بازدید 10556

یارانه 45500 تومانی در آستانه شش سالگی با ارزشی کمتر از 20 هزار تومان

نزدیک شش سال پیش (آذرماه 89)، رئیس جمهور وقت با حضور در تلویزیون، آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را رسماً اعلام کرد و گفت، از صبح روز 28 آذر، حامل‌های انرژی، آب و نان در سراسر ایران، با بهای جدید ارائه خواهد شد. در حال حاضر به گفته کارشناسان، ارزش یارانه 45500 تومانی کمتر از 20 هزار تومان است و خانواده‌ها با مشکلات اقتصادی بی‌شماری روبه رو شده‌اند.
کد خبر: ۶۳۰۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰ 11 October 2016
نزدیک شش سال پیش (آذرماه 89)، رئیس جمهور وقت با حضور در تلویزیون، آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را رسماً اعلام کرد و گفت، از صبح روز 28 آذر، حامل‌های انرژی، آب و نان در سراسر ایران، با بهای جدید ارائه خواهد شد.


به گزارش «تابناک اقتصادی» در نخستین مرحله واریز یارانه نقدی به حساب خانوارها، با پرداخت 40 هزار و پانصد تومان به ازای هر نفر در ماه، در مجموع 4 هزار و هشتصد میلیارد تومان به حساب‌ها واریز شد. یکی از اشکالاتی که به اجرای این طرح در همان ابتدا گرفته شد، این بود که بخش مهمی از منابع هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید اختصاص نیافت و همین، باعث بی اثر شدن یارانه‌ها شد. همچنین در آغاز این طرح، انتظار می‌رفت با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، رفتار مردم در مصرف انرژی اصلاح شود، که این موضوع تنها در مدت کوتاه اثرگذار بود و پس از مدتی رفتارها دوباره به وضع سابق برگشت.
 
همچنین در سال 93، در دومین مرحله از طرح هدفمندی یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی نظیر بنزین، گازوئیل، نفت سفید و نفت کوره افزایش یافتند و همچنین در نام نویسی افراد در این مرحله، تعدادی بین 6 تا 7.5 میلیون تن از دریافت یارانه انصراف دادند که در این صورت، مبلغی حدود 3 هزار و 200 میلیارد تومان منابع برای دولت ایجاد کرد. انصراف افراد به اینجا ختم نشد و در ماه های بعد و در سال‌های 94 و 95 دولت طبق قانون اقدام به حذف افراد دهک‌های بالا از دریافت یارانه کرد، ولی آنچه مهم است اینکه با انصراف و حذف تعداد زیادی از افراد، چرا یارانه افراد کمتر برخوردار هنوز همان یارانه 45500 تومانی است، مبلغی که شاید در سال اول، می‌توانست کمکی به اقتصاد خانوارها باشد، ولی در حال حاضر به گفته کارشناسان، ارزش یارانه 45500 تومانی کمتر از 20 هزار تومان است و خانواده‌ها با مشکلات اقتصادی بی‌شماری روبه رو شده‌اند.  

یارانه 45500 تومانی در آستانه 6 سالگی با ارزشی کمتر 20هزار تومان

بنابراین، تابناک اقتصادی گفت و گویی با آقای جلال محمود زاده، نماینده محترم مجلس شورای اسلامی انجام داده است.

آقای محمود زاده به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قرار بود از محل درآمد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، 30 درصد یارانه نقدی به بخش کم درآمد، 30 درصد به کشاورزی و 40 درصد به صنعت اختصاص یابد.

وی اظهار داشت: متأسفانه تاکنون فقط پرداخت نقدی بوده است. آن هم در حد 45000 تومان. مابقی بخش صنعت و کشاورزی محقق نشده است. نفت گاز از لیتری 17 تومان به 300 تومان رسید. کشاورز ما با لیتری 300 تومان آیا توان تولید در بخش کشاورزی و دامپروری را دارد. چگونه می‌تواند روی پای خود بایستد. محصولات تولیدی کشاورز ما از لحاظ قیمت تمام شده بیشتر از متوسط قیمت جهانی بوده و متأسفانه در بحث صادرات نیز توان رقابت را از دست داده‌ایم. از یک طرف افزایش قیمت نهاده ها و سوخت، از طرف دیگر عدم اختصاص تسهیلات به صادرات و نیز عدم اعطای تسهیلات ارزان قیمت به بخش کشاورزی و صنعت منجر به خسارت عمده به بخش تولید کشاورزی، تعطیلی بسیاری از کارخانجات و کار بسیاری از کارخانجات با 30-20 درصد ظرفیت شده است.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، در بخش یارانه نقدی نیز مشکل داریم، زیرا هرگز همگام با افزایش تورم، یارانه افزایش نداشته و همان 45000 تومان است که امروزه حتی ارزش خود را نیز از دست داده است.

وی بر این باور است که این شیوه، غیر علمی بوده و ای کاش اگر دولت می‌خواست قانون مصوب مجلس را نصف و نیمه اجرا کند، هرگز اجرا نمی کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۳۰
یعنی هنوز هست کجاست
موقع ازاد سازی قیمت ها و چند برابر شدن قیمت اجناس و خدمات اومدند گفتند مردم نگران نباشید مامیخوایم که یارانه ی غیر مستقیمو عادلانه تر به دست شما برسونیم و حالا بعد گذشتن شش سال و ازاد سازی قیمت ها و با ثابت نگه داشتن یارانه پرداختی عملا این پول بی ارزش شده و فرقی با قطع کردنش نخواهد داشت !!!! پس نتیجه میگیریم که از اول هم هدف قطع یارانه پرداختی روی کالا وخدمات بوده و نه کمک به مردم!!!!! ولی مردم ایران فهیمند و این اقدامات در خاطرشون خواهد ماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
منفی برای جمله آخر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
منم منفی برای جمله آخر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
منم منفی بره جمله آخر
این رو هم اضافه بفرمائید که دولت، با جابجا کردن آرام یک ساله زمان واریز یارانه ها، عملا یارانه 1 ماه رو پرداخت نفرمودن!
ضمنا دولت باید بیاد کاملا شفاف توضیح بده منابعی که از افزایش قیمت حامل های انرژی که در دولت حاضر سالی دو سه بار گران میشه رو داره صرف کجا میکنه که برای پرداخت چندرغاز به ملت اینقدر آه و ناله میکنند!
اگر این قانون اشکال داره، همونطور که خیلی راحت رئیس جمهور قبلی نشست جلوی تلویزیون و گفت از فردا قانون رو اجرا میکنم، حالا هم قیمت ها رو به قبل از هدفمندی برگردونن و اجرای این قانون رو بگذارن برای زمانی که اقتصاد کشور جوابگوی اجراش باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
واقعا فکر میکنی میان میشینن حرف شما رو میخونن و بعد بلند میشن اجرا میکنن؟
وقتی اجرای این سیاست از اصل اشتباه بوده، چرا با زدن این تیترها مردم را متوقع می‌کنید؟ بدیهی است که دولت‌ها باید به مرور زمان از اتکای مردم به یارانه‌ها بکاهند و همزمان مابه‌التفاوت درآمد حاصله را خرج حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و بیکاران بکنند.
من حاضرم ماهیانه پنجاه هزار تومن به حساب دولت واریز کنم ولی قیمت‌ها به قبل از این طرح برگرده.
بدبختمون کردن با این طرحشون.
گرانی و بیکاری و هزار مشکل به دلیل بی تدبیری دولت گذشته و تصمیمات احساسی رییسی که بدون مشورت و اندیشه میخواست کشور را بچرخاند، امروز دامن امت ما را گرفته است و ایشان بیخبر از همه باز هم ... قیامت هم هست آقای محترم..
بخدا بیچارمون کردن،بخدا بدبختمون کردن... اخه گوشت کیلویی 46تومانه،اونوقت یارانه همه چیمون اعمن از سوخت و... 45 تومان،تا کی مخیواین به این وضعیت ادامه بدید؟ بابا بگید اشتباه بود،بخدا راحت تر میتونید جمش کنید،اما ادامه بدید بیچاره میشیم...
مدیران و مسئولین که حقوق های چند ده میلیونی میگیرن خبر ندارن کارگر بدبخت با حقوق ۹۰۰ تومنی چه زجری میکشه.طنز دعوا و بررسی و تصویب حقوق کارگرا در پایان هر سال رو با یارانه ۴۵ تومنی بزارید کنار هم و کلی بخندید که ما کارگرا چی داریم میکشیم.کارگری که ۹۰۰ تومن میگیره و ۵۰۰ تومن میده کرایه خونه چجوری میتونه درست زندگی کنه و به پیشرفت کشور فکر کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
منو شما ی کارگر که نباید به پیشرفت فکر کنیم.فکر کردن مال مدیران باتجربه و دلسوزه
این بازی باید جمع بشه. چون شایسته ملت رشید وبالغ نیست. این دولت و دولت قبل هرکدام به بهانه پرداخت یارانه به مردم قیمت تمام خدمات خودرا هر از چندگاه بالا میبرند. فقط یک نگاه به قیمت حامل های انرژی بیاندازید؛ قیمت نفت در جهان به 1/3 از زمان شروع پرداخت یارانه ها تقلیل پیدا کرده اما در کشور ما با سه برابر افزایش قیمت مواجه شده و به تبع آن قیمت سایر کالاها. پرداخت این چندرغاز بهانه ای دست دولت های بی کفایت شده تا مدام قیمت خدمات خود را افزایش دهند واسکناس بی پایه چاپ کنند. واقعا اگر دولتی با کفایت باشد به جای این پرداخت ها مردم را در کسب معیشت حلال و سالم از دسترنج خود یاری میکند. نه آنکه آنها را محتاج این اندک یارانه نگهدارد.
پرداخت یارانه نقدی یکی از بزرگترین حماقتهای اقتصادی و سیاسی دوران بوده.
همین پولو صرف اشتغال میکردن ما راضی تر بودیم!
به نظر من همین هم باید قطع بشه. این ضرر بزرگی هستی که پول نقد به مردم دادن
هر وقت جلوی ضرر را بگیرن منفعت هست
یاد اون بنده خدایی بخیر که گفت این پول برکت داره! این پول رو با پول خودتون قاطی نکنین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
یادش بخیر؟؟؟؟ یادش با خودش بره دیگه برنگرده
ما بگو تابناک ما دردمون و به کی بگیم یارانه ای و که به ناحق قطع کردند و کجا اعتراض بزنیم/بخدا سزاوار نیست با قشر کارگر اینگونه برخورد کردند ما مگه چقدر درامد داریم ک یارانمونم قطع کردند من ی سوال دارم اگه احیانا همین فردا یارانه عده ای از مردم طبقه ضعیف جامعه رو قطع کنند اونا واقعا دستشون به کجا بنده ک قطعا بعد یه مدتی این در و اون در زدند و نتیجه نگرفتند بیخیال میشند بعدش عده ای دیگه تو رو قران جواب بده تابناک
دولت با سیاست افزایش چندباره برق اب گاز تلفن و..

به نوعی 45 هزار ناقبل از جیب مردم به جیب خودش دراورد
حیف که دیگه دیر شده. اگه میدانستم این فیش های حقوقی نجومی وجود داره هیچوقت از دریافت یارانه انصراف نمی دادم.
دلتون خوشه ها! یارانه نقدی سیری چند؟! دولت میخواست سوبسیدها رو حذف کنه و قیمت ها رو آزاد کنه که با موفقیت به این هدف خودش رسید. همین یارانه نقدی که میگید ارزشش به زیر 20 هزار تومن چند سال پیش رسیده هم تا چند وقت دیگه به طور کل قطع میشه و یک نفر هم این مقدار پول رو دریافت نخواهد کرد. آخه کجای دنیا اینطوری دولت به مردم پول میده؟! این یک مسخره بازی بیشتر نیست که سنگ بنای خرابش در دولت نهم گذاشته شد و این دولت میراث دار اشتباهات گذشته است. این کار غلط باید هر چه زودتر جلوش گرفته بشه و یارانه نقدی به طور کل برای همیشه باید برچیده بشه بساطش.
گرفتن یارانه با دادن پول به مستحق و گدایی فرقی نداره. همانطور که شما پول به گدا و مستحق میدید، پولی که دولت به مردم میده یعنی اینکه مردم مستحق و گدا هستند و این توهین بزرگی به مردمه. خوشحالم که یک ریال هم یارانه دریافت نکردم. با اینکه یک کارمند بودم، از روز اول ثبت نام نکردم.
هيجكس يارانه نمي خواهد فقط قيمتها برود به سطح قبل از برداخت يارانها متشكرم
خیلی کمتر از 20000 تومان است حسابتون هم که ضعیفه . . . .
تورم های دولتی اقتصاد کشور را در هم می شکند و مردم فقیرتر می شوند
قابل توجه اونایی که میگفتن مردم با گرفتن یارانه تنبل میشن دیگه نمیرن سرکار...لطفا بفرمایید شما با 45000 تومن در ماه چه جوری میتونید زندگی کنید که بقیه هم این کار رو بکنن!
از سال 89 تا كنون قيمتها چندين برابر شده است
اولا در پاسخ به خوش خیال هایی که درخواست می کنند که یارانه حذف و قیمت ها به یک دهه پیش برگردد باید گفت که در اقتصاد اصل چسبندگی قیمت ها - که عمدتا ناشی از گرایش روانی جامعه است - همیشه مانع برگشت روند صعودی تورم به گذشته است .

ثانیا افزایش قیمت های کالاهای اساسی که در ایران عمدتا در اختیار دولت است مثل برق - آب - گاز و سوخت اثری حداقل دو برابر برروی استنباط گرانی در سایر کالاها حتی تولیدات بخش خصوصی داشته و دارد .

اشکال اساسی نوع مدیریت فشل دولتی بر بنگاه هایی است که کالاهای عمده مورد نیاز جامعه را در اختیار دارند و تعداد آنها کم نیست .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار