یک رسانه بزرگ، مابهازای تبلیغاتی که برای یک مؤسسه کنکور انجام میدهد، مبلغی نزدیک به 26 میلیارد تومان را دریافت کرده است؛ اما در دورانی که برخی مسئولان و عوامل این رسانه بر عدم تأمین مالی و بیپولی تأکید دارند، این مبلغ نه در قالب پرداخت نقدی بلکه به شکل تهاتر صورت پذیرفته و در عوض این تهاتر، یک سوله در گلپایگان به این رسانه بزرگ داده شده است؛ اتفاقی که نشان میدهد، باید نهادهای نظارتی با دقت بیشتری به رصد تحولات مالی این مجموعه بپردازند.
به گزارش «تابناک»؛ یک رسانه بزرگ به تازگی تبلیغات گستردهای برای یکی از مؤسسات کنکور انجام داده که با توجه به تعرفههای مرسوم تبلیغات، حجم تبلیغات بسیار قابل توجه میشود. صاحب این مؤسسه که سرمایهاش را از کاسبی کنکور به دست آورده، در سایر حوزهها از جمله ساخت و ساز نیز فعال است. این مدیر مؤسسه به معاون مالی رسانه مذکور پیشنهاد داده در ازای تبلیغات، یک سوله را در شهرک صنایع غذایی نیوان واگذار کند که البته در جریان این واگذاری، سوله مذکور 26 میلیارد تومان ارزش گذاری و قرار شده معادل این مبلغ آگهی پخش شود.
شنیدههای «تابناک» حکایت از آن دارد که معاون این رسانه، قصد داشته در این مجموعه باطری سازی راه بیندازد و ظاهراً با این هدف، سولهای در گلپایگان را در روزهای بدهکاری این رسانه غیرخصوصی در عوض پخش گسترده آگهی تهاتر کرده است. با این حال، با توجه به آنکه ماهیت این شهرک مواد غذایی است، با راه اندازی صنایع توسط عوامل این رسانه مخالفت شده و در نهایت این رسانه در پی راه اندازی کارخانه مواد غذایی است و در این زمینه کنسرو، لبنیات و پشمک به عنوان گزینهها مطرح است!
با توجه به آنکه درباره یک رسانه خصوصی سخن نمیگوییم، باید مشخص شود، با چه منطقی و یکباره به جای پخش آگهی، چنین تهاتری صورت پذیرفته و اگر قرار بر خرید سوله بوده، چرا در شهرکهای صنعتی نزدیک به تهران چنین سرمایه گذاری نشده است؟! همچنین باید پرسید، آیا ارزش گذاری واقعاً روی این سوله انجام شده و آیا اساساً آن رسانه حق چنین سرمایه گذاریهایی را دارد؟!
به نظر میرسد، ساختار غیرشفاف مالی و اختیارات وسیع برخی در شماری از مجموعهها، منجر به اتفاقاتی میشود که تنها مدیران ارشد این مجموعهها به آن آگاهی دارند.
«تابناک» برای کسب نظرات طرفین ذینفع موفق به تماس با معاون مالی این رسانه نشد و از سوی دیگر، مدیر مؤسسه کنکور مورد نظر نیز ضمن تأکید بر اینکه تهاتر امری مرسوم در این رسانه است، از گفت و گو درباره این مسأله و شفاف سازی درباره ابعاد مالی ماجرا و میزان آگهی که در عوض این سوله در قالب اصل آگهی و اضافات صورت پذیرفته، پرهیز کرد.
انتظار میرود، مراجع ذیصلاح به بررسی دقیق آنچه در این پرونده رخ داده بپردازند و در نهایت برای افکارعمومی مشخص شود، آیا معاون مالی این رسانه حق داشته در روزهایی که برخی عوامل این رسانه بزرگ از بیپولی سخن به میان میآورند و برخی اقدامات را با آن توجیه میکنند، چنین تهاتری را انجام دهد و آیا رئیس این مجموعه نیز در جریان چنین مسألهای بوده و با آن موافقت کرده است؟
در صورت عدم بررسی این پرونده و عدم پاسخگویی مسئولین مرتبط، «تابناک» به صورت شفاف تر به جزئیات این پرونده میپردازد.