بازدید 17883
پیمانه اقتصادی

دلار پیش از انتخابات آمریکا قد کشید/ یک مقام مسئول خیال مردم را راحت کرد؛ شیر گران نمی‌شود/ پیشنهاد کاهش نرخ سود سپرده به ۱۵ درصد/ شیوع کرونا به کام خودرو‌های لوکس شد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمز به تعطیلی یک روزه رفت، استیضاح وزیر اقتصاد با ۸۰ امضا کلید خورد، سهام آسیا اقیانوسیه رشد کرد، ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۱۲ آبان ۹۹، صعود  سکه به کانال ۱۴ میلیونی، نوسان طلا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سقوط  قیمت نفت خام و جدیدترین آمار از تجارت ایران با کشور‌های اکو را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۱۲۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴ 02 November 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمز به تعطیلی یک روزه رفت، استیضاح وزیر اقتصاد با ۸۰ امضا کلید خورد، سهام آسیا اقیانوسیه رشد کرد، ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۱۲ آبان ۹۹، صعود  سکه به کانال ۱۴ میلیونی، نوسان طلا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سقوط  قیمت نفت خام و جدیدترین آمار از تجارت ایران با کشور‌های اکو را در بر دارد.

بورس، قرمز به تعطیلی یک روزه رفت

امروز شاخص کل با 15326 واحد کاهش معادل منفی 1.10 درصد به یک میلیون و 264 هزار و 536 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 4008 واحد کاهش معادل منفی 1.20 درصد به 330 هزار و 709 واحد، شاخص کل هم وزن با 2229 واحد کاهش معادل منفی 0.59 درصد به 372 هزار و 709 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 1460 واحد کاهش معادل منفی 0.59 درصد به 244 هزار و 116 واحد، شاخص آزاد شناور با 19958 واحد کاهش معادل منفی 1.15 درصد به یک میلیون و 719 هزار و 516 واحد، شاخص بازار اول با 9221 واحد کاهش معادل منفی 1.04 درصد به 878 هزار و 404 واحد و شاخص بازار دوم با 38759 واحد کاهش معادل منفی 1.40 درصد به 2 میلیون و 738 هزار و 673 واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در 616 هزار و 172 نوبت معاملاتی، 5 میلیارد و 837 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 46 هزار و 57 میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز دوشنبه 12 آبان 99/ چراغ قرمز بورس به انتخابات آمریکا

گزارش بورس امروز دوشنبه 12 آبان 99/ چراغ قرمز بورس به انتخابات آمریکا

استیضاح وزیر اقتصاد با ۸۰ امضا کلید خورد

احمد نادری نماینده مجلس در توئیتر خود نوشت: «امروز استیضاح وزیر اقتصاد را با بیش از ۸۰ امضا به هیئت‌رئیسه مجلس تحویل دادیم. محورها از خصوصی‌سازی‌ها تا بورس و بازار سرمایه، گمرکات، ارز، اختلال در تجارت بین الملل،  عدم تمکین به قانون در اصلاح نظام مالیاتی و... می‌باشد. وزیر ناکارآمد اقتصاد بایستی در پیشگاه ملت پاسخگو باشد.»

سهام آسیا اقیانوسیه رشد کرد

پس از این که داده‌ها نشان داد تولید چین در ماه اکتبر به رشد خود ادامه داده است سهام آسیا اقیانوسیه رشد کردند. فراگیرترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی به جز سهام ژاپن ۰.۳ درصد رشد کرد، در حالی که نیکی ژاپن با جهشی ۱.۳۹ درصدی روبرو شد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای به رشد اندک ۰.۰۶ درصدی قناعت کرد اما هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۰۷ درصد جهش کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۴۰ درصد بالا آمد در حالی که کوسپی کره‌جنوبی ۱.۴۶ درصد جهش کرد. در بازار ارز، دلار آمریکا ۰.۱۰ درصد در مقابل ین ژاپن تقویت شد و به نرخ برابری ۱۰۴.۷۴ واحد رسید در حالی که در مقابل یوآن چین ۰.۰۳ درصد افت کرد و به نرخ برابری ۶.۶۸۹۹ واحد رضایت داد.

ارزش سهام عدالت و دارایکم در 12 آبان 99

نبض بورس نوشت: امروز سه شنبه 12 آبان ۹۹ در پایان معاملات بازار سهام هم‌زمان با افت 1.20 درصدی شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز بیش از 2.15 درصد افت داشت. پس از پایان معاملات امروز بازار بورس، ارزش هر برگه سهام عدالت 532 هزار تومانی دارندگان این سهام به ۹ میلیون و 433 هزار و 663 تومان رسید که نسبت به روز قبل (دوشنبه  11 آبان ماه) 207 هزار و 572 تومان معادل 2.15 درصد کاهش یافت. با احتساب این موضوع، ارزش 60 درصد قابل فروش سبد 532 هزار تومانی سهام عدالت به 5 میلیون و 660 هزار و 197 تومان رسید. همچنین قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با کاهش 1.17 درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته 18 هزار و 895 تومان معامله شد تا ارزش 200 واحد از اولین ETF دولتی به 3 میلیون و 779 هزار تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با 1.81 درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی قبل به 18 هزار و 772 تومان کاهش یافت.

دلار پیش از انتخابات آمریکا قد کشید

در معاملات امروز هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۸۲۴۰ تومان از مردم خریداری می‌شود که نسبت به روز قبل، ۱۰۴۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر یورو در این صرافی ها، به نرخ ۳۲۶۴۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز گذشته، ۹۹۰ تومان افزایش دارد.

صعود  سکه به کانال ۱۴ میلیونی

قیمت‌ها در بازار سکه و طلا امروز (دوشنبه، ۱۲ آبان) روند صعودی داشت، به طوری که سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش یک میلیون و۴۰۰ هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه، به بهای ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته و دوباره وارد کانال ۱۴ میلیون تومانی شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نرخ داشت. علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک ‌میلیون و ۳۲۰ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای پنج میلیون و ۷۲۲ هزار  تومان فروخته شد.

نوسان طلا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

رویترز: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قیمت طلا در معاملات امروز افزایش یافت. هر اونس طلا با 7.36 دلار افزایش 1886.17 دلار فروخته شد. هارشال باروت، تحلیلگر بازار گفت: «ما شاهد احیای جذابیت در خرید طلا هستیم.» وی افزود افزایش های اخیر طلا همراستا با دلار نشان دهنده این موضوع است. دلار که اغلب به عنوان رقیب طلا به شمار می رود، در برابر سبدی از ارزهای بین المللی 0.1 درصد بالا رفت. باروت گفت روند اصلی قیمت طلا تا زمان معین شدن نتیجه ریاست جمهوری آمریکا مشخص نخواهد شد. استفان اینس، تحلیلگر ارشد بازار گفت: «چشم انداز بلند مدت طلا افزایشی است زیرا انتظار مقادیر زیادی محرک مالی از سوی آمریکا وجود دارد که در نهایت دلار را تضعیف خواهد کرد و قیمت طلا را بالاتر خواهد برد.»

سقوط  قیمت نفت خام

سی‌ان‌بی‌سی: روز دوشنبه، قیمت نفت خام در حالی سقوط کرد که سرمایه‌گذاران انتظار دارند قرنطینه مجدد کشورهای اروپایی تقاضای نفت را پایین بیاورد و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازارها را متلاطم نگاه دارد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژانویه ۱.۲۹ دلار یا ۳.۲۰ درصد سقوط کرد و به ۳۶.۶۸ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۱.۳۰ دلار یا ۳.۶۳ درصد سقوط کرد و به ۳۴.۴۹ دلار رسید. در آغاز معاملات امروز قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب ۵.۸ درصد و ۶ درصد سقوط کرده و به پایین‌ترین سطح خود از اوایل می تاکنون رسیده بود.

یک مقام مسئول خیال مردم را راحت کرد؛ شیر گران نمی‌شود

رئیس ستاد تنظیم بازار درباره افزایش قیمت شیر و لبنیات گفت: افزایش قیمت در این بخش مورد تایید ستاد تنظیم بازار نیست و افزایش صادرات محصولات لبنی و افزایش قیمت شیر خام باعث نوسانات در بازار محصولاتی شده که مشمول قیمت گذاری نیستند، اما تا این لحظه کالاهای لبنی مشمول قیمت گذاری با قیمت قبل عرضه می‌شود. وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال افزایش قیمت لبنیات وجود دارد تاکید کرد فعلا این احتمال منتفی است.

قیمت هرکیلو مرغ گرم چند؟

قیمت هر کیلو مرغ حدود یک ماه پیش در خرده فروشی های سطح شهر تهران ۱۸ تا ۱۹ هزارتومان بود که در یک جهش به ۲۱ تا ۲۲ هزارتومان و در جهش بعدی به ۲۵ تا ۲۷ هزارتومان رسید و در حال حاضر قیمت آن در خرده فروشی های سطح شهر تهران حدود ۲۵ تا ۲۵ هزار و۵۰۰ تومان است. این در حالیست که قیمت هرکیلوگرم مرغ گرم براساس مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار استان تهران ۲۰ هزارو۴۰۰تومان است و در میادین میوه وتره بار  نیزهم با همین قیمت توزیع می شود. بر اساس گزارشهای رسیده اختلاف ۵ تا ۱۰ هزارتومانی قیمت هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی های سطح شهر با میادین نیز باعث شکل گیری صفهای طولانی برای خرید مرغ در این شرایط کرونایی شده است که البته این صفها برای خرید محصولات دیگری همچون گوشت و تخم مرغ هم در هفته های گذشته ایجاد شده بود. /ایسنا

کالاهای اساسی درحال از بین رفتن در گمرک هستند

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی توئیتری ضمن تاکید بر همکاری دولت و مجلس برای برطرف کردن مشکلات مردم، گفت: خبر موثق دارم که کالاهای اساسی در گمرک انباشته شده و درحال از بین رفتن هستند.

"خبر موثق دارم که کالاهای اساسی در گمرک انباشته شده و درحال از بین رفتن است، دولت برای ترخیص این کالاها تدبیری بیاندیشد. مجلس و دولت باید دست به دست هم داده و در پی حل مشکلات مردم باشند."

جدیدترین آمار از تجارت‌‌‌‌ ایران با کشورهای اکو

سخنگوی گمرک در تشریح وضعیت تجارت خارجی کشورمان با کشورهای عضو سازمان  همکاری اقتصادی اکو گفت: در این سازمان 10 کشور ایران، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان وازبکستان عضو هستند که طی 6 ماه اول سال جاری میزان تجارت خارجی کشورمان با اعضای این سازمان به بیش از 9 میلیون و 199 هزار تن برابر با 4 میلیارد و 542 میلیون و 530 هزار و 920 دلار رسیده است. سهم صادرات کشورمان در این بازه زمانی بالغ بر 6 میلیون و540 هزار و 295 تن برابر با 2 میلیارد و 526 میلیون و 18 هزار و 538 دلاربوده که از این میزان، کشور افغانستان با یک میلیارد و 108 میلیون و 798 هزارو 627 دلار، مقصد اول صادراتی کالاهای ایراتی به این اتحادیه بوده است. لطیفی خاطر نشان کرد: کشورمان در نیمه نخست  سال 99 بالغ بر 2 میلیون و 657 هزارو 706 تن کالا برابر با 2 میلیارد و16 میلیون و 512 هزارو 382 دلار از کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی اکو واردات داشته است که بیشترین میزان واردات از کشور ترکیه به ارزش یک میلیارد و834 میلیون و 247 هزارو 948 دلار  بوده است.

پیشنهاد کاهش نرخ سود سپرده به ۱۵ درصد

یکتا اشرفی مشاور وزیر و رئیس پژوهشکده اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: پیشنهاد شده است سقف نرخ سود سپرده‌های بانکی به 15درصد کاهش پیدا کند تا پول‌ها به سمت سرمایه‌گذاری حرکت کنند زیرا طبق آمار نرخ تشکیل سرمایه ثابت در 10 سال گذشته فقط 4 سال مثبت بوده است.

شیوع کرونا به کام خودرو‌های لوکس شد

شیوع کرونا موجب لغو سفرهای بین‌المللی شده است و همزمان بازار خودروهای لوکس رشد قدرتمندی را نشان می‌دهند. فایننشال ریویو گزارش داد که ناظران حوزه خودرو بر این باورند افراد ثروتمند که حالا نمی‌توانند از سفرهای پرهزینه خود لذت ببرند این روزها نسبت به ارتقای خودروهای لوکس خود تمایل بیشتری نشان می‌دهند و به نظر می‌رسد پولی که زمانی صرف مسافرت‌های قاره‌ای و پرتجمل می‌شد، حالا وارد بازار خودروهای لوکس شده است.

این روند تا جایی پیش رفته که گروه اتواسپرت پیش‌بینی کرده است این وضعیت تا پایان سال مالی فعلی نیز همچنان ادامه یابد. گرچه پاندمی کرونا موجب شده است که اعتماد مصرف‌کنندگان به کل وضعیت اقتصادی و بازار خودروهای صفر جهان در شرایط ضعف قرار گیرد، اما در طیف بالای بازار خودرو، در حوزه خودروهای لوکس، شاهد علائمی از تقویت بازار هستیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۳
انتخابات دارد برگزار می شود دوم هم این که اینقدر ریال را به انتخابات آمریکا گره نزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
امریکا داره سقوط میکنه و ما پیروز شدیم !!!!!!!!
ماهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
یک مقام مسئول خیال مردم را راحت کرد؛ شیر گران
نمی‌شود


دست شما درد نکنه!!!
فقط بخاطر زمین خوردن دلالان دلار و طلا دوست دارم بایدن برنده بشه
برای کسانی که مکرراً یک اشتباه را تکرار می کنند متأسفم. در شرایط تحریم پایین اوردن سود سپرده یعنی هدایت‌ پول به سمت دلار و طلا. سرمایه گذاری در کشوری که از امروز تا فردا همه چیز به یک باره دگرگون می شود معنایی ندارد.
مرغ خریدم ۲۳۴۰۰۰ شیر کیسه ای ۴۷۰۰۰ ، درست میگن چیزی گرون نشده !!!!!!!!
سی سال است که مدام برخی اقتصاددانها توصیه کاهش نرخ سود سپرده را به بهانه افزایش تولید داده اند حرفی که درست نیست ومیتوان با همین سرنخ مسببان اصلی تورمهای وحشتناک ایران را رد یابی نمود ، بلکه درست برعکس بایست نرخ سود سپرده را به سی درصد ونرخ تسهیلات بانکی را به بالای سی درصد رسانید تا تورم رخت بربندد / از سال 96 نرخ سود سپرده کاهش داده شد کدام تولید شکل گرفت وکدام تورم از بین رفت ؟؟؟
سود رو ۱ درصد هم بکنی ....سرمایه گذاری نمیشه....میره سمت دلال بازی....وقتی تورم هست...هزینه ماده اولیه بالاست.....مالیات بالاست...هزینه کارگر بالاست....در مواقعی نوسان قیمت خیلی زیاد میشه و خریدار کم و رکود میاد...پول نمیره تو تولید.......اینارو نمیدونی....برو از بقال...سبزی فروش...راننده تاکسی بپرس..اینطوری مدیریت کردیم که وضعمون اینه‌.‌..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
حرف شما درست ولی کارگر کجاش بالاست میشه یفرمایید یک کارگر ایرانی چند دلار در ماه درامد دارد .. و چرا هزینه های تولید در مملکت ما با دلار است و حقوق کارگر با ریال ... میبینید که این حف شما کاملا نادرسته
مطمعن باشید با کم کردن سود سپرده های بانکی وضعیت اقتصادی بدتر هم خواهد شد چون دیگر مردم اعتمادی به بورس کذایی ندارند که دران سرمایه گذاری کنند خودرو هم که قیمتش را پر کرده است ممکن است باز هم قیمت مسکن بالاتر برود خلاصه بد وضعیتی شده است
هیچ دولتی وظیفه حمایت از بورس را ندارد در زمانهایی که بحران اقتصادی وجود داشته باشد دولتها جهت حفظ اشتغال از شرکتها و کارخانجات حمایت میکنند
کاهش سود بانکی فقط به گرانی ها و تورم دامن میزند و سرمایه ها به سمت دلار، طلا و مسکن میرود
یعنی واقعا فکر میکنید خیال مردم با وعده های این مدیران مثل گران نشدن شیر راحت میشود؟حالا اگر تردیدی هم داشتیم از بین رفت و مطمئن شدیم گران میشود.
نرخ سود رو کاهش بدهیم تا پولها به سمت سرمایه گذاری حرکت کنند
درست مثل چهل سال گذشته که حرکت کردند...!؟
قدکشیدن دلاروطلا وسقوط بورس به معنی افزایش احتمال پیروزی ترامپ هست
این خانم فکر میکنه اگر سود سپرده کاهش یابد مردم دوباره وارد بازار سرمایه می شوند ولی نمی داند با همین سود ۱۸ درصدی هم سپرده گذاری با تورم موجود جذاب نیست و اگر کاهش یابد مردم به بازار طلا و ارز و مسکن هجوم میارن. بجای کاهش باید سود سپرده حداقل ۳۰ درصد شود تا فقط ارزش ذاتی سپرده حفظ شود ضمن اینکه بانک ها سپرده های جذب شده را به بخش های اقتصادی وام می دهند و از این طریق وارد چرخه سرمایه گذاری می شود.
کسی از مردم عادی شیر نمی خورد لطفا نان را کوچکتر و کوچکتر نکنید از نفرین ملت و غقوبت خداوند بترسیدنان لواش دو ریالی قدیم شده 300 تومان به اندازه کف دست
پولها به سمت سکه و ددار میره خیالتون راحت
راست میگه بقیه سپرده مردم باید دلار یا سکه بشه؟
بخاطربورس نورچشمی حاضرن بانکهاورشکست بشن ودلاروطلا همینطور ربره بالا
بی پرده عرض کنم مشاوره های اقتصادی مشاورین اقتصادی دولت آقای روحانی از ابتدای انتخاب ایشان تاکنون، بسیار ناامید کننده و بدور از مفاهیم تئوریک و عملیاتی علم اقتصاد بوده است! انسان گاهی با تعجب به این پیشنهادات اقتصادی می نگرد و با خود فکر می کند که این پیشنهادات بدون داشتن نسبتی با شرایط واقعی حال حاضر کشور، با چه هدف و انگیزه ای مطرح می شوند. پیشنهاداتی که نتایج بحران زای آنها را قبلاً نه فقط با دیده، بلکه با پوست و گوشت وخون دیدیم و احساس کردیم. عقلا گفته اند آزموده را آزمودن خطاست!
متاسفم برای کارشناسی که میداند با کاهش سود بانکی، پول از دست بانکها خارج و روانه سوداگری طلا و مسکن و دلار میشود. شما مسئول تورم لجام گسیخته و مهاجرت پول مردم به کشورهای خارج و دلار 30000تومانی هستید و باید پاسخگو باشید
دلار هم فهمید ترامپ میشود
هر بار گفتید "خیالتان راحت باشد که گران نمیشود" ، صد در صد مطمئن شدیم که گران خواهد شد، پس خواهشا سکوت کنید و اینقدر با اعصاب ما بازی نکنید
يعني تا با كاهش سود بانكي بشكل غير منطقي مملكت را از اينهم نابود تر نكنند دست بردار نيستند ... ميخواهند به اين طريق دوباره بورس ورشكسته را رونق كاذب بدهند و جيب مردم بيچاره را هر چه بيشتر خالي كنن
بعضی مامورند به اسم تنظیم بازار تولید نابود کنند دامپروریها رابا قیمت پایین به نابودی بکشند اگر هم گران شد شرکتهای لبنی گران می کنند قیمت خرید شیر پایین تا دامپروهاا کاملا ورشکسته بشند وشرکتهای ابنی گهککشان نمیرگزد شیر خشگرصنعتی را به اسم شیر تازه به خورد مردم می دهمد
دیگه جدیدا قیمت فروش دلار رو نمیگید فقط قیمت خریدو میگید. درستش اینه که قیمت فروشو بگید . نرخ واقعی همان نرخ فروش است . مردم میفهمند
شیر گران نمیشود.
در مورد بنزین هم همین را گفتید
سود بانکی کمتر از میزان تورم ربا به نفع بانک می باشد.
با این حساب از چند ماه دیگه شیر هم نایاب خواهد سد و پس از آن مردم مجبور به خرید شیر ساخته سده از پالم و شیرخشک وارداتی با ارز۴۲۰۰ تومانی خواهند شد.
تا امروز رانت در اختیار واردکنندگان صوری علوفه بود بعد از ابن در اختیار واردکنندگان سیرخشک و پالپ خواهد بود.
حتما آب به شیر اضافه میشود
یک مقام مسئول خیال مردم را راحت کرد؛ شیر گران نمی‌شود.

مقام مسئول عزیز، شیر گران شد تو خبر نداری عزیزدل برادر...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی