بازدید 83269
هزینه تصمیم وزیر صمت از جیب مردم

سردرگمی مردم در فروشگاه ها؛ همراه داشتن ماشین حساب، پیش نیاز خرید کالاست/ آزمون و خطا در وزارت صمت با تصمیمات خلق الساعه؛ فعلا عقبگرد به مدل قبلی!

حذف قیمت مصرف کننده و بازگشت دوباره آن بر روی کالاها، نمونه‌ای از اقدامات عجیب و غیرکارشناسی وزارت صمت است که دود آن تنها به چشم مردم می‌رود. این در حالی است که بهتر بود طرح‌های تخیلی دست کم یک‌ بار در مقیاس کوچک اجرا شود.
کد خبر: ۱۱۱۱۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲ 03 April 2022

سردرگمی مردم در فروشگاه ها؛ همراه داشتن ماشین حساب، پیش نیاز خرید کالاست/ آزمون و خطا مسئولان صمت با تصمیمات خلق الساعه؛ فعلا عقب گرد به مدل قبلی!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ تصمیمات عجیب و وعده‌های بی نتیجه وزارت صمت در ماه‌های اخیر، مردم را دچار سردرگمی کرده است؛ از وعده کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو تا وعده کاهش قیمت کالا‌ها با درج قیمت تولیدکننده بر روی محصولات، همه و همه تنها روی کاغذ محقق شده و در عمل خبری از کاهش قیمت‌ها در بازار نیست. در این میان، یکی از تصمیمات پرحاشیه و بدون کارشناسی وزارت صمت، مدل جدید درج قیمت روی کالا‌ها بوده است. این تصمیم که سال گذشته با نام «پویش خرید شفاف» از سوی فاطمی امین، وزیر صمت رونمایی شد، قرار بود از ۲۷ آذرماه ۱۴۰۰ به منظور شفاف سازی قیمت انواع کالا اجرایی شود.
 
بر اساس این طرح، از تاریخ مذکور تولیدکننده باید قیمت تمام شده کالا‌های تولیدی را بر روی کالا ثبت کرده و فروشگاه‌ها و واحد‌های صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده بر اساس سود متعارف شوند. به عبارت دیگر، گفته شده بود که در این طرح قرار است فقط قیمت تولیدکننده روی کالا درج شود و برای کنترل قیمت مصرف‌کننده نیز در سطح عرضه تمهیداتی اندیشیده شده است؛ به این ترتیب که حداکثر قیمت مصرف‌کننده برای کالا‌های مصرفی ۲۰ درصد بیشتر از قیمت تولید کننده آن کالا و حداکثر قیمت مصرف‌کننده در مورد کالا‌های سرمایه‌ای ۳۰ درصد بیشتر از قیمت تولید کننده آن کالا در اقصی نقاط کشور تعیین شده است.
 
این سیاست جدید وزارت صمت در شرایطی به مرحله اجرا رسیده بود که مسئولان این وزارت خانه باور داشتند یکی از مشکلات درج قیمت مصرف کننده روی کالا، گران‌فروشی کالاست و با درج قیمت تولید‌کننده، مرز تولید و توزیع شفاف شده و مشخص می‌شود که چقدر از قیمت نهایی، سهم تولید کننده و چقدر سهم نظام توزیع است.
 
اما با اجرایی شدن درج قیمت تولیدکننده روی کالا به جای قیمت مصرف کننده، این مردم و خریداران کالا بودند که دچار سردرگمی در مواجهه با فروشندگان شدند. تا جایی که یک مجری سرشناس تلویزیون در توئیتی نوشت: «قرار شد کنار قیمت تولیدکننده، قیمت مصرف‌کننده هم درج شود. بهتر نیست، طرح‌های تخیلی دست کم یک‌ بار در مقیاس کوچک اجرا شود؟»
 
حتی برخی کاربران هم از تجربه درگیری‌هایی که فروشنده‌ها با مشتری‌هایشان بر سر قیمت داشتند، نوشته بودند.
 

کاربرد درس‌های ریاضی در زندگی

 
برخی نوشته بودند احتمالا مسئولان برای اینکه درس‌های ریاضی در زندگی‌مان کاربرد داشته باشد، این کار را کرده‌اند و برخی نوشته بودند، از حالا برای هر خرید باید ماشین حساب به همراه داشته باشید تا قیمتی را که باید پرداخت کنید، به دست آورید.
 
بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی در این مدت در خصوص معایب این تصمیم وزارت صمت اظهار داشتند: یک مساله مهم در این باره، کمبود اطلاع‌رسانی بوده است، به گونه‌ای که یکی از مشکلاتی که در هفته های اخیر در سوپرمارکت‌ها دیده می‌شود، مجادله فروشنده با خریداران است. از یک‌سو برخی هنوز طبق روال ۳۵ سال گذشته ـ که قیمت مصرف‌کننده را روی کالا می‌دیدند ـ بر این باورند که قیمت مندرج‌، قیمت مصرف‌کننده است و نمی‌دانند که باید سود فروشنده و هزینه‌های توزیع هم به آن اضافه شود!
 
همچنین زمان‌بر بودن محاسبه قیمت مصرف‌کننده: شما قبل از اینکه بخواهید قیمت کالا را بپردازید، باید میزان سود کالا را هم بدانید؛ سودی که برای کالا‌های مختلف، متفاوت است و همین موضوع باعث سردرگمی بیشتر هم می‌شود؛ اما اگر سود ۲۵ درصد را هم برای همه کالا‌ها در نظر بگیریم که شامل هزینه‌های توزیع و سود خرده‌فروشی می‌شود، باز هم برای هر کالا لازم است ماشین‌حسابی داشته باشیم.
 
نوسان نرخ تمام‌ شده: تورم لحظه به لحظه و نوسان‌های قیمت ارز که بر بازار مواد اولیه تاثیر می‌گذارد، باعث می‌شود قیمت‌های هر دوره از تولید یک کالا با قیمت دوره قبل تفاوت داشته باشد. در این صورت، مشتری با کالا‌هایی که در دوره‌های مختلف زمانی تولید شده‌اند و قیمت‌های متفاوتی دارند، مواجه می‌شود و این ابهام مهم وجود دارد که نوسان قیمت تولید چگونه برای مشتریان قابل توجیه و قابل باور است؟
 
مشکلات درج همزمان قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده: اصل فلسفه درج قیمت تمام‌شده این بود که مردم هزینه‌های اضافی پرداخت نکنند و کالا ارزان‌تر به دستشان برسد؛ بنابراین، با درج قیمت تمام‌شده و قیمت مصرف‌کننده به نوعی باز هم شاهد گران‌فروشی‌ها خواهیم بود، چون باز هم فروشگاه‌ها برای فروش، ملاک را قیمت مصرف‌کننده قرار می‌دهند که یعنی مصرف‌کننده باید هزینه توزیع در دورترین نقطه را بپردازد!
 
قاسم‌علی حسینی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران نیز معتقد بود که وزارت صمت قبل از اجرای این طرح باید نحوه درج قیمت و محاسبه قیمت نهایی (قیمت مصرف‌کننده) را آموزش می‌داد تا مصرف‌کننده بداند کالا را با چند درصد سود، خریداری می‌کند.
 
سردرگمی مردم در فروشگاه ها؛ همراه داشتن ماشین حساب، پیش نیاز خرید کالاست/ آزمون و خطا مسئولان صمت با تصمیمات خلق الساعه؛ فعلا عقب گرد به مدل قبلی!

عقبگرد به تصمیم قبلی؛ قیمت مصرف کننده روی کالا‌ها بازگشت

 
پس از گلایه‌های مردمی در ماه‌های گذشته، سرانجام در دومین هفته سال جدید، در جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهوری، با توجه به بررسی‌های قبلی و گزارش‌های کارشناسی و میدانی، مصوب شد تا قیمت مصرف کننده روی کالا‌ها درج شود.
 
همان طور که پیشتر بیان شد، این تصمیم در حالی بود که از چندی قبل و بنا به دستور وزارت صمت، به جای قیمت مصرف‌کننده، قیمت تولیدکننده روی برخی کالا‌ها درج شد؛ اما بر خلاف وعده مسئولان وزارت صمت برای کاهش قیمت‌ها و مدیریت بازار کالا‌های اساسی و مورد نیاز مردم، آنچه حاصل شد، گرفتاری جدید برای خریدار در نبود قیمت مصرف کننده بود؛ موضوعی که با وجود تاکید مسئولان سازمان حمایت بر کاهش قیمت ها، به افزایش قیمت مصرف کننده در برخی از فروشگاه‌ها نیز منجر و مصرف کننده نیز در نبود قیمت درج شده، دچار ضرر و زیان شده بود.
 
در این شرایط، مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز که پیش از این اقدام قابل توجهی در جهت اطلاع رسانی به مردم در دستور کار نداشت، نسبت به تصمیم ستاد تنظیم بازار واکنش نشان داده و اعلام کرده است: درج هم‌زمان قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده روی کالا تا زمانی اجرایی خواهد شد که طرح درج قیمت تولیدکننده برای مصرف‌کننده نهادینه شود و مصرف‌کنندگان آشنایی کاملی از شیوه محاسبه ضرایب سود به نسبت قیمت تولیدکننده به دست آورند. به این ترتیب، دوباره درج قیمت مصرف‌کننده، حذف و تنها قیمت تولیدکننده روی کالا درج خواهد شد.
 
مسلما خروجی این نوع تصمیمات شتاب زده و غیرکارشناسی، گرفتاری و سردرگمی مردم در بازار است؛ بازاری که در پی تصمیم سال گذشته وزارت صمت، حالا چند وقتی است با کالا‌هایی روبه روست که تنها با درج قیمت تولیدکننده همراه هستند و خریدار آن باید با ماشین حساب و ضرب و تقسیم، میزان سود قانونی فروشنده را محاسبه کند تا شاید با گران فروشی مواجه نشود. به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است که مسئولان تصمیم گیر در وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کننده، از ساختمان صمت خارج شوند و خود را جای مردم بگذارند و به کف بازار بیایند و از نزدیک با چالش‌هایی که با دست خود رقم زده اند، مواجه شوند.
 
سردرگمی مردم در فروشگاه ها؛ همراه داشتن ماشین حساب، پیش نیاز خرید کالاست/ آزمون و خطا در وزارت صمت با تصمیمات خلق الساعه؛ فعلا عقبگرد به مدل قبلی!
 
حذف قیمت مصرف کننده و بازگشت دوباره آن روی کالاها، نمونه ای از اقدامات عجیب و غیرکارشناسی وزارت صمت است که دود آن تنها به چشم مردم می‌رود.
 

حمایت از واحدهای تولیدی به جای تصمیمات خلق الساعه

 
محمدرضا حسینا رئیس مجمع فعالان اقتصادی در این باره در گفت‌وگویی اظهار داشت: بر خلاف صحبت وزیر صمت درباره ارزانی کالاها پس از اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده، به عقیده بنده، این طرح یک طرح شکست خورده است و باعث ارزانی هیچ کالایی نشده است. حتی آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد که قیمت کالاها دائم در حال رشد است و از این روی صحبتی که وزیر مطرح کرده، با واقعیت سازگار نیست.
 
وی با بیان اینکه این طرح نه تنها قیمت کالاها را ارزان نکرد، بلکه باعث سردرگمی مصرف‌کننده و تولیدکننده نیز شد، بیان نمود: اجرای چنین برنامه‌هایی بیشتر پیاده سازی آزمون و خطا در بازار کالای مصرفی مردم است. از مسئولان دولت انتظار می‌رود به جای اینکه به فکر تصمیمات خلق الساعه باشند، اندکی به فکر حمایت از واحدهای تولیدی و تثبیت قیمت مواد اولیه برای آنها باشند تا ارزانی در بازار رقم بخورد.
 
رئیس مجمع فعالان اقتصادی، با بیان اینکه قیمت مواد اولیه و هزینه‌های مرتبط با بخش تولید دائم در حال تغییر است، گفت: در این میان، تعیین قیمت دستوری برای کالاها خلاف اصل بازار آزاد است، اما مشخص نیست در چنین شرایطی چطور این تصور به وجود آمده که با پیاده سازی یک طرح ـ که زیرساخت‌های آن فراهم نشده و همچنین کنترل دستوری قیمت‌ها ـ می‌توان قیمت چند هزار کالا را کاهش داد! با چنین روش‌هایی نمی‌توان قیمت کالاها به خصوص کالاهای مرتبط با صنایع غذایی را با روند کاهشی روبرو کرد.
 
وی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه درخواست ما از دولتمردان در دولت سیزدهم این است که دست از آزمون و خطا بردارند، گفت: وضعیت معیشتی مردم نسبت به سال‌های گذشته دشوارتر شده و اعمال چنین سیاست‌هایی بدون مشورت با بخش خصوصی، می‌تواند آشفتگی هر چه بیشتر بازار و ناامیدی مردم نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت را به دنبال داشته باشد.
 
رئیس مجمع فعالان اقتصادی تاکید کرد: مصرف کنندگانی که هر روز برای تامین نیازهای خود با افزایش قیمت‌های قابل لمس روبرو هستند، به خوبی می‌توانند به دولت و مسئولان وزارت صمت اعلام کنند که کاهش قیمتی در بازار اتفاق نیفتاده است؛ از این روی، امید می رود با اجرای سیاست‌هایی دقیق و کاربردی، شرایط برای کاهش واقعی قیمت‌ها فراهم شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱۴
چقدر مسخره! خب شاید من پول به اندازه کافی توی جیبم یا توی کارتم نیست و میخوام نگاه کنم ببینم قیمت محصول چقدره. مگه میشه روی محصول قیمت نباشه

یعنی آدم محصول رو باید ببره دم صندوق و بعد متوجه بشه پول کافی همراهش نیست و آبروش جلوی همه بره ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
وزارت صمته دیکه
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
قدم اول اینه که امکان مقایسه بین برندها برای مردم فراهم بشه!!! مثلا یک برند، کالای خودش رو با وزن 520 گرم و قیمت 20000 تومان ارائه می‌ده و برندی دیگر همان کالا رو با وزن 480 گرم و قیمت 19000 ارائه می‌ده (550 تومان گرانتر)! فونت وزن انقدر کوچیکه که مردم نمی‌تونند راحت پیداش کنند. از طرفی برای مقایسه این دو باید حساب کتاب کرد تا بفهمیم کدوم برند ارزونتره! پیشنهاد میشه دستورالعمل کنند کلیه کالاهای خوراکی پرفروش در وزن‌های 50 گرمی، 100 گرمی، 250 گرمی، 500 گرمی، 1 کیلوگرمی و مضارب 1 کیلوگرم بسته‌بندی شوند و غیر از این وزن‌ها ممنوع بشه!!!
فقط اینجوری میتونیم بین برندها رقابت ایجاد کنیم تا کیفیت رو ببرند بالا و قیمتها رو بیارن پایین!!!
مجیدم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
خدائیش کدوم کارشون درست بوده که این یکی درست باشه فعلأ که همه چی به ضرر مردم بوده وهست
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
توی تمام فروشگاههایی که من تا حالا دیدم همیشه قیمت کالاها رو روی کاغذ زیرش زدن. شما لازم نیست ببری صندوق همون کاغذ رو میخونی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
این فیلم هم داره تموم میشه به نظر شما فیلم بعدی چیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
این طرح برای حذف واسطه ها بود که هر کسی با قیمت کمتری سود می فروشد دستش باز باشد و فروش بیشتری داشته باشد ولی حداقل می توانستند قیمت حداکثر سود 30 درصد را بگذارند تا فروشنده ای از آن گرانتر نفروشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
خب هر دو قیمت را بیویسند هم تولید کننده هم مصرف کننده
هدف اصلی در چنین طرح هایی سردرگمی و آزار مردم است و البته افزایش پنهان قیمت ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
دقیقا همینطوره. هرکی هرچقدر میخواد به عنوان نرخ نهایی میفروشیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
؟خب،ریاضیت ضعیفه مقصر کیه
اگر وزارت صمت می خواهد در آینده وزارتخانه مفیدی برای ایران باشد سیستم آنالیز قیمت را راه اندازی کند. یعنی برای هر گروه از کالا ها با توجه به مواد بری ، دستمزدها ، استهلاک ماشین آلات و نیز سود منطقی یک قیمت اعلام نماید که همه موضف به رعایت آن باشند. درج قیمت تولید کننده بر روی کالا از همان ابتدا محکوم به شکست بود. خواهشا طرح هایی که به ذهنتان می رسد را ابتدا یک بررسی اجمالی بنمائید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
چرا یک فروشنده باید 20 تا 40 درصد سود با فروش هر کالا بدست بیاورد این در حالیست که سود سالانه حدود 30 درصد باید باشد
زمانی که ۱۰ درصد بطور میانگین به حقوق اضافه می کنید و فقط یک قلم به بلیط های مسافرت درون شهری ۲۵ درصد اضافه می کنید بقیه دیگه پیش کش....
این رفتارهای غیر علمی و نابخردانه تنها باعث افزایش قیمت ها خواهد شد
حالا ببیند آیا بازگشت به قیمت مصرف کننده با قیمت قبلی برابر است ! عمرا
مثلا قیمت مصرف کننده یک کالا که قبلا 5600 بوده . بعد قیمت تولید کننده آن 5050 شده الان قیمت مصرف کننده برابر خواهد شد
توکشورما کی کار کارشناسی انجام میشود با این طرح نمی توانیم قیمت کالاخریداری شده محاسبه کنیم تابرسه پدر ومادرمان که سواد انچنانی ندارندعلی برکت الله به قول روحانی
زندگی در ایران کابوس وحشتناکیست
پاسخ ها
عدالت طلب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
شما که در آلمان در خواب شیرین زندگی می کنی چرا جوش
میزنی؟ ما خودمون از پس این کابوس برمیایم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
گفتن این حرف هیچ کمکی به شرایط نمیکنه خودتم اگه مسئول بود بدتر میکردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
شما برمیای؛ ما برنمیایم. عدالت هم فقط برای بعضی‌هاست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
شما که در آلمان در خواب شیرین زندگی می کنی چرا جوش
میزنی؟ ما خودمون از پس این کابوس برمیایم
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! افکارت هم کابوسه
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
حتما زندگی در آلمان که فعلا قحطی خیلی از کالاهای اساسی اومده و. هزینه سوخت چندین برابر شده در حدی که مردم پول ندارن خونشون رو گرم کنن خوبه...
درود
در ایام عید حد اقل سیصد هزار تومان فقط سر خرید مایحتاج خانه سر من کلاه رفته.....هر چی هم به مغازه دارن اعتراض کردم که چه وضعی است ...گفتند قیمت درج شده روی کلا قیمت کارخانه است....پی هر چی توانستند اجناس را گران به مردم فروختند
چند بار هم با 124,تماس گرفتم کسی جواب نداد حتی گوشی هم بر نداشتند
این هم دولت سیزدهم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
بله متأسفانه
آقایونی که به نظر میاد تصمیمات ناگهانی میگیرند و بعدش پشیمون میشن، در واقع به نگهداشتن سیستم به شیوه قبلی علاقه دارند. اونها عمدا کارهایی میکنند که به شکست منجر بشه. مردم بدبخت هم که موجودات همیشه بازنده در این داستانها هستند.
واقعا جای تاسف داره
نوشابه رو در شیراز تا 47 درصد افزایش بالاتر از قیمت تولید خریدم
بقیه اجناس هم بعضی جاها دلخواه افزایش میدن
این چه کاری بود ؟
یه برند پوشک داخلی ، همون قیمت فروش قبل رو کرده قیمت تمام شده
مگه میشه ؟؟؟!!!
و بیست سی درصد دوباره گرونش کرده
مشت نمونه خرواره
باید قیمت رو کالا باشه مثل امریکا
واقعا بعضی طرح ها دیگه از مرز های تخیل پا فراتر گذاشته اند!
اول از همه اینکه با کدام ابزار میخواهید بر هزینه اعلام شده تولید صحه بذارید؟ تولید کننده خودش پول آب و برق و گاز و شارژ و اجاره و موارد اولیه و هزینه استهلاک دستگاه و مواد اولیه و تولید و بسته بندی و .توزیع و بیمه و مالیات و ... را میداند.و تازه بنا بر متغیرهای بازار باید برای خود حاشیه سود تعیین کند.

دوم اینکه 20% برای کالا مصرفی؟؟؟؟ شما حساب کنید برخی از کالاهای مصرفی ممکن است سالی یکبار نیاز به خریداری داشته باشند و بعضی کالاهای مصرفی ممکن هست در طول یک سال ده ها بار نیاز به خریداری داشته باشند!!! آیا 20% سود برای کالایی که سالی یکبار خرید آن کافی هست با این تورم 40% کم نیست؟ و آیا 20% سود برای کالایی که ممکن است ماهی یکبار نیاز به خریداری آن باشد زیاد نیست؟ چون یکسال سود آن آنوقت میشود 240%!!!!!!!!

سوال بعد اینکه معیار اینکه چه مرجعی قرار هست قضاوت کند برای یک کالا 10% سود روی ارزش یک کالا کافی هست یا 20%؟ اصلا فروشنده مگه از حساب کتاب تولید کننده خبر دارد که بتواند سود واقعی تعیین بکند؟ پر واضح هست که هر فروشنده ای از حداکثر اختیازی که قانون به آن داده است نهایت بهره را میبرد!!!
واقعا این وسط مردم بودند که این چند وقته با انواع و اقسام قیمتا مواجه شدند و سرشون کلاه گرونی رفت
مجلس باید ورود کند
پاسخ ها
ارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
واقعا دلت خوشه ها ، نیست هرجا مجلس ورود کرده کار درست شده که این یکی بشه ، زهی خیال باطل
آدم های باهوش عمدتا یه گوشه ای برای خودشان دارن یه کار کوچیکی انجام میدن....
این کار غیر کارشناسی بود ،الان فقط نصب قیمت کالا وبازرسی در تمام مناطق ،ویک اداره مسولیت نظارت برگرانفروشی را عهده‌دار باشد ،باتوجه که گوشت گران شده ذینفع نباشن و توزیع زیاد کالا در بازار
فقط قیمت تولید کننده وقیمت مصرف کننده ونظارت دقیق ودقیق
اتفاقا این روش سازوکار قانونی خودش که همانا نصب اتیکت از سوی فروشگاه ها هست را دارد در واقع دولت با درج قیمت تولید کننده می خواهد جلوی دریافت سود های نامتعارف که تمامی آنها از سوی فروشگاههای زنجیره ای به مصرف کنندگان تحمیل می شود را بگیرد البته برای بهتر اجرا کردن این اتفاق می بایست تیم های نظارتی و بازرسی اصناف و تعزیرات بسیار فعال و پای کار بیایند نه اینکه این امر را به مرد واگذار کنند که اتفاقات این دست نشان دهنده عدم نظارت صحیح از سوی دولت و تعزیرات می باشد وگر نه هم تولید کننده و هم مصرف کننده برنده اجرای صحیح این کار می باشند و فروشگاه های متخلف سعی در الغا بی اثر بودن اجرای طرح با مخدوش کردن اتیکت و یا جابجایی عمدی آن در فروشگاه برای سردرگمی مشتریان می نمایند. لطفا از این طرح تا آخر حمایت کنید منافع زیادی دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
کاملا " اشتباه میفرمایید ، دولت باید قیمت تمام شده را کنترل کند که تولید کننده در حق مصرف کننده اجحاف نکند و از سوی دیگر با درج قیمت فروش با یک تیر دو نشان زده است ، و فروشنده نمی تواند به قیمت دلخواه بفروشد و او در حق مصرف کننده اجحاف کند !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
وقتی به قیمت مصرف‌کننده اعتماد نمی‌کنید، چطور به قیمت تولیدکننده اعتماد می‌کنید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
عزیزم هیچ تولید کننده ای هیچ وقت هزینه واقعی تولیدش را به شما اعلام‌ نمی‌کند و شما هم هیچ وقت دانش و تجربه و متغیرهای تولید کننده را ندارید که در مورد هزینه تولید نظر قطعی بدید!!!
نتیجه این طرح ها این میشه که هزینه اعلام شده تولید توسط تولید کننده به صورت کاذب بالاتر اعلام شود و فروشنده هم طبق قانون ۲۰ درصد رویش بکشد و به خورد شما بدهد.
واقعاٌ یک مسخره بازی به تمام معنی است
آقای مسئول، آقای وزیر ، از پشت صندلیت بلنشو برو تو فروشگاه خرید کنن ببین نتیجه تصمیمت چی هست.
به من مصرف کننده چه که قیمت تولید کننده رو بدونم...
یه جا ۱۰ درصد میکشه یه جا ۲۰ درصد یه جا ۳۰ درصد
پاشو از پشت صندلیت.
اگر توانایی کنترل قیمتها را ندارین با این کلک ها سعی نکنین که صورت مساله را پاک کنین، مشکل جای دیگه است
تمام کسانی که با الغا اثرات منفی طرح آن را زیر سوال می برند بخاطر در خطر افتادن منافع شخصی خود می باشد. هم فروشگاه دارها و هم برخی از بازرسانی که چشم خود را بر روی تخلفات آنها برای بدست آوردن مقداری شیرینی از آنها در خطر می بینند این طرح با بازرسی دقیق اصناف و تعزیرات و الزام قانونی فروشگاه ها به نصب اتیکت قیمت نهایی می تواند از اجحاف در حق تولید کننده و مصرف کننده جلوگیری کرده و در این وانفسا گرانی و مشکلات معیشتی مردم اندکی از آن بکاهد شما هم لطفا گزارشی واقعی و منصفانه از سودهای کسب شده توسط فروشگاه های زنجیره ای از تولید کنندگان رابررسی و عادلانه به حضور مردم شریف ایران گزارش نمائید.
سلام مگر از قبلا درج قیمت مصرف کننده ما نداشتیم بحث اصلی وزارت صمت این است که قیمت مصرف کننده واقعی باشد وزارت صنعت فرمول ذیل را به تولیدکننده بدهد تا بتواند قیمت مصرف کننده را درج نماید
قیمت تولیده کننده بعلاوه ارزش افزده+ قیمت پخش یا عمده فروشی +سود خرده فروشی = قیمت مصرف کننده
حالا ما عوض اینکه نظارت نمائیم بر قیمت نهایی که قبلا درج می شده هر سری به یک شکل عمل می کنیم
درج قیمت تولیدکننده و اخیرا درج قیمت تولید کننده و درج قیمت مصرف کننده
مرحله بعدی درج قیمت مصرف کننده
اگر ما نتوانیم قیمت تولید را دقیق که بایستی توسط وزارت صمت انجام شود هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و دائما درگیر اینجور موارد هستیم
طرح بسیار خوبی هست و جلوی تبانی شرکت و فروشگاهها را میگیره و نمیتونن از این تخفیف های الکی بزارن..البته تا جا بیوفته طول میکشه ..من خودم دیدم که میگم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
احتمالا طرفدار روسیه هم هستی به مخالفین این طرح هم
:)))))) حتما میگی غربگرا
چرا درست کارشناسی نمیشه آخه، مصرف کننده باید قیمت اجناس رو قبل از خرید بدونه تا به اندازه وسعش اقدام کنه.اینجوری فروشنده راحت می تونه سر خریدار کلاه گشااااااد بزاره.
پاراگراف اول این متن را بدبد رئیس جمهور بخونه.
سه قلم کالا دیروز خریدم جمعا ۵۵هزارتومان امروز ۱۴فروردین دقیقا همان کالاها را خریدم ۷۳هزارتومان !!!بفرمایید از دیروز تا امروز چه اتفاقی رخ داده است .
علیه وزیر صمت جوسازی نکن. قرار نیست استیضاح بشه. اکثر هایپرمارکتها از این طرح ناراضیند که آنهم به دلیل کلاهی است که سر مردم میگذارند با تخفیف های الکی. همه مغازه دارها باید با یک درصد مشخصی مثلا ده درصد بالاتر از قیمت تولید کننده کالا را بفروشند و اگر بالاتر دادند مشتری نخره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
آفرین نابغه. نشون دادی که برای اقتصاد نیاز به مدرک دانشگاهی نیست.
در تاریخ 7/1/401 ، در کیش ، یک بطری کوچک آب معدنی را برای من 10 هزار تومان حساب کردند
پاسخ ها
ناشناس
| India |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
شما دیگه چرا ؟؟؟کاش منم توان رفتن به کیش رو داشتم بعد آب معدنی ۱۰ هزاری میگرفتم
به جای این طرح های مسخره، اگر می توانید ابر تورم کمرشکن را مهار کنید!
خودشون را مسخره کردن قیمت گاز را دولت 700% گران کرده رفتم شرکت گاز قسمت مشترکین میگه همینی که هست به ما مربوط نیست خود دولت گران کرده
اگر قیمت مصرف کننده روی کالا درج بشودونظارت صورت بگیرد مگر میشه کالایی گران به دست مردم برسد اون قیمت گذاری کالا وظیفه تولید کننده و شماس به نظرم یک جورایی زورتون به تولید کننده نرسید ه میخوایدکالا گران کنید با یک روش جدید این وسط بیچاره مرد م
متاسفانه مصرف کننده همیشه متضرر می گردد ، قیمت تمام شده تولید کننده مساوی است با هزینه تولید به اضافه ۳۰ درصد سود تولید کننده ! حالا به این قیمت حداقل فروشگاه ها ۲۰ درصد سود اضافه می کنند ! مصرف کننده روی ۳۰ درصد سود تولید کننده ۲۰ درصد سود می دهد و نه روی هزینه تولید بلکه روی قیمت تمام شده ، سود میگیرد ! یعنی کالایی که مصرف کننده می خرد ارزش واقعی آن ۴۰ تا حداکثر ۴۴ درصد مبلغی است که به فروشگاه می دهد ! با توجه به اینکه ۹ درصد هم مالیات بر ارزش افزوده بر مبنا قیمت تمام شده پرداخت می کند . حالا درآمد دولت ؛ ۹ درصد ارزش افزوده به علاوه مالیات های تکلیفی و مالیات بر درآمد از تولید کننده و حالا نوبت فروشگاه مالیات های تکلیفی به علاوه مالیات بر درآمد ، خدا بده برکت ! یک سوال ، ببخشید پولهای مالیاتی کجا خرج می گردد ؟ فضولباشی ...
این تصمیم از اول معلوم بود درست نیست؛ حتی نیازی به آزمایش هم نداشت. دولت فقط می‌خواد با کاراش به چشم بیاد؛ مانورایی بده که تک‌تک ایرانیا ببینن.
قیمت مصرف کننده برای مشتری مهمه و اون باید روی کالا درج بشه. قیمت تولید به چه درد مشتری میخوره؟ مهم اینه که چقدر باید پول بده تا جنسو بخره! تازه وقتی قیمت تولید باشه, فروشنده میتونه درصد خودشو بکشه رو جنس و قانون مشخصی نیست که چند درصد باشه!
آقای کارشناس فقط خرید رابرای مردم دشوارتر کردید واین به نفع فروشنده است چون هرقیمتی می خواهد به مشتری می دهد مسئولین لطفا زودتر اصلاح کنید تابیشترازاین مردم ضررنکند.
رفتم سیب زمینی کیلویی 18 هزاری بخرم ، فهمیدم که مسیولیت قیمت سیب زمینی با وزارت صمت نیست و با وزارت کشاورزی است
خدا رو شکر وزارت صمت با سیب زمینی کاری نداره
درفروشگاهها واقعا گران‌فروشی غوغامیکنه کسی هم نیست که رسیدگی کنه هرکس دلش خواست میفروشه مگرمیشه یک کالا قیمتش 33تومنه 5تومن ارزش افزوده بگیری این قانون فقط درایران حتی امریکا وترکیه هم این طوری نیست تورا به خدا به ملت رحم کنید...
من موندم اون بدبختی که توی روستا می خواد از بقالی 8 متری خرید کنه چرا باید 30 درصد پرداخت کنه و یک تهرانی که جنس از کارخونه شهریار اومده و کرایه چندانی بهش نخورده بره از سوپرمارکت 2 هزار متری جنس بخره با 15 درصد سود

اینه هزینه زندگی در روستا!
همان موقع که این اخبار اعلام شد گفتم بیچاره شدیم حساب کتاب قبض آب وبرق وگاز و قسط و.... کم بود حالا باید با ماشین حساب بریم خرید در عجبم که یه دولت مرد نبود به این آقای وزیر بگه آقای پرفسور شما تا حالا خرید رفتی ؟البته که رفتن اما آنقدر تو کارتشون پول هست که نیازی به حساب و کتاب ندارن فقط چرخ خرید و پر کن بریم چون اگه غیر از این بود همان روز اول خانوادش , همکاراش , دوستانش , ..... بهش می گفتن که با این طرح نمی شود خرید کرد
این طرح ها کلا به این دلیل ارائه و اجرایی میشه که هر کسی که تو این مملکت در راس کاری قرار می گیره دوست داره کاری متفاوت انجام بده که اولا تو گزارش هاش به مقامات بالاتر چیزی برای ارائه داشته باشه .دوما بگن فلانی هم یه طرح جدید داد . ببینید تو این چند دهه اخیر جند رقم نظام آموزشی تو کشور درست شده ؟ هر کسی وزیر شد یک نظام اموزشی با کلی هزینه درست کرده و وزیر بعدی دوباره اون رو عوض کرده و چیز دیگری جایگزین کرده . این طرح قیمت تولید کننده هم چیزی تو همون مایه هاست ...
دیروز دلستر گرفتم روش درج شده ۹۹۰۰ بعد فروشنده با ماشین حساب زد گفت ۱۳۵۰۰ گفتم چقد مگه گفت ۲۰درصد رو هرمحصول میکشیم منم قضیه این درصدارو متوجه نمیشم
رب گوجه ۳۲ تومانی رو ۴۰ تومان میفروشن،،،بیسکویت ۴ تومانی رو ۸ تومان میفروشن،،،،هر چی دلشون میخواد سود کردن،،،،،واقعا چه وضعشه
متاسفانه بیش از چهل ساله که فقط مشغول آزمون و خطا هستیم و تا حالا نتونستیم یه تصمیم درستی بگیریم..
وقتی صحبت کار کارشناسی میشه معمولش این هست که یک استان بصورت پایلوت اجرا بشه تا خروجی آن مشخص بشه وقتی کاری با عجله صورت میگیره نتیجه اش هم معکوس میشه و در نهایت این مردم هستند که به زحمت می افتند نه مسئولین..........
وقتی قیمت تولید کننده درج بشه فروشنده عملا این حق را خواهد داشت هر قیمتی میخواهد اعلام کند , بله اعلام کند.
قیمت تولید کننده یعنی بروشنده محترم خودت قیمت را اعلام کن!
مردم برای خیرید یک قلم کالا بخشنامه های قیمت گذاری را مطالعه نمیکنند.
محاسبه آن هم موضوع دیگری است.
نانوایی در بلوار کریمی مشهد نان بربری را به قیمت باورنکردن 5هزارتومان عرضه میکند. به بهانه اینکه سبوس و سبزی معطر دارد. به سامانه 124 شکایت کردیم.اگر شما از سنگ چیزی شنیدید ما هم از سامانه 124 دراین زمینه پیگیری دیدیم. آنهم در هفته ای که رئیس جمهور و تمام دولت در مشهد بودند. آیا واقعا این مقدار همه چیز بی حساب و کتاب است؟
چه میکنه این دولت مردمی و آن مجلس انقلابی !!!!!!!!
اتفاقاً طرح خوبی است ، قانون مشخصی هم دارد!
مسخره تر از آنها اینکه سه روز پیش یک بسته نوشابه شش نایی خرید کردم که روش قیمت تولید بهمراه ارزش افزوده یازده هزارتومان نوشته شده بود که شش نایی را ۵۵هزارتومان یعنی ۱۱ هزارتومان کمتر از قیمت تولیدگرفتم یعنی معلومه که حتی قیمت تولید نیز دروغ می باشد.
این ها متاسفانه واقعیت هایی است که نشان میدهی مسیولین از جامعه و مردم بی خبرند و از سوی دیگر علم لازم را نیز برای تصمیم گیری های خود نداشته و براساس سلیقه خود تصمیم میگیرند,
از ثانیه اولی که این طرح تصویب شد من گفتم حالا باید بشینی حساب کنی دونه دونه که چند میشه! یعنی منه غیرکارشناس فهمیدم ...خدایی کیا تصمیم میگیرن تو بدنه دولت؟
من خودم مغازه دارم قیمت واقعی جنس رو به عنوان قیمت مصرف کننده بزنید
البته ناگفته نماند اگر قیمت مصرف کننده باشه بیشتر مردم اعتراض ندارند
با این قیمت تولید کننده مردم بیشتر زنگ میزنن وتعزیرات هم خواه نا خواه جریمه میکنه
با این کار دست فروشنده را باز گذاشتید که هرچند درصد خودش بخواهد روی قیمت تولید بکشد آخر این چه کاری هست که کردید اجناس قیمت تولیدش از قیمت مصرف کننده بیشتر هست هر چه سریعتر این قانون من در آوردی را پایان دهید که اجناس خیلی گران شده
بعضی مغازها نزده میرقصیدن.....قیمت پاک میکردن گرون میدادن ،،،حالا تو حساب تا چهل پنجاه درصد رو اجناس میکشن،،
قانون نسنجیده مسخره است
سلام،
مغازه داران کالاهای قدیم دارای قیمت مصرف کننده را هم میگن قیمت تولید هست و 20 درصد اضافه تر میفروشند!!!
کاملا طرح درستی هست.اکثر کامنتها توسط افراد فیک نوشته شده.در بدترین حالت میشه دو تا قیمت روی کالا درج بشه.
قیمت درب کارخانه و حداکثر قیمت فروش تا مشکل اسخاص واقعی حل بشه.
کاملا این طرح به نفع مردم هست.
وزیران ما به جای حمایت از تولید و راهکارهای رفع تورم و گرانی و .... ، دارند خاله بازی می‌کند و مردم را سرگرم می‌کنند. وای به حال و روز ما با این مدیران !!؟؟
۲ کیلو سیب زمینی خریدم امشب شد ۴۸هزار تومن..!!!!!...
یعنی کیلویی ۲۴.....رفتم چند جای دیگه دیدم زیر ۲۰ تومن سیب زمینی نیست....پیاز هم تقریبا همینطور....این چه وضعیتی هست اخه.....
به عنوان کسی که تو کار تولید هست می گم این کار باعث شده که فروشنده های بزرگ و زنجیره ای از تولید کننده میخوان قیمت تولید را بالاتر از چیزی که اونا میخرن بزنن تا فروشگاههای زنجیره ای باز هم همان سود قبلی را داشته باشند و در این بین به تولیدکننده اسیب می رسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
پس اگه درست اجرا بشه به نفع مصرف کننده هست...قبلا هم میگفن قیمت مصرف کننده بالا بزنن تا تخفیف الکی بزارن
آقا تخمه چیه تخمه آفتاب گردان برید بخرید
تفاوت قیمت فله‌ای و بسته‌ بندی ببینید چقدره
خداروشکر تخمه آفتاب‌گردان ربطی به آب چاه و آب بارون هم نداره
قیمت تولید کننده فقط باعث گیج شدن مردم و اینکه در فروشگاه می‌رویم دایم باید حساب و کتاب کنیم و اعصابمون خرد میشه
اگه نمی‌تونید مدیریت کنید بروید کنار. بذارید آنهایی که مدیریت و اقتصاد خواندند کشور را مدیریت کنند.
حاضرم کمتر از 8 ماه ایران را گلستان کنم. کاری کنم که هیچ فقیری در ایران پیدا نشود. طوری بی عدالتی و تبعیض را ریشه کن کنم .که به خواب هیچ مدیر و رئیس جمهوری نیامده و هرگز نیاید .
مردم از اول عادت کردن قیمت مصرف کننده رو روی کالا ببینند حالا با یک تصمیم خلق الصاعه یکدفعه قیمت تولید کننده روی کالا ها درج میشود واین تصمیم فقط باعث مشاجره ودرگیری بین عرضه کننده کالا ومصرف کننده شده که به هبچ عنوان قبول نمیکند این قینت روی کالا قیمت تولید کننده میباشد این کار اشتباه حتی اگر جا بیافتد باز هم مشکلی را حل نمیکند
من به عنوان یک فروشنده کالا وکسی که 20 سال در این ضمینه سابقه فعالیت دارم یک پیشنهاد کاربردی برای مسعولین دارم برای کاهش قیمتها بهترین راه اینه که شرکتهای تولید کننده با تهیه اپلکیشنهااینترنتی و شبکه های اجتماعی نسبت به فروش کالا به فروشگاهای سطح شهر اقدام کنند و با درج قیمت مصرف کننده به صورت عادلانه که با حذف شرکتهای پخش و دلالها و واسته ها می توان حداقل 10 درصد از قیمت کالاها کم کرد جالبه بدونید شرکتهای پخش سودی بیشتر از خرده فروشی ها به جیب می زننند والسلام
تا زمانی که تصمیم گیرندگان مملکت به این حقیقت نرسن که هرکاری اگاهی وتجربه میخواد.همینه...
اجرای چند روزه این طرح نشان داد که قیمت مصرف کننده ای که روی کالا می زدند چقدر با قیمتی که کارخانه دست توزیع کننده و فروشنده می داد تفاوت داشت؛ بعنوان مثال سس که قیمت مصرف کننده 21000 تومن داشت قیمت کارخانه 14000 تومن رویش خورد یعنی قبلا 50 درصد رویش می کشیدند و دست مصرف کننده می دادند. البته اینطوری دیگر فروشنده نمی تواند کالای 14 تومنی را 21 تومن بفروشد و 18 نومن می فروشد و این به نفع مصرف کننده است.
از آب ساده تر داریم ؟! قیمت تولید کننده هر عدد3500 درج شده ولی هر عدد 5000 بصورت 6 عددی بفروش میرسدیعنی بیش از 40 در صد اضافه شده نظارتی بر قیمتها وجود ندارد گویا سر در گم کردن مردم هدف این روش است
شمابه پله ها وورودی دروزارت توجه کنید(سربالایی تندبرای ویلچر)میفهمیدکه اینهاچقدربه فکرمردم اقشارضعیف هستند!
بخدا من که یک ادم عادی هستم وقتی شنیدم که قراره قیمت تولید کننده را بزنند روی کالا و قیمت مصرف کنند درج نشود واقعا شوکه شدم که چطور این موضوع به این واضحی را مسئولین نمی فهمند که این کار بدتر از درج صرفا قیمت مصرف کننده است ! خوب پدر امرزید مردم عادی که کالا می خرند میخواهند بدانند چقدر باید برای هر کالایی که می خواهند بخرند باید بپردازند ! حالا شما میخ واهید بدانید سود فروشنده و سود تولید کننده چقدر است این که وظیفه مردم عادی که خرید می کنند نیست ! این وظیفه نهادها و دستگاههای نظارتی و مالیاتی است !!!...
عملا محصولات قیمت ندارد مواظب خرید خود باشید .دیگر پفک و بستنی هم قیمت های جورواجور پیدا کرده و در دومغازه ثابت نیست
گران کردن چرا۶ خاموش می‌دونی چیه
هدف عدم شفافیت در شب عید بود که حاصل شد
بنده یه خرید داشتم که قیمت تولید کننده ۵۶۰۰۰ هزار تومان بود.بعدفروشنده با ماشین حساب سیزده درصد برای توزیع کننده ودوازده درصد هم سود فروشنده را حساب کرد ووجه آن را دریافت کرد.
این هم از دولت رییسی ... که به عنوان منجی مطرحش کردند. نه عدالتی نه کاهش تورمی نه مسکن و خانه ایی نه روابط دیپلماتی ایی نه افزایش حقوقی نه رونق اقتصادی نه ایجاد اشتغالی نه رفع تحریمی هیچ و هیچ و هیچ
فقط سعی کنید دروغ نگید. کشور همین ویرانه ایی که هست، هست. دیگه دروغ نگید....
قیمت خورده فروشی باید 20 درصد سود داشته باشه در صورتی که همه 30 درصد محاسبه میکنن
چند تا مشکل بزرگ داره
اولن فاکتوری (غیر رسمی)که فروشنده به سوپرمارکتها میده بالاتر از نرخ فروشنده نوشته شده بر روی کالا هست!!! و در عمل معلوم نیست نرخ فروشنده برای کدام مرحله از فروش کالا هست!!
دوم اینکه تجربه شخصی من ثابت کرده که در مرحله خرید از مغازه معمولا 50 درصد و بیشتر به نرخ فروشنده تولید کننده اضافه میشه و در نتیجه این طرح حداقل باعث افزایش قیمت بیست تا سی درصدی نسبت به قبل شد.

سوم اینکه نوشتن قیمت فروشنده بر روی کالا دست آورد بزرگی بود که پس از دهها سال تلاش ناموفق بالاخره نصیب مردم ایران شد و برای همیشه دعواها را خاتمه داده و بسیاری از سازمانهای نظارتی را بیکار و حتی باعث رونق بازار شد. اگر فعالان اقتصادی اندکی عقل داشتند متوجه میشدند که درج قیمت فروشنده به نفع خودشان است.

وزیر صمت باید استیضاح و برکنار بشه.
من قبلا کارشناس وبازرس بودم شاید شما خبر نداشته باشید که شرکت های تولیدی چه رقابتی دارن برای نرخ زدن روی اجناس
حتی تاچند برابر قیمت تولید؟؟؟؟؟وشایدندانید که به همون قیمت تولید میفروشن ولی وقتی تاگاهی ۷برابرقیمت تولید رازدن روی جنس هشون ... بعد اشانتیون میدن به فروشنده که ۱۰تا بخر یه کارتن مجانیه..از جیبشون که نمیبخشن از من وشما میبخشن الان هم که فشار میارن نرخ تولید زده نشه فقط فکر خودشونن .همه اینکارها را میکنن که نرخ تولید را کسی ندونه من یه سطل ماست خریدم مصرف کننده ۲۲ هزار زده بود وقتی نرخ تولید را زدن ۹۵۰۰
نرخ تولید بود وفروشنده ۱۲ هزار تومان میفروخت .... قضاوت با خودتان........
این بهانه خوبی برای گرانفروشی شده است و بعضا تا ۱۰۰ درصد روی محصول سود می کشند و اظهار می دارند که از بنکدار فلان قیمت خریده ایم!!
در حالی که سود بنکدار حداکثر ۴ یا ۵ درصد است ...
من شخصاً یک بطری آب نیم لیتری که روی آن قیمت ۳۲۰۰ تومان درج شده بود را به قیمت ۶۰۰۰ تومان خریدم وقتی اعتراض کردم فروشنده اظهار داشت که بنکدار به ما ۵۵۰۰ تومان فروخته است!!
که مشخصاً دروغ بزرگی است!!!
قیمت درج شده روی محصول قیمت تمامشده تولید کننده س فروشنذه میگه دلال میخره از تولید کننده وهر درصدی دوست داشته باشه روی محصول میکشه وفروشنده هم کمتر از ۲۰درصد سود راصی نمیشه یعنی دلال و فروشنده بین ۴۰الی ۵۰درصد سود می برند این چه انصافی ه یک نوع دزدی از مردم
این کار برای ‌شورهای اروپای ویا کشورهای عربی نه ایران اینجا مهد بدست آوردن ثروت باد آورده س
هر کاری می کنن اول ضرر ملتو در نظر میگیرن یه وقتی سود نکنن مردم،ممنون مسئولن سخت کوش
بنظرم اجرای این طرح هیچ فایده ای نداشت و فقط باعث دردسر برای مردم شد. ضمن اینکه کاهش قیمت هم اتفاق نیفتاد. به عنوان مثال پیراشکی که قیمت مصرف کننده ۵ هزار تومن بود، قیمت تولیدکننده ۳۸۰۰ و خورده‌ای درج شده بود و وقتی رفتم حساب کنم، فروشنده همون ۵ تومن حساب کرد. بنابراین اگر همون قیمت مصرف‌کننده به صورت اصولی و منصفانه درج بشه بهتره که دیگه نیاز نباشه برای هر چیزی که می‌خریم بخوایم حساب و کتاب کنیم. برای مردم مهم اینه که هر روز و هر بار که به فروشگاه ها مراجعه می‌کنن، با افزایش قیمت‌ها مواجه نشن!
پاک کردن صورت مسئله
بهتره وزارت صنعت یا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان یه دیتا بیس درست کنند و به تولید کننده و واردکننده دسترسی بدن که مشخصات و کد محصول همراه قیمت تولید کننده و مصرف کننده را ثبت کنند. صندوق فروشگاهها هم قیمت را مستقیماً از این سیستم بگیرن و اگر خواستن نسبت به این قیمتها تخفیف بدن.
من به عنوان یک مغازه دار {ارزان سرا} تا اونجایی که تونستم هوای مردمو داشتم بعضی از اقلام مغازه رو به همون قیمت کارخانه یا زیر قیمت دارم میفروشم به خدا قسم اونقدر از مردم صبح تا شب حرف میشنوم {جنسات یه ایرادی داره که ار فروشگاه یا مغازه های اطراف ارزونتر میفروشی }که بعضی اوقات پیش خودم میگم اونی که گرون میفروشه دمش گرم حد اقل دلش نمیسوزه . لطفا ایم طرف قضیه رو هم ببینید.خود مردم هم اگر یه جنسی رو ارزونتر از یک حدی بهشون بدی شک میکنن نمیخرن یا تیکه بار ادم میکنن و بازم نمیخرن :}
مردم رابااین کارتون داغون کردین.
من نمی دونم طرح خوبیه یابد ولی فقط دیدم تو این چند وقت که قیمت تولید کننده زده شده تو فروشگاه های بزرگ قیمت هاتعدیل شده ودیگه بی محابا بالا نرفته وحتی پایین هم امده مثلا نوشابه تا ۱۶۵۰۰هم رفت ولی الان تو فروشگاه۱۰هزار تا ۱۱هزار تومان است
تا کی هرکاری اقایون دوست دارن باید انجام بدن؟
اون مسوولی که میاد دیه رو چهل درصد بالا میبره فکرنکرده که همه قیمتا هم خوشبینانش چهل درصد بالا میره؟
....
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی