یک جامعهشناس گفت: متاسفانه ما در یکی از سریالهایی که این روزها پخش میشود، طلاقی را شاهد بودیم که به نهایت سادهانگارانه تلقی شد و هیچکدام از خانوادهها نقش چندانی برای جلوگیری از آن ایفا نکردند.
به گزارش ایسنا، علی هاشمی اظهار کرد: در اکثر سریالهای تلویزیونی، نویسندگان و تهیهکنندگان در پی تولید آثاری هستند که بتواند مسایل گوناگون اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی را منعکس کرده و در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.
این جامعهشناس ادامه داد: علاوه بر این، در جامعهشناسی هنری نیز برخی هنرمندان (کارگردان، تهیهکننده، نویسنده و حتی هنرپیشه) بیشتر تمایل به ساخت مجموعههایی دارند که دغدغه جمعیت کثیری از جامعه محسوب میشود و حتی ممکن است زمینه شکلگیری بسیاری از چالشها را فراهم کند؛ البته در این میان، هنرمندانی موفق خواهند بود که خود را جزو مردم دانسته و هرگز از پیکر بزرگ جامعه احساس جدایی نکنند.
وی تصریح کرد: در واقع، موفقیت هنرمندان رسانهای زمانی میسر میشود که خود نیز با گوشت، پوست و استخوان مسائل مختلف اجتماعی و مصادیق مرتبط با آنها را درک کرده باشند؛ البته همه سریالها، به موازات نقاط قوت، نقاط ضعفی هم دارند که باید در طول فرآیند بازخورد (feed back) مورد تحلیل و بررسی موشکافانه قرار گیرد.
هاشمی افزود: سریالی که این شبها از یکی از شبکهها پخش میشود، نقاط قوت فراوانی دارد که از جمله آنها میتوان به استفاده از بازیگران جوان و باتجربه در کنار هم و پرداختن به برههای اثرگذار در تاریخ معاصر کشور اشاره کرد. با وجود موارد عنوان شده، این سریال پرمخاطب از یک عیب اساسی و انتقاد برانگیز رنج میبرد که ممکن است بخاطر بالا بودن جمعیت مخاطبان، همین یک نقص نیز دو چندان جلوه کرده و فرصت بهره بردن از تماشاکنندهها را به تهدید تبدیل کند.
این جامعهشناس با تاکید بر اینکه سیاه نشان دادن چهره «طلاق» در کشور ما باید مورد توجه فیلمسازان باشد، گفت: متاسفانه این سریال ایرانی در وهلهی اول نوعی ازدواج را به تصویر کشید که از روی احساس، بدون شناخت کافی و به دور از قاعده بسیار مهم «همکفوی» بود که میتواند آموزههایی از این سهلانگاری را در ذهن مخاطبان علیالخصوص جوانان بر جای بگذارد. در واقع این سریال پرطرفدار علاوه بر اینکه یک تجربه تلخ را به تصویر کشید، به راحتی توانست قبح مغبوضترین فعل حلال را نیز شکسته و آن را تبدیل به یک عادت کند.
وی تصریح کرد: طلاق در ظاهر واژهای بیش نیست اما اگر کمی عمیقتر به این موضوع نگاه کنیم درمییابیم که این مقوله امروزه بسیار حاد و واگیردار شده و تب آن ممکن است همه اعضای یک خانواده و متعاقب آن بخشی از مردم جامعه را در حوزههای روانشناختی، اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و آموزشی با چالشی جدی مواجه کند. در واقع هر کسی مفهوم طلاق عاطفی و تبعات ناشی از آن را به خوبی درک میکند اما سریال در حال پخش بدون دلایل محکم و متقن توانست پدیده شوم طلاق را به عرصه نمایش بگذارد.
هاشمی خاطرنشان کرد: کیمیا به مخاطب خود تاکید میکند که هر کدام از زوجین، میتوانند به راحتی اراده کرده، به زندگی مشترک پایان دهند و بلافاصله زندگی جدیدی را شروع کنند. در واقع، ما در طول سریال شاهد دو انتخاب اشتباه یکی در مورد ازدواج و دیگری در مورد طلاق هستیم که تبعات منفی آن پس از گذشت چندین دهه هنوز هم هویدا است.
این جامعهشناس یادآور شد: هنرمندان رسانهای، علیالخصوص رسانه پرمخاطبی به نام تلویزیون باید به این مسئله توجه داشته باشند که سادهانگاری ناهنجاریهایی مانند طلاق از جانب زن یا مردی که در متن سریال، نقش اجتماعی مثبت را ایفا میکند، هزینه گرانی به نام فروپاشی بنیان خانواده، آوارگی فرزندان و هزاران مشکل دیگر را بر دوش جامعه باقی میگذارد.