به گزارش ایسنا، مهندس فرهادی در حاشیه بازدید از شرکت مگاموتور همزمان با هفته محیط زیست با اشاره به اینکه متاسفانه با تغییر شکل بارندگی در کشور به دلیل تغییرات آب و هوایی مواجه شدهایم، اظهار کرد: آن میزانی که قبلا برف را در کشور داشتیم همین میزان به باران تبدیل شده و همین امر موجب شده است تا امسال حداقل، کمبود آب داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه قطعا نمیتوانیم از جای دیگری برای پایتخت آب تهیه کنیم، افزود: اگر جلوی مصرف بیرویه فعلی گرفته نشود، قطعا سهمیه بندی آب را خواهیم داشت که این سهمیهبندی در تابستان و یا اوایل پاییز اعمال خواهد شد.
فرماندار تهران تاکید کرد: علی رغم تمام تبلیغات صورت گرفته درخصوص ضرورت کاهش مصرف آب در تهران نه تنها تهرانیها آب کمتری مصرف نکردند؛ بلکه با افزایش سه درصدی نیز در مصرف آب مواجه بودهایم.
وی با اشاره به اینکه در جهان سوم متاسفانه برای توسعه شاهد تخریب محیط زیست هستیم، گفت: در کشور ما حدود 80 درصد قناتها به دلیل لایروبینشدن صحیح خشک شده است. از سوی دیگر در بحث صنعت تهران نیز مشاهده میکنیم رعایت مسائل زیست محیطی بعضا صورت نمیگیرد که در این خصوص باید کارخانجات ما درصدی را برای حفظ محیط زیست و جبران تخریبهای خود درنظر بگیرند.
فرماندار تهران به بحث صنعت خودروسازی اشاره کرد و افزود: در بحث خودرو حمایتهای زیادی صورت گرفته و سالهاست که برای واردات خودرو موانع جدی ایجاد کردیم به شکلی که میزان خودروهای وارداتی در مقابل انبوه خودروهای تولیدی به هیچ عنوان قابل قیاس نیست. این در حالی است که علی رغم تولید چند میلیون خودرو در سال و افزایش حتی دو یا سه برابری قیمت خودرو در چند سال گذشته شاهد رضایت مشتری در این بخش نیستیم.
وی سلامت جسمی رانندگان و حفظ محیط زیست را دو وظیفه عمده خودروسازان اعلام کرد و گفت: بیش از60 درصد تولیدات خودروها در تهران شمارهگذاری میشود که قطعا میطلبد که تولیدکنندگان خودرو دقت مضاعفی در بحث حفظ محیط زیست داشته باشند.
فرماندار تهران به طوفان تهران اشاره کرد و افزود: طوفان اخیر در پایتخت طی 63 سال گذشته بی سابقه بوده است و بنده به شوخی خدمت آقای استاندار هم عرض کردم که اگر برجهای تهران نبودند با این وزش طوفان همه درختان تهران نابود میشدند.
به گزارش ایسنا، مهندس حمید راحتی رییس اداره محیط زیست شهر تهران نیز در این بازدید بر ضرورت توسعه و حفظ فضای سبز توسط واحدهای صنعتی و خودروسازان تاکید کرد و گفت: در عین حال انتظار داریم شرکت مگاموتورعلاوه بر نظارت بیشتر بر پسماندهای صنعتی و ویژه خود درخصوص آلایندگی خودروهای ترانزیتی که نسبت به جابجایی قطعات موردنیاز این شرکت اقدام میکنند حساسیت بیشتری داشته باشند و فکری اساسی دراین خصوص کنند.
مهندس زندی معاون مرکز تغییر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این بازدید گفت: متاسفانه از سال 81 تاکنون استاندارد خودروها بر روی یورو 2 متوقف شده است. این درحالی است که اخیرا با فشارهای وارد شده و سختگیریهای اعمال شده حدود 90 درصد خودروهای تولیدی در مرحله نمونه تولید توانستند استاندارد یورو 4 را اخذ کنند.
وی بر ارتقاء کیفیت سوخت توزیعی تاکید کرد و گفت: هم اکنون در تهران سوخت استاندارد یورو4 توزیع میشود که براساس برنامه زمانبندی از ابتدای مردادماه توزیع سوخت یورو4 در اصفهان و شیراز، از اول مهرماه در تبریز و از اول آذرماه در سایر کلانشهرها نیز آغاز خواهد شد. که براین اساس خودروسازان مکلفند از اول مهرماه تمامی خودروهای خود را براساس استاندارد یورو4 عرضه کنند.
وی در عین حال بر توسعه خودروهای هیبریدی تاکید کرد و گفت: قطعا توسعه ورود و تولید خودروهای هیبریدی میتواند در کاهش آلایندههای هوا نقش موثری داشته باشد.
به گزارش ایسنا، امیری قائم مقام مگاموتور نیز در این بازدید با تاکید بر اینکه یکی از مسائل مهم در خصوص خودروهای یورو4، توزیع سوخت متناسب با این خودروهاست، گفت: زمانی که خودروهای یورو 4 بنزین غیراستاندارد بزنند این امر موجب مسمومیت کاتالیست آنها میشود و با توجه به قیمت بالای کاتالیست باید بگوییم فشار تعویض و هزینه بالای آن به مصرفکننده وارد میشود.
وی درخصوص خودروهای هیبریدی با اشاره به اینکه در این بخش نیازمند یارانه دولتی هستیم، گفت: اگر یک پراید معمولی با قیمت 15 میلیون تومان به هیبریدی تبدیل شود قیمت آن 30 میلیون تومان میشود که قطعا از توان خرید مردم خارج است و تنها دولت میتواند با تخصیص یارانههای خاص از توسعه خودروهای هیبریدی حمایت کند.
وی با تاکید بر اینکه شرکت مگاموتور و متقابل آن شرکت سایپا تمام برنامهریزیها را برای توسعه و ورود خودروهای یورو4 انجام دادهاند، گفت: تغییرات لازم در موتور این خودروها صورت گرفته است و در موتورهای جدید شرکت سایپا علاوه بر کاهش میزان آلایندگی بین 2.5 تا 3 درصد نیز مصرف سوخت پایین آمده است.