هفته گذشته، طرح رفع انحصار از آموزش زبان انگلیسی در مدارس کشور، از بحثبرانگیزترین موضوع رسانههای کشور بود؛ طرحی که قرار بود بر اساس آن، آموزش زبان انگلیسی از مدارس حذف شده و به آموزشگاههای زبان سپرده شود، ولی این طرح علاوه بر اینکه بار مالی برای اولیای دانش آموزان به همراه داشت، نقش آموزشگاهها را نیز پر رنگ میکرد. اکنون از مجلس خبرهایی به گوش میرسد که نشان میدهد، برخی نمایندگان امضاکننده اساسا از محتوای طرح باخبر نبودهاند.
به گزارش «تابناک»؛ سالهاست موضوع رفع انحصار از آموزش زبان اگلیسی در کشور مطرح است و برخی مسئولان در دولتهای گذشته نیز کم و بیش درباره آن صحبتهایی کرده بودند؛ اما اکنون گروهی از نمایندگان مجلس پیش قدم شده اند تا به این گفتهها جامه عمل بپوشانند.
نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و از طراحان این طرح در خصوص این موضوع گفت: اعتقاد ما این است که دانش آموز ما باید حق انتخاب آموزش زبان دیگر را داشته باشد.
اما در اینجا پرسشی مطرح میشود و آن اینکه آیا اساسا امکان آموزش چند زبان در مدارس کشور فراهم است؟
خانلری، عضو کمیسیون آموزش مجلس در این باره می گوید: این موضوع ایده آلی است، ولی فاصله زیادی با واقعیت دارد و هیچ زیرساختی برای آن در کشور وجود ندارد. از سوی دیگر در متن پیشنهادی نمایندگان آمده که برخی دانش آموزان علاقهای به آموزش زبان انگلیسی ندارند و همچنین کیفیت آموزش زبان انگلیسی در کشور، کیفیت لازم را ندارد؛ بنابراین، وزارت آموزش پرورش مکلف به آموزش زبان از طریق آموزشگاههای تحت نظارت خود خواهد بود، و این یعنی دانش آموز برای آموزش زبان باید دست به جیب نیز بشود.
خانلری در این باره گفت: هیچ کس حق ندارد کسی را برای آموزش زبان وادار به استفاده از آموزشگاهها کند. مشخص نیست چه استدلالی پشت این برنامه است. از نظر من، این کار عملی نیست و نمیشود با این کار سیستم آموزشی را جلو برد.
وی ادامه داد: استدلالی شنیده ام که برخی میگویند دوست ندارند زبان انگلیسی یاد بگیرند. اگر ما سیستم آموزش کشور را بر مبنای امیال بچهها طرح ریزی کنیم، تنها باید زنگ ورزش در برنامه مدارس داشته باشیم.
اما کوچکی نژاد، دیگر نماینده عضو کمیسیون آموزش در خصوص این موضوع اظهار داشت: اگر قرار است این کار صورت گیرد، باید درسهای دیگر را نیز حذف کنند و بگویند بروید بیرون آموزش ببینید. قانون اساسی میگوید، آموزشهای ضروری بر عهده دولت است و دولت باید رایگان آن را به همه آموزش دهد.
وی در ادامه یادآور شد: این کار خلاف قانون اساسی بوده و انجام آن غیرقانونی است و نمیتوان دروس تخصصی و ضروری را نادیده گرفت.
با این حال، عمادی عضو کمیسیون آموزش که از طراحان این طرح بوده، درباره آن گفته است، آنچه مد نظر ما بوده، رفع انحصار از آموزش زبان انگلیسی است، اما نمیشود آن را حذف کرد و اگر قرار است اتفاقی رخ دهد، باید در محیط مدرسه باشد.
نقوی حسینی طراح این طرح گفت: این طرح هنوز خام است و باید در کمیسیونهای تخصصی روی آن بحث شده تا تکمیل شود. در خصوص آموزش خارج از مدسه هم هر کس با توجه به سلیقه خود میتواند به این وسیله مهارتهای زبانی خود را توسعه بدهد و دیگر نیاز نیست هر چه در مدرسه گفتند، قبول کند.
این نماینده در خصوص اینکه برخی نمایندهها با مفاد این طرح موافق نیستند و یا برخی از کلیات آن خبر ندارند، گفت: برخی تنها کلیات را میدانند و برخی هم فقط با برخی از مفاد آن موافقند؛ اما باید در کمیسیون تخصصی مورد بحث قرار گیرد تا اشکالات آن رفع شود. با این حال، وزارت آموزش و پرورش با این طرح مخالف است و اعتقاد دارند، این طرح در اوضاع کنونی، امکان اجرا ندارد و بسیاری از مناطق کشور امکانات لازم برای آموزش زبانهای خارجی را ندارند.
البته این طرح اشکالات بسیار دیگری از جمله تعیین تکلیف معلمان زبان و مواردی از این دست دارد و ممکن است آسیبهای زیادی هم به سیستم آموزش پرورش کشور وارد کند.