بازدید 7502
دبیر کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت؛

توجیه آقایان برای عدم افزایش یارانه 45000 تومانی چیست؟

تا چه زمانی باید به مردم یارانه 45500 تومانی داد؟ آقایانی که حرف از علم اقتصاد می‌زنند، بگویند که توجیه آنها برای عدم افزایش این رقم چیست و بنا به کدام نظریه اقتصادی این تصمیم را گرفته اند؟ اینکه بگویند ادامه یارانه‌ها به شکل گذشته کار غلطی بوده است، بحث دیگری است که تبلور آن باید در اصلاح قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی باشد.
کد خبر: ۶۲۹۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹ 05 October 2016
دبیر کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است: اگر دولت صادقانه باور دارد که یارانه‌ نقدی باید پرداخت شود، میزان یارانه هر ایرانی باید با افزایش درآمدهای نفتی و افزایش قیمت حامل های سوخت افزایش یابد.

حجت الله هاشم بیگی، دبیر کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با فارس گفت: میزان درآمد نفتی دولت از فروش فرآورده‌های نفتی و گاز با درآمدهای کشور در سال اول پرداخت یارانه متفاوت و چند برابر شده است، زیرا با افزایش قیمت حامل‌های سوخت و تک نرخی شدن بهای بنزین و تغییرات افزایشی در مصرف سایر فرآورده‌های نفتی، میزان درآمدهای دولت از محل فروش این محصولات، در سال‌های پس از اجرای قانون اولیه هدفمندی یارانه‌ها، افزایش چشم‌گیری داشته و از طرف دیگر، هر چهل و پنج هزار تومان دولت فعلی کمتر از بیست هزارتومان دولت قبلی است.

این استاد دانشگاه افزود: محاسبه درآمدهای دولت از فروش انرژی، قابل انتشار و مقایسه است؛ هرچند متأسفانه در هیچ یک از مراجع آماری کشور درآمد دولت از محل فروش بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی در سال‌های مختلف اعلام نمی‌شود، این اطلاعات در بخش‌های مختلف دولت، مجلس، وزارت نفت، مرکز آمار، بانک مرکزی و امثال آن قابل ردیابی و مقایسه است.

دبیر کمیسیون اقتصادکلان، بازرگانی و اداری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما این اطلاعات را تجمیع کرده و به زودی میزان درآمدهای دولت از فروش فرآورده‌های نفتی را اعلام می‌کنیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: اینکه درآمدهای دولت از فروش حامل های سوخت افزایش یافته و همچنین تورم از ارزش واقعی یارانه در سفره خانوارهای ایرانی به میزان بسیاری، کم کرده است، به هیچ وجه قابل کتمان نیست و این موضوع را هر که الفبای اقتصاد می‌داند، تأیید خواهد کرد.

وی تأکید نمود: وقتی دولت قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را اجرا می‌کند، مردم حق دارند از مجلس و دولت بخواهند، متناسب با فشارهای اقتصادی، یارانه اختصاص یافته علاوه بر هدفمندتر شدن، افزایش هم پیدا کند.

هاشم بیگی گفت: اگر قانون هدفمندی به ‌شکل کنونی باید ادامه داشته باشد، با تغییرات هزینه‌ زندگی، ارزش مبلغ یارانه‌ نقدی با ارزش اولیه‌ این مبلغ بسیار تفاوت کرده است.

وی با طرح این پرسش که تا چه زمانی باید به مردم یارانه 45500 تومانی داد، گفت: آقایانی که حرف از علم اقتصاد می‌زنند، بگویند که توجیه آنها برای عدم افزایش این رقم چیست و طبق کدام نظریه اقتصادی این تصمیم را گرفته اند؟ اینکه بگویند ادامه یارانه‌ها به شکل گذشته کار غلطی بوده است، بحث دیگری است که تبلور آن باید در اصلاح قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی باشد.

وی تصریح کرد: آقای محسن رضایی نیز پیشنهاد یارانه درآمدی به جای یارانه مصرفی داده است، اما افزایش ندادن مبلغ یارانه که دولت آن را پیگیری می‌کند، با توجه به این که افت ارزش پول به وجود آمده، کاری به ‌مراتب غلط تر است که با هیچ منطق اقتصادی سازگاری ندارد.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۱۲
احمدي نژاد كجايي بيابه داد محرومان برس
دولت خسیس
این ریال بی ارزش به چه دردی می خورد یارانه را به دلار به مردم دهید تا کمتر شاهد ارزش ان باشیم
توجیه برای حذف یارانه برای حقوق 35 ملسون در سال چه بوده؟ آیا اجاره خانه را هم در نظر گرفتند؟
یارانه یعنی چی دقیقا؟ اگر منظورتون بیت الماله که باید به همه تعلق بگیره. اگر منظورتون صدقه هست نباید از جیب من و دیگران که یارانه نمیگیرن تصمیم بگیرن که چقدر باید صدقه بدن. اصل ماجرا فراموش شده، این پول بابت یارانه حاملهای انرژی قرار شد به همه مساوی تعلق بگیره تا مردم خودشون مدیریت کنن. حالا شده ابزار سیاست بازی
تازه همین را با منت میدن انگار از حقوق نعمت زاده و نوبخت و زنگنه کسر شده میگن مصیبت عظمایی است دادن یارانه به ملت !!! نخواستیم لطفا قبض ها را برگردونید به نرخ قبل از هدفمندی انوقت یارانه هم مال خودتون تازه ما حاضریم بهتون یارانه هم بدیم اگه راست میگید و مردید
پرداخت یارانه مستقیم به علت ایجاد هزینه دست دولت را در پرداخت یارانه غیر مستقیم می بندد و لذا دولت نمی تواند برای هدفمند کردن یارانه ها و تخصیص غیر مستقیم آن به اقشار آسیب پذیر برنامه ریزی علمی کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
برای پرداخت حقوقهای نجومی منظورته ؟
بزرگترین اشتباهی که مرتکب شده انصراف از دریافت یارانه بود بد سرم کلاه رفت
توجیه نداره فقط حق مردم رو ضایع کردنه و دیگر هیچ . سهم مردم از درآمدهای نفت که توی پروژه های عمرانی صرف نمیشود خیلی بیشتر از این حرف ها است.
خدا نگذرد از کسانی که یارانه ما را قطع کردند. آیا حقوق ماهیانه سه ملیون تومان یک کارمند با 4 سر عائله در شهر تهران که فقط شهریه و هزینه تحصیل یک فرزند دانش آموزم بیش از 10 میلیون تومان است باید مجوز قطع یارانه باشد . خدا لعنت کند کسانی که به مردم ظلم می کنند .
تابناک چون تا زمانیکه آقای پورشه سوار یارانه میگیره ، آقایی با دریافت اجاره مغازه هایش بالای صد میلیون تومان در ماه ، یارانه می گیره ، و امثال اینجور آدمها هم کم نیستند ، چه جوری میشه یارانه ها را افزایش داد؟ کاش شما با چند تا کارشناس خبره گفتگو میکردین تا ببینیم اصل یارانه دادن درسته یا نه بعد سنگ افزایش انرا به سینه بزنیم. مردم را صدقه خور بار نیاوریم. از مردم سوییس یاد بگیریم که چگونه در همه پرسی به دریافت یارانه "نه" گفتند. اگر هم قرار شد یارانه بدیم به افراد مستحق و نیازمندش بدیم اونهم نه 45 هزار تومن بلکه 450 هزار تومن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست