بازدید 8069

چرا حتی یک سؤال مناظره ریاست جمهوری فرهنگی نبود؟!

حذف عملیِ مباحث فرهنگی از مناظره‌های انتخاباتی، در حالی رخ می‌دهد که رهبر انقلاب بارها بر اهمیت فرهنگ تأکید و حتی فرهنگ به اهمیت اقتصاد تلقی می‌کنند؛ اما با وجود این تأکیدات، فرهنگ حتی در سطح مناظره‌های ریاست جمهوری نادیده گرفته شده و درجه اهمیت اندکی برای این حوزه در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۶۸۹۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۰ 28 April 2017
چرا حتی یک سوال مناظره ریاست جمهوری فرهنگی نبود؟!
نخستین مناظره بین کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در شرایطی ساعاتی پیش برگزار شد که هیچ پرسش فرهنگی در ذیل این مناظره مطرح نشد و هیچ تدبیر و طرحی برای بحث و بررسی درباره مسائل فرهنگی و بررسی راهکارهای کاندیداها در این حوزه وجود ندارد؛ رویکردی که قطعاً خلاف مصالح کشور و خلاف بیانات مکرر رهبر انقلاب پیرامون اهمیت حوزه فرهنگ است.
 
به گزارش «تابناک»؛ نخستین مناظره میان کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی عصر امروز با محوریت مباحث اجتماعی با حضور شش کاندیدای حاضر این صحنه برگزار شد که تصور می‌شد و انتظار می‌رفت، شاهد یک مناظره فرهنگی ـ اجتماعی باشیم و یا دست کم در ذیل مباحث اجتماعی، به چالش‌های فرهنگی نیز پرداخته شود؛ اما تا پایان این مناظره، حتی یک پرسش فرهنگی از کاندیداها نشد.
 
آن گونه که از پیش مشخص و اعلام شده، مناظره‌های بعدی نیز با محوریت موضوعات سیاسی و دغدغه‌های اقتصادی خواهد بود و در واقع، تنها فرصتی که امکان به چالش کشیدن برنامه فرهنگی کاندیداها و طرح مباحث مهم در این عرصه بود، از دست رفت. نیم نگاهی به برنامه تبلیغات انفرادی کاندیداها نیز نشان می‌دهد که هیچ برنامه تخصصی فرهنگی نیز برای بحث و بررسی برنامه کاندیداهای ریاست جمهوری در تلویزیون برای کاندیداها در نظر گرفته نشده است.
 
بی‌تردید، مباحث اقتصادی و سیاسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ اما اینکه بر عرصه فرهنگ نیز سایه افکند و این سایه آنچنان گسترانیده شود که مباحث اجتماعی تحت الشعاع حواشی سیاسی و اقتصادی قرار گیرد، نشان می‌دهد که طرح دقیقی برای جهت گیری مناظره‌ها تنظیم نشده و با وجود همه سازوکارهایی که شاهدش بودیم، اهمیت موضوعات و تعیین سطح اهمیت به قدر کفایت مورد توجه قرار نگرفته است.
 
حذف عملیِ مباحث فرهنگی از مناظره‌های انتخاباتی، در حالی رخ می‌دهد که رهبر انقلاب بارها بر اهمیت فرهنگ تأکید و حتی فرهنگ به اهمیت اقتصاد تلقی می‌کنند؛ اما با وجود این تأکیدات، فرهنگ حتی در سطح مناظره‌های ریاست جمهوری نادیده گرفته شده و درجه اهمیت اندکی برای این حوزه در نظر گرفته شده است.
 
با توجه به اینکه بسیار بعید به نظر می‌رسد برنامه تازه‌ای به تبلیغات انتخاباتی افزود شود، عملاً تنها فرصت طرح مباحث فرهنگی امروز از دست رفت و منطقاً کاندیدایی که در این زمینه پاسخگو نبوده، پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور نیز فرهنگ را در اولویت آخر قرار خواهد داد که کمترین پاسخگویی در قبال آن، از مسئول اجرایی اول مملکت انجام می‌شود.
 
ای کاش در زمان تنظیم این برنامه‌های تبلیغاتی، یک فراخوان عمومی داده می‌شد و از عموم صاحب نظران خواسته می‌شد تا نظریاتشان را درباره کیفیت برگزاری مناظره برای سازمان صداوسیما ارسال نمایند و این پیشنهادها در تدوین طرح نهایی برنامه های تبلیغات انتخاباتی تلویزیون لحاظ می‌شد، تا شاهد مغفول ماندن برخی امور بدیهی در برنامه‌های تبلیغات انتخاباتی نبودیم!

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۴۲
دریغ از یک سوال اجتماعی مانند آزادی بیان.طوری سوالات طرح شده بود که آقایان اصولگرا مانند رئیسی و قالیباف دستشان برای مرد رو نشود!!!؟؟؟
اين چه سواليه؟
طبق برنامه از پيش تعيين شده اولين مناظره، مناظره اقتصادي بود....
هم فرهنگ و هم هسته ای هیج جایی نداشت. فقط یک بار روحانی در قسمت پایانی لفظ هسته ای را بکار برد.
با سلام. من یک انتقاد از نامزد های انتخابات دارم.
وقتی سخن از عوامل کاهش ازدواج به میان می آید ، تمام نامزدهای محترم علل آن را اقتصادی بیان کرده و هیچ کدام از ایشان علل فرهنگی منجمله تهاجم فرهنگی ، رواج بی رویه دوستی جنس مخالف ، ازدواج سفید و ... را جزء علل آن نمیدانند.
مگه ديگه اخلاق و فرهنگي هم مونده ؟
خوب تعدد متوليان فرهنگ ، مهمترين عامله كه بسياري خارج از اختيارات رييس جمهور هست.
صدا و سيما،‌ شوراي عالي انقلاب فرهنگي، سازمان تبليغات، بسيج، و ...
چون ما مردم بافرهنگي هستيم نيازي به مباحث فرهنگي نداريم .
چرا حتی یک سوال مناظره درباره برجام نبود
روحانی دیروز تمام شد.
دليلش معلومه ، ديگه فرهنگي براي ايراني باقي نمونده كه راجع بهش سوال طرح كنند.
چون اولویت بر کسب قدرت است فرهنگ هیچ نقشی در آن ندارد.
متاسفانه فرهنگ ، همیشه مظلوم واقع میشه !
اصلاح طلبی=جهالت
فرهنگی نبود ، سیاسی نبود .
به غیر از مواردی که شما ذکر کردید، مگه میخواهند سرعت داوطلبان رو بسنجن که مناظره اینقد کوتاه هست (2 دقیقه!).
از شما بعیده! مناظره مباحث فرهنگی هفته آینده برگزار میشه و این هفته مناظره اقتصادی بود و انتظار داشتید مباحث فرهنگی بحث بشه؟!
چون موضوع مناظره اقتصادی بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
تو دیگه چ شوتی هستی مناظره مبحث اجتماعی داشت
ولمون کن بابا
پولو بچسب
پيشنهاد ميشود كه مدت زمان مناظره بجاي دودقيقه به 5 دقيقه در هرنوبت براي هر فرد باشد و زمان انتهاي جمع بندي نيز به 10 دقيقه افزايش يابد تا مردم شناخت بيشتري به كانديدها پيدا كنند با دودقيقه كه نميشه هر كانديدا برنامه و حرفشان بزنند. ضمنا پيشنهاد ميشود ساعت زمان سنج كرونومتر نيز در ديد هر نفر براي تنظيم وقت خوددر روبروي هر نفر از جمله در كنار ميز مجري يعني آقاي حيدري قرار گيرد تا فردي كه پشت تريبون ميرود زمان سنج در ديدشان باشد تا از وقت خود باخبر باشد
آقا جان این که مناظره نمیشه. اینهمه سئوالات مهم و اینهمه وقت کم. واقعا جای تامل داره. مگه میشه توی 4 دقیقه به یک موضوع به اهمیت آلودگی هوا، رفت و آمد شهری، مسکن، ازدواج، عدالت اجتماعی و ... پرداخت. واقعا فکر میکنید این روش چقدر پاسخگو هست؟ این دوستان تا بسم الله الرحمن الرحیم رو بگن و یه سلام بکنن دو دقیقه رفته. خودشونم که یه بار دیگه تیتر سئوال رو تکرار میکنن کلا تا میان بگن چه و چه آقای مجری می فرمایید اهه.... وقت تمام شد. به به چه مناظراتی. یه کسی هم که میخواد حرف بزنه میشه تهمت. آقا جان مردم میخوان بشنون کی چیکار کرده و چرا . اینکه هر حرفی زده بشه بگیم داری تهمت میزنی نمیشه. شما هم باید در جواب با دلیل و مدرک بفرمایید درسته یا غلطه. فرار به جلو کردن مشکلی رو حل نمیکنه. مردم هوشیارن.
ضمنا دوستان تابناکی، شما هم سعی کنید زیاد نقش سانسور چی رو ایفا نکنید و حرفهای مردم رو شفاف بگذارید. بخدا این شفافیت ترسناک نیست و به نفع خود مردمه. هرچند ممکنه به نظر بعضیا به ضرر بعضیا تموم بشه ولی اصل مردم و ما هستیم نه شما(البته در نقش روزنامه نگار)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
ضمنا"همون چند جمله ای رو هم که میگن، برنامه و راهکار نیست، فقط تکرار صورت مسئله و یا بیان هدفه. بدون هیچ راهکار و برنامه ای.
hse
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
رجل رجل باشه و سابقه مدیریت و علمی داشته باشه مولفه ها و ارکان و منابع و چکیده اقدامات و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت رو سریع تیتر میکنه و مردم عاقل می فهمند
بحث رمانی مطرح است که نتیجه ای داشته باشد، بحث فرهنگی در مملکتی بشود که از صدا و سیمایش 40 سال است موسیقی پخش می شود ولی ساز و ابزارش نشان داده نمی شود! بحث فرهنگی در جایی بشود که منتخب ریاست جمهوریش حتی از "کلمه موسیقی" استفاده نمی کند، حرام است، حلال است؟ فقط خداوند باید بداد فرهنگ ایران برسد، در توان رئیس جمهوری نیست.
اینها که برای مناظره نیومده بودند رهبری نبود یکبار دیگه شاهد سال88 دیگر می شدیم.چون اصلا برنامه ای ندارن و فقط می خوان بگن.
چون جای فرهنگ در بالای هرم مازلو قرار دارد. به زبان ساده شکم گرسنه فرهنگ نمیفهمد
در انتهاي وقت اول تنها فردي كه خواستار استراحت و انتراكت بود آقاي قاليباف بود كه متاسفانه مسولين مناظره به حرف و نظر قاليباف توجه كردند و مشاهده شد كه هدف قاليباف درياف اطلاعات و پرينت اعداي مورد نظرش بود و در اين رابطه صدا و سيما به قاليباف كمك كرد تا به ساير كانديداها
قالیباف 100 درصد یک تنه حریف رییس و معاونش شد گاز انبری پیچوندشون تو هم
آموزش وپرورش اولویت چندم ایران است؟
دوستان عزير اقتصاد قوي و برنامه اقتصادي جامع و مدون مي تواند زمينه ساز پيشرفت فرهنگي شود .
هیچ برنامه ای درکار نیست
به نظر من قاليباف بايد اول بفكر تجهيز ايستگاههاي آتشنشاني شهر تهران باشد بعد بفكر كل ايران باشد . درآمد تهران از محل فروش تراكم و كوچه و خيابان تهران معادل كل بودجه عمراني ايران ميباشد
حالا مگه برای اون سوالات برنامه داشتن ؟
متاسفانه مقوله فرهنگ در ایران به یک تابوت شکسته ایی می ماند که نه آتشش میزنند و نه مرده ایی را برآن سوار می کنند
»تاسفانه هیچکدوم از کاندیدا ها علمی و مستدل واب سوالات را ندادن ، مثلا برای بیکاری و اشتغال نگفتند طبق آمار متوسط هانی یا کشور های شبیه به ما در سال بر اساس این اولویت ها و این منابع و نیاز ها چند میلیون کار میتوانند ایاد کنند یا کردند و ما قرار است با این برنامه این تعداد شغل ایجاد کنیم
به قول اهل..... مصاحبه نيمه ساخت ياسفته و جهت داري كه مي پرسه درصد مردم ارباب رجوع ناراضيند ؟؟؟؟!!!! بو دار نيست جهت دار نيست جانبدارانه نيست!!‌اگه نيست توجيهش چيه اين چه سواليه.
هیچیک ازنامزدها برنامه ای برای ارایه نداشتندروحانی وجهانگیری که عملابجای برنامه چهارسال آینده گزارش عملکردچهارسال گذشته راارایه کردند!!!
بعضی سوالا فرهنگی بود و تقریبا همه سوال ها جنبه فرهنگی هم داشت! ولی دوستان زدن جاده خاکی!
من معلم منتظر یه سوال در مورد مشکلات معلمان بودم که خبری نشد؟ امان از کمیسیون طرح سوال مناظرات!!
به گمانم مناظره بعدی تا حد زیادی فرهنگی است. زیرا عنوانش مباحث اجتماعی است
براي اينكه فرهنگ رو نميشه خوردش.
چون فرهنگو نميتونم پام كنم
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات