مدتی است، قیمت برخی کالاها مسیر صعودی در پیش گرفته و گویا بنای کاهش نیز ندارند. بخشی از این افزایش قیمت ها و گرانی ها به دلیل تقاضای بیش از حد مردم جهت خرید کالا اتفاق افتاده است؛ بنابراین، مبارزه با گرانی دارای دو بخش است که یک بخش آن به مردم و بخش دیگر به مسئولین بازمی گردد. بخش مردمی نیاز به یک اتحاد اساسی دارد، مانند آنچه برای خرید خودروی صفر اتفاق افتاد.
به گزارش
تابناک اقتصادی، مدتی است، قیمت برخی کالاها در مدار صعود قرار گرفته و گویا بنای پایین آمدن نیز ندارند. مبارزه با افزایش قیمت کالاها را می توان دارای دو بخش دانست: بخشی که مربوط به مسئولین است و آن ها باید با سیاست ها و برنامه ریزی های مناسب به مبارزه با این گرانی ها بپردازند و بخش دیگر که مربوط به مردم است و مردم خود باید با رعایت برخی مسائل از افزایش قیمت کاذب برخی کالاها جلوگیری کنند.
در چند سال اخیر، همواره افزایش قیمت کالاها باعث شده است که مردم برای خرید آن کالاها هجوم بیاورند و تقاضا را افزایش دهند و در نتیجه باعث افزایش هر چه بیشتر قیمت آن کالاها شوند؛ برای نمونه در تیر و مرداد سال 1391 قیمت مرغ غیرمنطقی بسیار افزایش یافت، به گونه ای که ظرف مدت کوتاهی قیمت این کالا از 3 هزار تومان به 7 هزار تومان رسید. در این وضعیت دولت برای کاهش قیمت مرغ دست به کار شد و توزیع مرغ دولتی با قیمت 4 هزار و 700 تومان را آغاز کرد. صف های ایجاد شده برای خرید مرغ در درب مرغ فروشی ها دو پیام به همراه خود داشت؛ یکی برای مردم و دیگری برای دلالان!
پیام اول این بود که مردم عزم جدی و اتحاد لازم برای مبارزه با افزایش قیمت مرغ ندارند و هر کسی سعی دارد تا نفع شخصی خود را دنبال کند. پیام دوم آنکه این صف های طولانی به دلالان نشان می داد که هنوز هم می توانند قیمت مرغ را افزایش دهند، چرا که تقاضا برای آن وجود داشت!
این شرایط ایجاد شده برای مرغ را این روزها می توان برای پیاز نیز به نوعی دید. قیمت این کالا هر روز در حال افزایش است و گویا بنای کاهش نیز ندارد. بخشی از این افزایش قیمت، به خاطر تولید کم آن است؛ اما بخش دیگر به دلیل تقاضای مردم برای این کالا تحت هر شرایطی و هر قیمتی است.
اما راه حل مردمی مقابله با این وضعیت چیست؟ وجود یک عزم جدی در مردم و اتحاد آن ها در راستای عدم خرید کالا راه حل بسیار مناسبی جهت مبارزه با گرانی کاذب کالاهاست. نمونه این راه حل را می توان در کمپین نه به خرید خودروی صفر دید.
در تابستان 1394 مردم پویشی را در شبکه های اجتماعی سازماندهی نمودند، با عنوان نه به خودروی ایرانی که با نام های خرید خودروی صفر ممنوع شناخته شد. این پويش به منظور اعتراض به قیمت های سرسام آور خودروهای داخلی در عین کیفیت نازلشان به وجود آمد. تولید ایران خودرو و سایپا در شهریور ۱۳۹۴ به کمتر از نصف شهریور پارسال کاهش یافت. تولید روزانه ایران خودرو در مهرماه ۱۳۹۴ به حدود ۹۱۰ دستگاه رسید که این رقم نشان از رکود جدی بازار خودرو داشت (تولید روزانه ایران خودرو در اردیبهشت ۹۴ حدود ۲۴۰۰ دستگاه بود). نتایج این پویش حاکی از موفقیت اتحاد مردم در مقابل افزایش قیمت خودرو بود.
به هر حال، این پویش نشان داد که مردم در مقابله با گرانی کاذب برخی کالاها نیازمند آن هستند که با یکدیگر در راستای عدم خرید آن کالا متحد شوند تا اولا قیمت آن کالا کاهش یابد و ثانیا دلالان نتوانند قیمت کالا را هر گونه که دوست دارند تعیین کنند.