بهانه جدید برای افزایش قیمت خودرو جور شد؛ واردات قطعات خودرو با نرخ آزاد ارز

پس از رونمایی از بسته جدید ارزی، مشخص شد دولت فهرست کالاهای اساسی و ضروری دریافت کننده ارز دولتی را کاهش داده و تنها به 25 قلم کالا ارز 4200 تومانی پرداخت می کند. در این فهرست جدید، دیگر جایی برای قطعات خودرو جهت دریافت ارز دولتی نیست. حالا خودروسازان که از آغاز سال جاری به هر بهانه ای به دنبال افزایش بهای خودروهای تولیدی بودند، دوباره بهانه ای جدید برای افزایش قیمت خودرو پیدا کرده اند.
کد خبر: ۸۲۳۷۰۸
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸ 10 August 2018
|
24096 بازدید
|

بهانه جدید برای افزایش قیمت خودرو جور شد؛ واردات قطعات خودرو با نرخ آزاد ارزپس از رونمایی از بسته جدید ارزی، مشخص شد دولت فهرست کالاهای اساسی و ضروری دریافت کننده ارز دولتی را کاهش داده و تنها به 25 قلم کالا ارز 4200 تومانی پرداخت می کند. در این فهرست جدید، دیگر جایی برای قطعات خودرو جهت دریافت ارز دولتی نیست. حالا خودروسازان که از آغاز سال جاری به هر بهانه ای به دنبال افزایش بهای خودروهای تولیدی بودند، دوباره بهانه ای جدید برای افزایش قیمت خودرو پیدا کرده اند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ از آغاز سال تاکنون، بارها شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی به بهانه های مختلف توسط خودروسازان بودیم. یکی از بهانه هایی که خودروسازان برای افزایش قیمت خودروهای داخلی داشتند، افزایش نرخ ارز و متعاقب آن افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات وارد شده بود؛ برای نمونه، مدیرعامل یکی از شرکت های خودروسازی طی مصاحبه ای با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه گفت: خودروسازان متأثر از این افزایش قیمت ‌ها هستند و ما هم ناچاریم به دلیل بالا رفتن قیمت تمام‌ شده، قیمت فروش محصولاتمان را افزایش دهیم.

این بهانه برای افزایش قیمت خودروهای داخلی در حالی از سوی خودروسازان داخلی مطرح می شد که دولت از 21 فروردین 1397 و بعد از اجرای سیاست های ارزی خود، سعی کرد برای جلوگیری از انتقال اثرات افزایش نرخ ارز به بازار کالاها و خدمات، ارز را به نرخ 4200 تومان برای واردات کالاهای مختلف بین واردکنندگان توزیع کند. یکی از کالاهایی که به آن ارز 4200 تومانی تعلق می گرفت، قطعات خودرو بود.

هر چند پس از انتشار فهرست ناقص اسامی شرکت های دریافت کننده ارز دولتی هرگز مشخص نشد که شرکت های واردکننده قطعات خودرو چقدر ارز دولتی جهت واردات قطعات خودرو دریافت کرده اند، برخی خبرگزاری ها از واردات یک میلیارد دلاری قطعات منفصله خودرو با ارز 4200 تومانی خبر دادند. این خبرگزاری ها با بررسی میزان واردات قطعات خودرو در چهار ماهه نخست سال جاری عنوان کردند که در این مدت 725 میلیون دلار قطعات منفصله خودرو با ساخت داخلی کمتر از 30 درصد، 160 میلیون دلار قطعات با ساخت داخلی 50 درصد و بیشتر و 138 میلیون دلار قطعات با ساخت داخلی 30 تا 50 درصد وارد کشور شده و مدعی شدند، همه این واردات با ارز 4200 تومانی صورت گرفته است.

به هر صورت با اجرای سیاست های جدید ارزی دولت از شانزدهم مرداد 1397، مصوبه جدید هیأت دولت نشان می داد که دولت تنها برای واردات 25 قلم کالا ارز 4200 تومانی را تخصیص می دهد؛ بنابراین، کالاهایی مانند برنج، گندم، گوشت قرمز گرم و سرد، گوشت مرغ، تخم مرغ، کنجاله سویا، ذرت، جو، داروهای دامی ضروری، کود شیمیایی، سموم تکنیکال شیمیایی، بذر، شکر، روغن خوراکی و خام، حبوبات، انواع دانه های روغنی، لاستیک سنگین، کاغذ چاپ و تحریر، کاغذ روزنامه، خمیر کاغذ، چای، دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی و مشاین آلات و تجهیزات تولیدکننده کالاهای اساسی، اقلام مشمول دریافت ارز دولتی بودند. همان گونه که ملاحظه شد در این فهرست دیگر جایی برای قطعات خودرو نیست و واردکنندگان قطعات خودرو باید ارز مورد نیاز خود را به قیمت ارز در بازار ثانویه تهیه کنند.

بنا بر آخرین اطلاعات موجود، در روز اول اجرایی شدن بسته جدید ارزی قیمت هر دلار در بازار ثانویه 8950 تومان اعلام شده است که این رقم با قیمت 4200 تومان فاصله چشمگیری دارد. همین اختلاف قیمت، می تواند بهانه جدیدی برای خودروسازان جهت افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل باشد. همچنین با توجه به اینکه در این چند وقت اخیر خودروسازان هیچگاه برای افزایش قیمت محصولات خود، معطل نهادهای مربوطه از جمله شورای رقابت و غیره نمانده اند، بنابراین باید یک بار دیگر منتظر خودسری خودروسازان داخلی جهت افزایش قیمت بود!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۸۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
بهانه نیست بگذارید هر قیمتی میخواهند بذارند ولی واردات خودرو آزاد بشه و تعرفه ظالمانه برداشته شود
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
تو فکر می کنی یک عده می ذارن که واردات خودرو آزاد بشه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
واردات آزاد با کدوم دلار ؟؟؟ فقط کافیه هر سال دهها میلیارد دلار بابت واردات آزاد خودرو از کشور خارج بشه اونوقت دلار سر به فلک میزاره و حقوق کارگر میشه 10 دلار در ماه !!! .. بعد 90 درصد مردم باید گرسنگی بکشن که یک عده میخان ماشین خارجی سوار بشن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
تعرفه رو صفر هم بکنن باز خودرو وارداتی قیمتش انفجاری میره بالا چون انحصار و رانته دست 5 تا خونواده که حق و حساب میدن . خوش خیالی ها
احمد
| United States |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
الان فکر میکنید اگه تعرفه رو وردارن بنز سی ال اس میتونید سوار شید؟ دلار ده هزار تومنی ماشین ۱۰ هزار دلاری هم میشه صد میلیون
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
دولت به بهانه اینکه ارز از مملکت خارج نشه خودروهای خارجی رو تعرفه دار کرده و از طرفی با این کار میخواد از خودروسازان داخلی حمایت کنه البته خودروساز که نه منتاژ کاران آیا با خرید قطعات خودروهای ایران خودرو از کشور های خارجی ارز از مملکت خارج نمیشه تو مملکت ما تولید صفره و این عامل بیکاری و تورم و گرانیست ........ما میتوانیم فقط شعار ما میتوانیم اختلاص کنیم ما میتوانیم به مملکت خود خیانت کنیم ما میتوانیم به مردم ظلم کنیم ما میتوانیم حقوق مردم ایران را پایمال کنیم ما میتوانیم ما میتوانیم این ها تنها توانایی های دولت شریف ماست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
مقصر خودروساز نیست، مقصر وضعیتی است که برای اقتصاد اتفاق افتاده. ریشه اصلی آن روابط نامناسب خارجی ست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
بخاطر صرافی های خانوادگیشون دلار را کردن ده هزار تومان.........................
حبیب
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
بنده دی ۹۶ تندر ۹۰ پلاس .. ثبت نام کردم و قرار بوده تا خرداد۹۷ خودرو تحویل گردد. زمان ثبت نام دلار ۳۶۰۰ بوده و خرداد زمان تحویل هم دلار ۴۲۰۰ تومان به خودرو سازان میدادند. پس میانگین قیمت دلار ۳۹۰۰ بوده
شرکت موظف بوده مطابق قراردادهایی که پول از مردم گرفته قطعات آنها را تامین کند یعنی همون دیماه پارسال که نه از تحریم خبری بوده و دلار افزایش داشته... اما این کار را نکرده و خرداد موقع تحویل خودرو که رسید گفت تحریم شدیم قطعه نداریم ... این اهمال کاری مقصرش کیست؟
ما تحویل خرداد بودیم و باید اول خرداد دعوت نامه تکمیل وجه صادر میکرد اما این کار را هم نکرد و قیمت خودرو در تیرماه مجوز ۱۰% افزایش پیدا کرد یعنی بعد از زمان قرارداد اما گفتند این افزایش به همه تعلق میگیرد و تا این لحظه ۵۰ روز از آخرین موعد تحویل در قرارداد گذشته حتی دعوت نامه هم صادر نکردند ... مردم هنوز بلاتکلیف و شما هم بعنوان رسانه به جای آنکه حق پایمال شده مردم را مطالبه کنید بهانه جدید برای افزایش قیمت به خودرو ساز میدهید
خدا قوت
لطفا اگر باور دارید که رسانه ای مردمی هستید منتشر کنید و پیگیر این بی مسئولیتی مدیران باشید
ممنون
برزگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
به نظرم اگر قیمت گذاری خودرو را به خود خودرو سازان واگذار نمایند و از سوی دیگر نیز واردان خودرو را آراد و تعرفه واردات را نیز به صفر برسانند در یک بازار رقابتی خودرو سازان داخلی نیز مجبور به افزایش بهره وری شده و رفته رفته به سطح خودرو سازان جهانی نزدیک میشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
متاسفانه تحلیلتون اشتباهه . تعرفه عامل گرونی خودرو وارداتی نیست انحصار و رانت عامل اصلی گرونیشه . اگر فساد وجود نداره و راست میگن واردات خودرو را برای همه آزاد کنن نه فقط در اختیار چند تا نورچشمی
ناشناس
|
United States
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
الان قیمت را خریدار تعیین می کند وقتی خود رویی قیمتش دو برابر وطالبش صد برابر یعنی حالا حالا هاجا دارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
این بهانه برای همه اجناس است بزودی بدبختی مردم شروع می شود
اندکی صبر سحر نزدیک است..!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
تا 1400.........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
بهمن پارسال پیشخرید یک سمند ef7 دوگانه تحویل تیر ماه ثبت نام کردم. الان دیگه داره شهریور میشه و هنوز دعوتنامه هم صادر نشده. حتما ایرانخودرو سمند رو با ارز 3800 تولید کرده و الان نمیده تا به بهانه ارز آزاد به قیمت سوبله چوبله بندازه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
من تحویل اردیبهشت ثبت نام کردم
و دعوتنامه هم همون اردیبهشت اومده ولی هنوز تحویل ندادن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
اگر تولید اینقدر براشون مشکله خیلی راحت در کارخونه رو ببندن تا یک ملت از دستشون راحت بشن!
مونتاژ کردن ابوقراضه که دیگه این همه دنگ و فنگ نداره! ببندین راحت بشیم!
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
پس از 50 سال حمایت همه جانبه آیا وقت مستقل شدن خودروسازها فرا نرسیده؟
تا کنون دولت همه ی راههای حمایت از خودروسازان را آزمایش کرده اما نتیجه نداشته ! یک بارهم که شده مدیران دزد خودروسازی را کنار بگذارند و حتی برخی از آنها را اعدام کنند تا مایه ی عبرت آیندگان هم باشند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
تا وقتی ملت بخرند اوضاع همین است، چاره نخریدن و تحریم است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
خیلی جالبه که در پیش فروش 3 یا 5 یا هرقدر که پولت بخوابه بهت سود میدن اما از اونطرف یهو 5 میلیون یا 10 یا 15 میلیون یا بلکه بیشتر میکشن رو قیمت ماشین که بهت تحویل بدن.با پول پیش مردم خودشونو میچرخونن و از اونطرف کلی رو قیمتها میکشن.اینو یکی معنی کنه که بهش میگن گرانفروشی یا ربا یا دزدی یا .....هیشکی هم حتی قوه قضاییه هم زورش به اونا نمیرسه!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
نخر دوست عزیز
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟