بازدید 9875

دولت در مورد یارانه ها، حقیقت را به مردم نمی گوید!

پرداخت یارانه نقدی با محمود احمدی نژاد شروع شد و همه جز خود او، منتقد آن بودند و می گفتند نباید آن برنامه به روشی که احمدی نژاد انجام می داد، ادامه یابد؛ اما جالب است که همان برنامه، چهار سال بعد از رفتن احمدی نژاد، به همان شیوه که او اجرا می کرد و مورد انتقاد حسن روحانی رئیس کنونی دولت هم بود، اجرا می شود؛ تنها تفاوتی که در این چهار سال به چشم می خورد، اینکه دولت حسن روحانی بهای حامل های انرژی را چندین بار در این چند سال بالا برده و یارانه عده ای را قطع کرده، ولی خبری از افزایش مؤثر یارانه تولید یا افزایش یارانه قشرهای کمتر برخوردار نیست.
کد خبر: ۶۲۹۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸ 06 October 2016
شاید این روزها هیچ موضوعی در ایران بلاتکلیف تر از پرداخت یارانه نقدی نباشد؛ برنامه ای که با محمود احمدی نژاد شروع شد و همه جز خود او، منتقد آن بودند و می گفتند نباید آن برنامه به روشی که احمدی نژاد انجام می داد، ادامه یابد؛ اما جالب است که همان برنامه، چهار سال بعد از رفتن احمدی نژاد، به همان شیوه که او اجرا می کرد و مورد انتقاد حسن روحانی رئیس کنونی دولت هم بود، اجرا می شود؛ تنها تفاوتی که در این چهار سال به چشم می خورد، اینکه دولت حسن روحانی بهای حامل های انرژی را چندین بار در این چند سال بالا برده و یارانه عده ای را قطع کرده، ولی خبری از افزایش مؤثر یارانه تولید یا افزایش یارانه قشرهای کمتر برخوردار نیست.

به گزارش «تابناک» در روزهای گذشته، بحث کوتاهی دولت در سامان بخشیدن به پرداخت یارانه ها مورد توجه صاحب نظران اقتصادی قرار گرفته و در این باره دولت را مورد سؤال های کارشناسی خود قرار داده اند.

عده ای از صاحب نظران می گویند، اگر دولت برنامه یارانه ها را غیر عقلایی می داند که سبب گدا پروری و آسیب زدن به اقتصاد ایران می شود، چرا بر اساس قانون برای کارآمد کردن آن طی این چهار سال هیچ کار مؤثری انجام نمی دهد؟ بالاخره اگر پرداخت یارانه نقدی مضر است، چرا چهار سال پس از احمدی نژاد همچنان به همان شیوه ادامه پیدا می کند؟ چرا دولت با مردم بر آیین راستگویان سخن نمی گوید؟ یکی از وزرای دولت در روزهای گذشته گفته بود که ادامه پرداخت نقدی یارانه ها برای جلب رأی در انتخابات است! اگر این گونه باشد که باید تأسف خورد بر حال دولتی که پرداخت یارانه ها را مضر بر حال کشور می داند و اما برای اینکه آرایش نریزد آن را همچنان ادامه می دهد!

حدود 80 درصد مردم خواهان افزایش یارانه نقدی هستند

عده ای دیگر بر این باورند اگر دولت به هر دلیل می خواهد یارانه نقدی را ادامه دهد، صادقانه به مردم بگوید که درآمدش از آزادی سازی یارانه ها در این چهار سال به مراتب بیش از دوران احمدی نژاد افزایش یافته است و در کنار این چندین میلیون از مردم هم از دریافت یارانه حذف شده اند، اما مردم و به ویژه کمتر برخوردارها، همان یارانه های 45500 تومانی را دریافت می کنند؛ یارانه ای که اکنون با توجه به تورم موجود برای مردم قدرت خریدی بیش از 20.000 تومان ندارد و در سال های بعد ارزش این پول همچنان هم پایین تر خواهد رفت.

در همین ارتباط، چندی پیش، دکتر محسن رضایی از دولت خواسته بود، مردم را غریبه ندانند  ومنابع یارانه ها و درآمدهای ناشی از فروش بنزین و گازوییل و گاز را ماهانه به مردم اطلاع دهند. از طرف دیگر، ایشان از دولت خواستند که یارانه ها افزایش دهند، دلیل پیشنهاد ایشان این است که  45هزارتومان امروز کمتر از بیست هزارتومان سال اول یارانه است و ده سال آینده کمتر از هزارتومان سال اول یارانه هاست.

جالب اینکه در نظرسنجی که اخیرا برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» از بین مخاطبانش انجام داد، مشخص شد که بیش از 80 درصد مردم خواهان افزایش یارانه نقدی هستند. این نظرسنجی نشان می دهد که مماشات دولت با پرداخت یارانه در سطح چند سال گذشته، قطعا اشتباه است و مردم چنین رویه ای را در پرداخت یارانه ها نمی پذیرند. نکته جالب اینکه ادامه سیاست های کنونی پرداخت یارانه کمترین طرفدار را در بین مردم دارد و حتی مردم قطع یارانه را بهتر از روش دولت کنونی دولت می دانند؛ اما گویی جلب آرا از مطلب دیگری مهم تر است.

شاید امروز لازم است کمی با مردم از واقعیت سخن بگوید؛ با مردم راست بگوید؛ شاید حتی لازم است برخی از مسئولان بنشینند و با خود فکر کنند که چرا نزدیک 90 درصد مخاطبان یک برنامه تلویزیونی با ادامه پرداخت یارانه های به شکلی که اکنون دولت پرداخت می کند، مخالف هستند؟ چرا مردم انتظار افزایش یارانه تولید و کمتر برخوردارها را دارند؟ دولت لازم است اندکی بی تفاوتی را کنار بگذارد و با مردم به مانند دولتی دغدغه مند و راستگو سخن بگوید.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۲
در کنار تمام اینها بگید که اصلی ترین وعده دولت کاهش قیمت دلار بود که آن هم عملی نشد در مورد اجاره خانه و قیمت مواد غذایی که چقدر در این 4 سال رشد داشته چیزی نگیم بهتره بعد از آن همه مذاکره و دادن امتیازات نقد و هنگفت در قبال در چند وعده نسیه امروز چه چیزی نصیب توده های ملت شد ؟ امروز سفره کارمند کارگر و پیشه ور کوچک تر شده یا بزرگتر ؟ امروز چند درصد از مردم تورم تک رقمی رو لمس میکنن و قبول دارن ؟ بنظر من در این دولت پولدار ها پول دار تر شدن فقرا فقیر تر قشر معمولی هم چند قدم به فقر نزدیک تر .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
دلار الان دقیقا به قیمت واقعیش رسیده و ارزش واقعی پول ایران همینه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
و بدتر اینکه
دولت یازدهم پول ناشی از هدفمندی که باید به تولید و اشتغال میرفت را برای تنفس مصنوعی طرح غیرکارشناسی تحول سلامت و بهره برداری انتخاباتی در 96 به این طرح تزریق کرد
پرداخت یارانه اشتباهه
فقط باید بین کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و مناطق محروم هستن پرداخت بشه
تنها دلیل اینکه دولت به این کار ادامه میده هم ریزش رای اش هست.
اگر واقعا و نه با حرف ،این هزینه ها برای عمران و اشتغال صرف بشه نتیجه مطلوب تری داره
پاسخ ها
ابراهیم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
سلام همه میدانیم که این روش اشتباه است و این روش فقط برای از کار افتاده ها و دهکهای پایین است ولی این را هم میدانیم که اگر یارانه قطع بشه پول اون نه صرف عمران ونه اشتغال میشه بلکه حقوقهای نجومی نجومی تر میشه
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
مشکل اینه که صرف عمران و اشتغال نمیشه بلکه صرف حقوق های نجومی و ماجراجویی منطقه ای میشه
راستی تابناک حواست باشه به سرنوشت جهان نیوز دچار نشی که الان چندین ماهه بدون هیچ دلیل و توضیحی کلا سایتش رو بستن نه دادگاهی نه حرفی نه جوابی برای این دولت بستن دهان منتقد کفایت نمیکنه باید منتقد رو کاملا له و خفه کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
آره مثل یا لثارات و معماری نیوز میشه
باز حمله بدولت وفریب مردم !!!
ادامه سیاست های کنونی پرداخت یارانه کمترین طرفدار را در بین مردم دارد و حتی مردم قطع یارانه را بهتر از روش دولت کنونی دولت می دانند!
سنگ بنایی که محمود کبیر با هدفمندی یارانه گذاشت هر چند به نحو مطلوب مدیریت نشد
از همان ابتدا هم این مبلغ نباید به اسم یارانه نام گذاری میشد.
قدر آقای احمدی نژاد را ندونستیم
من خودم دیگر به آقای روحانی رای نمیدم
نه اینکه کشور عزیزم را دوست نداشته باشم، نه هرگز اینچنین نیست
متاسفانه آقای روحانی دروغ به مردم گفت و همه چیز را بی نهایت گران کرد بنزین، لبنیات،نان، گوشت 33 هزار بود یک هفته بیش خواستم بکیرم شده بود 45 هزار شده بود منصرف شدم و خلاصه متاسفم شاید اصلا رای ندهم رییس جمهور که به درد مردم نرسد ....
پاسخ ها
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
قربان شما نباید به احمدی نژاد راب میدادی
فقط از دولت روحانی بد بگو تابناک.
من اگه بودم رقم رو زیاد که نمی‌کردم.
اینکه دادن یارانه ها بخاطر جلوگیری از ریزش رای است شکی نیست ولی بعد از اینکه روحانی برای بار دوم رای بیاورد،پوست ملت کنده میشه،تمام یارانه ها را حلقوم ملت بیرون خواهد کشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
یادمه قبل از انتخابات مجلس هم همین جو سازی می شد تا ملت نرن رای بدن و دوستان قبلی دوباره انتخاب بشن، الان هم همینه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
دقیقا
انچه مینویسم از واقعیت ها منعکس نمیشود فقط مردم خون جگر میخورند
آيا سهم وزارت بهداشت از پول يارانه را كه اضافه شده شما عزيزان كنمان ميكنيد؟
من فقط یه سوال دارم، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد و بهزیستی تو این کشور چی کار می کنند
وقتی قیمت بنزین، گاز، برق، آب، نان و ... چند برابر میشود به نام هدفمندی یارانه ها آیا نباید مبلغ یارانه نقدی را به خودمان بدهند؟
دولت روحانی ،دولت سرمایه داری است.
مغلطه گویی های شما در مقام وشان یک رسانه متعهد به مردم نیست
اشتباه تایپی داری: «حتی مردم قطع یارانه را بهتر از روش دولت کنونی دولت می دانند»!!!!
سلام. ما یک همسایه مولتی میلیادر داریم که سه نفرن و جالبه که یارانه هم بهشون تعلق میگیره.
مقاله پوپولیستی از یک بیسواد.
دولت زحمت زیادی کشیده است.
با اون اقتصاد افسار گسیخته سال 92 کاری بیش از این نمی شد کرد
مشکل اصلی فراموشیه
روحانی اگر دور دوم رای بیارد یکی از خطرناک ترین رئیس جمهورهای تاریخ خواهد شد. چنان قیمت ها رو بالا ببرد که تورم 50 درصدی بشه آرزومون.
کلاه گشادی رفت کلاهی که تا زانو می رسه
دولت اصلا حرف راست بلد هست که این یکی را راست بگوید و با غلت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آقا قطعش کنید
مسخره کردی تابناک !
این دولت چندین برابر یارانه را از مرد م بصورت ارزش افزوده ابونمان ماه بماه کردن قبوض و.......... از مردم می گیرد
آقای روحانی تماما بر خلاف شعارهای انتخاباتی خودش عمل کرد
به جای پرداخت یارانه ها بیان به اندازه همون پول توی هر شهر و منطقه کارخونه -گارگاه تولیدی و..... بزنن
مردم عزیز با عرض پوزش حقمان است،
خوب وقتي هشتاد درصد ميخان يارانه زياد شه همين كه روحاني زيادش نكرده واسه اينكه راي بياره خيلي مرده. فكر كنم يكي بايد نميگذاشت احمدي نژاد اين كار رو شروع كنه
بترسند
ضمنا فراموش کرده ایث که روز اول یارانه را به دلیل ازادسازی قیمت دادند و گفتند متعلق به هر ایرانی است و فقیر و غنی ندارد.
تحلیل نویسنده این متن اشتباه هست
البته نا گفته نمونه که هرچی دولت قبل و این دولت به مردم یارانه دادن
تابناک جان خواهشا یک گزارش هم در مورد نحوه محسابه تورم تهیه کن
واقعا باید تاسف خورد
دولت درمورد چه چیزی حقیقت رابه مردم گفته که این دومیش باشه؟
یارانه مرا قطع نمودید در حالی که در اداره خودم افرادی را می شناسم که حقوق و سرمایه ئای به مراتب بیشتر از من دارند ولی دریافت یارانه دارند
اینها همه ترفند و بهانه دولت است
ترا به هرچی براتون مقدس وارزشمنده اینقدر این ملتو فیلم نکنید گناه میکنید
وقتی قدر دولتی مثل دکتر احمدی راندونستیم مسلما یک کسی مثل روحانی میاد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم