اعتراف کلانتری به یک تخلف عجیب

آلایندگی بنزین و گازوییل مهم نیست؛ «میانگین» اهمیت دارد!

سخنان معاون رئیس جمهور به این معناست که تولید و توزیع بنزین پتروشیمی یا هر محصول سوختنی دیگر ـ که مشابه بنزین باشد ـ تا زمانی که میانگین آلایندگی قابل قبول باشد، بی اشکال است؛ یعنی اگر دولت توانست بنزینی با آلایندگی کمتر از نرم جهانی تولید یا وارد کند، مجاز است به جایش هر سوخت دیگری به جای بنزین و با اعتبار بنزین یورو ۴ و ۵ توزیع نماید!
کد خبر: ۹۸۶۱۵۸
|
۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰ 23 June 2020
|
21351 بازدید
|

تابناک اجتماعی

آیا می‌توان با میانگین گیری از نمرات یک دانش آموز (مثلا دو نمره ۱۵ و یک نمره صفر) به وی کارنامه قبولی داد؟

به گزارش «تابناک»؛ احتمالا پاسخ دادن به این سوال زمان زیادی نمی‌طلبد و همه می‌دانیم که حد خاصی از نمره برای قبولی در هر درس نیاز است؛ حدی که کسب نمره کمتر از آن منجر به مردودی فرد می‌شود و برای همه آزمون‌ها صادق است؛ مثل آزمون‌هایی که برای ارائه گواهینامه استاندارد صورت می‌گیرد.

اما منظورمان از این صغری کبیر چیدن چیست؟ بیایید بدون توضیح بیشتر، بخشی از گفت‌وگوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشورمان با یک خبرگزاری را مرور کنیم.

«درحال حاضر وضعیت سوخت کشور نسبت به قبل خیلی بهتر شده است و تقریبا بیش از ۷۵ درصد بنزین کشور مطابق با استاندارد‌های یورو ۴ و ۱۵ درصد آن بر اساس استاندارد یورو ۵ تولید می‌شود. در سال‌های گذشته حتی نمی‌توان گفت که استاندارد سوخت، یورو ۳ بود، چرا که متوسط آلایندگی گوگرد در بنزین بیشتر از ۱۲۰ PPM و متوسط آن در گازوییل بیشتر از ۹۰۰ PPM گزارش شده بود.»

برای آنکه ارتباط اظهارنظر سکاندار محیط زیست کشورمان با بحث میانگین گیری را متوجه شوید، کافی است به این نکته دقت کنید که در حال حاضر (و بر اساس ادعای ایشان) ۹۰ درصد بنزین مصرفی در کشور استاندارد یورو ۴ و ۵ دارد و ۱۰ درصد باقیمانده در زمره سوخت‌های با استاندارد پایین‌تر و در نتیجه غیرمجاز محسوب می‌شود.

البته این پایان ماجرا نیست، چون کلانتری در ادامه خودش هم به این موضوع اذعان دارد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سال گذشته گوگرد بنزین در تهران حدود ۲۰۰ PPM و حدود چهار برابر فراتر از حد مجاز بود و چه طور با وجود این گفته می‌شود که سوخت کشور بر اساس استاندارد یورو۴ و ۵ است، گفته: «آنچه برای ما مهم است، متوسط آلایندگی بنزین و گازوییل است. ممکن است چند تانکر حامل سوختی با سولفور بیشتر از ۳۰۰ PPM هم داشته باشند، ولی متوسط سولفور ما در بنزین و گازوییل زیر ۵۰ PPM و ۱۵۰ PPM است. دو سال گذشته در مشهد گازوییلی با سولفور بالای ۱۱۰۰۰ PPM داشتیم، اما اکنون چنین گزارشاتی نداریم.»
 
آلایندگی بنزین و گازوییل مهم نیست؛ «میانگین» اهمیت دارد!

بله! برای سازمان محیط زیست کشورمان و به طور کلی تر، برای دولتمردان مهم نیست که جایی در کشور سوختی با آلودگی بسیار بالا تولید، توزیع و مصرف می‌شود و سلامت شهروندان را دست کم در مناطقی که این سوخت‌ها توزیع و مصرف می‌شود، تحت الشعاع قرار می‌دهد بلکه برای ایشان تنها میانگین اهمیت دارد!

به عبارت بهتر، سخنان کلانتری را می‌توان اعتراف به این نکته تلقی کرد که تولید و توزیع بنزین پتروشیمی یا هر محصول سوختنی دیگر که مشابه بنزین باشد، تا زمانی که میانگین آلایندگی سوخت در کشورمان قابل قبول باشد، بی اشکال است. یعنی اگر دولت توانست بنزینی با آلایندگی کمتر از نرم جهانی تولید یا وارد کند، مجاز است به جایش هر سوخت دیگری به جای بنزین و با اعتبار بنزین یورو ۴ و ۵ توزیع نماید!

اعترافی که شگفت آور‌تر می‌شود اگر بدانید کلانتری به سوالی درباره چرایی مصرف سوخت آلاینده مازوت در کشورمان این گونه پاسخ داده: «وزارت نفت می‌گوید که اگر می‌خواهیم پالایشگاه‌ها کار کنند و و سوخت مردم را تولید کنند ناچاریم که ۲۵ درصد مازوت تولید کنیم. پیش از این مازوت را صادر می‌کردیم، اما در حال حاضر به دلیل تحریم امکان صادر کردن آن را نداریم. از سوی دیگر وزارت نفت می‌گوید که مخازن برای انباشت مازوت پر شده است و در شرایط فعلی یا باید نیروگاه‌ها آن را مصرف کنند یا در صحرا رها شود و یا پالایشگاه تعطیل شود.»

اظهارنظری که معنای آن الزام به مصرف مازوت به دلیل پرشدن مخازن نگهداری است، در حالی که در فصل سرما استدلال مسئولان برای مازوت سوزاندن در صنایع و آلودگی شدید هوا در شهر‌هایی مانند تهران، کمبود گاز است نه سر رفتن مخازن مازوت و ممکن نبودن صادرات آن به دلیل تحریم ها!

نکاتی که با کنار هم قرار دادنشان چاره‌ای نمی‌ماند، جز اینکه نتیجه بگیریم دولت و سازمان محیط زیست تنها با میانگین‌ها کار دارند، نه آن گونه که ادعا می‌کردند و می‌کنند، برچیدن سوخت‌های آلاینده در سرلوحه امورشان باشد. مقابله با سوخت‌هایی غیراستاندارد که در قانون هوای پاک به صراحت ممنوعیت توزیع و استفاده از آن‌ها آمده و ظاهرا میانگین گیری راهکار ویژه مسئولان برای پیچاندن آن است!
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
اون کسانی که قلب شون واسه محیط زیست می تپید سر یک سوتفاهم بیجا در زندان هستند.
با این کارها، تیشه به ریشه خودمان می زنیم. در ژئوپالیتیک، اقلیم و منابع طبیعی قبل از جمعیت قرار می گیرد امریکا هرچند اشتباه عراق را دیگر مرتکب نخواهد شد اما در همان، زمانی به عراق حمله کرد که عراق از درون فروپاشیده شده بود ... و صد البته انبار مهمات هیچ جایگاهی در مباحث استراتژیک ندارد
احد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
از دید اقای کلانتری که هیچ چی مهم نیست ! اتش سوزی مراتع طبیعی ولازمه! فروش مجوز وحوش به خارجیان لازم و عادی ! الایندگی بنزین و گازوئیل همه نیست !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
امیدوارم خود آقای کلانتری روزی گرفتار این قبیل دیدگاه ها در مورد جان و مال خودشان شوند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
کسی که خودش ۲۰ سال وزیر کشاورزی بود
و پدر محیط زیست را درآورد
حالا شده رئیس حفاظت محیط زیست!!!؟؟؟
کارشناسان محیط زیست و دلسوز هم که در زندان
دارند عمرشان را تلف می کنند
حیف و هزار افسوس به این کشور و مردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
این شخص هیچ گونه صلاحیتی برای بر عهده گرفتن مسئولیت در حوزه محیط زیست ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
کدامیک کفایت و لیاقت دارند ؟
نتیجه کارکرد اشتباه و کم کاری و ناکارآمدی مسولان و مدیران
را مردم با پوست و گوشت و خون خود دارند ، روزانه لمس میکنند
یحیی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
تروخدا مسئول محیط زست مملکت ما رو ببینین....ناگفته نماند پرکردن دریاچه ارومیه باخاک ودو تکه کردن دریاچه که یکی ازعوامل خشکیدنش شد نیز از شاهکارهای اخوی ایشان که وزیر راه بود (واهل ارومیه ) میباشد.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
کلا برای شما، جون مردم مهم نیست، جیب خودتون مهمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
حرفهای شما هم برای ما مردم مهم نیست

لطفا زیاد حرف نزنید
شکری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
عیسی خان درکشورهای دیگر(البته نه کشورهایی مثل افغانستان وسودان و...) استاندارد سوخت یورو 6 است. حالا شما منت سوخت یورو4 به مردم میذارید؟ تازه اونم اگه راس بگین یورو 4 باشه.بنا به اذعان خودمسئولان هرایرانی سالانه مقادیرزیادی اکسیدهای کربن وسرب وهزار ماده مضر تو بدنش میره.
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
سوخت بنزین در ایران یورو 2 است و در کشورهای دیگر یورو 6 یا 5 است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
اگه پدر داماد روحانی نبودی

جات توی خونه بود، با زن نشسته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
تو اگه از قومای روحانی نبودی ، اینجا نبودی اخه
پرویز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
هرچی نابغه است
درايران مسولییت داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
کاش ذره ای حس وطن پرستی در وجودمسئولان وجود داشت
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟