ساخت کارخانه آب معدنی و استخر پرورش ماهی در چشمه ها و ساخت ویلا در نقاط زیبا!!!!!!!!!!!!!!!!
قدر زیباییهای ایران را نمی دانیم و به جنبه های توریستی توجه نمی کنیم. نقاط زیبا را باید طبیعی نگه داشت و با ایجاد امکانات عمومی و نه خصوصی به درآمد گردشگری اندیشید. شخصا شاهد تخریب چند جای زیبا برای ایجاد اشتغال چند نفر محدود بوده ام!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
لااقل معنی با مفهوم هشتگ را برای خواننده توضیح میدادی ، البته مطالبت در مورد استفاده از شبکه های عمومی برای معرفی و جلب توجه وبلاخره کسب درآمد از طریق گردشگری بسیار درست وارزنده است.شاید به این روش آنانکه که بیشتر منفی ها را میبینند شاید ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
فقط دو استان فارس و اصفهان از بسیاری از کشورهای جهان جاذبه توریستی بیشتری دارند حال خودتان کل ایران را حساب کنید.
زاینده رود مهمترین جاذبه توریستی شهر اصفهان فدای کشاورزی و صنعت شد!!!!!!!
در صورتی که درآمد توریستی می توانست چند برابر باشد.
در کمتر از صد کیلومتری تخت جمشید بزرگترین چشه آبشار جهان یعنی مارگون سپیدان قراردارد اما راه ارتباطی که از بهشت گمشده به ساران و اسفیان در نزدیکی مارگون می رود خاکی است و باید از جاده زیبا و سخت گذر تنگ شول به شش پیر استفاده کرد که تقریبا بیش از 150 کیلومتر فاصله می شود!!!!!!!
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟