سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست تبیین سیاستها و برنامههای سال ۹۸، اظهار کرد: مدیریت چند لایه عامل ۸۰ درصد اتلاف منابع است لذا در آموزش و پرورش فاصله صف و ستاد باید کاهش و لایههای میانی کم شود و از دلایلی که میگوییم آموزش و پرورش گران اداره میشود، وجود مدیریت چندلایه در آن است.
به گزارش ایلنا، سید جواد حسینی در نشست تبیین سیاستها و برنامههای سال ۹۸ که با مدیران کل حوزه ستادی، روسای ادارات شهر تهران و اصحاب رسانه که در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، تبیین ادراک مشترک سازمانی در جهتگیریهای نظام تعلیم و تربیت را هدف اصلی چنین نشستی اعلام و اظهار کرد: در اجرای سند تحول بنیادین چهار لایه؛ نظری، برنامه، نهادی و عملیاتی باید مدنظر قرار گیرد.
وی مدرسه را کانون اصلی تحول برشمرد و افزود: همه عوامل و دستاندرکاران تلاش میکنند تا در موسسه تحول زای نظام تعلیم و تربیت یعنی مدرسه تحول اتفاق بیفتد.
حسینی به سابقه مطرحشدن مدرسه محوری در آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: امروز یکی از کلیدیترین موضوعات در آموزش و پرورش طرح مدرسه محوری است، بنابراین بهصورت ویژه روی این موضوع تمرکز خواهیم کرد.
وی از تلاش برای تصویب طرحی در شورای آموزش و پرورش تا یک ماه آینده خبر داد و اضافه کرد: با مدون کردن این طرح مدرسه را به چند ممیزی میرسانیم و مدرسه باید بتواند اهداف متعالی سند تحول را محقق سازد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: نهاد اصلی تحول آموزش و پرورش است، موسسه تحول، مدرسه است و کارگزاران این تحول معلمان هستند لذا باید الگوی مناسبی در واکاوی و ارائه اندیشهها باشد.
وی فاصله بین صف و ستاد را یکی از چالشها موجود در دهههای اخیر برشمرد و اذعان کرد: یکی از نکات مهم مدرسه محوری، کاهش این فاصلهها است، بنابراین از بین رفتن سرمایهها و منابع، کند شدن فرآیندها و زمانبر بودن برنامهها ازجمله معایب مدیریت چندلایه است.
وی مدیریت چندلایه را یکی از عوامل اصلی اتلاف منابع دانست و گفت: در یکی از کمیتههای دولت دهم به این موضوع رسیدیم که در برخی موارد ۸۰ درصد منابع اتلاف میشود و ۲۰ درصد منابع به دست گیرنده اصلی میرسد و عامل اصلی این اتفاق مدیریت چندلایه است و این نوع مدیریت را باید کاهش دهیم لذا به همین روش در آموزش و پرورش فاصله صف و ستاد باید کاهش یابد و لایههای میانی کم شود و یکی از دلایلی که میگوییم آموزش و پرورش گران اداره میشود، وجود مدیریت چندلایه در آن است.
حسینی با اشاره به بحث دیگر گران اداره شدن آموزش و پرورش گفت: در مصاحبهام با روزنامه ایران گفتم در ۱۲ سال دوره تحصیل دانش آموزان، مجموعاً ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت به دانش آموزان آموزش میدهیم در صورتیکه میانگین این آمار در دنیا ۸ هزار ساعت است لذا باید آن را کاهش داد، هرچند برخی بهاشتباه هدف از طرح این موضوع را خصوصی سازی آموزش و پرورش دانستند در صورتی که آموزش و پرورش یک نهاد حاکمیتی است و حاکمیتی هم باقی خواهد ماند.
حسینی، از مدیر مدرسه بهعنوان اصلیترین کلید تحول یاد کرد و افزود: ارتقای مدیریت مدرسه امری اجتنابناپذیر است لذا طرحهای تعالی و تدبیر این نقطه را هدفگذاری کرده است.
وی با اشاره به اجرای موفقیتآمیز طرح انتخاب مدیران توسط معلمان که در زمان مدیریتش در استان خراسان رضوی انجام داده بود، تأکید کرد: بر اساس این نتایج موفقیت مدارسی که در این طرح شرکت کردهاند نسبت به قبل و نسبت به سایر مدارس افزایش پیداکرده بود لذا در این دوره این طرح را اجرایی خواهیم کرد.
وی گفت: تلاش برای افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه ملی، افزایش سهم آموزش و پرورش در GDP، مدیریت بر منابع و مصارف و آزادسازی ظرفیتهای درونسازمانی؛ چهار مسیر تأمین منابع مالی در آموزش و پرورش است.
حسینی، ایفای نقش عوامل برونسازمانی در اجرای سند تحول بنیادین را ضروری دانست و افزود: دستگاهی داوطلبانه برای اجرای سند تحول جلو نخواهد آمد و لازم است تا ما آنها را در این مشارکت وارد کنیم لذا طراحی یک لایحه با عنوان "نظامنامه مشارکت آموزش و پرورش با سایر دستگاهها" در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد و برای تصویب آن تلاش خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: براساس تجارب هر لایحهای که با هدف تولید ثروت در آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی ارائه شود، مصوب خواهد شد لذا باید تلاش کنیم لوایحی را در این زمینه تدوین و ارائه کنیم.
احداث ۳۱ مرکز اقامتی فرهنگیان برای ۳۱ استان در بافت اطراف حرم امام رضا
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آزادسازی ظرفیتهای درونی آموزش و پرورش، اظهار کرد: در شهر مشهد مقدس بافت ۳۶۰ هکتاری اطراف حرم امام رضا تجاری شده است که ٢٩باب مدرسه در آن بافت وجود دارد و دانشآموزی ندارد لذا تلاش میکنیم در این منطقه ٣١ مرکز اقامتی برای فرهنگیان ٣١ استان به روش سهام پروژه احداث شود. در پروژه احداث مراکز اقامتی، فرهنگیان میتوانند شرکت کنند و به میزان سهمی که میگیرند، زمین در پروژه دریافت کنند و البته واگذاری اموال دولتی به کارمندان دولت شرایطی دارد که آنهم نیاز به لایحهای دارد که آن را خواهیم نوشت.
حسینی با اشاره به بهبود عملکرد و ظرفیتهایی که صندوق ذخیره فرهنگیان دارد، گفت: صندوق در سال گذشته ۶٢٠ میلیارد تومان ارزشافزوده داشته است و در شش ماه امسال ۵۰ درصد نسب به سال گذشته سود بیشتر داشته است و اعلام کردهاند تا سال ۱۴۰۱ ارزش سود صندوق به ۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بابیان اینکه از صندوق خواستم دو کار انجام دهند، گفت: نخست؛ سهام بسیاری از داراییها به معلمان واگذار شود و دوم؛ وقتی دارایی خریداری میشود با ملکیت و مکان آن خریداری میشود و سهم ارزشافزوده ملکیت و مکان آن را بهصورت سهام در اختیار معلمان قرار دهند. هر دو موضوع بهصورت دستور بوده است لذا باید اجرایی کنند. انبوهی از این ظرفیتها وجود دارد که میتواند مورد بهرهبرداری قرار بگیرد و برای رفاه، معیشت معلم و بخش زیادی از نیازهای تعلیم و تربیت استفاده کرد.
هیچ کجای دنیا مانند ایران ۲۴ نوع مدرسه مختلف ندارد
وی بابیان اینکه طرح ساماندهی مدارس را با دو رویکرد کلید زدهایم، تصریح کرد: چه کسی گفته ۲۴ نوع مدرسه داشته باشیم؟ در هیچ جای دنیا این تعداد تنوع مدارس وجود ندارد و این مورد کارشناسی خواهد شد. همچنین بهعنوانمثال مدرسهای که در بهترین نقطه تجاری است و مساحت آن اجازه انجام تعلیم و تربیت تمام ساحتی را نمیدهد، اگر آن را بفروشیم و در نقطهای دیگر مدرسهای با زمین بزرگتر که امکان تعلیم و تربیت تمام ساحتی را میدهد ایجاد کنیم به نفع نظام تعلیم و تربیت خواهد بود.
حسینی تأکید کرد: باید مدارس را بزرگ بسازیم، چراکه مدارس بزرگ امکان تعلیم و تربیت تمام ساحتی را فراهم میکند و باید پیگیر ادامه روند عمرانی احداث ۵۶ مدرسه حیات طیبه که رهاشده است، باشیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مدرسه محوری، مدیر مدرسه باید حق خلق ثروت مشروع، حق مصرف ثروت برای ارزیابی عملکرد، حق انتخاب کارکنان و موارد اینچنین را داشته باشد، گفت: با منابعی که خلق خواهیم کرد امکان کیفیتبخشی نظام و تعلیم و تربیت را فراهم میکنیم.
حسینی بابیان اینکه سند تحول بنیادین چارچوب بنیادی آموزش و پرورش است، گفت: سند تحول مفاهیم متعالی دارد، بهعنوان مثال در سند تحول در تعریف معلم تمام وقت آمده است؛ معلم ساعتهای موظفی در کلاس درس بدهد و بقیه ساعتها را برای افزایش کیفیت تدریس پژوهش یا برای پیشبرد فرایند یاددهی یادگیری کار کند.
۶۸ هزار معلم در مهر ۹۸ بازنشسته میشوند
وی خاطرنشان کرد: ۶٨هزار نیرو در مهرماه سال٩٨ در آموزش و پرورش بازنشسته میشوند و تنها٢٠ هزار نیرو از دانشگاه فرهنگیان، شهید رجایی و ماده ٢٨ وارد آموزش و پرورش میشوند که کسری ساعتهای ناشی از بازنشستگی معلمان را میتوان با معلم تمام وقت کاهش داد که هم به معیشت معلم کمک میکند و هم بخشی از کمبود معلم را در کوتاهمدت جبران میکند و پیشبینی میکنیم تا اول مهر متقاضیان طرح معلم تمام وقت به ١٠٠هزار نفر برسد.
حسینی با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین تأکید کرد: در مرحله اول باید مفاهیم سند تحول بنیادین احصا و پس از تعریف نظری به تعریف عملیاتی تبدیل شوند و در مرحله بعد برنامهریزی و در مرحله چهارم اجرا و مرحله پنجم پایش شوند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بابیان اینکه ۶٧٠ برنامه از ۶ خرده نظام سند تحول استخراج شده است، گفت:۷۲ برنامه برای سال ٩٨ به عنوان اولویت در نظر گرفته شده است و این برنامهها در مناطق قبل از رفتن به مدارس در قالب چهار میز ابتدایی دوره اول و دوم و متوسطه دوره اول و دوم با حضور تمام شرکا پایش میشوند و بهصورت تجویزی و الزامی به مدارس خواهد رفت. بهاینترتیب تعداد برنامهها کم و البته کیفی میشود.
حسینی با اشاره به کیفیت مدرسه، اظهار کرد: امیدوارم که شاهد مدرسهای مانا نه میرا، کیفی نه کمی، تجدید حیات شونده نه راکد، تحول خواه و نوآور نه غیر نوآور، با تفکر واگرا نه تفکر همگرا باشیم و مدرسهای که سلف سرویس تولید اندیشه باشد.
حاصل تعلیم و تربیت نامتوازن؛ آموزش زدگی، کنکور گرایی، کلاس گرایی و حافظه محوری است
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بابیان اینکه اجرای متوازن سند تحول بنیادین مدنظر مقام معظم رهبری است، افزود: سند تحول بنیادین برنامه اصلی آموزش و پرورش است و تلاش میکنیم سند تحول را وارد مدرسه کنیم. این سند نباید بیتناسب اجرا شود و نهایت دقت در اجرای متوازن سند را باید داشته باشیم. یکی از مشکلات تعلیم و تربیت نامتوازن است که آموزش زدگی، کنکور گرایی، کلاس گرایی و حافظه محوری را به دنبال دارد لذا با مدرسه محوری این مشکل حل خواهد شد و آنوقت مدرسه جامعه محور و جامعه مدرسه محور خواهیم داشت.
وی اظهار کرد: برنامههای متعددی برای اول مهر داریم؛ برنامههای درسی، تأمین منابع، مشارکت در مدرسه، چاپ و توزیع کتب درسی که روز گذشته در کمیسیون آموزش مجلس مطرح شد و نمایندگان مخالفتی با آنها نداشتند.