رئیس پلیس راهور ناجا گفت: ۵۶ درصد تصادفات مربوط به نقاط حادثه خیز در موجود در جادهها است اگر راه و شهرسازی این نقاط حادثه خیز را برطرف کند ۵۶ درصد تصادفات کاهش می یابد.
به گزارش مهر، سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا صبح امروز در رزمایش بزرگ گشتهای نامحسوس که در دانشگاه علوم انتظامی امین برگزار شد، اظهار کرد: یکی از جدیترین برنامهها و اهدافی که پلیس راهور ناجا در دستور کار دارد، توسعه انضباط ترافیکی است.
وی ادامه داد: این توسعه انضباط ترافیکی برای این است تا بتوانیم مشارکت دستگاههای مسئول و از همه مهمتر خود مردم و رانندگان محترم را جلب کنیم.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: در شرایط کنونی کشور که دارای ۴۴ میلیون راننده و ۳۳ میلیون وسیله نقلیه، جاری و ساری است که این وسایل نقلیه در ۱۰۴۷ شهر و ۲۱۸ هزار کیلومتر جادههای کشور در حال تردد هستند.
هادیانفر تصریح کرد: امروزه توسعه انضباط ترافیکی به عنوان یک برنامه محوری، یک ابلاغ و تدوین روشن فرمانده نیروی انتظامی به پلیس راهور است و همچنین کاهش تصادفات و جانباختگان، جزو برنامههای جدی ما در همین راستا قرار گرفته است.
وی بیان کرد: طرحهای عملیاتی برای این حوزه در دستور کار است و استفاده از بازرسان نامحسوس و گشتهای نامحسوس به عنوان جدیترین وسایل طرح ما قرار میگیرد.
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: استقرار این گشتهای نامحسوس برای ۱۰ استان هدف که بیش از ۵۶ درصد از تصادفات را به خودشان اختصاص دادند، شاهد هستیم. همچنین استفاده از ظرفیت هواناجا در حوزه بالگردها، جایروپلن و پهپادها که بتوانند گزارش لحظه به لحظه از وضعیت ترافیکی جادهها و برخی از شهرها را به مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام کنند.
هادیانفر ادامه داد: این مسائل، ظرفیتی است که انشاءالله در روزهای آتی بیشتر از این توان استفاده خواهیم کرد.
وی بیان کرد: ما گشتهای مخصوص را به همراه گشتهای آشکار و گشتهای نامحسوس را نیز برای کنترل ترافیک جادهها در جادهها مستقر میکنیم.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: رانندگان ما به خصوص رانندگان حرفهایمان، شرطی شدهاند؛ به محض آنکه ماشین پلیس را میبینند، سرعت خودرا کاهش میدهند و پس از آنکه از خودروی پلیس عبور میکنند، به سرعت خود میافزایند. گشتهای نامحسوس برای این است که این اتفاق دیگر رخ ندهد و ما بتوانیم به این وسیله تعداد تصادفات و به تبع آن تعداد کشتهها را کاهش دهیم.
هادیانفر با بیان اینکه گشتهای نامحسوس، اساس این روند اشتباه است، گفت: سعی داریم با استفاده از گشتهای نامحسوس، این رفتار اشتباه را در کشور کاهش دهیم.
وی اظهار کرد: آنچه که در آموزشها به گشتهای نامحسوس پلیس ابلاغ شده است، ۸۲ درصد از علل اصلی تصادفات به ۴ عامل اصلی بستگی دارد؛ سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خوابآلودگی. قرار است گشتهای نامحسوس بر روی این چهار مورد تمرکز بیشتری داشته باشند.
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: تلاش میکنیم بتوانیم حداقل ۱۰ کیلومتر سرعت را در جادههای خطرناک کاهش دهیم.
هادیانفر تصریح کرد: ۱۰ هزار و ۵۸۵ نقطه حادثهخیز در جادههای کشور وجود دارد که ۵۶ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است. اگر راه و شهرسازی این نقاط حادثه خیز را برطرف کند ۵۶ درصد تصادفات کاهش می یابد.
وی با بیان اینکه با کاهش سرعت رانندگان سعی داریم آمار تصادفات و تعداد کشتهها را در این مناطق کاهش دهیم، افزود: پدیده سبقتهای غیرمجاز به خصوص در جادههایی که محور جداشونده ندارند، باید کنترل شود.
رئیس پلیس راهور ناجا بیان کرد: استفاده از تلفن همراه، جدیترین عامل عدم توجه به جلو است که باید به این موضوع هم دقت ویژهای شود.
هادیانفر اضافه کرد: حوزه استقرار و فعالیت گشتهای نامحسوس در محورهای اصلی و پرخطر است. در شهرها، بزرگراهها، آزادراهها و اتوبانها و محورهای خلوت و در جادهها، محورهایی که بیشترین تلفات در آنجا رخ خواهد داد، گشتهای نامحسوس ما مستقر میشوند.
وی با بیان اینکه وظیفه کاهش کشته صرفاً با پلیس نیست، بلکه پلیس یک سازمان از ۳۳ سازمان موجود در کشور است، گفت: همه دستگاهها در کاهش تصادفات نقش دارند.
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: وزارت راه و شهرسازی، شهرداریها، رسانه جمعی، صدا و سیما، بیمه مرکزی و وزارت بهداشت باید همگی پای کار بیایند. امروزه ۶ درصد از کشتههای تصادفات در حال انتقال به بیمارستانها رخ میدهد.
هادیانفر با بیان اینکه ۴۳ درصد از مجروحان تصادفات در مراکز درمانی و طی درمان فوت میکنند، افزود: ۴۹ درصد کشتهها مربوط به وزارت بهداشت است و باید به این موضوع رسیدگی شود.
وی ادامه داد: اگر امروز ۱۰ هزار و ۵۸۵ نقطه حادثهخیز برطرف شود، ۵۶ درصد تصادفات کاهش پیدا میکند، البته در این نقاط، ما تصادفات پرتکرار داریم.
به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، سهم خودروسازان در این آمار کم نیست. خودروسازان ما ارابه مرگ تولید میکنند. پراید، پژو آردی و خودروهایی که ایمنی ندارند، نباید در جادههای کشور تردد کنند. خودروسازان باید به سمت خودروهای ایمن حرکت کنند.
هادیانفر با بیان اینکه ۹۲ درصد از تصادفات به عامل انسانی برمیگردد، گفت: عامل انسانی نیازمند آموزش است. همه دستگاهها باید در حوزه آموزش و تغییر رفتار کمک کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بیمه مرکزی حاضر است برای هر جانباخته ۲۶۰ تا ۳۱۰ میلیون تومان بپردازد ولی کاهش کشته در دستور کارش نباشد.