بازدید 2829

تاجیکستان‌درآینده‌شبکه‌های‌برق‌خودرابه‌ایران‌متصل‌می‌کند

وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان در یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های فنی و اقتصادی تهران و «دوشنبه» از تمایل این کشور به اتصال شبکه‌های برقی کشورش به ایران خبر داد.
کد خبر: ۶۳۹۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵ 08 November 2016
وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان در یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های فنی و اقتصادی تهران و «دوشنبه» از تمایل این کشور به اتصال شبکه‌های برقی کشورش به ایران خبر داد.

به گزارش فارس در دوشنبه، «عثمان علی عثمان‌زاده» وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان در یازدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های فنی، اقتصادی و فرهنگی ایران و این کشور گفت: «دوشنبه» می‌تواند در آینده شبکه‌های برقی خود را به ایران پیوند دهد.

بر اساس اعلام منابع خبری، طرفین در این نشست با تأکید بر گسترش همکاری‌های میان ایران و تاجیکستان، به بررسی مسائل فی‌مابین در زمینه همکاری‌های 2 کشور در بخش انرژی پرداختند.

به گفته عثمان‌زاده، تاجیکستان از لحاظ ذخایر آبی موقعیت خوبی برای توسعه انرژی برقی در آسیای مرکزی را دارد و در آینده می‌تواند شبکه‌های برقی خود را به شبکه برقی ایران وصل نماید.

وی در ادامه اظهار داشت: در تاجیکستان چندین پروژه نیروگاه‌های برق-آبی در دست احداث هستند که دوشنبه خواستار گسترش بیشتر روابط در این زمینه با ایران است، زیرا شرکت‌های ایرانی در زمینه ساخت این نیروگاه‌ها از توانمندی‌های زیادی برخوردار می‌باشند.

در این نشست، همچنین مسئله بدهی تاجیکستان در پرداخت حق استفاده از نیروی برق نیروگاه «سنگتوده 2» که با سرمایه‌گذاری ایران ساخته شده است، مطرح شد.

«حمید چیت‌چیان» وزیر انرژی ایران نیز در این نشست تصریح کرد: تاجیکستان به دلیل تخریب تنها شبکه انتقال برق در کشورهای آسیای مرکزی، امکان فروش برق خود را ندارد و از این‌رو در پرداخت حق استفاده نیروی برق نیروگاه سنگتوده 2 به مشکل مواجه شده است.

نیروگاه برق-آبی سنگتوده 2، در 120 کیلومتری شهر دوشنبه با سرمایه 180 میلیون دلاری ایران ساخته شده است. طبق قرارداد، درآمد این نیروگاه در 14 و نیم سال اول فعالیت آن در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

برگزاری یازدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان در مورد همکاری‌های فنی و اقتصادی در حالی است که اخیرا روابط دوشنبه و تهران به میزان قابل ملاحظه‌ای به سردی گرائیده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم