مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی گفت: برای انجام یک پرواز ایمن در پروازهای داخلی، بین المللی و یا عبوری از فضای جمهوری اسلامی ایران و از زمانی که مسافرین وارد فرودگاهها میشوند، برای چک مسافر و بار از تجهیزات بازرسی امنیتی ایکس ری X-RAY و گیت وی Gate-way استفاده میشود.
وی افزود: پس از ورود مسافران به داخل هواپیما و از زمان برخواستن تا نشستن هواپیما و در طول پرواز، جهت هدایت هواپیما در مسیریابی، تعیین فواصل و شیب فرود از سامانههای کمک ناوبری ILS، DME، DVOR/VOR و NDB منصوبه در فرودگاهها و مسیر راههای هوایی و نقاط کویری و مرتفع کوهستانی، برای تشخیص موقعیت و مشخصات پرواز شامل نوع و شماره پرواز و سرعت و ارتفاع هواپیما و سایر اطلاعات مهم و ارسال اطلاعات مذکور به برج و اپروچ فرودگاهها و مرکز کنترل فضای کشور از سامانهها و سنسورهای نظارتی رادار و سامانههای پردازشگر اتوماسیون استفاده میشود و برای برقراری مداوم ارتباط کلامی بین هواپیماها و کنترلرهای مراقبت پرواز برج و اپروچ فرودگاهها و مرکز کنترل فضای کشور، از سامانههای RCAG، سوئیچینگ و فرستنده و گیرندهها بهره میبریم. همچنین کلیه ارتباطات هات لاین و تلفنی مابین مرکز کنترل فضای کشور با مراکز کنترل کشورهای همجوار و با فرودگاههای کشور و ارتباطات کلامی بین برج و اپروچ فرودگاهها و نیز تبادل اطلاعات RCAG و رادار بین مرکز کنترل و سایتها از طریق شبکه هوشمند ATN برقرار میشود.
سیامک بهنام گفت: حفاظت کلیه سامانهها و تجهیزات هوانوردی در مقابل صاعقه، اضافه ولتاژ و فراتاخت ولتاژ، تهیه و نگهداری و تعمیر کلیه منابع تغذیه و UPS سامانههای فوق و همچنین اندازه گیری میزان اشعهها و پرتوهای یونساز تجهیزات بازرسی ایکس ری و گیت وی و غیر یونساز تجهیزات CNS و زون بندی سایتها و همچنین حفاظت پرسنل الکترونیک در برابر پرتوهای مذکور از وظایف مهم اداره کل میباشد.
سیامک بهنام مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاهها افزود: برای بررسی عملکرد سامانهها و تجهیزات فوق بصورت منظم بازرسی و Audit دورهای از فرودگاهها و سایتها انجام میپذیرد و مشکلات احصاء و طی برنامهای مشخص و براساس اسناد و داکیومنتها بویژه Annex۱۰ ایکائو نسبت به رفع آنها اقدامات اصلاحی انجام میگردد.
سیامک بهنام گفت: مدیریت طیف فرکانسی باند هوانوردی، بررسی درخواستهای ایرلانها و شرکتهای مختلف جهت تخصیص فرکانس، نظارت بر عملکرد و تجهیزات رادیویی آنها در محدوده پروانههای رادیویی اخذ شده در فرودگاهها، پیگیری اخذ مجوز ترخیص تجهیزات هوانوردی از سازمان تنظیم مقررات رادیویی و گمرک کشور، پیگیری برقراری شبکه زیرساخت هوانوردی و خطوط مخابراتی از شرکت مخابرات و مدیریت آن از دیگر وظایف این اداره کل میباشد.
وی اضافه کرد: برای انجام وظایف فوق حدود ۶۰۰ نفر از متخصصان الکترونیک هواپیمایی در اداره کل ارتباطات و ناوبری و ادارات مهندسی الکترونیک سراسر کشور با حداکثر توان به کار مشغولند که با برگزاری آموزشهای تخصصی و عمومی در قالب دورههای پودمانی و همچنین دورههای عملی OJT، همواره دانش آنها بروز و ارتقاء مییابد. همچنین با برگزاری آزمونهای تئوری و عملی، صلاحیت شغلی و تخصصی تمامی پرسنل در قالب ردههای مختلف Rating احراز میگردد.
بهنام افزود: تمامی موارد فوق از طریق شش اداره مهندسی تجهیزات ناوبری، تجهیزات ارتباطی، تجهیزات راداری و اتوماسیون، بازرسی و ایمنی، آموزش و تحقیقات و برنامه ریزی و بازرسی و دو واحد امور فرکانس و پشتیبانی CNS اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی و ادارات مهندسی الکترونیک تمامی فرودگاهها انجام میگردد.
در حال حاضر متخصصان الکترونیک هواپیمایی با دانش و توانمندی که دارند میتوانند خدمات مهندسی نظیر سایت یابی، برگزاری مناقصات و بررسی فنی داکیومنتها، بررسی فنی تجهیزات خریداری شده را در قالب FAT و SAT، نصب و راه اندازی، نگهداری و تعمیر سامانهها و تجهیزات، انجام گراند چک تجهیزات ناوبری و مشارکت در فلایت چک سامانههای مذکور به سایر کشورها بخصوص کشورهای همجوار ارائه نموده و درآمدزایی نمایند.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی در پایان ضمن گرامیداشت ۱۲ نوامبر روز جهانی الکترونیک هواپیمایی، برابر با ۲۱ آبان ۹۸، به تمامی متخصصان الکترونیک فرودگاههای کشور و اداره کل تبریک گفته و از طرف همه متخصصان الکترونیک هواپیمایی کشور از همکاری و تلاشهای همکاران سایر معاونتها و ادارات کل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بویژه متخصصان ادارات کل کنترل ترافیک هوایی، مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی و آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما در معاونت عملیات هوانوردی شرکت که در زنجیره تامین ایمنی پروازها نقش مهمی دارند، تشکر نمود.