مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه در شرایط حضیض مدیریت این شرکت هواپیمایی را تحویل گرفتم، گفت: تمام ناوگان ایران ایر حتی هواپیماهایی هم که فروخته شدهاند و یا متلاشی شدهاند در لیست تحریم آمریکا قرار گرفتهاند.
به گزارش ایلنا، فرزانه شرفبافی در نشست خبری سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با اشاره به قدمت تاسیس شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) اظهار داشت: 57 سال است که این شرکت به مردم خدمات ارائه میدهد و ایرانایر قبل از برجام با برجام و پس از برجام با مردم بوده است.
وی با بیان اینکه حوزههای تخصصی هوانوردی در داخل کشور بومیسازی شده است، گفت: در بخش مهندسی و تعمیرات توان متخصصان داخلی برای اداره ناوگان در حدی است که نیازی به خارج از کشور نداریم و امروز هم دستگاههای تستر توسط مهندسان اویونیک ایران ایر طراحی شده است و در حال عملیاتی شدن است.
وی ادامه داد: در بخش عملیاتی هم توان داخلی به حدی است که نیازی به خارج از کشور نداریم و خلبانان و مهمانداران ایران ایر گروه توانمندی هستند و در شرایطی که میزان تولید کترینگ ایران ایر روزانه 3 هزار پرس غذا بود توانستیم به 25 هزار پرس غذا افزایش دهیم.
مدیرعامل ایران ایر با اشاره به افزایش توانمندی داخلیها در برنامهریزی پروازها اظهار داشت: متاسفانه آمریکا تمام هواپیماهای ایران ایر را در لیست تحریم قرار داده است حتی هواپیماهایی که زمینگیر هستند، حتی هواپیماهایی که متلاشی شدهاند و حتی هواپیماهایی را که در سالهای گذشته آنها را به فروش رساندهایم. معتقدم این اقدام آمریکا در راستای عدم توسعه شرکت هواپیمایی ایران ایر است و میخواهد همکاری تمام بخشهای داخلی و خارجی با هما قطع شود.
وی درباره قراردادهای خرید هواپیما از سه شرکت ATR، بویینگ و ایرباس گفت: سه قرارداد بزرگ در طول برجام منعقد شد که 16 فروند هواپیما اعم از دو فروند هواپیمای 330، یک فروند هواپیمای 321 و 13 فروند هواپیمای ATR وارد کشور شد و سری آخر هواپیماهای ای تی آر با تمدید مجوز اوفک بعد از 8 آگست وارد ناوگان ایران ایر کردیم.
وی با تاکید بر اینکه در هیچ یک از قراردادها کوتاه نیامده ایم اظهار داشت: معتقدیم اروپا مطابق همان کاری که برای تمدید مجوز اوفک برای وارد شدن سری آخر هواپیماهای ایتی آر انجام داد باید همان اقدامات برای ورود مابقی هواپیماهای ایرباس انجام شود.
شرف بافی با بیان اینکه یکی از سیاستهای ایران ایر عدالت جغرافیایی و توزیع پروازها به مناطق کمتر برخوردارخ است گفت: در راستای اجرای این سیاست افزایش پروازهای منطقهای را دنبال کردیم و اولین پرواز منطقهای مرزی یعنی ایران – باکو هم به اجرا رسید .
وی درباره پشتیبانی هواپیماهای ATR در قرارداد گفت: در این رابطه هم مشکلی نداریم و در حال حاضر صد خلبان در حال آموزش برای پرواز با هواپیماهای ATR هستند.
شرف بافی همچنین با اشاره به کاهش تاخیر پروازهای ایران ایر گفت: تا پایان شهریورماه در پروازهای داخلی کاهش هفت درصدی تاخیرها را داشتیم و در پروازهای خارجی هم تاخیر تا 13 درصد کاهش پیدا کرد.
مدیرعامل ایران ایر افزود: البته برخی از تاخیرها به دلیل شرایط جوی اتفاق میافتد و در انجام پروازهای بعدی هم اثر میگذارد. در این راستا با سازمان هواپیمایی تفاهمی در راستای تامین هواپیماهای بکآپ و پشتیبان انجام دادهایم به این ترتیب که در شرایط حساس بتوانیم از هواپیماهای سایر ایرلاینها استفاده کنیم.
شرفبافی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با ورود 16 فروند هواپیمای جدید به ناوگان هما چقدر درآمد این شرکت افزایش پیدا کرد و میزان درآمد و هزینه ایرانایر چقدر است گفت: در طول 57 سال اخیر حیات ایرانایر فراز و نشیبهای زیادی را تجربه کردیم و بنده این شرکت هواپیمایی را در شرایط حضیض تحویل گرفتم
وی با اشاره به اصلاح ساختار مالی ایرانایر اظهار داشت: در راستای اصلاح ساختارهای مالی این شرکت برنامههایی را در دست اجرا داریم اما در شرایطی مدیریت این شرکت را تحویل گرفتم که بدهکاریهای بسیار زیادی داشت که صلاح نمیدانم عدد بدهی ایرانایر را بازگو کنم اما عدد دقیق در ترازنامه این شرکت آمده است.
وی ادامه داد: ورود هواپیماهای جدید باعث شد که بتوانیم حقوق کارمندان و کارکنان هما را در موعد مقرر پرداخت کنیم البته تنها نگاه اقتصادی در این شرکت وجود ندارد و ما مجبور هستیم در هر شرایطی پرچم شرکت ایران ایر حامل جمهوری اسلامی ایران را برافراشته نگه داریم.
وی درباره استقراض از سازمان بنادر برای پرداخت حقوق کارکنان اظهار داشت: دی ماه سال گذشته 20 میلیارد تومان از سازمان بنادر استقراض کردیم که سال 96 هم آن را تسویه کردیم.
شرفبافی همچنین درباره واگذاری صندوق بازنشستگی کشور تاکید کرد: این پیشنهاد در بودجه سال 98 را دادهایم که صندوق بازنشستگی از مجموعه هما خارج شود. باید دید مجلس این موضوع را مصوب میکند یا خیر.