عبدالحسین روح الامینی نماینده مردم تهران در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به اهمیت نظام سلامت گفت: از مهمترین مواردی که بعد از چهار دهه فعالیت در نظام سلامت نسبت به آن یقین پیدا کردهام این است که عقل و خرد جمعی نکته کلیدی در رسیدن به مطلوب درتمام حوزهها ازجمله نظام سلامت کشور است. در همین راستا، مزیت نسبیای را در خودم میبینم و آن قابلیت اجماعسازی و اقناع نهادهای دست اندرکار حوزه بهداشت و درمان در مجلس و در بیرون مجلس در نهادهای مرتبط با سیاستگذاری و حکمرانی حوزه سلامت است.
نماینده مردم تهران با بیان اینکه کمیسیون بهداشت مجلس باید به جایگاه رفیع خود بازگردد، گفت: کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی باید به گونهای فعال شود و جایگاه پیدا کند که حضور جدی در اکثر کمیسیونها داشته باشد و از نقطه نظر حکمرانی و سیاستگذاری سلامت روی همه طرحها و لوایح ملاحظه کارشناسی جدی داشته باشد؛ البته با کمک صاحبنظران حقیقی و حقوقی و بالاخص مرکز پژوهشهای مجلس که ظرفیت کارشناسی خوبی را به صورت انباشت تجارب دارد.
* کمیسیون بهداشت باید در راس سیاستگذاری نظام سلامت باشد
وی ادامه داد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس باید در راس سیاستگذاری نظام سلامت کشور باشد و از تمام ظرفیت مجلس در این مسیر استفاده کند. استفاده از ظرفیت تخصصهای بین رشتهای ازجمله اقتصاددانها، برنامهریزان مالی و مدیریتی، جامعه شناسان و ... در کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم باید عملیاتی شود و برای رسیدن به این هدف باید تلاشهای زیادی صورت بگیرد.
* قوانین نظام سلامت با رویکرد آینده نگر، بازبینی و اصلاح میشوند
روح الامینی با بیان اینکه قوانین گذشته نظام سلامت باید اصلاح شوند، گفت: در اصلاح قوانین گذشته خیلی جای کار داریم. بسیاری از قوانین پایهای قبل و بعد از انقلاب باید به روز شوند. به عنوان مثال، قانون مقررات امور پزشکی، دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی برای سال ۱۳۳۴ است. قانون خوبی هم هست، ولی بعد از ۶۰ سال نیازمند به روز رسانی است. در قوانین جدید باید رویکرد آینده پژوهی و نگاه به آینده هم داشته باشیم.
وی ادامه داد: نظام سلامت در مواجهه با آینده به جای انفعال، باید پیش دستانه فعال گردد و روندهای سلامت کل نگر با توجه به ابعاد مختلف سلامت، خودمراقبتی، اولویت پیشگیری، شخصی سازی مراقبت سلامت و تغییرات جمعیتی باید جدی گرفته شود. برای مثال شکل خدمت فقط همین شکل سنتی که داریم نیست بلکه شیوههای نوینی درحال مطرح شدن هستند.
روح الامینی در ادامه افزود: شیوههای نوین ارائه خدمت همچون خدمات پزشکی و پرستاری و توانبخشی در منزل، پرونده و نسخه الکترونیک و پزشکی از راه دور ازجمله موارد خدمات نوین بهداشتی هستند که ورود به عرصه فناوری اطلاعات و آموزش الکترونیک را ضروری کردهاند. بحث جمعیت و سالمندی، طب سالمندی، نظامهای بیمه و نظامهای مالی نیازمند تجدید نظر هستند.
* لزوم توجه به سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری
نماینده مردم تهران در مجلس درخصوص سیاستهای کلی سلامت گفت: سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ و اجرای هر ۱۴ بند آن از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود.
وی ادامه داد: اولویت پیشگیری بر درمان، اصلاح سبک زندگی، تامین امنیت غذایی، دسترسی عادلانه به درمان، اصلاح نظام پذیرش در دانشگاهها، تربیت نیروی انسانی متخصص، مدیریت بهینه بیمههای پایه و تکمیلی، تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و ساماندهی و توسعه طب سنتی از مواردی هستند که در سیاستهای کلی سلامت مطرح هستند، ولی پیگیری نشدهاند.
این نماینده مجلس اظهار داشت: بهره گیری از طب سنتی مخصوصا در حیطه پیشگیری و حفظ سلامتی میتواند عامل یک تحول عظیم در بهبود کیفیت زندگی و ارتقای سلامت جامعه با کمترین هزینه باشد. از طرفی رها کردن این تقاضای مهم مردم، موجب شکل گیری خدمات غیررسمی و در مواردی آسیب به سلامتی مردم و در نتیجه بی اعتمادی به این میراث ارزشمند خواهد شد.
* اعتبارات تخصیصی نظام سلامت بهینهسازی میشود
وی در ادامه تصریح کرد: استفاده بهینه از منابع مالی تخصیص داده شده به نظام سلامت از دیگر مواردی است که باید پیگیری شود. به عنوان مثال ۵۰۰ میلیون یورو برای دارو و تجهیزات پزشکی با اذن رهبر معظم انقلاب از صندوق توسعه ملی برداشته شده است.
وی ادامه داد: گزارشهای دیوان محاسبات در این رابطه نشان میدهد که در بخشی از آن یک انحراف در اجرا وجود داشته است. در خصوص دارو و تجهیزات پزشکی حمایت از تولید واقعی در داخل و ارتقای کیفیت بسیار با اهمیت است. استاندارد و تنظیم گری کالاهای سلامت، نسخه الکترونیک و ... هم باید پیگیری شود.
* برای جامعیت و ظرفیت میان رشتهای در کمیسیون برنامه داریم
روح الامینی در ادامه با بیان اینکه کمیسیون بهداشت مجلس جایگاهی تخصصی برای اصحاب بهداشت و درمان و پزشکان و پیراپزشکان است، گفت: از حضور نیروهای متخصص بین رشتهای خصوصا اقتصاد، مدیریت، سیاستگذاری، حقوق، جامعه شناسی، بودجه و صنعت در کمیسیون بهداشت استقبال میکنم.
وی افزود: در این راستا من به شخصه با برخی صاحبنظران نماینده صحبت کردم و از آنها تقاضا کردم که انتخاب اول یا دومشان را کمیسیون بهداشت و درمان بگذارند تا بتوانیم از دیدگاههای ایشان استفاده کنیم و در صورتی که عضو کمیسیون هم نشوند، ما تعامل بین کمیسیونی را در حوزههای اقتصاد، بودجه، صنعت، فرهنگ و آموزش و تحقیقات با سایر کمیسیونها خواهیم داشت.
این نماینده مجلس یادآور شد: درهمین راستا فراکسیونی در مجلس تحت عنوان غذا، دارو و سلامت ایجاد کردهایم و از بسیاری از نمایندگان باتجربه ادوار مجلس در حوزههای مختلف خواهش کردیم که به ما کمک کنند ما در این فراکسیون بتوانیم ضمن اینکه از کرسیهای کارشناسی، از اندیشکدهها و پژوهشکدهها استفاده میکنیم ظرفیتهای بین رشتهای را هم در مجلس داشته باشیم، چون حتماً تصمیمگیری در این حوزهها نباید تک ساحتی باشد.
* بسترسازی برای مشارکت مردم در بهبود نظام سلامت
وی افزود: همچنین باید بستری برای مشارکت مردم در تحول نظام سلامت در سطوح تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرا و پایش و نظارت ایجاد کنیم تا از ظرفیت عظیم مردم در بهبود نظام سلامت استفاده شود، زیرا رویکردهای مشارکتی و شبکهای باید جایگزین رویکرد صرفا بالا به پایین در نظام سلامت شود.
* تامین عدالت در سلامت برای همه مردم را دنبال خواهیم کرد
نماینده مردم تهران با بیان اینکه دسترسی به درمان و خدمات سلامتی در کشور ناعادلانه است، گفت: دسترسی به درمان، توزیع عادلانه نیروی انسانی متخصص و عدالت جغرافیایی در دسترسی به خدمات بهداشتی باید پیگیری شود. درحال حاضر دسترسی به پزشک در مناطق محروم کم و ناعادلانه است. البته بعد از انقلاب پیشرفتهای خوبی صورت گرفته، ولی کافی نمیباشد.
روح الامینی ادامه داد: توزیع پزشکان نیازمند بازنگری اساسی است. به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان دسترسی به پزشک کم است. حتی در شهرهای بزرگ که دارای نقاط حاشیه نشین هستند دسترسی به خدمات پزشکی کم است. توزیع نیروی انسانی میبایست با بهره گیری از فناوری اطلاعات و تعیین شاخصهای دقیق و قابل اندازه گیری، به صورت نظاممند و دقیقتر از گذشته صورت بپذیرد تا موجب بهبود عدالت در تخصیص امکانات شود.
* نظام سلامت گام دوم انقلاب را طراحی کنیم
وی در ادامه افزود: در گام دوم انقلاب باید دو رویکرد را در نظام سلامت کشور دنبال کنیم. رویکرد اول خدمت باکیفیت و عادلانه به مردم ایران است و رویکرد دوم صادرات خدمات و نیروی انسانی متخصص به منطقه و به دست آوردن سهمی از بازار سلامت منطقه است. به عنوان مثال این قابلیت وجود دارد که بخش مهمی از بازار خدمات پزشکی، دارو و تجهیزات پزشکی عراق و سایر کشورهای منطقه در اختیار ایران باشد و وزارت بهداشت باید بخشی از بودجه را صرف زمینه سازی صادرات کند.
* به ظرفیتهای خوب نظام سلامت در برنامه هفتم توسعه توجه میکنیم
وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه باید قوانین مناسبی در بخش سلامت نوشته شود، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری در پیامشان به نمایندگان گفتند، یکی از مهمترین کارهای این مجلس که از کارهای اساسی و مادر و پایه هم محسوب میشود، تدوین برنامه هفتم توسعه است که به دنبال ابلاغ سیاستهای کلی باید صورت گیرد. بسیاری از بندها و درصد زیادی از قوانین برنامههای پنج ساله قبلی، پنجم و ششم محقق نشده است. نمونه آن پرونده الکترونیک سلامت و پزشک خانواده است که با گذشت بیش از یک دهه از تصویب آنها، هنوز مردم طعم آنها را به صورت مطلوب در نظام ارائه خدمت نچشیده اند.
وی در ادامه افزود: علی رغم تلاشهایی که صورت گرفته، صادقانه باید گفت که هدفگذاریهایی شده که بسیاری از آنها محقق نشده است و در برنامه هفتم توسعه باید با نگاه متفاوتی به آنها پرداخته شود. ظرفیت و پتانسیل خوبی در نیروی انسانی، پژوهش، فناوری، صنایع دارویی و صنایع تجهیزات پزشکی در کشور وجود دارد که در برنامه هفتم توسعه باید به آن پرداخته شود.
*هزینههای کمرشکن درمان باید از دوش مردم برداشته شود
روح الامینی درخصوص هزینههای درمان گفت: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا هزینههای کمرشکن درمان حداقل شود، بیمهها کارآمد شوند و وظایف خودشان را انجام دهند. بسیاری از اعمال و خدماتی که درحال حاضر انجام میشود ضروری نیست یا افرادی که در واقع مستحق آن نیستند ممکن است دریافت کنند. این احتیاج به بازنگری دارد و در این زمینه باید به ویژه از متخصصین اقتصاد سلامت بهره ببریم.
وی گفت: احیای رشتههای مادر مثل داخلی و اطفال و رشتههای کاربردی مثل طب اورژانس نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
* طرح تحول سلامت نیازمند اصلاحات اساسی است
نماینده مردم تهران با بیان اینکه طرح تحول سلامت نیازمند اصلاحات اساسی است، گفت: در طول تاریخ نظام بهداشت و درمان کشور تا به حال به این میزان ورودی منابع مالی نداشتهایم. میبایست مشخص شود که این منابع مالی کجا هزینه شده و میشود. متاسفانه در طرح تحول به نحوی عمل شد که در نهایت هم موجب مشکلاتی برای مردم و بیمهها و هم موجب نارضایتی کادر درمان شد. طرح تحول سلامت نیازمند بازنگری اساسی مبتنی بر اولویت پیشگیری بر درمان است و نباید برنامه ریزیهای ما صرفا مبتنی بر منابع مالی باشد.
* سیاستهای کلی جمعیت با جدیت پیگیری میشود
این نماینده مجلس اظهار داشت: یکی دیگر از مهمترین کارهایی که کمیسیون بهداشت و درمان و سایر کمیسیونها باید به آن توجه کنند ورود به موضوع جمعیت، سالمندی، سبک زندگی و مسائل خانواده است. باید سیاستهای کلی این حوزه به قوانین و اقدامات لازم منتهی شود و بر عملکرد دستگاههای اجرایی در این حوزه با جدیت نظارت شود تا از بروز مشکلات ناشی از تغییرات جمعیتی تا حد ممکن پیشگیری شود و در عین حال کشور را برای مواجهه با عوارض تغییرات جمعیتی پیش رو برای مثال در بحث طب سالمندی آماده کنیم.
* نیازمند تجارب دوستان سالهای گذشته مجلس هستیم
وی در پایان تصریح کرد: ظرفیتهای بسیار زیادی هم در مجلس، هم در کمیسیون بهداشت و درمان و هم در وزارت بهداشت وجود دارد. با امتزاج و مخلوط شدن دیدگاهها و استفاده از خرد جمعی میتوانیم به موفقیتهای بسیار خوبی دست یابیم. از دوستانی که سالهای گذشته زحمات زیادی کشیدهاند تشکر میکنیم و نیازمند تجارب آنها هستیم.
وی گفت: در پایان لازم است از زحمات کادر درمان اعم از پزشکان، پرستاران و بهیاران، نیروهای خدماتی و همه جهادگران سلامت و نیروهای بسیجی در مقابله با کرونا قدردانی کنیم و یاد شهدای مدافع سلامت را گرامی بداریم.