عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است: دستاوردهای جامعه دانشگاهی ایران باوجود همه فشارها، محدودیتها و محرومیتها نظیر تحریم و... ارزشمند و موثر در جهت رفع نیازهای کشور است.
به گزارش ایرنا، محمد یزدی در خصوص مراکز آموزش عالی کشور عنوان کرد: دانشگاه ها و مراکز علمی در هریک از جوامع بی تردید نقش موثری ایفا می کنند.
وی افزود: در واقع از سده های گذشته که مدارس سنتی در کشور شکل گرفت و با گذشت زمان به دانشگاه های نوین نظیر جندی شاپور رسید؛ همواره مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی در تغییر و تحولات جامعه تاثیرگذار بوده اند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: به طور کلی دانشگاه ها در جامعه ایران سه مرحله اساسی را طی کرده اند؛ در مرحله نخست (دهه ۷۰-۶۰) رشد و توسعه آموزش عالی دنبال می شد.
وی با بیان اینکه امروزه دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی با پدیده صندلی خالی روبه رو است؛ ادامه داد: در دهه های گذشته پذیرش در دانشگاهها شاید یک آرزو تلقی می شد.
یزدی اظهار کرد: در حال حاضر رقابت بر سر بهترین رشتههای آموزشی و دانشگاه های کشور است. در رشتههای علوم پایه امروز شمار دانشجویان به ۱۵ نفر نیز کاهش یافته است.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با اشاره به آمار یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانشجو در کشور گفت: بسیاری از این دانشجویان در خارج از کشور پذیرفته شده و به موفقیتهای چشمگیری دست مییابند و این مسئله نشان از کیفیت آموزشی دانشگاههای کشور است.
ایران در عرصه تولید علم جزء ۱۵ کشور برتر دنیا قرار دارد
یزدی تصریح کرد: از دهه ۸۰ مراکز علمی کشور به صورت جدی در عرصه پژوهش قدم گذاشتند و دستاوردهای مهمی نیز در حوزه چاپ و انتشار کتب، مقالات و … عرضه کردند.
وی تاکید کرد: امروزه کشور ایران با وجود همه تهدیدها، تحریمها و مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی در تولید علم جزو ۱۵ کشور برتر دنیا قرار گرفته دارد.
به گفته یزدی در رتبه بندیهای جهانی نیز بسیاری از دانشگاههای کشور در ترازهای قابل توجهی قرار گرفتهاند.
این کارشناس با اشاره به دستاوردهای ارزشمند جامعه دانشگاهی خاطرنشان کرد: بی تردید حجم عظیمی از تحقیقات، پژوهشها و دستاوردها در هر کشوری با درصدی از ضایعات همراه است و به طور حتم منجر به اکتشاف و اختراع نمیشود.
یزدی ادامه داد: در دهه ۶۰ بهمنظور ادامه تحصیلات و دریافت مدارک دانشگاهی از کتب خارجی استفاده می شد و کتابهای فارسی برای رفع نیاز دانشجویان وجود نداشت؛ این مسئله در حالی است که امروزه بسیاری از کتابها و مقالات اعضای علمی به زبانهای خارجی در انتشارات معتبر جهانی نیز به چاپ میرسد.
ایران از دهه ۹۰ قدم در عرصه فناوری گذاشت
وی با اشاره به مرحله سوم (فناوری) اظهار کرد: از دهه ۹۰ دانشگاههای کشور قدم در عرصه فناوری گذاشتند. رشد و توسعه شرکتهای دانش بنیان، تولیدات فناوری، ابتکارات و اختراعات و… از جمله دستاوردهای این عرصه به شمار میرود.
یزدی با بیان اینکه در حال حاضر کشور در عرصه فناوری در آغاز راه قرار دارد؛ یادآور شد: در بخشهای متعدد بیوتکنولوژی (زیست فناوری)، نانوفناوری، سلولهای بنیادی، فناوریهای هستهای و آی تی گامهای موثری برداشته شده است که باید تداوم یابد.
وی همچنین با اشاره به عرصه نوآوری تصریح کرد: حلقه تکمیلی فناوری در آموزش عالی به مبحث نوآوری اختصاص مییابد و در حقیقت به ثبت اختراعات اشاره میکند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: ثبت اختراعات در دهههای گذشته به شمار انگشتان دست هم نمیرسید و امروز اختراعات دانشمندان ما حتی مورد استفاده سایر کشورها نیز قرار میگیرد.
این تحلیلگر مسائل اجتماعی ادامه داد: بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس بهمنظور بهبود رتبههای دانشگاهی خود در رده بندی جهانی، مبالغ قابل توجهی میپردازند تا نام برخی اعضای هیات علمی جوامع اروپایی در مقالات دانشگاهی آنها درج شود.
وی با بیان اینکه برخی از مراکز علمی و دانشگاهی به سبب تحریمها از چاپ و انتشار مقالههای ایران خودداری می کنند؛ گفت: دانشجویان و اعضای علمی دانشگاههای کشور با وجود این محدودیتها به این جایگاه دست یافتهاند.
یزدی در پایان خاطرنشان کرد: برخی از مسائل و مشکلات نظیر برخی پایاننامه های غیرکاربردی و… نیز با گذشت زمان و همچنین بهبود سیاستگذاریها و مدیریتها برطرف خواهد شد.