بازدید 12071
تحلیل «چتم هاوس»؛

ایجاد «منطقه امن» در خاک سوریه به نفع چه کسی است؟

دولت ترکیه اعلام کرده، حملات اخیر خود به سوریه را با هدف مبارزه با گروه تروریستی داعش آغاز کرده و در همین راستا، اقدام به برقراری یک «منطقه امن» در شمال سوریه با همکاری آمریکا کرده است. مؤسسه «چتم هاوس» با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود به این موضوع پرداخته و بررسی می کند، ‌شکل گیری چنین منطقه امنی در عمل به نفع کدام گروه ها در سوریه است؟
کد خبر: ۵۲۰۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵ 31 July 2015
ایجاد «منطقه امن» در خاک سوریه به نفع چه کسی است؟دولت ترکیه اعلام کرده، حملات اخیر خود به سوریه را با هدف مبارزه با گروه تروریستی داعش آغاز کرده و در همین راستا، اقدام به برقراری یک «منطقه امن» در شمال سوریه با همکاری آمریکا کرده است. مؤسسه «چتم هاوس» با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود به این موضوع پرداخته و بررسی می کند، ‌شکل گیری چنین منطقه امنی در عمل به نفع کدام گروه ها در سوریه است؟

به گزارش «تابناک»، نیل کوئیلیام، رئیس برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای مؤسسه «چتم هاوس» با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی این مؤسسه، هر گونه طرح‌ برای ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه، در نهایت سبب ضربه خوردن تلاش های ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش شده و به دیگر گروه های افراطی کمک می کند تا در رسیدن به هدف خود مبنی بر براندازی دولت بشار اسد، موفق شوند.

در این مطلب اشاره شده که پس از تصمیم ترکیه برای انجام عملیات نظامی در سوریه، این کشور خواستار برگزاری جلسه اضطراری ناتو شد و گفته می شود در این جلسه، موضوع ایجاد «منطقه امن» یا «منطقه حائل» عاری از عناصر داعش مورد بحث قرار گرفته است؛ هرچند آمریکا تاکنون بررسی چنین پیشنهاد‌ها و طرح هایی را تأیید نکرده، ‌مقامات آنکارا از مدت ها پیش خواستار ایجاد یک منطقه امن در طول مرزهای سوریه بوده اند.  

با این حال، کوئیلیام بر این باور است که ایجاد چنین منطقه امنی در شمال سوریه، می تواند سبب ایجاد یک خلأ در مناطق موردنظر شود که این امر خود با توجه به ضعف گروه های شورشی مورد حمایت غرب، همچون «ارتش آزاد»، موجب می‌شود دیگر گروه های افراطی و تروریستی بتوانند در این مناطق قدرت گرفته و به فعالیت بپردازند.

به عقیده این تحلیلگر، گروه های مورد حمایت غرب در سوریه تلاش خواهند کرد، تمرکز خود را بر محافظت از آوارگانی که به این منطقه امن منتقل می شوند قرار دهند، اما در طرف مقابل، دیگر گروه های تروریستی و افراطی خواهند توانست آزادانه‌ به حملات خود علیه دولت سوریه بپردازند. بنابراین، اجرای چنین طرح هایی در عمل سبب ایجاد مناطقی امن برای فعالیت این گروه های افراطی می شود.

از سوی دیگر، هر گونه همکاری آمریکا با ترکیه در ایجاد چنین منطقه امنی سبب ضربه خوردن تلاش های بین المللی برای مبارزه با داعش می شود. در این زمینه باید اشاره کرد که ترکیه در حملات هوایی خود، مواضع کردها را نیز هدف قرار می دهد. همین امر، این نگرانی را به وجود آورده که در صورت همکاری آمریکا، اقدامات ترکیه می تواند سبب بر هم خوردن ماهیت ائتلاف ها و اتحادهای غرب در سوریه شود.

کوئیلیام در این زمینه اشاره می کند، نیروهای کرد در سوریه، تاکنون مؤثرترین متحد غرب در نبرد زمینی علیه داعش بوده اند و در نتیجه، هرگونه حمله ترکیه به آن ها، در نهایت سبب به مانع خوردن تلاش ها برای مبارزه با داعش می شود. در حقیقت، منافع آمریکا در سوریه، بیش از همه با کردهای PYD گر‌ه خورده که دشمن اصلی خود را نیز داعش می دانند، نه دولت اسد. ترکیب نیروی هوایی غرب و نیروی زمینی کردها، در موارد زیادی مؤثر بودن خود را نشان داده است. در نتیجه، همراه شدن آمریکا با ترکیه، خطر ضربه خوردن این همکاری را به همراه دارد.

در نتیجه و با در نظر گرفتن این موارد، هرگونه تلاش برای ایجاد منطقه امن در سوریه، دشواری هایی را در پی دارد که در نهایت سبب منتفع شدن گروه های افراطی و تروریستی خواهد شد. در حقیقت، چین منطقه امنی به هیچ وجه در خدمت کمک به آوارگان سوری و یا آموزش نیروهای شورشی نزدیک به غرب نخواهد بود. در این میان، آمریکا به واسطه همراه شدن با ترکیه، امتیاز سیاسی بزرگی به این کشور خواهد داد که هدف اصلی اش به دست آوردن کنترل بر کردهاست، نه مبارزه با داعش.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست