افتخار وزیر علوم به تعطیلی ۲۲ درصدی دانشگاههای غیرانتفاعی!

۷۰ دانشگاه از ۳۰۹ دانشگاه غیرانتفاعی فعال در کشور که کسر بزرگ و قابل تاملی می‌شود، اما نه از دید وزیر و همکارانش که برایشان تعطیلی ۲۲ درصد دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور، اتفاقی مثبت است.
کد خبر: ۸۷۵۴۷۰
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱ 03 February 2019
|
10183 بازدید
|
آیا می‌توان معلم یک کلاس درس بود و به اخراج چندین دانش آموز افتخار کرد؟ اگر جای معلم را با مدیرعامل و جای دانش آموزان را با کارمندان عوض کنیم چطور؛ آیا اخراج تعدادی زیادی از کارمندان برای یک مدیر مایه فخر و مباهات خواهد بود؟ بستن بخشی از مغازه‌های حاشیه یک خیابان توسط پلیس چه؛ این اتفاق افتخارآمیز است؟

به گزارش «تابناک»، اگر در سوال فوق دو گزاره «وزیر علوم» و «دانشگاه» را مورد استفاده قرار داده و بپرسیم آیا وزیر می‌تواند به تعطیلی انبوهی از دانشگاه‌ها افتخار کند، به پاسخی خواهیم رسید که روز گذشته از زبان وزیر جاری شده است: «فعالیت ۷۰ دانشگاه غیرانتفاعی را متوقف کردیم»!

خبری که غلامی در تشریح آن گفت: «به دلیل ارزیابی‌های صورت گرفته و عدم کفایت برخی دانشگاه‌های غیردولتی و موسسات غیرانتفاعی در شاخص‌های مدنظر، فعالیت ۷۰ مرکز در این زمینه متوقف شده است. ارزیابی از این مراکز علمی هر ساله در حال انجام است و امیدواریم آن‌ها با رساندن خود به شاخص‌های مدنظر بتوانند فعالیت خود را در این حوزه حفظ کنند.»
 
افتخار وزیر علوم به تعطیلی ۲۲ درصدی دانشگاههای غیرانتفاعی!

جملاتی کوتاه که حکایت از تداوم تعطیلی دانشگاه‌ها توسط وزارت علوم دارد. موضوعی که وزیر علوم بر آن تاکید دارد، آنقدر که در حاشیه همایش حکمرانی و سیاستگذاری عمومی با محوریت تعامل حاکمیت، مردم و نخبگان از تعطیلی ۷۰ دانشگاه غیرانتفاعی سخن به میان می‌آورد تا ثابت شود این تعطیلی انبوه، نتیجه حکمرانی خوب غلامی و همکارانش در حوزه آموزش عالی است.

حکمرانی‌ای که در آن می‌توان رای به تعطیلی انبوه دانشگاه‌هایی داد که ضوابط و مقررات را رعایت نکرده‌اند و ظاهرا امیدی به اصلاحشان وجود نداشته است. ۷۰ دانشگاه از ۳۰۹ دانشگاه غیرانتفاعی فعال در کشور که کسر بزرگ و قابل تاملی می‌شود، اما نه از دید وزیر و همکارانش که برایشان تعطیلی ۲۲ درصد دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور، اتفاقی مثبت است.

اتفاقی آنقدر مثبت که در حاشیه یک همایش و در راستای نمایش دستاورد‌ها بیان می‌شود تا این سوال به وجود آید که آیا با این روند، دانشگاه غیرانتفاعی‌ای خواهد ماند که مورد بررسی و نظارت قرار گیرد؟ آیا این حجم از اشکالات در این دانشگاه‌ها که موجب شده تنها در سال جاری ۲۲ درصد آن‌ها به تعطیلی برسند، نشان دهنده یک سختگیری بزرگ و شدید یا کوتاهی مسئولان در هدایت این مجموعه‌های آموزش عالی به رعایت قوانین و مقررات نیست؟
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷۳
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
کاملا دستاورد مهمی است. وقتی که بی حساب و کتاب دانشگاهها را گسترش دادند و آموزش عالی را تضعیف کردند و به هر فرد بی سوادی مدرک لیسانس و فوق لیسانس و دکتری دادند مسلم است که تعطیلی این جاها کار شاقی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
تابناک عزیز یکی از همین دانشگاههای غیر انتفاعی رو میشناختم که به دانشجو بدون اینکه کلاس بره یا امتحان بده زنگ زده بود و گفته بود فلان قدر پول بریز و بیا مدرکت رو بگیر. برای اینکه حرف منو باور کنید فقط یک تحقیق انجام بدین.
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
اتفاقا کار بسیار مثبتی است. دانشگاههای بی کیفیت که مثل علف خرس مدرک می دهند باید بسته شوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
چرا می خواهید تو چیزی که اصلا تو حد دانش شما نیست نظر دهید. وجود دانشگاههایی که بدون هیچ دانشی به افراد مدارک علمی می دهد چه منافعی برای یک کشور دارد؟ من عضو هیئت موسس یکی از این به اصطلاح دانشگاهها بودم و وقتی دیدم به حرفهایم هیچ اهمیتی نمی دهند خودم به وزارت گزارش دادم. دادن مدرک دست افرادی که شایستگی علمی ندارند خیانت به کشور است. یه نفر با دیپلم بیشتر برای کشور مفید است یا انکه به ان دیپلم بدون شایستگی مدرک مثلا پزشکی بدهیم. چه کسی مسئول عذادار شدن خانواده هایی است که چنین پزشکانی باعث مرگ عزیزاتشان می شوند؟ فقط آن پزشک یا دستگاهی که به اینها مدرک داده است؟ درسته که تو این جامعه دیگه صحبت از خدا بی معنی است حداقل از وجدانمان بترسیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
استدلالتون بی ربط بود
اتفاقا کار بسیار خوبی است، این همه می گویند ایران از چین بیشتر دانشگاه دارد حالا که تعطیل می کنند شاکی هستید؟
رضازاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
اين اقدام اقدام مثبت وزارت علوم است كه مقداري با تاخير صورت مي گيرد بايد براي ايجاد دانشگاه حداقل هاي لازم فراهم شود وخيلي از غير انتفاعي ها حداقل ها را ندارند و با زدو بند سياسي ايجاد شده اند. اگر اين اقدام به صورت علمي و كارشناسي شده بدون توجه به ملاحظات سياسي و منطقه اي ايجاد شود بسيار مفيد است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
وزیر بسیار کار خوبی کرده اند. من خودم در این دانشگاهها تدریس کردم. بسیاری از این دانشگاههای علمی کاربردی نه تنها خروجی علمی ندارد بلکه محلی برای فساد و از هم پاشیدن زندگی بسیاری از زوجین شده. متاسفانه بسیاری از این دانشگاهها توسط حتی کادر علمی و متخصص هم اداره نمیشود و دانشجویانش حداقل سواد در حد یک دانش آموز مقطع متوسطه را هم ندارند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
این چه تحلیلی است؟ بالاخره باید چکار کرد. فرض کنید که نظارت نبوده، خلاف کرده اند و .... حال باید چه کار کرد. اگر این واحدهای ضعیف کماکان به کار خود ادامه بدهند خوب است؟ شما راضی هستید؟ اگر تعطیل نکنند یک نوع ایراد میگیرد اگر تعطیل کنند نوع دیگر!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
با سلام. چه استدلال جالبي!. دانشگاه ها شبيه مغازه هاي کنار خيابان هستند و وزير هم شبيه پليس است. به همان دليلي که پليس نمي تواند تعدادي از مغازه ها را تعطيل کند پس وزير هم نمي تواند تعدادي از دانشگاه ها را تعطيل کند.

در اين که بعضي از دانشگاه ها مغازه يا به اصطلاح عاميانه تر دکان هستند شکي نيست و قطعا بايد اين دکان ها بسته شوند ولي اجحاف بزرگي است اگر همه دانشگاه ها را مغازه بدانيم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
اتفاقا بهترین کار را کرده است.
دانشگاه هایی مثل آزاد و غیر انتفاعی اکثرا فقط پول می گیرند و مدرک می دهند.
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟