بازدید 15632
۳
پیش‌بینی تازه «تابناک» پس از تحقق پیش‌بینی فروش نوروزی؛

دورخیز سینمای ایران برای 100 میلیارد تومان بلیت‌فروشی +ویدیو

ثبت فروش شانزده میلیارد و چهارصد و بیست میلیون تومانی برای سینمای ایران در تعطیلات نوروزی، اتفاق شگفتی‌آور برای کارشناسان سینمای ایران بود و قریب به اتفاق ایشان در خوشبینانه‌ترین برآوردهایشان نیز چنین پیش بینی نداشتند؛ اما تابناک پیش از آغاز اکران نوروزی در برآوردی دقیق، کف فروش نوروزی را پانزده میلیارد تومان ارزیابی کرد.
کد خبر: ۵۸۰۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵ 12 April 2016
دورخیز سینمای ایران برای 100 میلیارد تومان بلیت‌فروشی
فروش تعطیلات نوروزی سینمای ایران در شرایطی به رقم بی‌سابقه شانزده میلیارد و چهارصد میلیون رسید که «تابناک» تنها رسانه پیش‌بینی‌کننده این رقم فروش غیرمنتظره حتی برای اهالی سینما، پیش از آغاز اکران نوروزی بود؛ فروشی که عوامل متعددی داشت و اگر این عوامل همچنان نقش داشته باشند، بلیت فروشی سینمای ایران از 100 میلیارد تومان خواهد گذشت.

به گزارش «تابناک»، ثبت فروش شانزده میلیارد و چهارصد و بیست میلیون تومانی برای سینمای ایران در تعطیلات نوروزی، یک اتفاق شگفتی‌آور برای کارشناسان سینمای ایران بود و قریب به اتفاق ایشان در خوشبینانه‌ترین برآوردهایشان نیز چنین پیش بینی نداشتند اما تابناک پیش از آغاز اکران نوروزی در برآوردی دقیق، کف فروش نوروزی را پانزده میلیارد تومان ارزیابی کرد.

«تابناک» پیش از این به شیوه تحلیل فروش نوروزی اشاره‌ای کوتاه داشته و مهم‌ترین دلیل این میزان فروش را قرار گرفتن دو کمدی (به عنوان انتخاب اصلی تماشاگر سینمای ایران در این دوران) در مجموع شش فیلم اکران نوروزی قلمداد کرد و اینکه از مجموع 16میلیارد و 420 میلیون تومان فروش نوروزی، فروش دو فیلم «من سالوادر نیستم!» و «50 کیلو آلبالو» دو برابر کل فروش سایر آثار به نمایش درآمده در اکران نوروزی بود، همین مسأله را تایید می‌کند.

با این حال دلایل دیگری نیز وجود داشت که برای «تابناک» پیش بینی این سطح از اقبال را ساده کرد. یکی دیگر از دلایل رشد فروش سینما، دخالت نکردن سازمان سینمایی در چیدمان فیلم‌های نوروزی است؛ اتفاقی که اگر بی‌سابقه نبوده باشد، قطعاً کم‌سابقه است. بر اساس تصمیم گرفته شده توسط ایوبی و ایل بیگی، انتخاب فیلم‌های نوروزی به شورای صنفی نمایش که نمایندگان صنوف اصلی سینمایی ذینفع در اکران هستند، سپرده شد.

دورخیز سینمای ایران برای 100 میلیارد تومان بلیت‌فروشی

شورای صنفی نمایش نیز در شیوه طبیعی، شرط اخذ اکران نوروزی را ارائه قرارداد با سرگروه‌های سینمای ایران برای اکران نوروزی در نظر گرفت و بدین ترتیب، صاحبان سالن‌های سینما ـ که متکی بر تجاربشان، ذائقه تماشاگر ایرانی را بهتر از کارشناس دیگری می‌شناسند ـ به ترکیب شش فیلم نوروزی رسیدند که البته صرفاً در کمدی‌ها خلاصه نشد و سایر سلایق را نیز در بر می‌گرفت.

قرار گرفتن فیلم خوش ساخت «ابد و یک روز» برای آن گروه از مخاطبان که در پی سینمای جدی‌تر است در لیست اکران نوروزی، باعث شد این طیف از تماشاگران نیز در عید بلیت سینما را خریداری کنند. شاید بتوان اکران «کفش‌هایم کو» و «خشم و هیاهو» را نیز در همین بستر تعبیر کرد. در واقع تلاش شد این بخش از مخاطب نیز انتخاب‌هایشان را در اکران نوروزی داشته باشند.

«بادیگارد» اثر ابراهیم حاتمی کیا نیز گروه دیگری را به سینما آورد که سینما رفتن جزو عاداتشان نیست، ولی اگر چنین آثاری اکران شود، حتی برخی‌شان با نگاه تکلیف محور بلیت سینما می‌خرند و به پرده نقره‌ای سینما خیره می‌شوند؛ ضمن اینکه طیف دیگری از مخاطبان نیز به واسطه اکشن بودن این فیلم و بدون نگاه ایدئولوژیک بلیت این فیلم را خریدند و با یک تیر، دو نشان زده شد.

این نوع چیدمان فیلم نتیجه بازار آزاد است و البته شاید اگر شورای صنفی نمایش به عنوان نماد این فضا، شجاعت بیشتری به خرج می‌داد و سه فیلم کمدی در نوروز اکران می‌کرد، رکوردی شگفت‌انگیزتر از آنچه ثبت شد، حاصل می‌آمد.

اتفاق دیگری که باعث شد سینمای ایران در نوروز بفروشد و برای «تابناک» مشخص بود که علی‌رغم هشدارها، سرمایه گذاران آثار سینمایی برای نجات سرمایه‌شان بدان دست می‌یازند، تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان است؛ اتفاقی که در خلأ تبلیغات شبکه‌های داخلی تلویزیون رخ داد.

تلویزیون طیف وسیعی از بازیگران زن را از آنونس‌های تبلیغاتی فیلم‌ها حذف می‌کند و معمولاً تبلیغات حداکثر 25 ثانیه‌ای پخش می‌کند که تأثیر چندانی در تبلیغ یک فیلم سینمایی ندارد؛ اما در مقابل شبکه های ماهواره‌ای آنونس‌های رسمی دو دقیقه‌ای فیلم‌های سینمایی کشورمان را بدون ذره‌ای سانسور و با تعرفه‌ای کمتر از تلویزیون پخش می‌کنند و به همین دلیل اقبال سرمایه گذاران سینما را در پی داشته‌اند.

به جز فیلم «بادیگارد» که از تبلیغات تلویزیونی وسیعی برخوردار بود، تقریباً همه فیلم‌هایی که نوروز سال جاری به نمایش درآمدند، از تبلیغات ماهواره‌ای بهره بردند و به باور کارشناسان، بخشی از فروش نوروزی نتیجه همین اطلاع رسانی است؛ اتفاقی که باعث می‌شود در سال نیز برخی دیگر از فیلم‌ها به همین تکنیک تبلیغاتی برای معرفی فیلم‌هایشان به تماشاگر ایران متوسل شود.

به همه اینها، عدم برخورد صفر و یکی در ممیزی را باید افزود؛ ایجاد تعامل میان معاون نظارت و ارزشیابی با فیلمسازان و همچنین ایجاد زمینه گفت و گوی نماینده شورای پروانه ساخت با برخی کارگردان‌ها بود که اصلاح برخی فیلم‌ها را به نحوی که به این آثار ثلمه‌ای وارد نشود، تحقق بخشید و فیلمسازان با آرامش بیشتری نسخه نهایی آثارشان را برای اکران آماده کردند.

پیش‌بینی «تابناک» این است که اگر شمار کمدی‌هایی که امسال اکران می‌شود، افزایش یابد (دو کمدی در هر نوبت اکران) و همچنین اتفاقات تازه‌ای نظیر ایجاد لیست سیاه تازه برای اکران یا برخورد با تبلیغات ماهواره‌ای برای فیلم‌های سینمایی رقم نخورد، چشم انداز فروش 100 میلیارد تومانی گیشه سینمای ایران قابل تصور است و دورخیز خوبی نیز برای این هدف برداشته شده است.

گزارشی از حال و هوای سینمای ایران در اکران های نوروزی را در ویدیو «تابناک» ببینید:

تعداد بازدید : 24
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳
نویسندگان محترم تابناک لطفاً نه خودتان را ونه خوانندگانتان رافریب ندهید وبرای گزارش فیلمها ازتعداد تماشاگران بگوئید ونه از رقم فروش.
چهل سال پیش را که جمعیت ایران 35 میلیون بود و بلیت سینماها 30 یا 25 ریال با امروز که جمعیت 80 میلیون است و بلیت 12000 ریال مقایسه نکنید وخودتان را گول نزنید . تعداد تماشاگران را ملاک قراردهید
این فروش به دلیل گرانی قیمت تور های داخلی و خارجی و برنامه های بد تلویزیون در ایام عید بود.
ببينيد تبليغات ماهواره اي و هنرپيشه برزيلي چه كارها كه نميكند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم