رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: در شهرهایی که به توسعه و تجهیز دوربینها، معابر شهری، تقاطع ها، زیرگذرها و روگذرها برای ترددها توجه بیشتری شده، آمار حوادث ترافیکی بسیار کاهش یافته است.
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، سردار سید کمال هادیانفر در نشست هم اندیشی معاونان و مدیران حمل و نقل و ترافیک و روسای پلیس راهور کلان شهرها که در اصفهان برگزارشد، گفت: در سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۳۸ نفر در جادهها و شهرهای کشور بر اثر تصادف جان باختند و بیش از ۳۶۵ هزار نفر معلول و مجروح شدند. این نشان میدهد که در تصادف راه برگشتی وجود ندارد.
وی افزود: شرایط فعلی کشور در حوزه حوادث ترافیکی نسبت به سال ۸۵ به دلیل افزایش سطح دانایی و هوشمندی مردم، استفاده از دوربین و تجهیزات بهبود یافته، ولی کافی نیست. امروز ترافیک دغدغه همه کشورهاست چراکه سالانه یک و نیم میلیون نفر در دنیا بر اثر تصادف جان خود را از دست میدهند.
رییس پلیس راهور ناجا افزود: آنچه باعث نگرانی است ناهنجاری، بی نظمی، جانباختگان و شدت تصادفات است که باید از روشها و شرایط جدید دنیا استفاده شود.
هادیان فر افزود: افزایش جهشی بنزین از یکصد به یکهزار تومان که باعث کاهش سفرها شد، تشدید مجازاتهای بازدارنده، تغییر قانون جرایم و آزاد شدن ورود خودروهای خارجی به کشور، تا سال ۹۶ به کاهش آمار حوادث ترافیکی منجر شد.
وی افزود: الان در شرایطی هستیم که بنزین از آب ارزانتر است، قانون خیلی بازدارندگی ندارد، خودروهای داخلی خیلی ایمن نیست و قطعات یدکی نیز کیفیت و ایمنی لازم را ندارد. اغلب تصادفات بر اثر آن است که به دلیل معیوب بودن قطعه مشکلات خودرو بصورت مستمر ادامه دارد.
رییس پلیس راهور ناجا افزود: براساس بررسیهای صورت گرفته در شهرهایی که به توسعه و تجهیز دوربینها، معابر شهری، تقاطع ها، زیرگذرها و روگذرها برای ترددها بیشتر توجه شده آمار حوادث ترافیکی بسیار کاهش یافته است.
هادیان فر افزود: رانندگان ۲۴ درصد و موتورسیکلت سواران ۳۰ درصد در تصادفات جان خود را از دست میدهند که این معضل نیازمند توجه بسیار جدی در بحث توسعه انضباط در کشور است.
وی یکی از برنامههای پلیس راهور را رفتن به سمت حوزه فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت: باید ظرفیت حوزه استارتاپها و نرم افزارهای هوشمند در حوزه ترافیک استفاد بهتری شود. امروزه در کشور با ۸۰ میلیون نفر جمعیت، ۱۱۰ میلیون گوشی تلفن همراه فعال وجود دارد که ۷۳ درصد آن هوشمند است.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اضافه کرد: در حوزه ITS به معنای واقعی کاری نشده، خط کشیها فاقد سنسور است، امروز دوربین وجود دارد، اما هوشمندی نیز وجود دارد؟ به طور مثال هوشمندی یعنی اینکه قبل از خط عابر پیاده زیر خط سفیدی که باید خودرو متوقف شود سنسور گذاشته شده و لاستیک ماشین که روی آن قرار گرفت ثبت تخلف و جریمه صورت بگیرد. هوشمندی یعنی اینکه پلیس نباید بر سر جریمه کردن با مردم دچار چالش شود باید دوربین هوشمند بوده تا خودش ثبت تخلف، تحلیل، جریمه و ارسال پیامک را انجام دهد.
هادیانفر یکی از مشکلات جدی را مربوط به حوزه فرهنگ مردم دانست و اضافه کرد: ما باید به دنبال تغییر رفتارهای غلط و فرهنگ سازی باشیم، نقش رسانه در این میان اهمیت بسیار زیادی دارد که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. تغییر رفتار نیز به عنوان مهمترین موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است، ۹۲ درصد تصادفات مربوط به عامل انسانی است و تا زمانی که تغییر رفتار صورت نگیرد تعداد کشتهها کاهش نمییابد.
بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور، وی رویکرد راهور ناجا با شهرداریها را کاملا تعاملی ذکر و عنوان کرد باید تمام ۳۳ دستگاه متولی و مسوول در حوزه ترافیک بر روی رفتار و فرهنگ سازی متمرکز شوند.