جای تعجب فراوان است که پزشکی بگوید بیماران بهتر است 8 تا 12 سال دیالیز شوند. دیالیز یعنی مرگ تدریجی. هفته ای سه روز سوزن وارد فیستول دست شما بشود و زیر دستگاه دیالیز بخوابید، مزه دیالیز را می فهمید. فیستول های مختلف، مرتب بسته شده و اعمال جراحی متعدد برای گذاشتن فیستول انجام می شود و آخرش رگ های مصنوعی گذاشته می شود. هفته ای سه روز از خانواده جدا بمانید و زیر دستگاه بخوابید و از کار بیکار شوید، مزه دیالیز را شاید درک کنید. اگر بچه ای باشید که هر روز به علت عدم داشتن رگ و فیستول مناسب، مایع در شکم شما برای دیالیز وارد شود چه زجری می کشید و والدین چقدر ناراحت می شوند آن وقت مزه دیالیز را خواهید فهمید.
اگر پیوند از زنده غیرفامیل بنا به پیشنهاد عده ای که تحت تاثیر القائات خارجی، بدون اینکه رنج دیالیز بیماران را حس کنند، پز اخلاقی می دهند، متوقف شود، یکباره نصف پیوند کشور تعطیل خواهد شد و در بعضی استان ها مثل ارومیه، سیستان و بلوچستان پیوند کلیه کلاًَ تعطیل می شود و رنج دیالیز و مرگ بیماران زیر دیالیز به شدت بالا می رود. واقعاً این آقایان این قدر بی مسئولیت هستند که راحت می گویند نصف پیوند کشور تعطیل شود؟
هرگز پیوند از مرگ مغزی مسئله رفع دیالیز را حل نخواهد کرد در کشوری مثل آمریکا که تمام امکانات خود را برای مرگ مغزی بسیج کرده، هر ده دقیقه یک نفر زیر دیالیز در انتظار کلیه پیوندی جان می دهد. به همین دلیل پزشکان آنها دنبال مدل ایرانی پیوند کلیه هستند، جای تعجب نیست که ما می خواهیم گواهی مرگ بیماران کلیوی را به دست خود امضاء نموده و رنج دیالیز را به بیماران تحمیل نماییم. آیا این است سوگند پزشکی که ما خورده ایم.
- طبق فتاوای مراجع عظام تقلید، فروش کلیه در صورتی که منجر به نجات جان انسان دیگری شود بلامانع است. از جمله فتوای حضرت امام خمینی (ره): اهداء کلیه برای نجات جان انسانی دیگر کار پسندیده ای است و توصیه فرمودند. در ضمن دریافت پول در مقابل آن جایز دانسته اند.
- در مورد نظر حضرت امام خامنه ای مدظله العالی: سوال 807- آیا جایز است انسان بعضی از اعضاء بدنش (مثل کلیه) را به شخصی که به آن نیاز دارد را بفروشد؟ جواب: اگر آن عضو از اعضایی باشد که برداشتن آن از بدن خطر یا ضرر قابل ملاحظه ای برای اهداء کننده عضو نداشته باشد، اشکال ندارد.
- نظر حضرت آیت الله نوری همدانی: دریافت پول در ازای بعضی از اعضاء مانند کلیه مانعی ندارد
- طبق نظر حضرت آیت ا... سیستانی نیز اهداء کننده عضو مثل کلیه با فرض رضایت صاحبش و سلامت کلیه مقابل جایز است و گرفتن پولی به ازای آن نیز جایز است.
بیشتر پزشکانی که مسئله تعطیلی پیوند از زنده غیرفامیل را پیشنهاد می کنند یا متخصص کلیه نبوده و مشکل بیماران کلیوی را خوب درک نمی کنند یا نفرولوژیست هایی هستند که آگاهانه یا در ناخودآگاه خود به دیالیز بیشتر از پیوند علاقه دارند. انجمن حمایت از بیماران کلیوی از اهداء کنندگان امضاء می گیرد که آنچه دریافت می کنند هدیه است و نه قیمتی برای ایثار آنها.
بیایید به جای پز اخلاقی، دست آورد عظیم پیوند کلیه کشور اسلامی عزیزمان را که توانسته لیست انتظار پیوند بیماران را به حداقل برساند پاسداریم و با احترام به اهداء کنندگان که مانند آتش نشانان جان انسان ها را نجات می دهند و مشکل مالی خود را حل می کنند جان هزاران دیالیزی را از مرگ و رنج نجات دهیم مخصوصاً ما پزشکان که سوگند خورده ایم در مقابل درد و رنج و مرگ بیماران، از جمله بیماران مظلوم دیالیزی بی تفاوت نباشیم. دنیا باید از جمهوری اسلامی بیاموزد، نه ما از آنها که دنبال پیدا کردن راهی مثل راه ما هستند.
من به عنوان یک پزشک و کارشناس قدیمی و عده ای از پزشکان دلسوز پیوند کلیه از جمله همکاران سخت کوش بیمارستان بقیه ا... اعظم، مانند برادر بزرگوار جناب آقای دکتر بهزاد عین الهی، که بیشترین پیوند کلیه را در ایران اداره نموده اند در تمام کنگره ها از مدل ایران دفاع کرده ایم و آماده ایم در مجلس محترم شورای اسلامی و سایر مراجع علمی و قانونی از پیوند کلیه از دهنده زنده غیر فامیل که قطعاً نتیجه آن از پیوند مرگ مغزی بهتر است و در تمام کتابهای علمی نوشته شده دفاع نمایم.
* رییس بخش پیوند کلیه، مرکز پزشکی شهید لبافی نژاد