در یک سال گذشته حوادثی رخ داده است که منجر به جریحهدارشدن افکار عمومی
شده است،حادثه آتشسوزی خیابان جمهوری و کشته شدن دو زن، واژگونی اتوبوس
شرکت واحد و کشته شدن هشت مسافر و درنهایت سقوط کابین یک دستگاه بازی در
شهربازی ارم از جمله این حوادث بودهاند. حوادثی که انتظار میرود با
وعدههای پیگیری یا صرفا پرداخت خسارات نقدی مانند حادثه آتشسوزی اتوبوس
در اتوبان قم و کشته شدن 44 مسافر به فراموشی سپرده نشود.
به نوشته
آرمان، صبح هشتم اردیبهشت، یک اتوبوس شرکت واحد در اتوبان آزادگان واژگون
شد و در این حادثه هشت مسافر که هفت نفر از آنها زن بودند کشته شده و 22
نفر مجروح شدند. پس از آن، این حادثه در دستور بررسی شورای شهر تهران قرار
گرفت و روز گذشته گزارشی درباره این حادثه در صحن علنی شورا و با حضور جعفر
تشکری هاشمی، معاونت ترافیک و حملونقل شهرداری تهران ارائه شد.
رئیس
کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با ارائه این گزارش گفت: علت اصلی
حادثه سرعت قابل توجه اتوبوس و مانور نامناسب آن بوده است. این درحالی است
که علت تشدید آن نیز سرعت قابل ملاحظه و کشیدگی اتوبوس در مساحت زیاد بوده
است. احمد دنیامالی در این گزارش به علتهای افزایش تلفات و تشدید حادثه،
از جمله ایجاد بریدگی، افتادن مسافران زیر خودرو، بیاحتیاطی راننده، عمل
نکردن سیستم کنترل سرعت و نیز شیشههای اتوبوس اشاره کرد. رئیس کمیسیون
عمران و حملونقل شورای شهر تهران در مورد علت تلفات بیش از حد زنان در این
حادثه اظهارکرد: زنان در انتهای اتوبوس نشسته بودند و در این نقطه حدود 40
سانتیمتر اختلاف ارتفاع داریم که به علت حرکت شتاب ثقلی، زنان از پشت به
ضلع چپ اتوبوس پرتاب شدهاند. این در حالی است که افراد با کشیده شدن
اتوبوس به زیر آن پرت شده و در نهایت هفت نفر در دم جانشان را از دست
میدهند.
درخواست پیگیری قضایی حادثه اتوبوسدیگر
اعضای شورای شهر نیز پس از ارائه گزارش واژگونی اتوبوس اظهار نظرهایی
داشتند. رئیس شورای شهر در این رابطه گفت: یک مجموعه صنعتی که این همه آفت
دارد و با سهم 10 درصدی از اتوبوسهای شهری، 52 درصد حوادث را رقم میزند،
میتوان آن را به مقام قضایی گزارش داد و اقدام کرد. احمد مسجدجامعی با
تاکید به اینکه باید برای اتوبوسهای خود فکری کنیم تا این قبیل حوادث دیگر
تکرار نشود، عنوان کرد: از کمیسیون عمران و حملونقل خواهشمندم پیگیر روند
قضایی و مکاتبات لازم باشد و گزارشهای شورا از حادثه را نیز برای مقام
قضایی و موسسه استاندارد ارسال کند.
در این میان، علی صابری، عضو
حقوقدان شورای شهر بیان کرد: گزارش آقای دنیامالی درباره خط تولید اسکانیا
خیلی رقیق بود و باید موضوع را جدیتر بررسی کنیم و نباید ساده از کنار آن
بگذریم. ضمنا پیشنهاد ارائه پرونده به مقام قضایی بر اساس داشتههای گزارش
شورا را دارم. همچنین، معصومه آباد، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات
شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شرکت عقاب افشان مدعی بود که با
سازنده اصلی اتوبوسها مکاتبه داشته گفت: ما متوجه شدیم که چنین مکاتبهای
در کار نبوده است. محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز
با اشاره به اینکه ضوابط تعیین واگذاری اتوبوسها به شرکتهای خصوصی باید
مشخص شود اظهار کرد: آیا طی این روند وضعیت رانندگان کنترل میشود؟ آیا
معاینات دورهای روی آنها انجام میگیرد؟ آیا اتوبوسها از نظر تجهیزات و
معاینات فنی کنترل میشوند؟ و چرا در تولیدات اتوبوسها دقت کافی انجام
نمیگیرد؟
اعلام مقصران پس احضار متهم به دادسرادر
پی سقوط یک دستگاه بازی در شهربازی ارم و مصدومیت سه زن در 19 اردیبهشت،
آخرین اخبار پیرامون این حادثه مربوط به مقصر شناخته شدن طراح، سازنده و
شرکت بازرسی کننده وسیله بازی کریزی موس (موش دیوانه) از طرف اداره کل
استاندارد تهران است.
این درحالی است که چند روز پیش، یک متهم
مربوط به این حادثه به دادسرا احضار شد. اداره کل استاندارد استان تهران
اعلام کرد: در گام اول بررسی مشخص شد که طراحی و همچنین انتخاب مواد به کار
رفته در ساخت قطعه شفت هرزگرد زیر کابین فوق، دارای ایرادات فنی بوده به
طوری که رده فولاد مورد مصرف در ساخت شفت مذکور، متفاوت از رده در نظر
گرفته شده در مدارک و مستندات طراحی بوده است.
در این گزارش آمده
است: آزمونهای جامع متالورژیک از قطعه شفت معیوب صورت پذیرفته که نتایج
حاصله علاوه بر وجود نقص در طراحی و انتخاب رده فولاد مورد مصرف، عیوب
دیگری که مقاومت شفت را تقلیل داده است، ملاحظه شد. بنابراین، در این حادثه
قصور شرکتهای طراح، سازنده و نیز شرکت بازرسی کننده محرز بوده که نتایج
تکمیلی به استحضار مراجع ذیربط، به منظور رسیدگی رسانده میشود. ضمن اینکه
از سوی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، صلاحیت شرکت بازرسی مربوطه تا تعیین
تکلیف و رسیدگی کامل موضوع به حالت تعلیق درآمد. گفتنی است که این اولین
حادثهای است که گرچه شهرداری در آن ذینفع نبوده، شورای شهر به آن ورود
کرده است.
نباید به هر بهانهای از جان مردم گذشت
یک
عضو شورای شهر تهران در گفتوگو با آرمان و در تشریح آخرین وضعیت پیگیری
قضایی حوادث واژگونی اتوبوس و پارک ارم میگوید: در رابطه با حادثه اتوبوس،
آقای دنیامالی گزارشی ارئه دادند که کارشناسی بود و نه داوری و قضاوتی و
خبری از اقدامات قضایی نبود. علی صابری با بیان اینکه از روند قضایی این
پرونده به عنوان عضو شورای شهر ناآگاهم، میافزاید: ممکن است آقای دنیامالی
اطلاعاتی در این زمینه دارند که ارائه ندادهاند. به گفته او، دنیامالی
تاکید کرده است که از تولیدات داخل باید حمایت شود،
این در حالی
است که لزوم حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از بیکاری کارگران نباید باعث
گذشتن از جان مردم شود. این عضو شورای شهر ادامه میدهد: اصولا تولید کننده
از مسئولیت حوادث غیرقابل پیشبینی معاف است مگر اینکه آن کالا به طور
مستقیم موجب صدمه شود. صابری معتقد است: در رابطه با اتوبوسهای اسکانیا به
دلیل ایراد آنها هنگام ساخته شدن، این حوادث قابل پیشبینی است و معاف
کردن تولید کننده بهانه است. صابری در رابطه با آخرین پیگیریهای شورای شهر
درباره حادثه پارک ارم عنوان میکند: درخواست اعضای شورای شهر مبنی بر
توقف فعالیت این پارک تا تعیین تکلیف نهایی، قرار است به صورت پیشنهاد به
مقامات قضایی ارسال شود. او با بیان میکند: گزارشات کارشناسانه درباره
حادثه پارک ارم به دست ما نرسیده است.