به گزارش «تابناک»، چندی پیش، زمانی که مسئولان خبر بازگشت کارتهای سوخت به چرخه استفاده را دادند و از دارندگان وسایط نقلیه خواستند که در صورت گم شدن کارت سوختشان، برای تهیه آن اقدام کنند، بسیاری از مردم مشکلاتی را به یاد آوردند که مدت زیادی نیست از آنها خلاصی یافتهاند.
صحبت درباره مشکلاتی مانند کار نکردن و خرابی کارتهای سوخت، سوختن آن به دلایل گاه عجیب و غریب، تأخیر شدید در صدور المثنی آن، گم شدن برخی کارتهای صادر شده در پروسه تحویل دهی و انبوه مشکلات دیگر است که ظاهرا قرار است دوباره از راه برسند و جزئی از زندگی روزمره بسیاری مان شوند؛ مشکلاتی که گاه با دزدی یا فراموش کردن کارت سوخت در جایگاه به شدت تشدید میشوند و اعصاب و روان رانندگان را میخراشند.
اما آیا گریزی از این مشکلات نیست و نمیشود از شمارشان کاست؟ هرچند شاید ما و شما جور دیگری فکر کنیم، ظاهرا پاسخ مسئولان به این پرسش منفی است، چون اگر غیر از این بود، بی شک تلاش میکردند تا وضعیت را هر چقدر ممکن است، برای مردم سادهتر کنند، نه اینکه کارت سوخت ابداع کرده و مردم را با مشکلات فراوانش درگیر کنند.
رویکردی که نه تنها در مسأله کارت سوخت، که در دیگر عرصهها نیز دیده میشود؛ مثل پرداخت نقدی یارانهها که با خوشه بندی و حاشیههای زیادی کلید خورد و هنوز سر درآوردن از مسائل مربوط به آن دشوار است. مسائل سادهای مانند اینکه چگونه میشود یارانه فرزند مستقل شده را جدا کرد یا برای بچه تازه متولد درخواست یارانه داد و...؟
نمونه این پرسش ها را میشود در خصوص سهام عدالت هم پرسید، یا دیگر خدمات ابداع و ارائه شده در سالهای اخیر. مثل حذف قبضهای کاغذی بر اساس اهداف دولت الکترونیک که همگان را مجبور به استفاده از کارتهای بانکی و دستگاههای خودپرداز کرد، بی آنکه درباره اصول ایمنی در استفاده از کارتهای بانکی بدانند. افرادی که بسیاری شان به دلیل همین بی دانشی، به مشکلاتی گرفتار آمدهاند، بی آنکه گزندی متوجه مسئولان شود.
درست مثل طرح رجیستری که عمر زیادی ندارد، اما سهم جدیدی از مشکلات متوجه مردم کرده است. طرحی که بر اساس آن، اگر خط تلفن جدیدی روی گوشی تلفن همراهتان بیندازید، به مشکل خواهید خورد؛ مشکلی بزرگ که گاه ممکن است بعد از چند ماه پیگیری هم رفع نشود، حتی اگر در این بازه هر روز به اپراتورهای سامانه رجیستری زنگ بزنید و از ایشان خواهش کنید در رسیدگی به مشکلتان، اولویت قائل شوند.
مشکلاتی که برای افراد ناآشنا به اینترنت دو چندان است، چون باید برای رجیستر کردن تلفن همراهشان یا تغییر اطلاعات خط تلفن یا گوشی شان، به این و آن رو بزنند یا به کافی نت بروند و متحمل هزینه شوند، در حالی که مسئولان به سادگی از موفقیت هایشان در اجرای این طرح سخن میگویند و اصلا نگران مشکلاتی که با اجرای این طرح به مردم تحمیل کردهاند، نیستند. طرحهایی که اگر کامل باشند یا برای تکاملشان گامی برداشته شود، ممکن است سنگینی بارشان از روی دوش مردم برداشته شود.