خطر رژیم‌های خودسرانه برای سلامتی ما

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی و انجمن متخصصان تغذیه‌ای آمریکا فقط ۵ درصد از افرادی که رژیم لاغری خودسرانه می‌گیرند موفق به کاهش وزن می‌شوند و بیش از ۷۰ درصد افراد دچار عوارض ناشی از این رژیم‌ها خواهند شد.
کد خبر: ۸۹۶۵۳۲
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸ 04 May 2019
|
5744 بازدید

اگر قصد دارید در روز‌های آینده رژیم خودسرانه بگیرید بهتر است بدانید بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی و انجمن متخصصان تغذیه‌ای آمریکا فقط ۵ درصد از افرادی که رژیم لاغری خودسرانه می‌گیرند موفق به کاهش وزن می‌شوند و بیش از ۷۰ درصد افراد دچار عوارض ناشی از این رژیم‌ها خواهند شد.

یکی از دلایل رواج رژیم‌های خودسرانه در دسترس بودن برنامه غذایی برخی رژیم‌های معروف در اینترنت است. متخصصین تغذیه با بررسی رژیم‌های معروف، فهرست ۷ مورد از بدترین و مضرترین رژیم‌های لاغری سال ۲۰۱۸ را اعلام کردند؛ که در ادامه با این رژیم‌های غذایی نادرست بیشتر آشنا می‌شویم.

۱. رژیم آلکالین
رژیم آلکالین نوعی رژیم لاغری برای کنترل تعادل PH بدن است. بر اساس این رژیم غذایی باید حجم مصرف مواد غذایی قلیایی مانند سبزیها، بادام و فراورده‌های سویا در رژیم روزانه به شدت افزایش پیدا کند؛ و فرد رژیم گیرنده کمتر از غذا‌های اسیدی مانند گوشت قرمز، لبنیات و .. استفاده کند. محققان بر این باورند که این رژیم هیچ مبنای علمی ندارد و می‌تواند شما را با کمبود‌های تغذیه‌ای شدید، کم خونی شدید، ریزش مو و مشکلات مربوط با استخوان‌ها و دندان‌ها مواجه کند.

۲. رژیم پالئو
رژیم پالئو یا رژیم عصر حجری نوعی رژیم غذایی است که بر اساس آن فرد رژیم گیرنده باید هرچه انسان‌های اولیه مصرف میکردند را مصرف کند و هرچه را آن‌ها مصرف نمی‌کردند را کنار بگذارد. بر اساس این رژیم شکر، غلات، محصولات لبنی و بقولات باید از رژیم غذایی کنار گذاشته شود؛ و به جای آن‌ها مصرف گوشت، ماهی، سبزی و میوه‌ها کاملا آزاد است. متخصصان بر این باورند که سطح فعالیت فیزیکی انسان امروزی با عصر حجر کاملا متفاوت است و شاید این رژیم بتواند در کوتاه مدت باعث کاهش وزن گردد، اما رو آوردن به آن در بلندمدت میتواند مشکلات متعددی مانند افزایش ناگهانی کلسترول، کمبود کلسیم و .. را به همراه بیاورد.

خطر رژیم‌های خودسرانه برای سلامتی ما

۳ رژیم خام گیاه خواری
این رژیم برای کاهش وزن زمانی شایع شد که چهره‌های مشهوری مانند مگان فاکس و اسکارلت جوهانسون اعلام کردند که برای تناسب اندام خود به رژیم خام گیاهخواری روی آورده اند. داشتن این نوع رژیم برای مدت بسیار کوتاه ۳-۱ روزه یا یکی دو روز در هفته هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند، اما اصرار به پیگیری این رژیم در طولانی مدت میتواند شما را در معرض ابتلا به کاهش شدید قند خون، کم خونی، کاهش ویتامین B۱۲، کمبود کلسیم و زینک قرار دهد.

۴. رژیم اتکینز
این نوع رژیم غذایی از دیگر برنامه‌های غیر اصولی و اشتباه است که متاسفانه طرفداران زیادی در فضای مجازی دارد. برنامه این رژیم غذایی به شما قول می‌دهد که از طریق کاهش کربوهیدراتها، حدود ۸ کیلوگرم از وزن خود را ظرف مدت ۲ هفته کم می‌کنید. بر اساس این رژیم شما باید مصرف پروتیین‌ها (مانند گوشت، تخم مرغ و ..) را شدیدا بالا ببرید. همچنین در این نوع رژیم شما باید حجم محدودی از میوه‌ها و سبزی‌ها را مصرف کنید. شاید این رژیم غذایی بتواند در کوتاه مدت باعث کاهش سریع وزن شما گردد، اما عوارضی مانند خشکی پوست، ریزش مو، برگشت سریع اضافه وزن و افزایش کلسترول به همراه خواهد داشت.

۵. رژیم کتوژنیک
شعار رژیم کتوژنیک که برخی به آن رژیم کتو نیز می‌گویند این است که برای سوزاندن چربی ها، چربی میل کنید. بر اساس این رژیم اگر شما می‌خواهید خلق و خوی بهتری داشته باشید و توان ذهنی خود را بالا ببرید باید چربی بیشتری مصرف کنید. در این رژیم مصرف کربوهیدرات‌ها بسیار محدود و مصرف میوه‌ها ممنوع است. در این رژیم شما اجازه دارید که فقط میوه‌های پر چربی مانند آووکادو را میل کنید. براساس رژیم کتو، استفاده از انواع گوشت، لبنیات پرچرب، انواع روغن‌های گیاهی دارای چربی اشباع مانند روغن نارگیل و سس‌های سالاد پرچرب توصیه می‌شود. متخصصان تغذیه پیروی از این رژیم‌ها را حتی برای دوره‌های کوتاه مدت نیز توصیه نمی‌کنند. زیرا این نوع رژیم‌ها به هیچ عنوان برای سلامت قلب و عروق مختلف بدن مفید نیست و می‌تواند عوارض فراوانی را برای بدن به همراه داشته باشد. ادامه دارد...
(علی طهرانی، مدرس رسمی تغذیه فدراسیون همگانی)

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟