سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با تابناک اقتصادی؛

آشفتگی در بازار لوازم خانگی/ دو مانع مهم بر سر راه تولیدکنندگان ایرانی/ دلال ورق فولادی نفع می‌برد؛ میلیون‌ها ایرانی متضرر می‌شوند/ وزارت صمت تدبیر کند

در خرید و فروش ورق فولادی در بورس دلال بازی جریان دارد و یک عده افراد سودجو در حال کسب منافع از این موضوع می باشند و هیچ کس هم به فکر اصلاح این وضعیت نیست. یک عده دلال در بورس ورق فولاد را خریداری می کنند و در بازار به قیمت 18 هزار تومان به تولیدکننده می فروشند.
کد خبر: ۹۸۴۳۴۵
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳ 13 June 2020
|
17389 بازدید
|

این روزها اوضاع بازارهای مختلف چندان مساعد نیست و افزایش قیمت در برخی بازارها بیداد می کند. از جمله بازارهایی که در چند ماه اخیر اسیر افزایش قیمت شده است، بازار لوازم خانگی می باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی، بازار لوازم خانگی به این دلیل حائز اهمیت می باشد که بسیاری از زوج های جوان این روزها برای شروع زندگی خود و رفتن زیر یک سقف نیازمند خرید لوازم خانگی می باشند.

بررسی ها نشان می دهد که در بازار لوازم خانگی، تولیدات داخلی افزایش قیمت حدود 30 درصدی را داشته اند و تولیدات خارجی که عمدتاً به صورت قاچاق وارد کشور می شوند افزایش قیمت حدود 100 درصدی را تجربه کرده اند.

بررسی ها نشان می دهد که در برخی اقلام لوازم خانگی حتی شاهد افزایش قیمت بیش از 30 درصدی هم هستیم. به عنوان نمونه در بهمن ماه سال گذشته قیمت یک یخچال ۱۴ فوت ایرانی، دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است که قیمت همین یخچال هم اکنون به حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. یعنی قیمت یخچال 14 فوت ایرانی در مدت حدود 5 ماه، 52 درصد افزایش داشته است. همچنین قیمت یک نوع ماشین لباسشویی ایرانی از پنج میلیون تومان در بهمن ماه، به حدود هفت میلیون تومان در حال حاضر رسیده است. به عبارت بهتر در مدت حدود 5 ماه، ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

در این بین فروشندگان عنوان کرده اند که در سه ماهه اول سال جاری حداقل سه بار تولیدکنندگان تولید را متوقف کرده اند و بعد از هر بار بازگشایی تولیدات خود را حدود 5 تا 10 درصد افزایش قیمت داده اند.

هنوز دستوری از سوی سازمان حمایت جهت افزایش قیمت صادر نشده است

افزایش قیمت این روزهای بازار لوازم خانگی در حالی است که هنوز دستوری از سوی سازمان حمایت جهت افزایش قیمت صادر نشده است. البته به تازگی ستاد تنظیم بازار طی مصوبه ای سازمان حمایت را مستلزم کرده است تا در اسرع وقت سقف قیمت چهار قلم کالای اصلی لوازم خانگی از جمله یخچال- فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی و لوازم گازسوز را بر اساس اسناد و مدارک، محاسبه و پس از بارگذاری قیمتها در سامانه ۱۲۴، نسبت به برخورد با تخلفات صورت گرفته و افزایش قیمت های غیر متعارف با رعایت سقف های تعیین شده، برخورد کند.

همچنین این افزایش قیمت به حدی بوده که رئیس جمهور روحانی نیز به آن واکنش نشان داده است. وی طی گفتگویی در روز جمعه مورخه 23 خرداد ماه سال جاری با مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت با اشاره به برخی گزارش‌ها درباره افزایش قیمت بعضی از کالاها و لوازم خانگی، بر ضرورت اجرای نظارت دقیق و اقدام عاجل و سریع برای ساماندهی قیمت‌ها در این بخش تاکید کرد.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید لوازم خانگی پس از بازگشایی نسبی فعالیت ها و کسب و کارها و رفع برخی محدودیت ها در این راستا، اظهار داشت: باید با استفاده از توانمندی و ظرفیت ایجاد شده برای تولید لوازم خانگی در داخل کشور و جلوگیری سریع از روند افزایش قیمت این کالاها در بازار، از بوجود آمدن تنگنا و مشکل برای مردم توسط برخی دلالان و افراد سودجو جلوگیری کنیم. روحانی با تقدیر از تلاش ها و خدمات فعالان، دست اندرکاران و کارگران تلاشگر در زمینه تولید لوازم خانگی داخلی در کشور، از سرپرست وزارت صمت خواست تا با هماهنگی با اصناف و اجرای نظارت های دقیق نسبت به کنترل و ساماندهی بازار لوازم خانگی اقدام و گزارش های مربوط را به جلسه روز یکشنبه ستاد اقتصادی دولت ارائه کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: شایسته نیست با وجود تلاشی که تولید کنندگان کشور به‌ویژه در ماه‌های اخیر در زمینه افزایش تولید لوازم خانگی با کیفیت دارند، مردم برای خرید این محصولات دچار فشار و تنگنا باشند و باید تمام دستگاه های ذیربط در دولت با همکاری سایر بخش ها این مشکلات را برطرف کنند.

به هر حال این شرایط افزایش قیمت لوازم خانگی در حالی رقم خورده است که آمارهای منتشر شده توسط وزارت صمت نشان می دهد که تولید برخی از لوازم خانگی در دو ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد چشمگیری را داشته اند.

آمارها نشان می دهد که دو ماهه اول سال جاری میزان تولید ماشین لباسشویی 118 هزار دستگاه بوده است که این میزان تولید در مقایسه با سال گذشته رشد 144 درصدی داشته است. همچنین تولید تلویزیون 109 هزار و 200 دستگاه بوده است که این میزان تولید نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد حدود 50 درصدی را تجربه کرده است.

افزایش قیمت لوازم خانگی

بنابراین با توجه به اینکه تولید برخی لوازم خانگی در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، حالا پرسش اساسی این است که چرا با توجه به افزایش تولید و عرضه لوازم خانگی قیمت ها در سال جاری حدود 30 درصد رشد داشته اند؟ و همچنین راهکار کاهش قیمت لوازم خانگی چیست؟

محمدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در پاسخ به این پرسش ها گفت: تولیدکنندگان داخلی ظرفیت تولید تا سه برابر نیاز بازار داخلی ایران را دارند اما این ظرفیت هم اکنون به دلیل مشکلاتی که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد و این مشکلات رفع نشده، بلا استفاده باقی مانده است. 

وی افزود: اولین مانع بر سر راه تولیدکنندگان لوازم خانگی تامین ارز است. تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه خود نیازمند ارز می باشند. برای رفع این مشکل باید هماهنگی ها بین وزارت صمت و بانک مرکزی بیشتر از گذشته شود.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در مورد میزان واردات مواد اولیه گفت: میزان مواد اولیه وارداتی برای هر محصول متفاوت است ولی این میزان واردات نهایتاً از 10 تا 40 درصد می باشد. 

غزنوی ادامه داد: دومین مانع بر سر راه تولیدکنندگان لوازم خانگی قیمت ورق فولادی است. در خرید و فروش ورق فولادی در بورس دلال بازی جریان دارد و یک عده افراد سودجو در حال کسب منافع از این موضوع می باشند و هیچ کس هم به فکر اصلاح این وضعیت نیست. یک عده دلال در بورس ورق فولاد را خریداری می کنند و در بازار به قیمت 18 هزار تومان به تولیدکننده می فروشند. به عبارت بهتر یک عده بسیار اندکی از این وضعیت به وجود آمده در بازار ورق فولاد نفع می برند و میلیون ها ایرانی از این جریان متضرر می شوند.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به افزایش قیمت ورق فولاد گفت: دو هفته قبل قیمت ورق فولاد حدود 6500 تومان بوده است که تولیدکننده هم اکنون در بازار آزاد این ورق را 18000 تومان خریداری می کند.

وی گفت: راه حل این مشکل این است که تولیدکننده لوازم خانگی قرارداد مستقیم با تولیدکننده ورق فولادی منعقد کند و سهم تولیدکنندگان لوازم خانگی از ورق فولاد تولیدی به مانند سهم خودروسازان مشخص شود.

غزنوی گفت: متاسفانه فولاد و خودروسازی هر دو دولتی هستند و این دو صنعت به راحتی با هم بده بستان دارند و کار خود را پیش می برند.

محمدرضا غزنوی گفت: اگر این موانع از پیش روی تولیدکنندگان برداشته شود، تولید و عرضه افزایش خواهد یافت و قیمت لوازم خانگی نیز متعادل تر خواهد شد.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در مورد اعلام قیمت لوازم خانگی توسط سازمان حمایت هم گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه تولیدکنندگان پیشنهاد افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی لوازم خانگی را به سازمان ارائه کرده اند و احتمالا سازمان حمایت در هفته جاری تصمیم خود در این رابطه را اعلام خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تولیدکنندگان قادر به تولید همه نوع لوازم خانگی هستند، گفت: بله این امکان وجود دارد و حتی تحریم ها هم نمی توانند مشکلی ایجاد کنند.

سایر تصمیمات ستاد تنظیم بازار در مورد بازار لوازم خانگی

همان گونه که عنوان شد ستاد تنظیم بازار برای به سامان رساندن وضعیت بازار لوازم خانگی مصوبه ای را صادر کرده است. از سایر تصمیمات مندرج در این مصوبه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش قیمت لوازم خانگی

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص بازار لوازم خانگی و تامین مواد اولیه این واحدهای تولیدی، قرار است بانک مرکزی با اولویت نسبت به تامین ارز مواد اولیه و قطعات تولید لوازم خانگی به دلیل اهمیت این موضوع در سبد هزینه ای خانوارها و زوجهای جوان و همچنین ممنوعیت واردات کالاهای ساخته شده، اقدام کنند. البته این اقدام بر اساس لیست اعلامی از سوی وزارت صنعت انجام می‌شود.

همچنین برای رصد زنجیره تولید تا عرضه لوازم خانگی به مصرف کننده نهایی نیز باید اطلاعات مربوط به تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان در سامانه جامع تجارت ثبت شود تا بر اساس آن امکان مبارزه با احتکار کم‌فروشی و ... برای سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت، سازمان تعزیرات و دادستانی فراهم باشد.

به علاوه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار باید بسته پیشنهادی تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی لوازم خانگی از طریق ترمیم قدرت خرید مصرف کننده توسط وزارت صنعت تهیه و ارائه شود و همچنین با توجه به فاصله میزان تولید لوازم خانگی داخلی و نیاز بازار، قرار است معاونت امور صنایع با الزام تشکل ها و انجمن ها برای تولید حداکثری و استفاده از ظرفیت‌های موجود نسبت به تامین نیاز بازار داخل برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

بر اساس گزارش ارائه شده در خصوص عمق ساخت داخل تولید لوازم خانگی قرار است در مورد کالاهایی که امکان افزایش عمق ساخت داخل آن با توجه به ظرفیت‌های موجود فراهم است توسط معاونت امور صنایع نسبت به برنامه‌ریزی این کار اقدام شود و همچنین وزارت صنعت در اسرع وقت هماهنگی لازم برای تامین ورق مصارف لوازم خانگی در قالب قراردادهای بلند مدت را به قیمت مصوب انجام دهد.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
خوب. مگر برخی از دوستان نمی گفتند که با خارج شدن دلار از مبادلات ایران و چین و روسیه دیگر عصر دلار پایان یافته. حالا در لبنان و سوریه باید از یوان یا روبل استفاده بشه. دوستان . دنیا را به بها می دهند نه به بهانه و خواست قلبی. همانطور که زبان انگلیسی که بین المللی شده یک شبه بین المللی نشده و صد سال طول کشیده که به این جایگاه برسه دلار هم یک شبه بین المللی و پول اصلی دنیا نشده و صد سال هم طول می کشه که بخواد جایگزین بشه. ضمن اینکه امریکا مشکلات زیادی داره و مثلا الان درصد کوچکی از اقلیت سیاه پوست و همراهان سفید پوست انها در خیابان هستند. ولی این نباید ما را به اشتباه بیاندازد چون اقتصادی و پولی که دارای بهترین دانشگاهها و کادرهای علمی و صنعتی دنیا هست یک شبه از میان نمی رود و بر فرض محال اگر هم از میان برود با خودش اقتصاد دنیا را خواهد برد. همانطور که با کرونا و کاهش مصرف نفت امریکا و کشورهای صنعتی این قیمت نفت و سایر محصولات کشورهای دیگر بود که شدید کاهش یافت. باید واقع گرا بود. ما از عدم واقع گرایی ضرر بسیار بردیم. تمام متخصصان داخل ایران از هر دو جناح گفتند که امکان ندارد امریکا بتواند خرید نفت ایران را کاهش شدید دهد و تحریم کند و حتی وزرا نفت که تخصصی ترین بخش این داستان بودند فرمودند که اصلا پالایشگاههای اروپا و هند و کره و.... جوری ساخته شدند که فقط نفت ایران را می توانند بپذیرند و اگر نفت ما از دنیا حذف بشه قیمت نفت 250 دلار می شود. نتیجه چه شد؟ این هزینه سنگین عدم دانش روز دنیا را ما داریم می دهیم.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
چند ده سال است که مافیا خودرو صنعت خودرو ایران را انحصاری و اجازه واردات را نمی دهد. حالا سایر تولید کننده ها هم می خواهند همان رانت را داشته باشند و می خواهند بازار لوازم خانکی هم انحصاری و فقط در اختیار مافیا مثلا تولید کننده لوازم خانگی باشد. برنج کار و گندم کار و میوه باغی و مرغدار و دامدار و فولاد ساز و لبنیات و... همه بدنبال همان انحصار هستند چون وقتی بازار را انحصاری در اختیار بگیرند مانند فولاد و پتروشیمی و خودرو حقوق کارگر و قیمت گاز طبیعی و نفت و برق تولید داخل را به یک دهم و حتی یک صدم تولید کننده اروپایی یا حتی ترکیه ای می دهند ولی در عوض نرخ فروش فولاد و مواد پتروشیمی و ماکارونی و صنایع غذایی و.... را به قیمت حتی بیشتر از اروپا در داخل می فروشند. در لوازم خانگی هم می بینید که بیشترین افزایش قیمت مربوط به کالاهای حجیم است چون واردات قاچاق و مسافری ان سختتر است و انحصار مانند خودرو بهتر در کالاهای بزرگ لوازم خانگی مانند یخچال و ماشین لباسشویی و .... شکل می گیرد و رقابتی در ان نیست و بکام مثلا مدیران لوازم خانگی ساز می شود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
دنیای خارج دنیای رقابت است و برندهای خارجی از کشورهای مختلف تا می توانند در افزایش کیفیت و کاهش قیمت در رقابتند تا سهم بزرگتری از بازار دنیا را ببرند. مردم ایران به خوبی رقابت برندهای بزرگ کره ای و چینی و اروپایی را در بازار لوازم خانگی و الکترونیک شاهد بودند که چه اندازه به نفع مصرف کننده ایرانی بود و چه اندازه مثلا مونتاژگننده های ایرانی شکایت داشتند که بازار ما کساد شده. ما در ایران تولید کننده واقعی در تقریبا تمام رشته ها نداریم. فقط مونتاژکننده داریم که می دانند اگر اصل رقابت شکل بگیرد شانسی ندارند. بنابراین تحت عنوان دفاع از تولید ایرانی یا شغل ایرانی بدنبال انحصار بازار ایران هستند و وقتی انحصار شد می توانند تولیدات خود را که اگر با توجه به کیفیت و میزان طول عمر در دوره بهره برداری در نظر بگیریم به مراتب از تولیدات خارجی گرانتر است را با قیمت بالاتر به ملت ایران غالب کنند. لطفا هم نفرمایید که بحث حمایت از تولیدات داخلی پس چه میشود؟ مگر بازار خودرو ایران چهل سال نیست که در انحصار خودرو ساز داخلی است و تولیدات خارجی حتی زمان ازادی واردات با حقوق گمرکی بالای 120 درصد به نفع این تولید کننده های خودرو وارد می شد؟ ایا به نظر شما پرایدی که الان در ایران تولید می شود حتی بیست درصد پرایدی که در همین ایران در سال 1370 شروع به تولدی شد کیفیت دارد. ایا دهها سال برای این تولید کننده ها کافی نبود تا نشان دهند می توانند پیشرفت کنند/
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
وقتی ارتباط بین کارخانه ها به صورت مستقیم و یا از طریق بورس کالا باشد این وسط دلال نمی تواند ورود کند
اصلا در کشور کالا نباید بیشتر از یک یا نهایتا دوتا واسطه بین خریدار و فروشنده وجود داشته باشد در غیر اینصورت جرم محسوب شود و جلوی آن گرفته شود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
هنوز بعد از دهها سال متوجه نشدیم که اقتصاد و فرهنگ در دنیا امروز باید و نباید بر نمی داره بلکه کار علمی و تجربه مشترک کشورهای موفق می طلبه
شوقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
اگر از طریق بورس خواستی لباسشویی بخری امروز قیمتش ۸۰۰ در صد افزایش یافته نه ۶۰ در صد
خويي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
تا وقتي اقتصاد به معناي واقعي خصوصي وشفاف نباشد مشكل حل نخواهد شد
شوقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
۵ ماهه سرمایه دار و کاسب مغازه دار با روزی ده ساعت کار و سرمایه آنچنانی و شاگرد و مالیات و هزینه ها جانبی حد اکثر ۴۰ در صد سود برده اگر برده ولی آقایان بورسی زیر کولر نشستن و روزی ۵ دقیقه مشغول نگاه به صفحه میکنند سود۵ ماهه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ در صد تا حالا بردن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
همین است که متوجه می شویم نه بورسمان درست است و نه اقتصادمان. فقط مانند بردو باخت یک عده می برند و عده بسیار زیادی می بازند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
اون روزی که جنابعالی و دوستانتون از ترس حمله آمریکا و گرانی جنس انبار میکردین و یا با خرید دلار و سکه زندگی مردم رو تباه کردین آقایان بورسی سرمایه هاشون رو برای حمایت از اقتصاد به بورس تزریق .کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
داداش این فرمایش شما چه ربطی به من جوون داره که 4 ماه از گلوی زن و بچه ام زدم یه ماشین ظرفشویی بگیرم قیمت 14 قبل از عیدش شده 22 ملیون...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
حلل الخالق
یعنی تا قبل از این تولید کننده ها به صورت مستقیم خرید نمی کردن؟
چه چیزهایی باید بشنویم
راست گفت یک کارشناس خودرو که امده بود در شبکه افق می گفت
اقایان می نشینند در یک میز سازمان حمایت و غیره واقلام تولید در خودرو را جمع می زنند و می شود این قیمت ولی نمی روند علت این که چرا این قیمت برای تولید خودرو ایجاد شده را ببینند به چه دلیلی است وگرنه قیمت خودرو الان 1 دهم یا 1 پنج الان می بود
بینام
|
Canada
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
دلالان لوازم خانگی خارجی معمولا از مرز چابهار کالاها را غیر قانونی و بدون پرداخت عوارض واردات و مالیات وارد کشور میکنند و در فروشگاهها به مردم با قیمتی میفروشند که گویی تمام هزینه های مالیات و عوارض را پرداخت کرده اند. از طرف دیگر چون اجناس به صورت قاچاقی وارد کشور میشود تعداد زیادی از اینها صدمه دیده و غیر قابل فروش میشوند. اما این عده تمام کالاهای صدمه دیده خود را در انبار جمع میکنند و قطعات مورد نیاز را از آنها باز کرده و آنگاه به عنوان کالاهای سالم آنها را بیمه میکنند و در شرایطی مانند شرایط کنونی که بازار فروش کالاهای خانگی خراب شده انبار و کل کالاهای خراب را توسط یک کارگر آتش زده و مبلغ کامل کالاهای سالم را از شرکتهای بیمه که معمولا بیمه گر آن یکی از دوستان و یا اقوام این افراد هستند وصول میکنند. اینها حتی پا را جلوتر نهاده و با سند سازی تعداد کالاهای سوخته و نابود شده را بسیار بیشتر از تعداد واقعی اعلام و خسارت میگیرند. به گوش باشید. در شرایط کنونی منتظر یکی از همین آتش سوزیهای ساختگی در انبار کالاهای لوازم خانگی باشید. و اگر بازرسی و بازجویی دقیق انجام شود مچ این سارقان و خرابکاران گرفته خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
من بسیار علاقمند هستم که جنس ایرانی خریداری کنم ولی باور کنید در هیچ زمینه ای جز فرش و زعفران حرفی برای گفتن نداریم
من از 18 سال پیش یعنی اول ازدواج یک یخچال سامسونگ دارم
هنوز بدون نیاز به تعمیر مثل روز اول کار می کنه
ولی همکاران من که اول ازدواج یخچال ایرانی داشته اند یا با محصول بی کیفیت می سازند یا دو سال بعد تعویض کرده اند
کاش به جای اعمال محدودیت نسبت به استاندارد بودن و به روز بودن و کیفیت محصولات سختگیری می شد وگر نه مجبور کردن مردم به مصرف محصول داخلی با بستن درهای واردات و بدون افزایش کیفیت می شه عاقبت صنعت خودرو
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
اگر همکاران شما و مسئولن اقتصادی دولت حساب کنند از ناحیه مجبور بودن به تعویض و یا تعمیر یخچال و از ناحیه مصرف بالاتر برق و.... به مراتب ان یحچال برند معتبر خارجی برای اقتصادی خانواده و حتی کشور مفید تر بوده تا محصولاتی که به قول شما بعد از چند سال نیاز به تعمیر اساسی یا جایگزینی و مصرف برق بالا دارد. تازه بحث کیفیت زندگی از ناحیه اسودگی را در نظر نمی گیریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
چه ربطی دارد
از هر هزار دستگاه ممکن است یکی دوتا به مشکل بخورد و در همه برندها هم هست چه خارجی و چه داخلی
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
کدام بازار ما آشفته نیست، که انتظار عدم آشفتگی در بارار وسائل خانگی داشته باشیم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
وقتی عرضه نداریم جنس با کیفیت تولید کنیم به ناچار بایستی وارد کنیم که آن هم منوط به رفع تحریمهاست پس مسپولین محترم لطفا به خاطر مردم دست از تقابل با دنیا بردارید قشر کارگر در حال نابودیست به این گرانی ها
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟