دامنه اختیارات سرپرستها چقدر است؟ این پرسشی ایت که به رغم جواب چندباره کارشناسان؛ هنوز در ورزش ایران مبهم باقی مانده است چرا که سرپرست های موقت در همان مدت کوتاه مدیریت، دست به برکناری و انتصاب های گسترده می زنند و این هرینه های زیادی برای ورزش کشور ایجاد کرده است.
به گزارش تابناک ورزشی، ماده 10 اساسنامه این اختیار را به رئیس سازمان تربیتبدنی و حالا وزیر ورزش میدهد تا رئیس را عزل و سرپرست انتخاب کند. در اساسنامه تعیین سرپرست قید شده، اما اختیارات سرپرست در اساسنامه مشخص نشده است، این درحالی است که در هیچجای دنیا عنوان «سرپرست» وجود ندارد.
جدای از انتخاب سرپرست برای فدراسیونهای ورزشی، اقدامات و تغییراتی که سرپرستها در فدراسیونها ایجاد میکنند نیز باعث مشکلاتی شده است. با توجه به اینکه وزارت ورزش میگوید معرفی سرپرست برای فراهم شدن زمینه انتخابات است، سوالات زیادی در اینجا به وجود میآید، مبنیبر اینکه سرپرستان فدراسیونها چقدر اختیار عمل دارند؟ در کدام اساسنامه و آییننامه به اختیارات سرپرست فدراسیون اشاره شده است؟ آیا سرپرستهای منصوب وزارت ورزش مجاز به تغییر اعضای هیاترئیسه هستند؟ دامنه اختیارات آنها تا چه حدی است؟ سوالاتی که هیچوقت پاسخی برای آنها پیدا نشده است.
طبق پیگیریها، در فدراسیون تنیس از زمان روی کار آمدن نامنی، تغییرات زیادی در کمیتههای مختلف، روابطعمومی و نایبرئیسی ایجاد شده، این درحالی است که وزارت ورزش، نامنی را بهعنوان سرپرست معرفی کرده تا شرایط برای انتخابات فراهم شود. البته این اقدامات نامنی در فدراسیون سهگانه هم رخ داده بود که همین انتقادات زیادی را به وی وارد کرد. در فدراسیون والیبال نیز شاهد تغییرات زیادی بودیم که باعث انتقاد شد.
درخصوص بلاتکلیفی فدراسیون والیبال، گلایه ورزشکاران و نتایجی که ایران در مسابقات مختلف کسب کرده، چه کسی مسئولیت پاسخگویی دارد؟ درخصوص حاشیههای تنیس و نتایج دوومیدانی، چطور؟ همه این بلاتکلیفیها آسیب جدی به ورزش میزند که در آینده اثرات آن مشخص میشود. حالا باید دید وزیر ورزش برای موفقیت ورزش راهحل اساسی برای فدراسیونهای ورزشی پیدا میکند؟