تراکتور برای تبریزیها نه یک تیم فوتبال که بخشی از زندگی آنهاست. کدام تبریزیای است که نداند وقتی این تیم در لیگ یک برای صعود به لیگ برتر دست و پا میزد، هواداران این تیم چه خوندلها خوردند تا سرخپوشان محبوب آذربایجان را در سطح اول فوتبال ایران ببینند.
به گزارش تابناک ورزشی، بعد از آن روزها ، حالا چندسالی است که تراکتور در کورس قهرمانی لیگ برتر جولان می دهد هرچند هربار با بدشانسی، سوء مدیریت و فرصت طلبی رقبا جام را از دست داده است اما امسال با پول های زنوزی و فکر دنیزلی آمده تا جام ببرد. باخت سنگین دیروز مقابل استقلال گرچه آب سردی بد بر پیکر هواداران پرانگیزه تراکتور، اما بعید است تراکتور تشنه جام؛ با این باخت هم از تب و تاب قهرمانی بیفتد.
در این میان اما مشکلات مالی هم بهتدریج مشکلساز می شود. در همان روزهای نخست حضور محمدرضا زنوزی با نام فولادگستر یا همان کارخانه گسترش فولاد در لیگ های پایین، همه از اسفندماه ۱۳۹۰ و خرید پژو ۴۰۵ محمود احمدینژاد بهمنظور تامین مسکن معلولان به مبلغ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان گفتند. اول تیرماه ۱۳۹۰، ضمیمه یکی از روزنامههای صبح کشور با تیتری سوالی پرسید: «خریدار ماشین احمدینژاد، همان بدهکار بانکی است؟»
زنوزی در فوتبال پیشتاز بود و گسترش فولاد را که در فصل ۹۲-۹۱ قهرمان لیگ یک شد و به لیگ برتر صعود کرد. او بهتدریج به تراکتور هم نزدیک شد و درنهایت به آرزوی دیرینه خود دست یافت و در خرداد ۱۳۹۷ موفق شد تراکتور را خریده و مالک این باشگاه قدیمی شود. از همان روزها زنوزی شروع به هزینههای میلیاردی برای باشگاه کرد و ستارههای تیم ملی و بازیکنان خارجی در کنار مربیان نامی اروپایی، یکی پس از دیگری راهی تبریز شدند.
زنوزی شرایط حضور هواداران را در ورزشگاه فراهم کرد و آنها با بلیتهای ۵۰۰ تومانی از هواداران پرسپولیس و استقلال با بلیت های ۱۵هزارتومانی پیشی گرفتند. این استقبال کار را به طعنه گزارشگر تبریزی به تیمهای پرسپولیس و استقلال روی آنتن زنده شبکه سه رسانید که این آمار تماشاگر مهم است و باعث افتخار، نه جام های فلزی!!
بازگشت به عصر بلیت کاغذی!
تراکتور به مرور حرفهایتر شد و حتی از لباسهای آدیداس استفاده کرد، انتشار برخی تصاویر، اما نشان داد بازیکنان تراکتور در تمرینات خود از لباسهای برند ایرانی «مجید» و «یوسف» استفاده میکنند. زنوزی هتل محل اقامت دژاگه، شجاعی و حاجصفی را هم تغییر داد و هتل شماره یک تبریز را از آنها گرفت.
درآمدهای جزیی مثل بلیت و پیراهن و ... برخلاف گفته های اولیه، به مرور مهمتر شدند. یک سال پس از واگذاری تراکتور به زنوزی، این باشگاه تصمیم گرفت بلیتفروشی کاغذی را در آستانه دیدار استقلال انجام دهد، اما سازمان لیگ درمقابل آن ایستاد. زنوزی اعتقاد داشت روستاییان اطراف تبریز که تصمیم به حضور در ورزشگاه دارند و از اینترنت بیبهره هستند، نمیتوانند بلیتهای الکترونیکی را تهیه کنند. آنها تصمیم گرفته بودند بلیتها را گرانتر بفروشند تا مردم عادت کنند بلیتهای شان را خودشان بخرند. فتاحی هم در تایید این گرانفروشی از اصطلاح «همهجای دنیا این موضوع وجود دارد» استفاده کرد.
تراکتور یک روز پیش از مطرح کردن بلیتفروشی کاغذی درمقابل ورزشگاه، بلیتفروشی تلفنی را هم راهاندازی کرد و کالسنتر (Call Center) را فعال کرد. زمزمهها کمکم بلندتر شد، میگفتند اوضاع مالی چندان مناسب نیست. شاید برای همین باشد که مسئولان باشگاه تراکتور تصمیم گرفتند پاداشهای بازیکنان را پیش از بازی استقلال واریز کنند تا حاشیهها را فعلا از این تیم دور کنند. شنیدهها، اما حاکی از اخبار ناخوشایندی برای هواداران این تیم است، میگویند باشگاه جز چند بازیکن خارجی و سه کاپیتان تیم ملی که ۳۰ درصد از مطالباتشان را دریافت کردهاند، توانسته ۱۰ تا ۱۵ درصد به سایر بازیکنان پول بدهد و بدهکار است.
صدای اعتراضهای بازیکنان، اما به جایی نمیرسد، بازیکنان این تیم به صادقیان، مدیرعامل باشگاه گفتهاند هرچه سریعتر مشکل مالیشان را حل کند، اما مالک تراکتور آنها را به صبوری دعوت کرده است. او ۶ روز پیش (سوم آبان) به بازیکنان قول داده تا ۱۰ روز دیگر، ۱۰ درصد دیگر از قراردادهای شان را دریافت خواهند کرد. با وجود این، دریافتی برخی بازیکنان تا پایان هفته نهم به ۲۰ درصد خواهد رسید، درحالی که تقریبا یکسوم از لیگ، سپری شده است. میگویند بازیکنان جرات اعتراض در فضای مجازی ندارند و میدانند اگر کوچکترین اعتراضی بکنند علاوهبر زنوزی، با غضب هواداران هم مواجه خواهند شد.
سوغات زنوزی از فرنگ!
پولها کجاست؟ این سوال بسیاری از هواداران تراکتور است. از داخل باشگاه خبرهایی میرسد که زنوزی به دلیل سرمایهگذاری در تاتارستان، تحت فشار مالی قرار دارد و درواقع پولهایش را خارج از ایران، سرمایهگذاری کرده است. میگویند زنوزی درحال تاسیس یک بازار بزرگ ترهبار در تاتارستان است که سود کلانی را نصیب او خواهد کرد. مالک تراکتور به اطرافیانش گفته اگر این بازار تاسیس شود، میلیونها نفر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم (مشتری، تجار، فروشنده، کارگر، سیستم حملونقل، سردخانهداران، کشاورزان و...) منتفع خواهند شد.
هرچند زنوزی حداقل تا چند سال آینده، تیمداری در لیگ ایران را کنار نخواهد گذاشت، اما به نظر میرسد او به هدف خود رسیده و برندسازی مدنظرش را انجام داده است. تراکتوریها امسال یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در لیگ برتر ایران هستند و با قدرت پیش میروند. زنوزی، اما مهمترین حریف سرخپوشان تبریزی برای کسب عنوان قهرمانی است. او فصل گذشته درست در آستانه قهرمانی با مطرح کردن ماجرای «احتمال شرطبندی فروزان»، تراکتور را به حاشیه برد و قهرمانی را از این تیم گرفت. اینبار، اما مشکلات مالی گریبانگیر باشگاه شده است.
فرهیختگان