بازدید 9946
مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور گرفتار میان «جشن» و «جشنواره»؛

از هشتاد و یک میلیون ایرانی، تنها چندهزار تن تماشاگر جشنواره فیلم فجر!

اگر همه مردم از حق خرید چهار سری بلیت استفاده کرده باشند، در برآورد بدبیانه جمعیتی کمتر از 2500 تن از مردم عادی به تماشای فیلم‌ها در سالن‌های سینما می‌نشینند و در بهترین برآورد، همان 100 هزار تن معادل 12.3 دهم از یک درصد جمعیت ایران تماشاگر جشنواره خواهند بود. بدین ترتیب در صورت حضور صدهزار تماشاگر در ازای صدهزار بلیت، تعداد مخاطبان جشنواره در خوشبینانه ترین حالت، در حد تعداد تماشاگران نمایش بینوایان است!
کد خبر: ۸۷۱۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹ 21 January 2019

جشنواره فیلم فجر از هشتاد و یک میلیون ایرانی تنها چندهزار تماشاگر دارد!با فروش بلیت‌های جشنواره ملی فیلم فجر، در حالی بازار سیاه برای این بلیت‌ها شکل گرفته که این رویداد در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، میزبان کسری از یک درصد مردم ایران خواهد بود؛ اما آیا اساساً باید جشنواره فیلم فجر، میزبان طیف وسیع‌تری از مردم باشد یا به استانداردهای مرسوم جشنواره‌های فیلم بازگردد و نمایش‌هایی کمتر از انگشتان یک دست برای هر فیلم داشته باشد؟!

به گزارش «تابناک»؛ نزدیک به صدهزار بلیت سی و ‌هفتمین جشنواره فیلم فجر در کمتر از ده دقیقه ابتدایی روز یکشنبه، سی ام بهمن ماه به فروش رفت و در ادامه نیز تأکید شد ممکن است ظرفیت فروش بلیت حضوری در صف سینماها ـ که یکی از سنت‌های عجیب جشنواره فیلم فجر است ـ از طریق سامانه ارائه و صف‌های تماشاگران جشنواره به کل برچیده شود. در نگاه اول فروش صدهزار بلیت به منزله مشارکت بالای مردم در مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور تعبیر می‌شود اما با قدری مداقه می‌توان پی برد که چنین نیست.

جشنواره فیلم فجر از هشتاد و یک میلیون ایرانی تنها چندهزار تماشاگر دارد!

نزدیک به صد هزار بلیت جشنواره در سری‌های یازده تایی به فروش رفته است. اگر همه مردم از حق خرید چهار سری بلیت استفاده کرده باشند، در برآورد بدبیانه جمعیتی کمتر از 2500 نفر از مردم عادی به تماشای فیلم‌ها در سالن‌های سینما می‌نشینند! اما اگر برآوردی خوشبینانه داشته باشیم و تصور کنیم با هر یک از صدهزار بلیت فروخته شده، یک نفر به جشنواره می‌آید و هیچ شخصی از دو بلیت جشنواره استفاده نکند، در بهترین برآورد، همان 100 هزار نفر، معادل 12.3 دهم از یک درصد جمعیت ایران تماشاگر جشنواره خواهند بود.

در واقع مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشورمان، میزبان نزدیک یک دهم درصد جمعت ایران است و این برای جشنواره ملی فجر که همواره توسط برخی به عنوان نماد جشن انقلاب معرفی می‌شود، قابل تأمل است. البته شاید اشتباه از همین تعریف بیاید، چون اگر با جشن روبه رو باشیم، باید نمایش فیلم‌های جشنواره برای یک نوبت در تمامی سالن‌های سینما باشد و همه سالن‌های سینما و طیف به مراتب وسیع‌تری از مردم بتوانند فیلم‌ها را تماشا کنند؛ اما چنین نیست و با وجود به کار بردن لفظ جشن برای این جشنواره، تعداد مخاطبان جشنواره (در صورت حضور صدهزار تماشاگر در ازای صدهزار بلیت) در خوشبینانه ترین حالت، در حد تعداد تماشاگران نمایش بینوایان است!

یکی از دلایل شکل گیری بازار سیاه نیز همین موضوع است که با جشنواره ملی فیلم فجر به عنوان یک رویداد تخصصی با وجه عمومی برخورد می‌شود و با فروش صدهزار بلیت، قرار است به همه مردم امکان تماشای فیلم‌ها داده شود، ولی با توجه به آنکه این ظرفیتِ محدود پاسخگوی عموم نیست، خواسته یا ناخواسته بازار سیاه شکل می‌گیرد و بلیت جشنواره به چند برابر قیمت اصلی خرید و فروش می‌شود.

جشنواره فیلم فجر از هشتاد و یک میلیون ایرانی تنها چندهزار تماشاگر دارد!

از سوی دیگر اگر قرار باشد جشنواره استاندارد و شبیه دیگر جشنواره‌ها برگزار شود، باید تعداد نمایش‌های آن کمتر از انگشتان یک دست باشد. در بیشتر جشنواره‌های معتبر، حداکثر تعداد نمایش هر فیلم سه نوبت است و اساساً فیلمسازان اجازه نمایش بیش از سه نوبت را نمی‌دهند؛ اما در جشنواره فیلم فجر اوضاع فرق می‌کند و با احتساب سینمای هنرمندان و سینمای رسانه‌ها، فیلم‌ها مجموعاً دست کم بیست نوبت به نمایش درمی‌آیند و این آمار به جز نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌هاست.

در واقع جشنواره فیلم فجر نه به شکل «جشن» و با مشارکت طیف وسیعی از مردم برگزار می شود و نه به شکل «جشنواره» در قالب سه اکران برای هر فیلم. ما با اجرای یک مدل شترمرغی مواجه هستیم که هم می‌خواهد «جشنواره» باشد و هم «جشن». این وضعیت قاعدتاً نمی‌تواند تداوم یابد و مسئولان دوره‌های بعدی جشنواره ـ که انتظار می‌رود دارای تخصص و شجاعت کافی باشند ـ باید تصمیم بگیرند قصد برگزاری جشن با تماشاگر میلیونی برای مجموع اکران‌ها را دارند یا قصدشان برگزاری جشنواره با سه اکران است؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۳
جشنواره اقلیتی با بلندگوهای بزرگ..
مردم کجای این سینمای ابکی و اپارتمانی اند..؟تماما شده
فیلم های نازل و عشق مهناز ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
جناب تابناک
واحد شمارش انسان نفر است نه تن
تن با واحد وزن اشتباه گرفته میشود
آخه کجایه دنیا یه همچنین روش مسخره ای واسه اکران فیلمه بابا همه جا فیلم نرمال اکران میشه مردمم میرن میبینن این روش فقط یه جور رانته واسه بعضی شبهه آقا زاده ها واسه کسب در آمد هر سالم دقت کنین یه سری دارن این مراسمو برگزار میکنن به هیچ کسم میدون نمیدن
وزير فرهنگ بايد استيضاح شود.

چرا در اقتصاد مقاومتي و تحريم هاي شديد بايد جوايز جشنواره از دوبي تهيه شود.

كليه كسانيكه براي خوشگذراني شخصي به اين ماموريت رفتند بايد اخراج شده و وزير استيضاح گردد و كليه هزينه هايي كه اين افراد صرف بليط هتل گردش حق ماموريت و.... بايد از حقوقشان كسر و به بيت المال برگردانده شود.

استيضاح
استيضاح
استيضاح
مردم پول کافی ،حتی برای انجام ضروریات اصلیشون هم ، در اختیار ندارن
تو این اوضاع اقتصادی فیلم دیدنمون کم بود و بس ....!!!
بلیت ها را در برخی ارگان ها یخاص مجانی تقسیم می کنند.
از 12 سالگی(سال 1346) سینما رفتم، بکوبا! در حد بیش از هزار مورد، از سینما آستارا تجریش گرفته تا شهر.فرنگ و شهرتماشا تقاطع عباس.آباد و وزرا تا سینما کوروش و تمدن چهارراه مولوی. البت عمدتاً هالیوودی مفهومی. جیگر میخادا! جرأت میخادا! ... هیچ.وقت از نحوه اکران توام با جنجال و بوق و کرنایه الکی و صرفاً سپاسی و سیمرغی و اسکاری و کذا و کذا را به تنم نمی.نشاندم.
پاسخ ها
ایرانی آگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
ببخشید آ ولی من که متوجه نشدم دقیقا چی میخواین بگین یا چی رو میخواستین توضیح بدین !! مخصوصا این آخرشو ..؟؟
یه صحنه اعدام اجرا کنید،آن وقت دیگر بلیطی باقی نمیمانه.
مردم از هزینه امورات جاری خودشون بر نمیان..بعد پول بدن این فیلم های مزخرف بی محتوای سینمای ایران رو ببینند...
آن صد هزار نفری هم که بلیت خریده اند بچه پولدارند
خودمونی برگزار میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان