با تکمیل بررسی های انجمن هیدرولیک ایران؛

گمانه ها برای تخریب میان گذر دریاچه ارومیه تقویت شد!

میان گذر دریاچه ارومیه که همواره از سوی کارشناسان نقد شده و بسیاری ساخت آن را در خشک شدن دریاچه مؤثر می‌دانند، اکنون چالشی بزرگ برای متولیان احیای دریاچه تبدیل شده است؛ چالشی که به رغم مطالعات تخصصی فراوان، هنوز تصمیم جدی و مؤثری در مورد آن گرفته نشده، اما برخی گمانه‌ها از احتمال تخریب آن در آینده نزدیک خبر می‌دهند.
کد خبر: ۸۰۶۵۷۸
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹ 09 June 2018
|
27436 بازدید
|
گمانه ها برای تخریب میان گذر دریاچه ارومیه تقویت شد!میان گذر دریاچه ارومیه که همواره از سوی کارشناسان نقد شده و بسیاری ساخت آن را در خشک شدن دریاچه مؤثر می‌دانند، اکنون چالشی بزرگ برای متولیان احیای دریاچه تبدیل شده است؛ چالشی که به رغم مطالعات تخصصی فراوان، هنوز تصمیم جدی و مؤثری در مورد آن گرفته نشده، اما برخی گمانه‌ها از احتمال تخریب آن در آینده نزدیک خبر می‌دهند.

به گزارش «تابناک»؛ در روز‌های گذشته، یکی از اساتید دانشگاه تبریز که دارای تخصص رسوب شناسی است، با طرح موضوع دریاچه ارومیه، تخصصی در مورد میان گذر شهید کلانتری که شرق دریاچه را به غرب آن وصل می‌کند، سخن گفته و تأکید کرده است که برای جلوگیری از افزایش خسارات‌ باید این میان گذر تخریب شود.

جعفر شریفی، استاد دانشگاه تبریز با اشاره به این که شرایط جغرافیایی، میزان بارندگی پایین، سدسازی در اطراف دریاچه، احداث پل میان گذر و مصرف غیر اصولی آب در کشاورزی از عوامل مهم در خشکی دریاچه هستند، به رسانه‌ها گفت: شرایط جغرافیایی و اقلیمی در گذشته نیز گاهی مناسب و گاهی نامناسب بوده است؛ اگر دریاچه به دست انسان تخریب نشود، در هر شرایطی قادر به کنترل خود هست، همان‌طور که دریاچه در گذشته چند بار تا خشکی پیش رفته و دوباره احیا شده است.

استاد رسوب شناسی دانشگاه ادامه داد: آب‌های زیرزمینی و سطحی توسط سد‌ها کنترل می‌شود که ایجاد سد‌های بی رویه نه تنها موجب خالی شدن آرتزین‌ها از طریق کشاورزی می‌شود، بلکه آب دریاچه نیز تقویت نمی‌شود. از طرف دیگر، پل میان گذر از عمل فرایند چرخش آب در داخل دریاچه ارومیه جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تا آب ورودی به دریاچه دوباره تبخیر شده و نمک زایی صورت گیرد که در این صورت موجب افزایش سرعت فرآیند خشکی دریاچه می‌شود.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که پل میان گذر در خطرناک‌ترین مکان دریاچه در گودال لجنی و بین دو گسل اصلی ایجاد شده است و در زیر آن نیز حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر لجن یا رس قرار دارد که این موجب تداوم نشست سطح دریاچه در این محل شده است، اظهار کرد: در چنین شرایطی به جای ایجاد پل در این مکان و پر کردن محل آن با سنگ، بهتر بود که پل میان گذر با یک کیلومتر فاصله و از سمت گمیچی رد می‌شد تا منجر به این مشکل و تخریب دریاچه نمی‌شد.

شریفی در خصوص راهکار این مشکل افزود: بنابراین، پل باید کامل از محل فعلی خود برداشته شود، به این دلیل که سطح دریاچه در این قسمت در حال نشست بوده و در آینده می‌تواند برای پل زیان بار باشد و هم‌چنین با این عمل جریان‌های چرخشی آب دریاچه به حالت طبیعی خود برمی‌گردد.

علی‌رغم گفته‌های این استاد دانشگاه که صریح و قاطع ضمن اشاره به برخی دلایل علمی عقیده دارد که برای حفظ وضع موجود دریاچه ارومیه و جلوگیری از افزایش خسارت‌ها باید این میان گذر از محل فعلی برچیده شود، گویا مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه در رابطه با این موضوع تقریباً در یک شرایط بلاتکلیفی قرار دارند.

دکتر مسعود تجریشی معاون زیست انسانی سازمان محیط زیست و مدیر طرح و برنامه ریزی ستاد احیا در رابطه با آخرین وضعیت میان گذر دریاچه ارومیه به «تابناک» گفت: پیشتر وظیفه بررسی و کارشناسی دقیق در مورد این میان گذر به دانشگاه تبریز واگذار شد. دانشگاه تبریز نزدیک به یک سال پیش گزارش خود را در مورد وضعیت میان گذر برای ستاد احیا ارسال کرد که این گزارش بیش از آنکه ناظر بر تعیین تکلیف میان گذر باشد، یک گزارش فنی را شامل می‌شد که جزئیات دقیق میان‌گذر را مورد بررسی قرار داده بود.

تجریشی ادامه داد: از آنجا که ما می‌خواستیم به صورت مشخص و همراه با مستندات علمی متوجه شویم که آیا این میان گذر را باید تخریب کنیم یا اصلاحات روی آن انجام بدهیم، گزارش فنی دانشگاه تبریز را کافی ندانستیم و برای شفاف شدن موضوع آن را به انجمن هیدرولیک ایران دادیم، تا آن‌ها ضمن مطالعه این گزارش و افزودن اظهارنظر‌های خود، همچنین کامل و ساده نظر خود را در مورد تکلیف میان گذر برای ما ارسال کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از نوع عملکرد انجمن هیدرولیک در این زمینه گفت: این انجمن هنوز گزارش خود را مشخص برای ما ارسال نکرده است. بر اساس اطلاعاتی که من دارم آن‌ها محرمانه جلسات خود را برگزار می‌کنند و این در حالی است که ما به آن‌ها تأکید کرده بودیم، باید در جلسات و نشست‌های خود از اصحاب رسانه و کارشناسان حتی مخالفان دعوت کرده و نقطه نظر‌های آن‌ها را نیز در گزارش انتهایی خود لحاظ کنند.

مدیر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیا در بخش دیگری از سخنان خود افزود: برای تعیین تکلیف نهایی در مورد میان گذر ما همچنان منتظر گزارش گزارش انجمن هیدرولیک خواهیم ماند و پیش بینی می‌کنیم تا یک ماه آینده این گزارش به دست ما برسد؛ گزارشی که به اطلاع افکار عمومی خواهیم رساند و بر اساس آن در مورد میان گذر دریاچه تصمیم گیری نهایی خواهیم کرد.

براساس آنچه مورد اشاره قرار گرفت، گمانه‌ها برای تخریب میان گذر دریاچه ارومیه با هدف حفظ وضع موجود و تلاش برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط آن افزایش یافته است. با این شرایط می‌توان گفت: تقریباً نقش منفی و خسارت بار میانگذر دریاچه در بروز بحران کنونی برای مسئولان مسجل شده است، اما با توجه به اینکه تخریب این میان گذر نیازمند هزینه‌های سنگین و خسارات‌ افزون‌تری است، مسئولان به دنبال راهکار‌های ارزانتر و کم خطر برای عبور از این بحران هستند.

راهکار‌های دیگری مثل ایجاد دریچه‌های جدید در میان گذر با هدف افزایش چرخش آب که باید منتظر ماند و دید کارایی موثری در بهبود وضعیت دریاچه خواهد داشت و یا خیر؟

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۶۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
چه عجب.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
پرت و پلا میگن.
برای دریاچه کار چندانی نمی شود کرد و باید کوچکتر بشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
کاش در مورد سد گتوند هم زودتر تصمیم بگیرند تاتبدیل به فاجعه نشده .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
سلام عليکم
جناب استاد ارجمند وقتي آب ورودي درياچه را کم کرده اند چه ارتباطي به پل دارد خداوند اول به آدم عقل بدهد بعدش ساير چيزها از جمله سواد که در نزد بعضي ها انباشت معلومات است، اين پيشنهاد بيشتر سياسي است تا علمي و عملاً راه دسترسي سريع و آسان را به غرب آذربايجان مي بندد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
بررسی نمی خواد. هر کسی می فهمه که این به اصطلاح پل ساختار دریاچه را مختل کرده.
پاسخ ها
بهزاد
| Saudi Arabia |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
یعنی چی بررسی نمیخادمساله مهمی و پرهزینه ای مثل این بررسی نمیخاد
خدا کنه مسولا مثل تونباشن
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
اصلا ربطی به میان گذر نداره ، بیست و پنج ساله کارشناسهای داخلی و خارجی در مورد ساخت سد در حوزه آبریز دریاچه ارومیه هشدار میدهند ولی امروز هم امروزه در حوزه آبریز این دریاچه سد های در دست ساخت دارند و یا میخواهند در اینده بسازند آقایانی که نظر میدهند یه ساعت در مورد سد های ساخته شده در این بیست وپنج سال اول مطالعه بفرمایند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
اگر این پل این دریاچه رو مختل کرده پس بقیه دریاچه ها و مرداب و آبگیر های کشورمون چرا خشک شدن مگه اونا هم پل دارن متاسفم برای این استاد دانشگاه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
کلی هزینش شده بسازن حالا باید هزینه کنن تخریبش کنن
مدیریت آبدوغ خیاری به این میگن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
پل هیچ ربطی نداره
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
حداقل طراح وسازندگان پل ویرانگر را مجازات واموالشان را مصادره کنید
پاسخ ها
hadad
| United States of America |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
اوایل انقلاب، قرار بود ژاپنی ها پلی از یک طرف به سمت دیگر دریاچه بسازندو برخی دخالت غیر کارشناسی نمودند و میلیاردها تومان پول واردات ماشین آلات راهسازی از همان ژاپن دادند، کوه را تخریب کردند و سالها به دریاچه ریختند و آخر ....
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
کجای کاری برادر من این پل رو مهندسان نازنین عمران
ساختند و کلی بابتش هم پول و هزینه خرج کردند و از افتخارات خودشون عنوان کردند اما ببینید چه بلایی سر دریاچه آورده درست مثل سدهایی که مهندسان سازه و عمران ساختند و نفس منابع طبیعی و محیط زیست ایران رو گرفته .یکی از مشکلات عمده کشور ما اینه که این مهندسان ناکارآمد تو همه زمینه ها دخالت میکنند و عواقب بعدی اش رو نادیده میگیرند
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
شما قاضی هستی که داری رای به مصادره میدی چرا اذهان رو تخریب میکنی .. مثل اینکه فیلم هندی زیاد میبینی داداچ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
خنده دار ترین دلیلی که برای خشک شدن یک دریاچه میتوان عنوان کرد
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
متعجبم از اظهار نظر این به اصطلاح کارشناسان.!!! پل احداثی با طول قریب 2 کیلومنر به راحتی جوابگوی گذر آب و ارتباط بین شمال و جنوب پل را فراهم می آورد ضمن اینکه بدنه جاده (اصطلاحا بدنه خاکی در راهسازی) از سنگهای حاصل از انفجار ک.ه زنبیل (زنبیل داغی) اسنخراج شده و هیگونه پر کننده (فیلر) بین این بدنه سنگی وجود ندارد که مانغ عبور آب از شمال به جنوب و بلعکس شود. ایراد اصلی خشک شدن دریاچه بخصوص در تاجیه جنوبی ارتفاع کف دریاچه نسبت به جنوب آن و همچنین قطع رودخانه های جنوبی ( سیمینه رود و زرینه رود و شهر چای و نازلوچای و مهمتر اهمه اینها زهکشی دشت میاندوآب و تغییر کاربری بسیاری از باغها به پرورش ماهی می باشد. در ثانی از قدیم گفتند اول چاه را بکن بعد منار را بدزد. شاخت بدنه این جاده با استفاده از ده ها میلیون متر مکعب سنگ صورت گرفته و دوباره فابل باز گرداند به کوه نیست کجا قرار است آنرا دپو کنند.؟!!!خدا چکار کنه به این کارشناسان دانشگاه آزاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
آقای محترم کسی که این حرف رو زده استاد دانشگاه دولتی هست. خودت خوب میدونی کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد خیلی بالاتر از دانشگاه دولتی هست.
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
ناشناس 22:13 کیفیت اموزشی دانشگاه ازاد از دولتی بالاتره ... ی نگاه به رنکینگ جهانی بیانداز بعد دانش دانش کاه ازادی رو نثار ما کن ....
این مدیران با چ جروتی فارغ التحصیل دانشگاه ازاد میگیرن خدا میدونه
M
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
آره خیییییلی کیفیت آموزشی بالایی داره. از برج میلاد و ایفل هم بالاتر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
دانشگاه ازاد به این دلیل بالاتر که کلیه واحد های دانشگاه ازاد با یک عنوان میشناسن و برای هر سال هر استاد یک واحد مقاله بده تو سال میشه چند صد مقاله و نسبت به دانشگاههای دیگر بیشتر و رنک میره بالا

شما بیا بر اساس هیدت علمی و مقاله بررسی کن ببین چیزی نیست
حمید
| Germany |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
بعنوان کارشناس عمران که مدتتی در زمان احداث این پل مشغول بکار هستم لازم هست بگم که اولا دهانه پل چیزی حدود یک کیلومتر هست نه 2 کیلومتر که مطمئنا در جریان آب اختلال ایجاد می کند. همچنین محل خاکریزی به این شکل نیست که بقول شما مصالح پر کننده نداشته باشه. حجم عظیمی از مصالح همان کوه زنبیل در بستر لجنی دریا که عمق زیادی هم داشت به مدت چندین سال پر شد و کاملا کامپکت گردیده که اگر از حجم و هزینه های همین قسمت کسی اطلاع پیدا کنه شاید از عجایب روزگار باشه. البته علل دیگر که گفته شد کاملا بجا بود
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
خوبه اشتباه خودمون را بپذیریم و در صدد رفع ان باشیم چیزی که در این سالهای اخیر مشاهده نشده
قاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
کاش اون زمانی که میخواستن این پل لعنتی رو بسازن از تجربیات دیگران استفاده میکردن و پول و سرمایه ملت رو هدر نمیدادن و محیط زیست رو از بین نمیبردن حالا هم باید تمام کسانی رو که در این پروژه و پروژه های مشابه اش باعث ایجاد مشکل برای ملت و از بین بردن محیط زیست شدن محاکمه و مجازات و از هستی ساقط کنن تا درس عبرتی بشه برای سایرینی که فقط به فکر منافع خودشون هستن .
پاسخ ها
اكبرخان از تريز.
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
ساخت پل هيچ ارتباطي به خشك شدن درياچه نداره. اقاي قاضي پور چاههاي غير مجاز حاشيه درياچه را مسدود كنه اب درياچه دوباره به روال عادي بر مي گرده البته با اين بارندگي ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
واقعا چه کار علمی ای
خشک شدن دریاچه فقط به خاطر برداشت های غیرمجاز اطراف دریاچه است همین
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟