به گزارش تابناک به نقل از تیترشهر: شهرداری تهران از سال 94 پروژه ای را تحت عنوان زیرگذر استادمعین در تقاطع خیابان آزادی و استادمعین کلید زد تا به گفته مسئولان گره ترافیکی منطقه باز شده و منطقه از بن بست خارج شود. پروژه ای که می توانست گره کور ترافیکی منطقه را باز کند، اما با عدم موفقیت در اتمام این پروژه خود به گره ای کور تبدیل شده تا دسترسی شهروندان به خیابان استادمعین را غیرممکن سازد.
شهرداری برای دسترسی به استادمعین راههای جایگزینی قرار داده است اما تمام این راه های جایگزین برای خودروهایی در نظرگرفته شده که از سمت غرب قصد ورود به این محله را دارند و با بسته شدن راه ورودی خودروها از شرق و از طریق خیابان دکتر هوشیار و خیابان بهمن پور به میدان استادمعین در نظر گرفته نشد تا همه بار ترافیکی محله به خیابان دامپزشکی منتقل شود.
یکی از معضلات محله های منطقه 9 تهران معابر و خیابان های اصلی است. با توجه به تراکم جمعیتی بالایی که در دو منطقه همجوار 9 و 10 تهران سکونت دارند، زیر ساخت های ترافیکی در این محله ها توان و گنجایش ترافیک حاصل از این حجم جمعیت را ندارد.
از سوی دیگر فرسوده بودن بافت مسکونی و معابر و شریان های اصلی این محدوده نیز باعث شده تا نه تنها در ساعات اوج سفر بلکه در ساعاتی که پیک ترافیکی شهر تهران محسوب نمی شوند، این محدوده ترافیک سنگینی را تجربه کند.
متاسفانه تغییر مدیریت ها، اجرای این پروژه را با مشکلاتی روبه رو کرده و هر مسئولی یک نظر و ایده متفاوت در مورد آن ارایه داده است؛ نبود یک نظر واحد و اتفاق نظر در مورد یک پروژه بعد از گذشت چند سال، منطقه را دچار معضلاتی کرده است.
بنا به گفته حسینی شهردار سابق منطقه نه مقرر بود پروژه خیابان استاد معین را به شکل غیر همسطح به خیابان شهید اکبری در منطقه 2 متصل می کند و از آن جا که منطقه 9 در گذشته در بحث معابر شمالی و جنوبی با مشکل رو به رو بود،
شهردار وقت وعده داد که زیر گذر استاد معین در اردیبهشت 95 مورد بهره برداری قرار میگیرد، اما تنها با گذشت 37 درصد پیشرفت فیزیکی تا اسفند 95، عملیات ساخت به دلیل برخورد به معارضاتی نظیر لولههای انشعاب آب 300 و 700 و همچنین کابلهای مخابراتی متوقف شد و پس از آن در مدیریت شهری جدید مجددا کلید خورد. با این حال شهردار منطقه 9 در ابتدای امسال از پیشرفت 40 درصدی آن خبر می دهد و این بدین معناست که ظرف دو سال تنها 3 درصد پیشرفت در این پروژه با وجود تذکرات پیاپی اعضای شورای شهر وجود داشته است.
افشین حبیبزاده، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران طی گفتگویی در دی ماه سال جاری با اشاره به وضعیت زیرگذر استاد معین گفت: تا پایان امسال این زیر گذر افتتاح خواهد شد و هیچکس تاریخی دیگر ارائه نکرده است.
او افزود: برای زیرگذر گیشا و استاد معین یک تاریخ ارائه کردیم آن هم پایان امسال است. معاونت عمرانی و شورا وظیفه اطلاعرسانی دارند و ما هم پایان امسال را اعلام کردهاند سایر زمانهایی که اعلام شده، درست نیست.
پیش از این شهردار منطقه ۹ شهرداری تهران در گفتگویی بیان کرد زیرگذر استاد معین تا پایان سال ۹۸ افتتاح نمیشود و منظور از افتتاح زیرگذر استاد معین، بخش جنوبی آن بوده است.
همه این چالش ها در صورتی است که شهرداری تهران از افتتاح این پروژه در روز دوشنبه چهاردهم بهمن ماه سال جاری خبر داد و برای این افتتاحیه مراسمی درنظر گرفته شده است.
صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان آنکه تلاش برای برقراری ارتباط خیابان های استادمعین و شهید اکبری در مرز مناطق 9 و 2 شهرداری تهران از سال 1393 آغاز شد، از اجرای بخش قابل ملاحظه عملیات اجرایی پروژه طی دوره فعلی مدیریت شهری خبر داد و گفت: طرح احداث این معبر زیرزمینی که در ابتدا به صورت یک مسیر زیرگذر طراحی شده بود، با توجه به دشواری اجرای عملیات انحراف ترافیک در خیابان آزادی مورد بازنگری قرار گرفت تا گذر از عرض 73 متری این خیابان به روش تونلی انجام شود.
صبوری با تاکید بر اینکه تونل 73 متری پروژه احداث تونل- زیرگذر خیابان استادمعین به دلیل عبور از روی تونل خط 4 مترو با فاصله حدود 50 سانتیمتر و از زیر حجم گسترده ای از شبکه های تاسیساتی شامل لوله آب 900 میلیمتر، لوله گاز و کانال جمع آوری آبهای سطحی، یکی از پیچیده ترین پروژه های تونلی اجرا شده در شهر تهران محسوب می شود، یادآور شد: تونل استاد معین به صورت آب بند کامل احداث شده و به مدد استفاده از ابزار دقیق، تمام مراحل اجرایی بدون هیچ گونه نشست در سطح خیابان آزادی به سرانجام رسیده است. سرباره تونل بین 4 تا 6 متر بوده و حداکثر ارتفاع حفاری آن به 11 متر می رسد. عرض 16 متری این معبر زیرزمینی، فضای لازم برای ایجاد 4 خط عبوری(2 خط سواره و 2 خط اضطراری) را فراهم کرده است.
با همه این ها حال باید ببینیم شهرداری تهران این پروژه را پس از 4 سال به طور کامل افتتاح خواهد کرد؟