بازدید 44370
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

اظهارات مقام ایرانی درباره دلیل به مانع خوردن مذاکرات/ اقدام احتمالی کنگره در قبال توافق هسته‌ای نهایی/ منتفی بودن گزینه نظامی در مقابل ایران

اظهارات یک مقام ایرانی در بیان دلیل به مانع خوردن شدن مذاکرات هسته ای، بازتاب اظهارات شب گذشته جان کری درباره مذاکرات، اقدام احتمالی کنگره آمریکا در قبال توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، انتقاد جان مک کین از روند مذاکرات هسته ای ایران و منتفی بودن گزینه نظامی در قبال برنامه هسته ای ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۱۵۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰ 10 July 2015
اظهارات مقام ایرانی درباره دلیل به مانع خوردن مذاکرات/ اقدام احتمالی کنگره در قبال توافق هسته‌ای نهایی/ منتفی بودن گزینه نظامی در مقابل ایراناظهارات یک مقام ایرانی در بیان دلیل به مانع خوردن شدن مذاکرات هسته ای، بازتاب اظهارات شب گذشته جان کری درباره مذاکرات، اقدام احتمالی کنگره آمریکا در قبال توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، انتقاد جان مک کین از روند مذاکرات هسته ای ایران و منتفی بودن گزینه نظامی در قبال برنامه هسته ای ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، در پی به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در موعد نهم ژوئیه و ادامه گفت و گوها، بخش عمده ای از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به این موضوع اختصاص یافته است. در این زمینه، خبرگزاری «شین هوا» اظهارات یک دیپلمات ایرانی را بازتاب داده که زیاده خواهی های آمریکا را مانع دستیابی به توافق دانسته است. این دیپلمات ایرانی گفته، آمریکا با زیاده‌خواهی‌های خود، مذاکرات هسته‌ای را به بن‌بست کشانده است. به گفته وی، طرف غربی در رأس آن آمریکا، زیاده‌خواهی‌هایی را مطرح کرد که فراتر از توافقنامه اصولی است که دوم آوریل با ایران حاصل شد. وی مذاکره کنندگان غربی را متهم کرد می خواهند مسئولیت شکست مذاکرات را بر گردن ایران بیندازند.

*****

در مقابل، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهارات شب گذشته وزیر خارجه آمریکا را بازتاب داده که تهدید کرده بود، ممکن است آمریکا میز مذاکرات را ترک کند. این خبرگزاری می نویسد، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه تهدید کرد از مذاکرات هسته ای ایران خارج خواهد شد و با اظهارات خود نشان داد دیپلمات ها قادر نخواهند بود، طی ساعات باقی مانده تا جمعه به موافقتنامه با ایران دست یابند و این مذاکرات ممکن است باز هم تمدید شود؛ اما این بار تمدید مذاکرات باعث دشوار شدن تلاش های آمریکا برای اجرای سریع هرگونه موافقت نامه خواهد شد. آسوشیتدپرس می افزاید، ایرانی ها نیز فورا به این اظهارات کری واکنش نشان دادند و آمریکا و متحدان اروپایی واشنگتن را عامل بن بست در مذاکرات معرفی کردند. 

*****

اما شبکه خبری «یورو نیوز» در گزارشی با توجه به عبور طرفین مذاکرات از ضرب الاجل کنگره آمریکا، به موضوع اقدامات احتمالی کنگره در قبال توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 پرداخته است. به اعتقاد یورو نیوز، حزب جمهوری خواه آمریکا، تنها کاری که می تواند درباره توافقنامه هسته ای احتمالی با ایران انجام دهد، این است که با مانع تراشی، برداشته شدن تحریم های کنگره آمریکا علیه ایران را چند ماه به تعویق اندازد. نمایندگان پارلمان آمریکا در تابستان امسال زمان دارند تا آن را بررسی کنند. اگر این توافقنامه مورد پسند جمهوری خواهان قرار نگیرد، مانع از اجرای آن می شوند. در چنین حالتی، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا 12 روز زمان خواهد داشت تا اقدام نمایندگان کنگره را وتو کند. 

*****

این در حالی است که مخالفان آمریکایی توافق، از هم اکنون فضاسازی های خود در این زمینه را آغاز کرده اند. جان مک کین، از سناتورهای برجسته جمهوری خواه در گفت و گو با «ان بی سی» گفته، ایران همچنان به تلاش برای گرفتن امتیاز از آمریکا ادامه می دهد. وی اظهار داشته: «آمریکا مواضع خود را بارها تغییر داده و دائماً به سمت نزدیک کردن مواضع خود به ایران حرکت کرده و همان طور که کیسینجر گفته، ما از برچیدن توان هسته ای ایران به تعویق دستیابی ایران به این توان رسیده ایم و امتیازات بسیاری به ایران داده ایم. این در حالی است که روشن است چه کسی بیشتر به توافق نیاز دارد و این آمریکاست». وی در ادامه مدعی شده هرگونه توافق قابل قبول با ایران، باید شامل بازرسی های گسترده و سرزده، محدود کردن توافق موشکی و محدود کردن اقدامات ایران در سطح منطقه باشد.

*****

با وجود این، روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار مطلبی اظهارات منتقدان آمریکایی و اسرائیلی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را مورد انتقاد قرار داده و می نویسد، آنها از زمان امضای توافق نامه موقت ژنو در سال 2013 جایگزینی برای توافقی که با آن موافق نیستند، ارائه نکرده‌اند. نویسنده این مطلب به برخی از اظهارات نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره ـ که از دولت آمریکا خواسته هایی را در موضوع مذاکرات هسته ای مطرح کرده اند ـ اشاره کرده و می‌نویسد، این منتقدان از زمان امضای توافقنامه ژنو، از برخی انتقادات خود عقب‌نشینی کرده‌اند. نیویورک‌تایمز با بیان اینکه در صورت عدم توافق هسته‌ای، جنگی در کار نخواهد بود، می‌نویسد در این حالت ایران در همان مسیر 20 ماه پیش حرکت خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # محرم