تابناک گزارش می‌دهد؛

​سونامی قیمتی در سایپا+ جدول / مجوز وزارت صمت، مصرف‌کننده را له کرد!

​وزارت صمت بار دیگر با صدور مجوز افزایش‌های نجومی برای محصولات سایپا، آتش به بازار خودرو زد؛ به طوری که افزایش قیمت شاهین پلاس اتوماتیک تا مرز یک میلیارد و ۵۴ میلیون تومان در قیمت کارخانه، این سوال را مطرح می‌کند که آیا مصلحت دولت، تأمین سود خودروسازان است یا دفاع از قدرت خرید مردم؟
کد خبر: ۱۳۳۶۲۹۹
| |
6093 بازدید
|

​سونامی قیمتی در سایپا+ جدول / مجوز وزارت صمت، مصرف‌کننده را له کرد!

​خودروهایی که قرار بود «اقتصادی» باشند، حالا در آسمان قیمت کارخانه پرواز می‌کنند بررسی مقایسه ای تابناک بین قیمت‌های قدیم و جدید محصولات سایپا نشان می‌دهد که فاصله‌ای چند صد میلیون تومانی بین« آنچه بودیم» و «آنچه شدیم» ایجاد کرده است. حال سوال اساسی این است که آیا وزارت صمت به عنوان نهادی که مجوز افزایش قیمت را صادر کرده است پاسخگوی مردمی است که توان خرید اولین خودروی زندگی‌شان را از دست داده‌اند؟

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، صدور مجوزهای پی‌درپی توسط وزارت صمت برای افزایش‌های سرسام‌آور محصولات سایپا، عملاً سیاست‌های کنترل تورم را به چالش کشیده است ؛ به طوری که در سایه این مجوزها، بازار منتظر قیمت‌های جدید در دور بعدی است و سوال بسیاری از مردم این است که آیا این چرخه پایانی دارد؟

 افزایش قیمت‌های اعمال شده در محصولات سایپا (به‌ویژه با در نظر گرفتن آخرین قیمت‌های اعلامی برای آبان ۱۴۰۴) بسیار قابل توجه است که این مساله انتقادات جدی را در پی داشته است و طبقه متوسط را از دستیابی به خودروی تولید داخل دورتر می‌کند.

شائبه های جدید برای وزارت صمت

درحالی که یکی از وظایف اصلی نهاد‌های ناظر مانند وزارت صمت و شورای رقابت، تنظیم بازار و کنترل قیمت‌هاست، اما صدور مجوز برای افزایش‌ قیمت های شدید شائبه چشم‌پوشی از این وظیفه را پررنگ کرده و آنچه درعمل اتفاق می افتد این است که وزارت صمت حمایت از تولیدکننده را به جای مصرف کننده در دستور کار خود قرار داده است.  

از سویی دیگر، ​خریداران در ازای افزایش قیمت‌های نجومی، انتظار بهبود محسوس در کیفیت، امکانات و استاندارد‌های خودرو‌ها را دارند؛ درحالیکه هیچ تغییری در کیفیت و آپشن خودروها نمی شود که به نظر می رسد این افزایش قیمت‌ تنها برای پوشش هزینه‌های ناشی از تورم و مدیریت ناکارآمدی‌های داخلی خودروسازان است. 

جدول زیر تفاوت بین قیمت پایه قدیم ( قیمت کارخانه) را با قیمت پایه مصرف کننده در آبان ماه امسال نشان می دهد که شاهد اختلاف قیمت زیادی هستیم. 

​سونامی قیمتی در سایپا / مجوز وزارت صمت، مصرف‌کننده را له کرد!

اما جدول دیگر ، قیمت پایه درب کارخانه ای و همچنین قیمت مصرف کننده را براساس آخرین تغییرات قیمتی و مجوز وزارت صمت نشان می دهد که براساس این جدول، تمامی مدل‌ها شاهد افزایش قیمت شده اند ؛ به طوری که مدل‌های اطلس بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند و البته مدل ساینا S اتوماتیک با رشد ۱۸.۹% و شاهین G اتوماتیک با رشد ۱۸%، کمترین جهش قیمتی را به ثبت رساند. 

​سونامی قیمتی در سایپا+ جدول / مجوز وزارت صمت، مصرف‌کننده را له کرد!

مدل‌های شاهین دستی (G و GL) افزایش درصدی حدود ۳۵% تا ۳۶ % را تجربه کرده‌اند که بسیار بالاتر از مدل اتوماتیک آن (۱۸ %) است که این تفاوت در درصد افزایش بین مدل‌های دنده‌ای و اتوماتیک شاهین است که نیاز به بررسی دقیق‌تر مشخصات هر دو لیست دارد .

اما ​انتقاد اصلی اینجاست که در شرایطی که دولت و نهاد‌های تنظیم‌گر باید با تورم و گرانی مبارزه کنند، صدور مجوز‌های رسمی برای افزایش قیمت خودرو‌ها با این مقیاس، خود به عاملی برای دامن زدن به تورم و کاهش اعتماد عمومی به سیاست‌های اقتصادی دولت تبدیل می‌شود که این اقدام نشان‌دهنده آن است که یا دولت در کنترل عوامل تولید خودروسازی ناتوان است و یا منافع خودروسازان را بر منافع مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهد.

اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۳
خودرو ساز ایرانی داره خودرو رو به قیمت 9 هزار دلار می فروشه. هیچ جای دنیا خودرو به این قیمت نمی دن.
درآمد مردم کاهش پیدا کرده و ارزش پول ملی کم شده، مقصرش خودروساز نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۳
اگر تعرفه واردات خودرو بردارن اون موقع خود شما میفهمی که با پول این ارابه‌های مرگ چه ماشین‌های با کیفیتی میشه سوار شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۴
مردم برای همین هم سر ودست میشکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۳
عملا دولت و وزاتخانه ای نداریم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۳
قبول کنیم خودرو را با آب نمیسازند، وقتی افزایش قیمت در کشور داریم مطمعنا این افزایش قیمت به قطعات خودرو نیز میرسد و دلیلی ندارد سهامدار خودرو و تولید کننده این زیان را جبران کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۳
قبول کنیم گمرک رو بردارند و واردات آزاد بشه بعدش این دو تا فرغون ساز هر چقدر می‌خوان گرون بدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۳
مملکت واقعاً بی صاحب شده که هرکسی هر کاری دوست داره می کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۳
اخه از بس خوردرو بروز و خوشگل و شیک جدید میزنن خوب حقشونه هر یه ماه افزایش بزنن. کی به کیه. ملت هم صف خواهند کششششششید. هر چی آشغالتر پرطرفدار تر. ما ملت ثابت کردیم میتونیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۳
حجابم کو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۳
مردم مظلوم ایران
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۳
الف. جلوی تعیین قیمت ارز از هرات و سلیمانیه و دبی را بگیرید. ب. واردات خودرو را آزاد کنید شاید بازهم کسب این بنجل ها رو بخره
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۳
بیچاره ملت
سهیل امیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۳
بخشی از زیان بانکها باید جبران بشه دیگه
غیر از اینه
برچسب منتخب
# آتش بس غزه # خروج از ان پی تی # جنگ ایران و اسرائیل # عملیات وعده صادق 3 # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران # حمله اسرائیل به ایران # مکانیسم ماشه # اسنپ بک
نظرسنجی
کدام کالا را نسبت به قبل کمتر مصرف می‌کنید؟
مرجع جواهرات
الی گشت