بازدید 29073
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با «تابناک»

۶۰ میلی‌متر بارندگی در ۲۸ دقیقه منجر به این سیلاب مرگبار شد/ این منطقه سیلاب‌های شدیدتر هم داشته، اما نه در «آخر هفته» / معاون استاندار فارس: گزارش هواشناسی «کلی» بود و درباره بارش رگبار پراکنده نه سیلاب/ جست‌وجو برای یافتن دو کودک مفقود ادامه دارد

در محل تلاقی دو حوضه آبریز چشمه عاشق و رودبال در جنوب استان فارس، بارندگی شدیدی رخ داده، به گونه‌ای که طی مدت زمانی حدود ۲۸ دقیقه، نزدیک ۵۵ تا ۶۰ میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده است؛ رویدادی که مقدمه شکل گیری این رویداد در پایین دست بوده است که هوایی آفتابی را تجربه کرده و اصلا در آن بارندگی رخ نداده؛ موضوعی که وقوع سیلاب را باورناپذیر جلوه داده است.
کد خبر: ۱۱۳۱۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶ 23 July 2022
بارندگی شدید در زمان کوتاه موجب بروز سیلاب مرگبار در پایین دست شده است/ این منطقه سیلاب‌های شدیدتر هم به خود دیده، اما نه در «آخر هفته»/ معاون عمرانی استانداری فارس: گزارش هواشناسی «کلی» بود و به بارش رگبار پراکنده اشاره داشت نه سیلاب/ جست و جو برای یافتن دو کودک مفقود ادامه داردوقوع سیلابی مرگبار در روز‌های داغ تابستانی که خشکسالی با ابعاد وسیع کشور را درنوردیده، اتفاقی دور از انتظار است که سوالاتی زیادی به دنبال داشته است؛ سوالاتی که برای یافتن پاسخشان با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت‌وگو کردیم که خود را به محل حادثه رسانده است.

به گزارش «تابناک»؛ دکتر محمدحسن نامی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در تشریح چگونگی این رویداد مرگبار می‌گوید: روز گذشته در محل تلاقی دو حوضه آبریز چشمه عاشق و رودبال در جنوب استان فارس، بارندگی شدیدی رخ داده، به گونه‌ای که طی مدت زمانی حدود ۲۸ دقیقه، نزدیک ۵۵ تا ۶۰ میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده است؛ رویدادی که مقدمه شکل گیری این رویداد در پایین دست بوده است.

وی با تاکید بر این که عمده نزولات جوی در ارتفاعات، به سمت حوضه آبریز چشمه عاشق سرازیر شده و بخش کمتری از آن به حوضه رودبال آمده، می‌گوید: حادثه در منطقه تفرجگاهی و سرسبز باغشاد رخ داده که در حوضه آبریز رودبال واقع شده است و دیروز آسمان آفتابی را تجربه کرده و اصلا بارندگی در آن رخ نداده است؛ موضوعی که وقوع سیلاب را برای حاضران باور ناپذیر جلوه داده است.
 
بارندگی شدید در زمان کوتاه موجب بروز سیلاب مرگبار در پایین دست شده است/ این منطقه سیلاب‌های شدیدتر هم به خود دیده، اما نه در «آخر هفته»/ معاون عمرانی استانداری فارس: گزارش هواشناسی «کلی» بود و به بارش رگبار پراکنده اشاره داشت نه سیلاب/ جست و جو برای یافتن دو کودک مفقود ادامه دارد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که ظهر امروز عازم شیراز شده و خود را به محل حادثه در جنوب استان فارس رسانده، با تاکید بر حضور خیل مردم در این منطقه خوش آب و هوا در روز‌های آخر هفته و تعطیلات، می‌گوید: زمان وقوع سیلاب قریب به دو هزار تن در محل حادثه حضور داشتند، آن هم در شرایطی که این تفرجگاه به مانند بسیاری از تفرجگاه‌های دیگر کشور، در مصب رودخانه واقع شده است. مردمی که با هشدار مردم محلی و اطلاع رسانی درباره شروع سیلاب، شماری از ایشان منطقه را به سرعت ترک و برخی تاخیر کردند، چون باور نمی‌کردند چنین رویدادی در پیش باشد و از شیب ۲۵ درجه حوضه آبریز منتهی به محل حادثه اطلاع نداشتند که به سرعت سیلاب مرگبار را به محل حادثه رساند.

نامی می‌افزاید: در پی این مسائل است که می‌بینیم سیلاب شماری از خانواده‌ها را گرفتار خود کرده و برخی خودرو‌ها را با خود برده است؛ سیلابی که تا این لحظه جان ۲۲ تن را ربوده است که پیکر ۲۰ تن از ایشان (شامل ۷ کودک، ۱۱ خانم و باقی مرد) تحویل پزشکی قانونی و شناسایی شده و دو تن دیگر در مسیر انتقال به پزشکی قانونی و احراز هویت قرار دارند و همچنین دو مفقود دیگر هم دارد.

وی با تاکید بر حضور فعال و چشمگیر نیرو‌های امدادی، نیرو‌های مردمی و بسیج و همراهی مثال زدنی اهالی خونگرم منطقه روستای باغشاد در امدادرسانی در این حادثه، می‌افزاید: آن گونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد، وقوع این دست سیلاب‌ها در این منطقه سابقه زیادی داشته و حتی بر اساس روایات، در سال‌های ۱۳۶۵ و ۱۳۸۸ سیلاب‌های مهیب تری هم در این منطقه به ثبت رسیده و رقم خورده، اما از آنجایی که در روز‌های غیر تعطیل به وقوع پیوسته، خسارات جانی و مالی در پی نداشته است، چراکه این منطقه تنها در روز‌های تعطیل است که میزبان خیل مردم است.


جست و جو برای یافتن دو کودک مفقود ادامه دارد


اما آیا چنین رویداد مهیبی پیش بینی شده و هشدار‌های لازم در خصوص آن صادر شده بود؟ این سوالی است که محمود رضایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در پاسخ به آن می‌گوید: گزارشی که هواشناسی برای این سیلاب منتشر کرده بود، از آن دست گزارش‌های کلی بود که به بارش رگبار‌های پراکنده اشاره داشت، نه هشدار در خصوص سیلاب، آن هم سیلابی در این ابعاد و حجم.

وی که در محل حادثه حضور دارد، می‌افزاید: روال کار در پیش بینی بحران‌هایی از این دست به این صورت است که اگر جایی احتمال وقوع سیلاب باشد، به صورت نقطه‌ای اعلام می‌شود تا تدابیر ویژه، از اطلاع رسانی گرفته تا حضور نیرو‌های امدادی و هشدار به مردم در دستور کار قرار گیرد که این گونه نبوده است. البته با توجه به شیب زیاد محل بارندگی تا محل وقوع حادثه که در بالادست سد روبال قرار دارد، سیلاب در زمان کوتاهی شکل گرفته و به منطقه‌ای رسیده که مردم در آن مشغول تفریج و تفرج بوده اند و از تفرجگاه‌های استان به شمار می رود.

رضایی در ادامه می‌گوید: با وقوع این رویداد بلافاصله ستاد بحران در منطقه و بعد در استان تشکیل شد، زون بندی منطقه حادثه در دستور کار قرار گرفتند و تیم‌های تجسس و جست و جو با همراهی مردم منطقه (اعم از عشایر و روستانشینان) مشغول به کار شدند و توانستند عمده فوت شدگان را همان شب گذشته پیدا کنند و بعد در ادامه فعالیت ایشان، باقی مفقودشدگان امروز یافت شدند و اکنون هم جست و جو برای یافتن دو گمشده دیگر این حادثه که دو کودک هستند، ادامه دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳۷
همه به گردن دیگری می اندازند و آخر معلوم می شود تقصیر از خود کشته شده ها بوده. شاید هم این بار مقصر با حجابها باشند که باعث شدند این همه باران ببارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
و بار دیگر بهانه و دست آویزی برای کسانی که کار هر رزوزشون سیاه نمایی و عیب جویی و ربط و بیربط ساختن هر حادثه و اتفاقی است
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
همه مسولانهای استان های جنوبی تا اطلاع ثانویه بازداشت شوند و برای برادر آنها هم محافظ شخصی بگذارید
هواشناسی ایران خیلی ضعیف به نظر میاد. تقریبن همه از هواشناسی های خارجی استفاده می کنند. اینطور به نظر میاد که هواشناسی ما هم از تکنیک و تکنولوژی عقب مانده هم از کارشناسان خوب و تحلیلگران وارد بی بهره شده و مدیران ناتوان هم مزید بر علت شده. هواشناسی های خارجی چند روز آینده را ساعت به ساعت وضعیت هوا را پیش بینی می کنند و هوا شناسی ما برای همه روزها کمی تا قسمتی ذکر می کند. شما سایت هواشناسی مارا هم با سایت هواشناسی های دیگر مقایسه کنیداز نظر سهولت دسترسی مناطق مختلف وامکانات.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
هواشناسی با این تجهیزات و امکانات و پارازیت های صیانت کننده گان همینم که میگه الان خورشید تو اسمونه خودش کلی حرفه
مطمئنا اگر اطلاع رسانی درستی انجام می‌شد، تلفات خیلی کمتر بود.

این هم برگ زرین دیگری از مدیریت مسئولان در کشور
شخصا اخبار هواشناسی را روز قبل از طریق سیما دیدم، جداً تذکر میداد، برای من خیلی عجیب بود بارندگی این زمان در اون منطقه، به نظرم به عنوان شخص عادی، احساس خطر در اون منطقه میشد، استاندار که حتما باید دقت میکرد. یاد گرفتیم مسئولیت نپذیریم و پاسخگو نباشیم!
امتحانات الهی هر روز از ایران امتحان میگیره و ما همیشه مردود میشویم و مسئولین هم برای رحمت الهی در آن دنیا دست به دعا هستند

مردم ایران بی کس ترین مردمان هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
آلبانی نشین مگه خدارو هم میشناسه که دعا کنه
اگر این این سهل انگاری و بی مبالاتی در زمان دولت قبل بود الان کلیه رسانه ها و صدا و سیما از جمله سایت شما در حال کوبیدن دولت بودید.
هیچکی توی این مملکت سر جای خودش نیست اگر بود این تفرجگاه را برای مردم طی تمام این سالها از تمام جهات ایمن سازی می‌کردند که اینجور جان و مال مردم بر آب نره.
چرا نمی‌توانید کانالهایی را براي سیلاب ها بسازید مثل کاری که آمریکای جهانخوار انجام داده
مقصر اصلی این تلفات بنظر میرسه خود هوا بوده باشه و تشکیل شدن سیلاب .
اشتباه بزرگی هم که هوا وسیلاب کردن اینه با ش و سیلاب رو انداختن برای آخر هفته که آخر هفته. عرضم اینه که اگر وسط هفته بود این اتفاق نمیفتاد.
یکی از واکنش های فوری در این موارد الویت پاس دادن مسیولیت توسط مسیولین به دیگران است:
کسی نیست به این سیلاب بگه “چرا آخر هفته اخه؟”
- سیلاب چرا نگفته بودی دقیقا کی میای؟
-هواشناسی تو چرا راستش رو نگفته بودی؟
الان بیا و مدیریت بحران الکی و ابکی راه بنداز !
این تعداد هم‌وطن کشته شدن ، هنوز دو تا بچه پیدا نشده آن و
اسدی یک تابلو هشدار در کنار رودخانه به اینکه مردم اتراق نکنن و چادر نزنن ،بوده؟
شاید هم بوده ، خدا میدانید.
اینکه گزارش ها و کلا سیستم هواشناسی ایران لنگ میزنه که شکی درش نیست و اگر در این سازمان رو تخته کنن و تمام دیتاهاشون رو از هواشناسی جهانی بگیرن کلی صرفه جویی مالی و سود اطلاعاتی داره
ولی اینکه در بستر رودخانه ها و مسیل ها مردم بدون دریافت هیچ هشداری در حال تفریح باشن و بعد یهو سیل بیاد و همه رو ببره هم اتفاق قابل گذشتی نیست
واقعا خنده داره از مسئولانی که در راس مملکت هستند و نظاره گر این رویداد ها می باشند و فقط به یک بازدید میدانی بسنده می کنند در استان فارس در بخش نی ریز و استهبان سیلاب هایی جاری میشه و خوده این مسئولین می گویند سیلاب های شدیدتری هم وجود داشته است واقعا جای تعجبه این مسئولین پر از ادعا واقعا در این سمت هاشون چیکار میکنند آنها که می دانستند همچین سیلاب هایی حتی بدتر از این وجود دارد نمی توانستند راهکاری بی اندیشند که این سیلاب هر را مدیریت کنند و این سیلاب ها در داخل یک کانال یا به داخل سد ها وارد بشود که این همه کشته به خاطر یه سیلاب ندهیم اخه ما چقدر باید چوب نادانی این مسئولان مملکت را بخوریم بعد میگوییم چراکشور های حوزه خلیج فارس انقدر پیشرفت کردند چرا فلان کشور رشد اقتصادیش انقدر بالاس ، مشکل سران مملکت هستند نه خوده مردم ، مردمی که چوب یکسری افراد نابلد در راس کار را می خورند
میدونم انتشار نمیدید ولی درد این مردم را گفتم
بحمد الله بلافاصله جلسه تشکیل شد و با تلاش مثال زدنی و همکاری بسیج جنازه ها را پیدا کردند . جای تشکر دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
نوشدارو بعد از مرگ هم وطنان ،مگرهواشناسی کارش چیست ومدیران بنجل چرا اطلاع رسانی نکرند گرچه خود مردم هم بی تقصیر نیستند
سیل باید برای آخر هفته از شما مجوز بگیره ؟
نیش دارو بعد مرگ سهراب
خزءولات برخی مسئولین
بی تفاوتی ارگانهای مدیریتی بالادستی و نظارتی
شرم آوره برخی پاسخها
بدبختی را می بینید ؟اول میگیم باران نمی بارد کم بارش است بعد که 6سانت باران می اید سیل مملکت را می بره ؟
خدا هم از دست ما ومملکت ما مونده چه کند واقعا بدبختی ما کجاست ؟
بنظرتان بی حجابی است ؟!نه صد در صد نه؟!!!

از بیسوادی ودین را بسخره گرفتن ودروغ برخی ومسئولین است ؟
همیشه اینطور بوده
اصلن و اصلن مقصر مسئولین و دولت نیست . مقصر بد حجابها و بیحجابها هستند که این مسیبتها را برای مردم شریف و انقلابی ایران بوجود میارن . اگر چادر کامل بخ تن کنند هیچ سیل و زلزله و خرابی و ... نخواهیم داشت و اقتصاد ما از ژاپن هم جلو میزنه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
نه دوست عزیز مشکل از باحجاب هاست که باعث بارندگی میشن، فراموش کردین سخن بزرگان رو؟
از این به بعد به سیلاب ابلاغ فرمایید آخر هفته نیاید وگرنه نیروی انتظامی پیامک دهد بعلت عدم رعایت آن مجرم شناخته شده ظرف ۱۰ روز به گشت سیلاب در دادگاه مراجعه نماید
هواشناسی از حدود یک ماه قبل و همزمان با اغاز بارانهای مونسون هر روز در مورد بارندگی و احتمال طغیان رودخانه ها در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور هشدار می دهد و از مردم می خواهد که از توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنند. مسولان استان فارس ظاهرا اخبار را زا جای دیگر می گیرند و می خواهند قصور احتمالی خود را گردن هواشاسی بیندازند.
جناب سیل. این بار سعی کن آخر هفته نیایی. مثلا دوشنبه بیا که اعتدال داشته باشی عزیز. اگر هم ممکنه با مسئولین هماهنگ کن.
امر به معروف فعلا مهمتر از همه چیز است
ای کاش حداقل با سابقه طولانی در سیلاب این زیر حوضه کوچک یک سیستم ساده اعلان سیلاب که شامل چند بلند گو و اژیر خطر در مسیر رودخانه نصب میشد از پرواز مسولین به منطقه هزینه ان کمتر است
شما راس میگین همه اش تقصیر بارونه!! اگه زورتون میرسید الان بیست و سی اعترافات خدا رو پخش میکرد!!
-- چه مي گويي مستر جان ؟ صاف و راست حرف بزن ببينم چه مي گويي زبان بسته !!
-- گفته مي باشم كه در كشور شما چه خبر شده باشم ! ... هر روز يك حادثه ديده باشد ! ... كيلي كيلي باعث باشد كه تعجب شده باشم ! ... آتاش سوزي ... سيل ... ساكتمان ده طاباقه ريخته باشد زمين ! ... عاجب باشد !
-- ديگه فرمايشي نداري مستر ؟ ... مثل اين كه خيلي بيكاري ؟
-- بيكار نبوده باشم ... بيكاري خيلي بد باشم ! خودا حافظ !
ریاست محترم ستاد بحران یکبار خاطر گرامی را بخاطر اینکه رودخانه های فصلی لایروبی و پاکسازی نشده است مکدر نفرمایند ! اصلاً به این فکر نکنند که شهرداریها مسیلها و رودخانه های فصلی را که تبدیل به تفرجگاه کرده اند مسبب این فاجعه بوده ، اصلاً و ابداً فقط به این فکر کنند که کدام دشمنی بوده که با ایجاد بارش 28 دقیقه ای این بلا را سر ملت در آورده است !
تا زمانی که ارائه آمار بدون پشتوانه ملاک ارزیابی سازمان ها و به تبعه آن ملاک ارزیابی مدیران میباشد آش همان است وکاسه همان .
تاکی باید این رویه استمرار داشته باشدومردم تاوان آن را بدهند ؟ خدامی داند .
ایمانیه از مدیریت یک دانشگاه عاجز بود کل استان رو دادن دستش
مفصر اصلی بارونه که روز تعطیلی اومده .
همه مامقصریم.
سیل از مقامات مجوز تجمع نگرفته بود اونم آخر هفته که مردم تعطیل هستن!
آقایان مسئولین محترم، نقشه پهنه بندی سیل با دوره بازگشت 50 ساله ده سالی می شود که توسط سازمان تحقیقات کشاورزی منتشر شده. لطف کنید آن را جلویتان بگذارید و مناطق خطر را برای مردم مشخص کنید و به جد پیگیر اجرای مراقبت از این عرصه ها باشید. تمام اطلاعات موجود است
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی