تازهترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در حالی به رهبری منوچهر صهبایی در تالار وحدت تهران برگزار شد که این مجموعه دولتی یکی از شبهای پرحاشیه خود طی سالهای اخیر را برای مخاطبان رقم زد.
به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، تازهترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در حالی پنجشنبه شب ( 3 بهمن) به رهبری منوچهر صهبایی در تالار وحدت تهران برگزار شد که این اجرا شبی تلخ و پرحاشیه برای مخاطبان رقم زد.
طبق اعلام قبلی در این برنامه آثاری منتخب از راخمانینف و آثاری از بتهوون برای تماشاگران اجرا شد که البته حواشی این برنامه بر متن آن سایه انداخت.
بنیاد رودکی طی روزهای گذشته با انتشار اطلاعیهای اعلام کرده بود: «با توجه به مشکلات پزشکی و به درخواست شهرداد روحانی، رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران، تازهترین کنسرت این ارکستر به رهبری منوچهر صهبایی اجرا میشود.» اطلاعیهای که شنیدهها حکایت از دلخوری و واکنش تند صهبایی به آن داشت و همین دلخوری هم احتمالاً جرقه اصلی حواشی دیشب بود.
اجرای بخش اول با رهبری منوچهر صهبایی
صحبتها و انتقادات تند صهبایی در واکنش به این اطلاعیه در حاشیه اجرا، باعث شد تازهترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران تبدیل به پرحاشیهترین کنسرت این ارکستر در سالهای اخیر شود. کما اینکه غیبت ناگهانی و طولانی مدت شهرداد روحانی در هفتههای اخیر نیز در برخی محافل غیررسمی و رسانهای باعث طرح برخی شایعات و حرف و حدیثها درباره پشت پرده این جدایی شده بود.
منوچهر صهبایی رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران، قبل از شروع کنسرت ضمن انتقاد از عملیات عمرانی «پهنه رودکی» که به گفته او در رفت و آمد مخاطبان تاثیر منفی گذاشته توضیح داد: من به هیچ عنوان قرار نبود که در این کنسرت ارکستر سمفونیک تهران، به عنوان رهبر حضور داشته باشم اما گویا رهبر ارکستر سمفونیک تهران به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده بود، دو هفته پیش بدون اینکه با مسئولان بنیاد رودکی صحبتی کرده باشد، از ایران فرار کرده است! بنابراین اگر چیز دیگری همچون دلایل پزشکی و از این دست مسائل نوشتهاند من قبول ندارم.
وی افزود: من در کنسرت امشب به این دلیل حضور پیدا کردم که آقای سهرابی (معاون تولید هنر و آموزش بنیاد رودکی) از من خواهش کرد تا رهبری ارکستر را به عهده بگیرم. من هم چون دوست داشتم کمک کنم این حضور را پذیرفتم. در حالی که فشار سنگین ناشی از رهبری ارکستر کنسرت نمایش «مری پاپینز» بارها من را راهی اورژانس کرد و حتی روزهای گذشته مجبور شدم آپاندیسم را عمل کنم. با وجود این شرایط قبول کردم تا در این کنسرت حضور داشته باشم.
صهبایی با ابراز تاسف و ناراحتی از اتفاقات ناگوار هفتههای گذشته در کشور از جمله جانباختن تعدادی از هموطنان در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، مراسم تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان و سیل استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: اجرای این کنسرت حداقل ۱۰ جلسه تمرین نیاز داشت، ولی خوشبختانه نوازندهها خیلی خوب بودند و ما با دو جلسه تمرین توانستیم برنامه خوبی را ارائه دهیم. به هر حال وقایع اخیر کشور باعث تاسف است و ما هم نمیتوانیم به این اتفاقات بیتفاوت باشیم. ما دلمان میخواهد کار کنیم تا اینکه اعتصاب کنیم. ما کارمان را انجام میدهیم. شعار ما سکوت است اما سکوتی که پیام آور صلح و دوستی است.
بعد از این جملات صهبایی بود که یکی از تماشاگران سالن که با صدایی بلند اعلام کرد: «درست نیست شما پشت سر همکار خود چنین حرفی بزنید که فرار کرده است!»
صهبایی نیز در واکنش به این صحبتها در اظهارنظری عجیب گفت: «مطرب باید بره دنبال جایی که مطربیاش رو بکنه!». این دیالوگ موجب شد برخی از مخاطبان دیگر در سالن نیز نسبت به اظهارات این تماشاگر واکنش نشان دهند.
پس از صحبتهای صهبایی که در برخی از مقاطع با واکنش انتقادی تعدادی از نوازندگان حاضر بر روی صحنه نیز همراه بود، ارکستر سمفونیک تهران به اجرای قطعاتی از راخمانینف و بتهوون پرداخت. اما با پایان یافتن این بخش بود که آنتراکت معمول ۱۰ دقیقهای بین بخش اول و دوم کنسرت، حاشیه جدید دیگری را رقم زد.
پس از گذشت زمانی حدود بیست دقیقهای بود که به دلیل حضور نیافتن به موقع گروه نوازندگان روی صحنه، تماشاگران نیز متوجه حواشی رخ داده در پشت صحنه کنسرت شدند. کما اینکه برخی از آنها در نقاط مختلف جایگاه تماشاگران با دست زدنهایی که نشانه اعتراض بود، خواهان حضور یکی از مدیران برگزاری کنسرت یا نوازندگان برای توضیح درباره دلایل تاخیر شروع قسمت دوم برنامه بودند.
این شرایط نیز در حالی رقم خورد که شنیده شد منوچهر صهبایی به دلیل این شرایط پیش آمده به لحاظ جسمانی دچار عارضه قلبی شده به حدی که تعدادی از افراد به دنبال تماس با اورژانس برای حضور در تالار وحدت برای مراقبتهای پزشکی و رسیدگی به حال جسمی وی بودند.
هم زمان شنیده شد بعد از پایان بخش اول کنسرت، تعدادی از نوازندگان ارکستر تصمیم گرفتند به دلیل اظهارات ابتدایی صهبایی درباره شهرداد روحانی، روی صحنه حاضر نشوند. فضایی که هم فضای پشت صحنه ارکستر را تحت تاثیر قرار داده بود و هم بسیاری از تماشاگران متوجه این امر شده بودند.
اجرای بخش دوم کنسرت بدون رهبری منوچهر صهبایی
بعد از حدود نیم ساعت شنیدهها حکایت از آن داشت به دلیل اوضاع نامساعد جسمی منوچهر صهبایی و تصمیم تعدادی از نوازندگان ارکستر مبنی بر حضور نیافتن روی صحنه، بالاخره تصمیم بر این شده است که نوازندگان روی صحنه حاضر شده و به احترام تماشاگرانی که بلیت این کنسرت را خریداری کردهاند با در نظر گرفتن این نکته که منوچهر صهبایی روی صحنه حضور نداشته باشد، قطعاتی را بدون رهبر اجرا کنند.
محمدرضا کریمی کنسرت مایستر ارکستر سمفونیک تهران بعد از استقرار نوازندگان در محل اجرای خود خطاب به تماشاگران گفت: متاسفانه در بخش اول کنسرت بیاحترامی به آقای شهرداد روحانی شد که ما تصمیم گرفتیم برنامه را در قسمت دوم اجرا نکنیم.
همین توضیح کوتاه که موید شنیدهها بود باعث شد این بار تعداد بیشتری از تماشاگران نسبت به این اقدام نوازندگان اعتراض کرده و در محل استقرار خود با صدای بلند نسبت به این تصمیم نوازندگان موضعگیری کنند. شرایطی که حتی باعث شد تعدادی از تماشاگرانی که در ردیفهای مختلف سالن نشسته بودند، در واکنش به غیبت منوچهر صهبایی و این اقدام نوازندگان صندلی خود را ترک کنند.
جالب اینکه به نظر میرسید نوازندگان ارکستر نیز اجماع کلی روی این تصمیم نداشتهاند و همین موضوع نیز به خودی خود باعث شد عدهای از تماشاگران در حمایت از صهبایی و تعدادی دیگر نیز در حمایت از اقدام نوازندگان به موضعگیری بپردازند. در این بین حسن سهرابی معاون تولید هنر و آموزش بنیاد رودکی، محمدرضا صفی مدیر داخلی ارکستر، امید صدیق مدیر روابط عمومی بنیاد رودکی، منیژه صهبایی، مسعود الهیاری و تعدادی دیگر از کارکنان تالار وحدت نیز تلاش زیادی میکردند تا اوضاع به سمت آرام شدن پیش رود.
سرانجام بعد از دقایقی بگومگوی پرحاشیه، نوازندگان ارکستر دو قطعه را بدون رهبر ارکستر اجرا کردند تا تماشاگران شاهد یکی از پرحاشیهترین کنسرتهای تالار وحدت در ماههای اخیر باشند. اما آنچه که در این شرایط میتواند برای مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی حائز اهمیت باشد، لزوم اطلاع رسانی شفاف و صادقانه درباره این تغییر بود که اگر طی هفتههای اخیر نسبت به دلایل کنارهگیری، خروج، انصراف و یا غیبت موجه شهرداد روحانی صورت میگرفت، میتوانست شرایط آرام تری را برای این کنسرت فراهم سازد.
این در حالی است که عودت بلیتهای خریداری شده به تماشاگرانی که خواهان حضور در یک کنسرت ارکستر سمفونیک تهران بودند نیز میتوانست یکی از راههای دلجویی از مخاطبان این کنسرت پرحاشیه باشد.