شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال ۲۰۰۴ و برای ترویج همکاری میان شهرهایی به راه افتاد که از خلاقیت به عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده کرده بودند. ۱۸۰ شهری که این شبکه را تشکیل دادهاند، برای رسیدن به هدف مشترکی با هم کار میکنند: قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامههای توسعهشان در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بینالمللی.
به گزارش «تابناک»؛ در همین راستا معاون مطالعاتی و مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران بهمن نامور مطلق با تاکید بر همافزایی ملی بیشتر همه نهادهای مرتبط در حوزه شهرهای خلاق از راهاندازی دبیرخانه شهرهای خلاق در کمیسیون ملی یونسکو- ایران خبر میدهد و آن را مرکزی مناسب برای انتقال درست فرصتها و تجربیات جهانی میداند.
جهان آینده، جهانی بدون مرز و با تمرکز بر روی شهرهاست
وی درباره پاسخ به این پرسش که برندسازی شهری چیست، تاکید میکند: برندسازی شهری یکی از مباحث حائز اهمیتی است که کشورها و سازمانهای بینالمللی مانند شوراهای جهانی و یونسکو با آن مرتبط و بدان توجه ویژه دارند. چراکه برندسازی شهری چهارچوب و ابزاری را برای ایجاد تمایز، تمرکز و سازماندهی مشخصههای برتر و رقابتی یک شهر فراهم می آورد که البته باید ریشه در واقعیتها داشته باشد.
وی در همینباره ادامه میدهد: یونسکو بر این باور است که از اساسیترین محورهای توسعه در جهان، شهرها هستند. چون نقش کانونی و تعیین کنندهای را در جوامع بشری ایفا میکنند. در واقع باید اذعان کرد که آینده جهان، آینده شهرها است و مرزهای کشورها به مراتب کمتر شده و قدرت و تاکید بر روی شهرها بیشتر میشود؛ چنانکه ما در حال حاضر بسیاری از کشورها را به واسطه شهرهایشان و پیشرفت در حوزههای شهری میشناسیم.
وی در همین راستا میافزاید: جهان آینده، جهانی بدون مرز و با تمرکز بر روی شهرهاست و در این خصوص گامهای بلندی در اروپا برداشته شده است و همانطور که میدانید مرزکِشیها و دیوارکشیهای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با شکست مواجه شد.
معاون مطالعاتی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، اینگونه تشبیه میکند که امروز روز دیوارها نیست بلکه دنیای امروز، دنیای پنجرهها و درهای باز است که باید به روی یکدیگر گشوده شود. سازمانهای جهانی در خصوص پیشرفت پایدار شهری، برنامههایی را ارائه میکنند که ما نیز در ایران میتوانیم از این موقعیتها استفاده کنیم و آنها را تبدیل به فرصت کنیم.
تحریمهای ناعادلانه آمریکا علیه ایران فرصت مناسبی برای حضور بیشتر در عرصههای بینالمللی
نامور مطلق در پاسخ به این پرسش که آیا ایران تاکنون در حوزه استفاده از فرصتهای جهانی عملکرد خوبی داشته است یا خیر، میگوید: متاسفانه ما تاکنون در حوزه استفاده از این فرصتها کارنامه خوبی نداشتهایم و بایستی که بیش از پیش در استفاده و بهرهبرداری درست از این فرصتها کوشا باشیم. لازم است یادآوری کنم که تحریمهای ناعادلانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران نیز فرصت مناسبی برای استفاده درست از فرصتهای جهانی و حضور هر چه بیشتر ایران در عرصههای بینالمللی است.
دبیرخانه شهرهای خلاق راهاندازی شد
از او درباره شهرهای خلاق میپرسیم که نامور مطلق با اشاره به این موضوع که یونسکو همواره طرحهایی برای پیشرفت شهرها دارد، اضافه میکند: یکی از مهمترین این طرحها، شهرهای خلاق هستند که امروزه یکی از حائز اهمیتترین برندهای توسعه شهری به حساب میآیند. ولی متاسفانه از میان ۱۸۰ شهری که این شبکه را تشکیل دادهاند، سهم ایران تنها دو شهر اصفهان و رشت است. در حالیکه کشور ما از تمدن و قدمتی بالا برخوردار است و این سهم کم، زیبنده کشور جمهوری اسلامی ایران که از دیرباز شهرنشینی را آغاز کرده است، نیست. در حقیقت ما باید از این فرصتها در جهت منافع ملی کشور، بهره بگیریم و همافزایی ملی در حوزه شهرهای خلاق را تقویت کنیم.
مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران درباره همکاری وزارت کشور با کمیسیون ملی یونسکو- ایران در همین راستا خاطرنشان میکند: خوشبختانه وزارت کشور از اهمیت این برندسازیها و برندهای شهری به خوبی آگاه است و میداند که شهرهای جهانی مثل شهرهای هوشمند، شهرهای پاک و شهرهای خلاق تا چه اندازه میتوانند در توسعه شهری موثر بوده و در تحقق آن مفید واقع شوند. در همین راستا طی روزهای گذشته دکتر ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، دکتر مهنام مدیر گروه علوم اجنماعی و انسانی این کمیسیون و اینجانب، نشستی با دو تن از معاونان وزارت کشور، دکتر جمالینژاد معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و دکتر شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاعرسانی و امور بینالملل وزارت کشور و مدیران کل این وزارتخانه داشتیم که در آن جلسه مقرر شد برای هماهنگی و همافزایی بیشتر میان کمیسیون ملی یونسکو- ایران و وزارت کشور و انتقال این فرصتها و تجربیات جهانی، فعالیتهایی که همپوشانی دارند، حذف شده و دبیرخانهای در همین راستا در کمیسیون ملی یونسکو- ایران تشکیل شده است تا از گذر آن با توجه به برندهای گوناگونی که در نهادهای بین المللی وجود دارد، بتوانیم به اهداف مشترکی در جهت صیانت از منافع ملی جمهوری اسلامی ایران برسیم.
او در ادامه این موضوع افزود: همچنین در این جلسه مقرر شد تا شورای سیاستگذاری برندهای شهرها در وزارت کشور راهانداری شود که در آن نهادهای مرتبط مانند وزارت امور خارجه، وزارت رتباطات و فناوری اطلاعات و کمیسیون ملی یونسکو- ایران با یکدیگر تشریک مساعی کرده و در توزیع عادلانه برندها و توسعه شهری ایران با هم همکاری کنند. در واقع راهاندازی این دبیرخانه و در پی آن شورای سیاستگذاری برندهای شهرها میتواند کمک شایانی به حضور هر چه پررنگتر ایران در عرصههای بینالمللی داشته باشد.