بازدید 6994
واكنش معاون هنري موسسه فرهنگي پيام آزادگان به پاسخ ده نمكي:

«اخراجي‌هاي 2»، حاشيه بي‌ارزشي بر متن پرمعنا و افتخارآميز اسارت آزادگان

همچنين انتظار از آقاي ده نمكي، بنده و دیگر دوستاني كه از جنس ما هستند اين است كه اجازه ندهيم كه توسط ما به چهره تابناك دفاع مقدس و حماسه آفرينان آن دوره چنگ انداخته شود. در واقع بنده فكر مي‌كنم حداقل در «اخراجي‌هاي 2» حقايق و واقعيات فرهنگ مقاومت دفاع مقدس ناديده گرفته شده و يا وارونه جلوه داده شده است و به انحراف رفته است. فراموش نكنيم اسارت نيمه پنهان دفاع مقدس است و چون در منظر مردم و نخبگان و هنرمندان اتفاق نيفتاد، هر آنچه در فيلم‌ها و كتاب‌ها نوشته و نمايش داده شود، به عنوان عين واقعيت پذيرفته خواهد شد.
کد خبر: ۹۵۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۷ 28 April 2010
در پی انتشار پاسخ مسعود ده نمکی به انتقادات حجت‌الاسلام ابوترابی از فیلم «اخراجی‌های 2»، معاون هنري موسسه فرهنگي پيام آزادگان در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک»، به اظهارات ده نمکی پاسخ داده است.

خوب‌نژاد به خبرنگار «تابناک» گفت: بنده ضمن اينكه هيچ نمايندگي از جانب آقاي ابوترابي براي پاسخ به واكنش ايشان ندارم، اما بر خود فرض مي‌دانم از ايشان به خاطر اين موضعگيري تشكر كنم. كما اينكه در تماس‌هاي زيادي كه آزادگان با موسسه داشته‌اند، از موضع ايشان ابراز خوشحالي و استقبال كردند. البته بنده از ريش سفيدان دفاع مقدس بويژه فرماندهان پر افتخار خواهش مي‌كنم در چنين مواردي نسبت به تنوير افكار عمومي به هر شيوه‌اي كه صلاح مي‌دانند، اقدام نمايند. ضمن اينكه به آقاي ده نمكي به عنوان يك همرزم توصيه مي‌كنم در پاسخ دادن به افراد، ادب و متانت را رعایت نمایند، بويژه اگر اين افراد از اشخاص مورد اعتماد جامعه و مقام معظم رهبري و ايثارگران باشند.

معاون هنري موسسه فرهنگي پيام آزادگان افزود: به يقين آقاي ابوترابي داراي اين ويژگي‌ها هستند و افتخار نسبت برادري با اسوه اخلاق و خدمتگزاري، مرحوم حجت الاسلام والمسلمين ابوترابي را دارد و خود ايشان علي الدوام در خدمت آزادگان هستند و آشنايي كامل با موضوعات مختلف آزادگان دارند و قطعا از سر دلسوزي و جلوگيري از انحراف در تاريخ دفاع مقدس، موضع گرفتند.

وی ادامه داد: همچنين انتظار از آقاي ده نمكي، بنده و دیگر دوستاني كه از جنس ما هستند اين است كه اجازه ندهيم كه توسط ما به چهره تابناك دفاع مقدس و حماسه آفرينان آن دوره چنگ انداخته شود. در واقع بنده فكر مي‌كنم حداقل در «اخراجي‌هاي 2» حقايق و واقعيات فرهنگ مقاومت دفاع مقدس ناديده گرفته شده و يا وارونه جلوه داده شده است و به انحراف رفته است. فراموش نكنيم اسارت نيمه پنهان دفاع مقدس است و چون در منظر مردم و نخبگان و هنرمندان اتفاق نيفتاد، هر آنچه در فيلم‌ها و كتاب‌ها نوشته و نمايش داده شود، به عنوان عين واقعيت پذيرفته خواهد شد.

خوب نژاد ادامه داد: آقاي ده نمكي فرمودند من مدرك دارم؛ ولی منظور ايشان از مدرك را نفهميدم. آيا ايشان در اخراجي‌هاي دو قصدشان افشاگري عليه آزادگان بود و اكنون در برابر انتقادات دلسوزانه و جدي، درصدد ارایه مدارك است كه از نوع برخورد و واكنش ايشان و صحنه‌هاي فيلم چنين برداشتي مي‌شود. البته بايد بگويم آزادگان از هر حيث در ارتفاعي در قله افتخار هستند كه دست هيچ بدخواهي به آنها نخواهد رسيد. اگر منظورشان از مدارك بحث هواپيما ربايي است كه تمام دنيا از اين موضوع اطلاع دارند. در واقع من متوجه هدف ايشان از مدارك و ناگفته‌ها نشدم. ايشان بفرمايند كدام ناگفته‌ها را نمايش دادند جر اينكه بسياري از ناكرده‌ها را به تصوير كشيدند و به آزادگان نسبت دادند.

وی با اشاره به برخی اظهارات ده نمکی، افزود: در جايي ايشان اشاره فرمودند به پژوهشگاهي در زمينه آزادگان تحت نظر خودشان، قطعا ايشان به خوبي مي‌دانند كه حداقل بنده از شيوه پژوهش، حجم و منابع ايشان اطلاع كامل دارم و در برخي قراردادهاي ايشان به اتفاق دوستان آزاده، كارفرما بوديم! آيا مدركي زنده‌تر و واقعي‌تر از بنده و دوستان آزاده‌ام وجود دارد؟ و آيا مرجعي صالح‌تر از خود آزادگان براي ترسيم و تعريف فضاي آن دوران وجود دارد؟ ايشان چه اصراري دارند و آزادگان و رزمندگان چه گناهي مرتكب شده‌اند كه بايد سرگذشت‌هاي افتخارآميز خود را بر اساس تعريف قاب دوربين آقاي ده نمكي و با تعريفي ديگر ببينند و تا انسان محترم و فرهيخته‌اي از هر قشري لب به نصيحت و اشكال مي‌گشايد، با پاسخ‌هاي بي‌محابا و گاه حتی جزم انديشه‌هاي ايشان روبه‌رو شود.

معاون موسسه پیام آزادگان با اشاره به اسرای غرور آفرین کشور خاطرنشان کرد: آزادگان داراي طيف‌ها و اقشار مختلفي بودند؛ نظامي و غير نظامي. نزديك به 3000 نفر از جمعيت كل آزادگان را افراد غير نظامي تشكيل مي‌دادند. اين گروه 3000 نفره شامل مرزنشينان مظلوم و عزيزي بود كه اوايل جنگ توسط عراق اسير و بر خلاف كليه قوانين بين‌المللي، به اردوگاه‌هاي اسراي جنگي آورده شدند. بخشي از اين گروه شامل افرادي بودند كه برای سفر غير قانوني به كشورهاي حوزه خليج فارس اقدام مي‌كردند و اشتباها وارد آب‌هاي عراق مي‌شدند و به وسیله ارتش عراق اسير و به اردوگاه آورده مي‌شدند. از همه اينها بالاتر تعدادي جهت پناهنده شدن به عراق از طريق مرزهاي غربي كشور وارد عراق مي‌شدند، ولي ارتش عراق آنها را به عنوان اسير به اردوگاه‌هاي جنگي مي‌آورد.

خوب نژاد با انتقاد از فضای کلی اخراجی‌های 2 گفت: آيا اگر فردي از اين گروه نماز نمي‌خواند، يا مي‌رقصيد، يا حتي جاسوسي مي‌كرد، بايد به حساب كل آزادگان گذاشته شود؟ آيا بايد حماسه مهدي طهانيان اسير 13 ساله، قنبر علي بهارستاني اسير 11 ساله و پدر پيرش، عليرضا احمدي اسير 11 ساله و پدر بزرگوارش و... را فراموش كرد و سراغ ذهن ساخته‌هاي خود رفت؟

به يقين آنچه كه در برخي صحنه‌هاي فيلم اخراجي‌هاي دو به نمايش گذاشته شد، حاشيه‌هاي بي‌ارزشي بود بر متن پرمعنا و افتخارآميز دوران اسارت آزادگان. بنابراين در يك جمله بنده ادعا مي‌كنم كه آزادگان دفاع مقدس كه در جنگ شركت داشتند و به اسارت درآمدند، قريب به 100 درصد آنها از حيثيت ملي، ديني و تاريخي ملت بزرگ ايران دفاع جانانه كردند.

بنده و دوستانم قبل از شروع فيلم و در مرحله نگارش فيلمنامه، دلسوزانه موارد لازم را خدمت ايشان ارایه كرديم؛ حتي ايشان در دفتر فيلم از من خواستند عنوان مشاور فيلمنانه را داشته باشم كه به دليل متن فيلمنامه و درك و برداشتي كه از اخراجي‌هاي يك داشتم، از پذيرش خواسته ايشان خودداری كردم، اما برادارانه نكات غير متعارف را به ايشان تذكر دادم.

خوب نژاد در پایان یادآور شد: در پايان خدمت ملت بزرگ ايران و تماشاگران فيلم اخراجي‌هاي دو عرض مي‌كنم، درصد بالايي از صحنه‌هاي اين فيلم كه مربوط به آزادگان است، هيچ سنخيت و تناسبي با فرهنگ مقاومت خاموش آزادگان ندارد و همين جا آمادگي خود و برادران آزاده را جهت مناظره كارشناسي و توأم با اخلاق و ادب كه ميراث گرانبهاي دوران اسارت براي آزادگان است، با آقاي ده نمكي داريم.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
آيا واقعا ايشان اين فيلم را نديده ؟
ده نمكي كجا گفت كه همه آزادگان اينطور بودند.
تا كي وقتي در يك فيلم يك پزشك خطاكار نشان داده شد همه پزشكان واويلا سر ميدهند و همينطور يك قاضي و يك آزاده ..؟
ده نمكي كي گفت همه آزادگان مي رقصيدند ؟
چه كسي بهتر از او مقاومت آزادگان را در شرايطي مثل دفن كردن نشان داد ؟ بطوريكه تعداد اندك قاچاقچي ها و وازده ها هم در نهايت اصلاح شدند ؟
آقاي خوب لطفا يكبار ديگر ببين . لطفا دقيق تر ببين .
مواظب باشین آقای ده نمکی مورد توجه هستند ها
برای ده‏نمکی و حامیانش متأسفم.
چرا آقاي ده نمكي جان فشانيهاي 8سال دفاع مقدس رزمندگان وايثارگران وجانبازان عزيز بخصوص جانبازان شيميائي را با اين فيلمهاي مسخره به سخره گرفته اند اميدوارم در روز قيامت بتوانند جواب گوي شهيدان وامام راحل باشند .انشاا...
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات