رتبه ۱۳ حقوق پزشکان در میان دستگاه‌ها!

کد خبر: ۶۴۸۵۹۱
|
۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷ 15 December 2016
|
11878 بازدید
|
وزیربهداشت، درپاسخ به انتقادها نسبت به دریافتهای بالای برخی پزشکان نیز گفت: شورای حقوق و دستمزد، وضعیت پرداخت حقوق در همه دستگاهها را بررسی کرده است. سه هفته پیش نوبت به بررسی وزارت بهداشت رسید ما ظرف یک ماه، گزارشی از نظام پرداختی خود را ارائه دادیم، بخشی از آن تایید و بخشی اصلاح شد. دو دولت نیز در خصوص پزشکان بحث شد. اگر قانون را قبول داریم به آن احترام بگذاریم. در حال حاضر حقوق پزشکان، رتبه 13 را در میان دستگاه‌های مختلف دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن هاشمی ضمن حضور در برنامه تلویزیونی ثریا که از شبکه یک سیما در حال پخش است در خصوص برخی انتقادات وارد شده به طرح تحول نظام سلامت در زمینه افزایش دو و نیم برابری تعرفه ها اظهار کرد: طبق بند ه ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه تعرفه های درمانی باید هر سال بازنگری شود، در حالی که این اتفاق حدود ۲۳ سال بود که صورت نگرفته بود. مبنای پرداخت ها نیز کتابی بود که در یکی از ایالت های آمریکا تدوین شده بود. افزایش تعرفه ها در شورای عالی بیمه تصویب شد و به موجب آن 2000 خدمت جدید صاحب تعرفه شدند.

وی افزود: بین رشته های پزشکی نابرابری وجود داشت و نسبت تعرفه ها در برخی از آنها ۱۱ به ۱ بود که علی رغم دو نوبت بازنگری تعرفه‌ها، همچنان نتوانستیم به طور کامل آنها را اصلاح کنیم اما در عین حال این نسبت به 5.5 به 1 در بعضی رشته ها کاهش یافت.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در ۲۳ ساله گذشته اعمال جراحی وجود داشت که تعرفه مشخصی نداشتند، این تعرفه‌ها در قالب کار کارشناسی سازمان‌های بیمه و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت تصویب شد.

هاشمی در ادامه سخنان خود بیان کرد: پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، هزینه ی تخت بیمارستانی در بیمارستانهای دولتی ۴۵ هزار تومان بود که این رقم در حال حاضر به ۱۳۳ هزار تومان رسیده است. در شهر تهران کدام تخت در مسافرخانه ها هزینه ای معادل ۴۵ هزار تومان دارد؟ این در صورتی است که باید خدمات هم به بیمار ارائه شود.

وی افزود: در طول بیست سالی که بیمارستان‌ها به‌طور خودگردان اداره می‌شدند تراز مالی آنها منفی بود و ۵۷۰ بیمارستان کشور در معرض ورشکستگی قرار داشتند.

وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: پیش از افزایش تعرفه ها، هزینه جراحی لوزه 18500 تومان بود که امروز هزینه آژانس هم نمی‌شود، اما در حال حاضر تعرفه این جراحی به ۶۶ هزار تومان رسیده است.
وی ضمن اشاره به افزایش 120درصدی تعرفه های جراحی و 35 درصدی ویزیت، بیان کرد: به مدت ۴ سال تمام ضریب های جراحی ثابت مانده بود، لذا دولت تصمیم گرفت به جای افزایش ۳۵ درصدی و افزودن سالیانه ۲0 درصد به آن، این اقدام را انجام دهد.
 
هاشمی با بیان اینکه بخشی از زیرمیزی هایی که پیشتر گرفته می شود به خاطر چشم بستن دولت و مجلس روی این موضوع بود ادامه داد: دولت ها به طور متوسط در تمام طول عمر خود 1600 تا 1700 تخت بیمارستانی ایجاد می‌کردند اما این دولت تا امروز ۱۲ هزار تخت ایجاد کرده و قول داده است تا پایان دولت ۲۱ هزار تخت دیگر راه اندازی کند.

راه اندازی 40 هزار تخت بیمارستانی طی دو سال گذشته


وزیر بهداشت، با تاکید براینکه به جای سرکوب بخش خصوصی، باید عمل کرد، ادامه داد: افزایش توزیع پزشک به صورت صحیح، افزایش تخت های بیمارستانی، کاهش پرداختی مردم و ... بخشی از اقداماتی بود که برای رقابت با بخش خصوصی انجام دادیم. طی دو سال گذشته حدود 40 هزار تخت بیمارستانی تعویض شد. افزایش رجوع به بخش دولتی طی دوسال گذشته به دلیل افزایش خدمات بود، با فشار و متهم کردن بخش خصوصی نمی توان با آن رقابت کرد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که چرا بر خلاف سیاست های ابلاغی رهبری، تعرفه های بخش خصوصی 2.5 برابر افزایش پیدا کرد، گفت: اولین نکته در این سیاست های ابلاغی از سوی رهبری، تامین منابع مالی پایدار است. این سیاست ها، یک بسته است که نمی شود تنها یک بند از آن را اجرا کرد وسایر را خیر. در عین حال نرخ تورمی که دولت برای حوزه سلامت مشخص کرده است، 1.4 برابر میزان تورم عادی است. بخش خصوصی مورد اقبال مردم است و هزینه چندین برابری نسبت به بخش دولتی دارد. وقتی این سیاستها اجرایی می شود که بخش دولتی قوی باشد، ما در حال ایجاد زیرساختهای لازم برای تقویت بخش دولتی مانند جذب بیشتر پزشک، توسعه تخت های بیمارستانی و .. هستیم. آن زمان است که میتوان رقیب بخش خصوصی شد.

زیرمیزی نتیجه بی توجهی دولت‌ها و مجالس به حقوق پزشکان بود

هاشمی در ادامه تاکید کرد: هفت تا ده هزار میلیارد تومان زیرمیزی در تعرفه ها توزیع شد. زیرمیزی، نتیجه بی توجهی دولت‌ها و مجالس نسبت به حق پزشکان بود. برای یک عمل ستون فقرات که 16 ساعت زمان می برد، باید چقدر پرداخت شود؟ رقم تعرفه های سابق در جراحی به 200 هزار تومان نمی رسید، جراح باید نیمی از این رقم را شش ماه بعد از بیمه ها دریافت می کرد. لذا افتخار میکنم که زیرمیزی به روی میز آورده شد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از برنامه، با بیان اینکه اگر درآمد کسی بالا است، باید سیستم مالیاتی را اصلاح کنید، تصریح کرد: حقوق با کارانه تفاوت دارد. بخشی از درآمدی که توسط کادر درمان برای دولت ایجاد می شود، به آنها پرداخت می شود. در دولت قبل، رقم این درآمد از سوی کادر درمان، 10هزار میلیارد تومان بود که در این دوره، به 26 هزار میلیارد تومان در بخش دولتی رسید.

وی در خصوص چرایی عدم انتشار حساب ملی سلامت نیز توضیح داد و گفت:آمار حساب ملی سلامت مربوط به همه مردم و دراختیار مجلس است. آخرین حساب ملی منتشر شده نیز مربوط به سال 92 است و اگر تا امروز گزارش دیگری منتشر نشده، یعنی هنوز آن را ندارند. ما چیزی نداریم که از مردم پنهان کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه، به دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: یکی از موفقیت‌های وزارت بهداشت در این دوره، افزایش تعداد پزشکان در مناطق محروم بود. پیش از اجرای طرح، 2200 پزشک در این مناطق حضور داشت که امروز به 5749 نفر رسیده است. همچنین قبل از طرح تحول فقط 5 درصد از پزشکان طرحی در بیمارستان ها می‌ماندند که این عدد در حال حاضر به 100 درصد رسیده است. پرداختی از جیب نیز از 56 درصد به 40 درصد رسانده شده است.

به گفته هاشمی، حضور 843 پزشک مقیم در 412 بیمارستان، راه اندازی 5080 پایگاه سلامت، 1902 مرکز جامع خدمات سلامت و 2500 خانه بهداشت جدید ، تامین یک مراقب سلامت به ازای هر سه هزار نفر، راه اندازی یک پایگاه سلامت به ازای هر شش تا 12500 نفر، تامین یک خانه بهداشت برای هر هزار جمعیت روستایی، افزایش تختهای ویژه، راه اندازی 1902 مرکز جامع خدمات سلامت، بازسازی دو میلیون متر مربع فضای درمانی و ... را بخش دیگری از موفقیتهای طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد.

وزیر بهداشت، در ادامه،پایین بودن دستمزد پزشکان در بخش دولتی پیش از اجرای طرح تحول را یکی از موانع حضور آنها به صورت تمام وقت دانست و گفت: قبل از این دولت، بیمه ها حاضر نبوند 37 درصد هزینه بیماران را پرداخت کند. در حال حاضر، حتی یک پزشک طرحی از میان جمعیت 10 هزار نفری آنها در بخش خصوصی کار نمی کند.

وی همچنین اضافه کرد: طبق آمار، امروز در شهرستانها زیر میزی وجود ندارد ولی این به معنی عدم تخلف نیست، اما در کلانشهرها کار کمی سخت تر است. کاری که دولت با جامعه پزشکی در طول این سالها انجام داده، با هیچ قشر دیگری نکرده است. پون پولی نداشت که به بیمه ها بپردازد، چهار سال تعرفه ها را ثابت نگهداشت. معتقدم مقصر اصلی زیرمیزی، دولت و مجالس است که آنها را به این را کشانده است.

رتبه 13 حقوق پزشکان در میان دستگاه‌های دولتی

وزیربهداشت، درپاسخ به انتقادها نسبت به دریافتهای بالای برخی پزشکان نیز گفت: شورای حقوق و دستمزد، وضعیت پرداخت حقوق در همه دستگاهها را بررسی کرده است. سه هفته پیش نوبت به بررسی وزارت بهداشت رسید ما ظرف یک ماه، گزارشی از نظام پرداختی خود را ارائه دادیم، بخشی از آن تایید و بخشی اصلاح شد. دو دولت نیز در خصوص پزشکان بحث شد. اگر قانون را قبول داریم به آن احترام بگذاریم. در حال حاضر حقوق پزشکان، رتبه 13 را در میان دستگاههای مختلف دارد.

تا زمانی که نیرو کم است، هرچه بگوییم شعار است

وزیربهداشت، در در خصوص چندین فیش حقوقی میلیونی که در این برنامه نشان داده شد، اظهار کرد: یکی از این فیشها که اعلام شد متعلق به یکی ازافراد ستاد وزارت بهداشت است، متعلق به یکی از معاونان من است. ایشان ماهی 340 میلیون تومان کار کرده و 68 میلیون تومان به او داده اند. برای این موضوع نیز پرونده ای تشکیل و بررسی شد اما سازمان بازرسی کشور هیچ حکمی روی آن نداد؛ چرا که حق او بود. اگر نظام فی فور سرویس اشتباه است، ای کاش از 23 سال پیش اجرا نمیشد.

هاشمی همچنین فیش حقوقی 585 میلیون تومانی یک پزشک برای یک ماه را تکذیب کرد و گفت: این فیش دروغ است، امیدوارم سایر حرف هایی که زدید دروغ نباشد. چرا در خصوص این تخلفات، در دوره قبل صحبت نکردید؟ مردم حرف های شما را قبول ندارند، چون وزارت اطلاعات، سازمان صدا و سیما و مرکز ملی آمار از ائمه جمعه، نمایندگان مجلس و مردم نظر سنجی می کنند. اگر میخواهید به کشور خدمت کنید، عینک بدبینی را بردارید. باید به حوزه سلامت، مانند امنیت توجه شود. در این دوره توانستیم با بضاعت کم خود، دولت و مجلس را به مشکلات حوزه سلامت حساس کنیم. ما از صبح تا شب کار می کنیم. کار شما فقط نقد کردن است. اگر به جای روشنگری می خواهید با اطلاعات غیر مستند افشاگری کنید پس این شعار برنامه تان را عوض کنید. به جای دیده بان پیشرفت ایران بزنید دیده بان پسرفت ایران.

هاشمی همچنین اعلام کرد: رهبری فرمودند من حقوق پزشکان را مصداق فیشهای نجومی نمیدانم؛ این درآمد مصداق حق الکشف است. اگر حقوق 60 میلیون تومانی میگرفتند و کار نمیکردند حقوق نجومی بود. یکی از فیشهایی که نشان دادید متعلق به یک متخصص زنان در یکی از محروم ترین مناطق سیستان و بلوچستان است که 285 عمل زایمان انجام داده بود . اگر 25 عمل زایمان داشت آیا رقم دریافتی وی با این رقم یکی بود؟

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۸۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
مسئله اینجاست که آقای وزیر کارانه 70 80 میلیونی را به عنوان جزئی از حقوق قبول ندارند. کارانه ربطی به حقوق نداره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
دوست عزیز اگر به پزشکانی که در طرح تحول مشغول به کار هستند مجوز داشتن مطب را بدهند مطمئن باشید از دولت هیچ کارانه ای نمی خواهند. ضمنا یکسال است که هیچ کارانه ای دریافت نشده است. مبالغ آنچنانی برای پزشکان نور چشمی در تهران است نه برای کسانی که در مناطق محروم خدمت می کنند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
جناب وزیر محترم هزار ملیاردتومانی وقتی شما تخت بیمارستان را با تخت مسافرخانه مقایسه میکنی معلوم است بصیرت کافی نداری جان برادر تو مملکت اسلامی که غنی از نفت وگاز است اموزش پرورش و درمان مردم باید رایگان باشد لااقل خدمات دولتی باید رایگان باشد درست است شبی 135000 توان هزینه بستری مبلغ کمی است ولی برا ی قشری از جامعه کارگری همین مقدلر نیز زیاداست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
کارگر کلا ده درصد مبلغ بستری را میده. آیا مصداق درمان رایگان نیست؟؟؟؟؟؟؟
لابد توقعتون از بهداشت درمان رایگان این نیست که کادر درمان رایگان خدمات بدن؟؟؟؟
بابا فقط ده درصد میدین برین حالشو ببرین یکی هم باید پول کادر درمان رو بده ..... به شما چه....... نکنه باید مفتی کار کنن... شما قفط 10 درصد میدین.. دیگه مجانی تر از این برا شما؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
واقعا که
پزشکان الان خون مردمو میمکند شما هم اومدید از رتبه 13 حقوق انها سخن میگویید .
هزینه ویزیت :34500تومان
مدت زمان ویزیت :حدود2 دقیقه
هرکدموشون هم یه دستگاهی گذاشتن تو مطب منشی هم متصدی اون دستگاهه یه 200هزارتومانی هم بابت اون میگیرن یعنی سرجمع روزی بیش ار دو میلیون در امدشونه.
کارگر بیچاره باید مزد چند روز کارشو بابت یه مرتبه ویزیت تقدیم اقا دکتر بکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
بهداشت باید برای کارگران رایگان باشد . حرفی نیست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
کارگر باید بره درمانگاه دولتی......
مطب محل کار خصوصی هست....
شما که شرکت داری مفتی خدمات می دی؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
ویزیت فوق تخصص در درمانگاه دولتی چهار هزار تومان هست یعنی از دستمزد کارگر هم کمتر
سینا
| United States of America |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
هیشکی نمیتونه به دکتر جماعت زور بگه...نیاز بیمار به دکتر حیاتیه اما نیاز دکتر به بیمار مادیه...اگرم یه دکتر تو ایران خوشش نیومد کار کنه یا با روحبیاتش سازگار نبود میره یه کشور دیگه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
6 نفر يا 600نفر حقوق بالا مي گيرند قابل توجه نيست دکلهاي نفتي و 700ميليارد دلاري که رئيس جمهور محترم و معون اولش گفتند چي شد حسابهاي ارزي و خارجي عده اي چي شد ؟
asd
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
اگر به یه پزشک گفتی بالای چشمت ابروه که زمین و زمانو به هم میدوزه که ما اینقدر درس خوندیم حقوقمون کمه و ....
باید کسانی پزشک بشن که هدفشون و علاقشوت خدمت باشه نه کسب درامد سرشار.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
باشه تو برو پزشک شو
صابر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
آقای وزیر حقوق ماهانه یک پزشک خانواده 12 میلیون تومانه اون هم با اکراه تو پزشک خانواده کار می کنند کجا در دیگر دستگاههای دولتی به یک phd با 15 سال سابقه حداقل 5 میلیون میدند تازه پزشکان میتوند حداقل با کارهای جنبی خارج از محیط بیمارستان کار کنند حتی حقوق ماهیانه کارشناسان در وزارت بهداشت در بدو ورود 400 هزار تومان بیشتر از اداره ای مثل کارمند بهزیستی که سختی کار آنها بر کسی پوشیده نیست می باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
PHD
با 15 سال سابقه کار 15 میلیون می گیره.خبر نداری
برو بپرس.
پزشک خانوهداه هم یکساله هیچ پولی بهش ندادن بدن تا اونم خوشحال باشه والله دستشون پیش خانواده دراز شده از بس نپرداختن
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
به آقای وزیر پزشکان بفرمایید توی این وزارت خونه غیر از پزشکان افراد دیگه ای هم دارن کار میکنن.اینکه یک پزشک در یک نقطه محروم سیستان و بلوچستان 285 عمل زایمان انجام داده جای تقدیر داره اما آیا این زایمانها رو به تنهایی انجام داده؟در کنارش ماماها کار نکردن؟در کنار پزشکان پرستارها کار نمی کنن؟آیا آقای وزیر اطلاع دارن که این طرح تحول چه فشار کاری رو به پرسنل اداری و فنی و پشتیبانی وارد کرده؟آیا اینها دیده میشه آقای وزیر؟طرح تحول هیچ بار اضافه ای به هیچ پزشکی تحمیل نکرد فقط باعث چند ده برابر شدن دریافتی هاشون شد. اما این سایر پرسنل اعم از اداری و فنی و پشتیبانی و کادر پرستاری و مامایی و آزمایشگاه و رادیولوژی و حتی خدمه های مراکز درمانی شد.اما چرا دریافتی پزشک بطور ناگهانی از ماهی 10 ملیون رسید به 80 و 90 و 100 ملیون؟چرا زحمت بقیه پرسنل دیده نمیشه آقای وزیر؟واقعا این حرفها به گوش ایشون می رسه یا خودشون رو به نشنیدن میزنن؟این چندمین بار که برای تابناک در این مورد نظر میزارم.لطفا منتشر کنید و باز هم از شما میخوام یه گزارش کامل و جامع از پرداختی پزشکان و سایر پرسنل وزارت بهداشت تهیه کنین تا واقعیت ها روشن بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
اتفاقا پرداختی های همه پرسنل زیاد شده .ماماها که دیگه نگوووووو.
بعدشم هرچه بار کاری بیشتر هست و درامد بیمارستان بالا می ره به نسبت پرداخت به همه گروهها بیشتر میشه. یعنی شما نمیدانید فرمول ثابت هست. و همه درصدی از درامد کل را می گیرند. چطور شما بگیری پزشک نگیره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
رهبری که ما بهش اعتقاد داریم ساده زیست هستن و حرف "رهبری فرمودند من حقوق پزشکان را مصداق فیشهای نجومی نمیدانم؛ این درآمد مصداق حق الکشف است." فک نکنم با مرام ایشون سازگار باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
راست میگه اگر ایشون چنین حرفی رو فرموده اند لطفا کسانی که میدونن تایید کنند. اگرنه تکذیب.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
ایشون هوش و درکشون بیشتر از شماست . فهمیدن چی دارن میگن. شما هم برو اطلاعاتت رو بیشتر کن بیشتر می فهمی.
گول دروغ هم نخور.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
شاید باور نکنید همین الان به پزشک عمومی کار مشخص میدهد یک میلیون که انسان از بیانش شرم میکند البته شرمنده اصلی باید مدیر و وزیری باشد که این قانون و شرایط را ایجاد کرده است در حالیکه در خود وزارتخانه حقوقهای افسانه ای رد و بدل میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
معلومه که باور نمیکنیم. خودت باور میکنی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
وزیر راستگویان کمی دقت داشته باشند که اولا اختلاف حقوقی 11 برابر نیست 110 برابر است. ثانیا زیر میزی که هنوز هست و دو برابر تورم افزایش یافته. ثالثا قیمت تخت بدون خدمات و در یک اتاق 10 نفره این قیمت است. اون هم در یک بیمارستان دولتی که ساختمان و هزینه جاری آن را دولت از مالیات بر ارزش افزوده و مالیاتهای دیگر می دهد . به عبارت دیگر پول همه تختها را دولت جلو جلو از مردم گرفته.
آقای وزیر باید بدانند که اگر در بخش بهداشت اجازه فعالیت پزشکان خارجی داده شود، خیلی مسائل حل می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
خودت رو با فوق جراح قلب مقایسه نکن . اون وقت می بینی 110 برابر نیست . تازه با اوئن مقایسه کنی 110 برابر نیست.
باشه تو برو پیش هندیا
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات