چرخه تولید و عرضه هواپیماهای جدیدتر که در نهایت به از دور خارج شدن بوئینگهای به خدمت گرفته شده در ایران هم منجر شد تا اینکه چند سال پیش اعلام شد، تنها کاربر تجاری ۷۰۷ در ایران، یعنی ساها هم قید استفاده از آن را زده و در نتیجه تنها بوئینگهای ۷۰۷ نیروهای هوایی به خدمت خود در ایران ادامه میدهند.
بوئینگهایی که سهمشان را در دفاع مقدس هم ایفا کرده بودند و برای انجام مأموریتهای نظامی شان مناسب به نظر میرسیدند؛ هرچند سن و سالشان رو به افزایش بود و یافتن قطعات مورد نیاز برای سر پا نگه داشتن شان دشوار شده بود. مسائلی که در نهایت ۷۰۷های ارتش را نیز زمین گیر کردند، جز دو فروند از آنها که یکی کاربری اش سوخت رسانی است و دیگری که در حادثه فرودگاه فتح سوخت و سوگ خدمه اش به یادگار ماند!
رویدادی به غایت تلخ و دلخراش که جان ۱۵ تن از هموطنانمان را ربود و البته جزئیات چندانی در خصوص آن در دست نیست. سانحهای همراه با ابهامات فراوان که از جمله آنها، چرایی درج نشدن مشخصات رجیستری هواپیما روی بدنه آن است که ظاهرا قرار نیست پاسخ داده شود که اگر این گونه بود، طی دو روز اخیر این گونه شده بود.
سانحهای که ظاهرا تنها تأثیر آن، به روز رسانی فهرست سوانح این پرنده است که آخرین نمونه آن در سال ۲۰۱۱ میلادی و در آمریکا به وقوع پیوسته بود و پیش از آن، یکی در میان به حوادث و سوانح رقم خورده برای ۷۰۷های ساها اشاره داشت. لیستی که از سال ۲۰۱۱ لغایت روزهای اخیر، به روز نشده بود، چون شمار معدود و محدودی از این پرنده در جهان پرواز میکنند؛ بر خلاف ما که آنقدر به سلامت و ایمنی این هواپیما اطمینان داریم که برای تأمین گوشت گرم از کشوری دیگر از ۷۰۷ استفاده میکنیم!