بازدید 45522
چند هزار میلیارد تومان اسکناس و سکه دست مردم است؟

بازار هیجانی با سکه ۱۹ میلیونی و دلار ۳۸ هزار تومانی/ بانک مرکزی سکه‌های جدید را رونمایی می‌کند؟

آبان ماه بانک مرکزی از بسته ۱۰۰ هزار سکه‌ای به صورت عرضه اوراق در بورس کالا خبر داد تا بتواند مانع از روند صعودی قیمت ها در بازار طلا و سکه شود. این در حالی بود که پیش تر رئیس کل بانک مرکزی نیز از «ضرب سکه ۱۴۰۱» با طلای آب شده خبر داده بود تا حداقل انتظارات کاهشی در این بازار شکل بگیرد؛ اما تا به امروز این اهداف محقق نشده است.
کد خبر: ۱۱۵۴۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵ 13 December 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ این روز‌ها مردم شاهد رکوردشکنی‌های بی سابقه در بازار ارز و طلا و سکه هستند. از جهش نرخ دلار به کانال ۳۸ هزار تومان تا خیز سکه برای فتح کانال تاریخی ۱۹ میلیون تومان؛ مسیری که باعث شده تا فضای هیجانی بیش از هر زمان دیگری در این بازار‌ها شکل بگیرد.

این مسیر صعودی ارز و سکه در حالی شکل گرفته است که از ماه‌ها پیش شاهد آغاز به کار بازار توافقی ارز با اهدافی همچون پاسخ به نیاز ارزی متقاضیان و ایجاد شفافیت در دادوستد‌های ارزی بودیم. اتفاقی که در شروع کار، بسیاری از به شکل گیری ارز تک نرخی بعد از سال‌ها امیدوار  کرده بود؛ اما آنچه در ادامه محقق شد فاصله بسیاری تا دلار تک نرخی داشت. زیرا از یک سو، خروجی صرافی‌ها تنها در سهمیه دو هزار دلاری با کارت ملی خلاصه شده بود و از سوی دیگر، به مرور شاهد نوعی نرخ گذاری دستوری با ابزار بازار متشکل در معاملات توافقی بودیم.

در نتیجه‌ی این دو عامل تاثیرگذار، از یک طرف متقاضی ارزی که بیش از دو هزار دلار نیاز داشت را به بازار غیررسمی سوق داد تا در این بازار تقاضای جدید شکل بگیرد و از طرف دیگر، رسالت تعیین نرخ ارز بر مبنای عرضه و تقاضا را کم رنگ کرد؛ بنابراین به مرور شاهد افزایش قیمت ارز به ویژه دلار و یورو در بازار غیررسمی‌ای بودیم که قرار بود با شروع به کار بازار توافقی، محدودتر از گذشته شود.

این تغییرات افزایشی شاخص ارزی باعث شد تا نرخ دلار که حالا با نام‌های مختلفی همچون دلار نیمایی، دلار مسافرتی، دلار توافقی و دلار آزاد شناخته می‌شود، به کانال‌های جدید راه یابد و به بیان دیگر رکوردشکنی کند. به گونه‌ای که در لحظه انتشار این گزارش، قیمت دلار توافقی به ۳۶۳۰۰ تومان و قیمت دلار بازار آزاد نیز به محدوده ۳۸۳۰۰ تومان رسیده است. اختلاف حدود دو هزار تومانی که باعث شده تا از یک سو فضای دلالی ارز با کارت ملی دوباره رونق بگیرد و از سوی دیگر شاهد کاهش ارزش ریال نسبت به گذشته باشیم.

بیشتر بخوانید

در این باره کمال سیدعلی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در یادداشتی تاکید داشته است: «می‌توان به برخی از تصمیم‌های بانک مرکزی برای مهار نرخ دلار ایراداتی را وارد دانست. فروش ارز با کارت ملی، دخالت مستقیم در بازار ارز است. هرچند با دخالت مستقیم بانک مرکزی در شرایطی مشخص مخالف نیستم، اما این روش تنها دلالی و واسطه‌گری را تشدید می‌کند

 

سکه همچنان قد می‌کشد

اما در شرایطی که نرخ ارز مدتی است که دوباره بر مدار افزایشی قرار گرفته است، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز از این قافله عقب نمانده است و با حمایت دو عامل خارجی (اونس جهانی طلا) و داخلی (نرخ دلار) قله‌های جدید قیمتی را فتح کرده است. به گونه‌ای که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که در پایان روز‌های گرم تابستان به محدوده ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده بود، حالا در روز‌های پایانی پاییز در مرز ۱۹ میلیون تومان دادوستد شود. بازدهی حدود ۳۵ درصدی در کمتر از سه ماه؛ رکوردی بیش از سایر بازار‌ها که باعث شده مردمی که پول نقد در اختیار دارند، به فکر ورود به این بازار هیجانی بیفتند. اما غافل از اینکه در این فضای ملتهب و هیجانی، فعالان با تجربه بازار طلا و سکه از حباب سکه در حدود سه میلیون تومان هشدار می‌دهند و معتقدند هر زمان ممکن است تا این حباب کم سابقه، تخلیه شود و زیان روی دست افرادی بگذارد که در این شرایط اقدام به خرید کرده اند.

دو وعده سکه‌ای بانک مرکزی به کجا رسید؟

بازار هیجانی با سکه ۱۹ میلیونی و دلار ۳۸ هزار تومانی/ بانک مرکزی سکه‌های جدید را رونمایی می‌کند؟

۱۲ آبان امسال، صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «با توجه به حباب موجود در سکه و تقاضای فعالان بخش خصوصی از بانک مرکزی، مقرر شد طلای آب شده ارائه و سپس به سکه تبدیل و در بازار عرضه شود؛ لذا با توجه به تقاضای فعالان بخش خصوصی در این زمینه در حال حاضر کارگروه ویژه‌ای در این باره در بانک مرکزی تشکیل شده است و این امر تحت نظارت بانک مرکزی خواهد بود و البته توسط بخش خصوصی این کار انجام می‌شود. چارچوب این طرح، در بانک مرکزی در حال تدوین و نهایی سازی است.» وی همچنین از عرضه گواهی سکه بانک مرکزی خبر داد و گفت: "این اوراق معاف از مالیات بوده و با سررسید شش ماهه، در بورس منتشر خواهد شد. قیمت تسویه اوراق سکه بهار آزادی، قیمت روز سکه و معاملات ثانویه آن در بورس امکان پذیر است؛ بنابراین، این اوراق ابزار جدیدی است که می‌تواند به اشخاص حقوقی به فروش برسد و به تعادل بازار کمک کند. ".

باید منتظر ماند و دید بانک مرکزی در ادامه این مسیر، چه برنامه و راهکاری برای کنترل بازار ارز و سکه خواهد داشت تا بیش از این شاهد کاهش ارزش ریال و تاثیر منفی آن در معیشت مردم نباشیم.



اما راهکار اوراق سکه که از همان ابتدا با حواشی از سوی رییس کمیته فقهی بانک مرکزی مبنی بر اینکه اگر امکان تحویل فیزیکی سکه وجود ندارد، مورد تایید کمیته فقهی بانک مرکزی نیست؛ در نهایت در تاریخ هفدهم آبان ماه با عرضه در بورس کالا، به نرخ ۱۵ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان کشف قیمت شد. نکته مهم در آن مقطع، قیمت سکه در در کانال ۱۶ میلیون تومان بود که یک رکورد تاریخی محسوب می‌شد و انتظار می‌رفت تا با عرضه اوراق سکه، شاهد پایین کشیدن سکه بازار از کانال ۱۶ میلیون تومان باشیم. اما با گذشت زمان، نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه در کنار رشد قیمت اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالا، شاهد افزایش‌های بی سابقه سکه به کانال‌های ۱۷، ۱۸ و حالا رسیدن به نزدیکی مرز ۱۹ میلیون تومان هستیم؛ بنابراین این سیاست بانک مرکزی یعنی عرضه اوراق سکه تا به امروز اثرگذاری قابل قبولی نداشته است. از سوی دیگر، راهکار ضرب سکه ۱۴۰۱ با طلای آب شده نیز همچنان در حد وعده روی کاغذ است و انتظار می‌رود تا هرچه سریع‌تر نسبت به عملیاتی کردن این راهکار اقدام شود. این در شرایطی است که در صورت ضرب سکه‌های جدید پس از سال ها، می‌توانیم انتظار تعدیل قیمت سکه را داشته باشیم. حال باید منتظر ماند و دید که سیاست گذار در ادامه این مسیر، چه برنامه و راهکاری برای کنترل بازار ارز و سکه خواهد داشت تا بیش از این شاهد کاهش ارزش ریال و تاثیر منفی آن در معیشت مردم نباشیم.

بازار هیجانی با سکه ۱۹ میلیونی و دلار ۳۸ هزار تومانی/ بانک مرکزی سکه‌های جدید را رونمایی می‌کند؟

مردم چقدر پول در جیب دارند؟

برای پاسخ به این سوال بایستی به آمار‌های بانک مرکزی مراجعه کنیم؛

امروز این بانک جدیدترین گزارش از متغیر‌های پولی را منتشر کرد که در بخشی از این اطلاعات منتشر شده، ملاحظه می‌شود که حجم نقدینگی در یک سال منتهی به پایان مهرماه ۱۴۰۱ به بیش از ۵ هزار و ۶۷۶ هزار میلیارد تومان رسیده است که رشد ۳۴.۳ درصدی را نشان می‌دهد. اما از این میزان نقدینگی، بیش از یک هزار و ۲۷۹ هزار میلیارد تومان پول می‌باشد. پولی که شامل «اسکناس و مسکوک در دست اشخص» و «سپرده‌های دیداری» است. از این رقم، ۹۵ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان به عنوان اسکناس و مسکوک در دست مردم است. این رقم نسبت به مهرماه سال قبل، ۳۰.۱ درصد بیشتر شد.

به بیان دیگر نقدینگی حدود ۹۶ هزار میلیارد تومانی، در هر زمان، قدرت ورود به هر بازاری از جمله بازار ارز و سکه و خودرو را دارد که این رقم قابل توجه بایستی مدنظر سیاست گذار پولی قرار بگیرد و برای کنترل و مدیریت آن از طریق کاهش انتظارات تورمی اقدامات موثر صورت دهد. هرچند سپرده‌های دیداری نیز به عنوان سپرده‌هایی شناحته می‌شود که در کمترین زمان ممکن در اختیار اشخاص قرار می‌گیرد و در حال حاضر حجم ریالی ان سپرده‌ها نیز به یک هزار و ۱۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۵
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۵۳
کدام شفافیت؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
بانک مرکزی وظیفه اش و ناموس اش باید ارزش پول ملی باشد وگرنه باید تعطیل شود و همه ما از واحد پولی دیگری که ثبات دارد استفاده کنیم ....
دولت ترکیه به شهرواندانش تضمین حفظ ارزش پولشان را برای 1 سال در مقابل دلار داد و گرنه آنها هم هجوم به سایر ارزها برای نگه داشت دارایی های خود می بردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
شفافیتش اونجاست که اینقدر پول ملی ناسور شده که میتونی از اینور اسکناس اون طرف رو ببینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
سکه حباب دارد؟؟ حقوق ما حباب دارد که ترکیده
ناشناس
| Canada |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
چرا سیگنال غلط میدهید؟؟؟
کدام بازار هیجانی؟؟؟؟
قیمت ارز رفته بالا میخواهید طلا و سکه درجا بزند؟؟؟؟
اشتباه اول صالح آبادی ثبت نام گواهی های سکه روی ۱۴ میلیون بود که حالا باید با قیمتهای بسیار بالا به ثبت نام کنندگان سکه تحویل دهند
اشتباه بعدی آقایون ایجاد سکه جدید است با عیار پایین که سبب با ارزش تر شدن سکه های فعلی
چه امامی و چه بهار ازادی خواهد شد
اینکه آقایون بخواهند تک خوری کنند و بازارهای موازی را دستوری نگه دارند یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اینکه قیمت سکه در سایتها دستوری پایین اعلام شود یعنی واقعیت تغییر میکند؟؟؟؟؟؟؟؟
بورس امروز ۴۵هزار واحد رشد کرده دلیلش چیست؟؟؟؟

اشتباهات دوره بهمنی را تکرار نکنید و قیمت ها را دستکاری
نکنید

بانک مرکزی اگر طلا دارد بیاید ثبت نام ربع سکه و نیم سکه انجام دهد تا حباب بالای آن سکه ها اندکی تعدیل شود
ناشناس
| Canada |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
باید حتما دلار بشه ۵۰ هزار تومان تا وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی رو برکنارکنید؟!!!
نماینده های مجلس کجاهستند؟ نکنه در تعطیلات بسرمیبرند؟!!!!
ناشناس
| Canada |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
دلار دراستانه ورود به کانال ۴۰ هزار تومان
سکه در استانه ورود به کانال ۲۰ میلیونی
رییسی متشکریم !!!
ناشناس
| Canada |
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
همه جای دنیا بورس با شکوفایی اقتصادی رشد میکنه بورس ما اما کاری به شکوفایی و این حرفها نداره فقط تابع نرخ دلاره در بدترین وضع اقتصادی هم که باشیم چون دلار رفته بالا اونم رشد میکنه !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
آقایون فعلا نگران هستند هوا گرمتر شود حجاب خانمها چطور می شود ( نقل قول از مسئول یکی از روزنامه ها)
داریم می میریم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
فنر دلار دستوری وحشتناک آماده جهش شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
باید میفهمیدی آشوب هزینه داره واسه کشور
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
مختصر و مفييييد ..................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
جناب 15:29 این داستان از قبل از اعتراضات شروع شده بود واسه خودتون توجیه نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
اقای عزیز مردم مطالبات دارند اعتراض دارند اعتراضشون هم بجاست اکثریت مردم هم اعتراض دارند اشوبگر هم شما جمعیت اندک 4 درصدی هستید۱۵:۲۹
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
اين نتيجه چرخه آشوب-تحريم-تورم است كه ظاهرا وارد فاز بعدي شده است.
ناشناس
| Canada |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
اتفاقا روش اقای صالح آبادی هزار مرتبه بهتر از بازار نوسانگیری همتی و تیم خبرنگاری اش است
اقای همتی به روش ناجوانمردانه نوسانگیری میکرد و کاسب و مردم را فریب میداد
اقای صالح آبادی اگر فقط یک بار روبه بالا برود و قیمت را کنترل کند بهتر از هزار بار زیگزاگهای نوسانی قیمتی همتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
سایبری 15:29 فعلا که هزینه رو شما برای این مملکت درست کردید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
خیلی ها دارن سرمایه هاشونو به سکه و طلا تبدیل میکنن که قابل حمل و نقل و در دسترس باشد . این موضوع هم باعث افزایش تقاضا و افزایش قیمت شده است .
دکتر محسن دقیقا کجایی ، کجای دلم بزارم ترو ، الان که دیگه کل سیستم بانکی و وزارت خانه ها و مجمع و همه یکدست شده دیگه بهانه شما چیه ؟
آقای طائب که بعد از 43 سال گفته برای گرانیها باید زیرساخنها درست شود . اصطلاح جدید در آوردید از خودتان .
پاسخ ها
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
مقصر روحانیه خخخخخ
یه همسایه داشتیم سال تا سال آزمون یخورده نمی‌گرفت تا رئیسی کاندید میشد میومد میگفت به رئیسی رای بدین همه چی درست میشه الان رفته تو افق محو شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
اکنون که بسیاری از صاحبان نقدینگی حاضرند دلار را به قیمت 37000 تومان بخرند فرصت خوبی برای دولت برای جمع کردن نقدینگی سرگردان از دست این سوداگران است .
اما این جمع آوری کفایت نمی کند و در صورتی تاثیر بالایی در اقتصاد ایران خواهد داشت که بلکه فقط با نظارت کامل فقط در جهت ساخت مسکن بکار گیری شود چون باعث چرخش مثبت پول می شود و تورم کاهش.پیدا می کند و مشاغل زیادی به کار می افتد .
از طرفی صاحبان سرمایه شاهد حباب دلار خواهند شد و از خود زنی اقتصادی دست برداشته و از طرفی نقدینگی راه اصلی خودش را که افتادن در مسیر مولد و سرمایه گذاری بخصوص در بورس است را انتخاب می کنند .
همش ميگين حباب بعد متوجه ميشيد كه ديوار بوده
پاسخ ها
احد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
آقا درست میگن
الان حباب است اما این حباب قرار نیست بترکد بلکه با کاهش مداوم پول ملی این حباب تثبیت میشه و میره برای حباب بعدی
خدارو شکر در رسانه ها و خصوصا صدا و سیما همه چی آرومه!!!
پاسخ ها
عطا ورز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
فقط تبلیغ خرید مرغ میکنن
شب و روز میگن مردم مرغ بخرین
انگار نه انگار اقتصاد مردم رو هر روز نابود تر میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
حالا۲۰:۳۰ از بحران اقتصادی در غرب خبر میده
رئیس بانک مرکزی بهتر تغییر بدین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
مشکل رییس کل بانک مرکزی نیست ، هر چند ایشون هم بی تقصیر نیست.
مشکل اقتصاد مملکت اسن که از بیخ و بن خراب است.
اشکال وعده هایی است که اقای رئیس جمهوری و مجلس میدهند بدون انکهخ منبع تامین ان مشخص گردد
ناشناس
| Canada |
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
دلت هوای همتی را کرده ناقلا
با همتی هم مطمئن باش قیمت همین جا میبود با این تفاوت که صد بار قیمت ها را پایین و بالا کرده بود و افراد خاص خودش نوسانگیری های لازم را انجام داده بودند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
رئیس بانک مرکزی و دولت چیکاره هست ؟ تصمیمات کلان اقتصادی کشور در جایی گرفته می شود که حتی الفبای اقتصاد را هم نمی داند . تا دقیقه 90 صبر میکند و در آخر با یک تصمیم غلط کل شالوده اقتصاد را بهم می ریزد .
شاخص های کلان همه نشان از شروع فروپاشی اقتصادی است
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
تازه شروع؟؟ کجا سیر میکنی عامو
به آقای رئیس جمهور گفته اند که در شهر هیچ سکه‌هایی گران نشده بلکه ارزان هم شده .و مردم صف کشیده اند تا سکه های خود را با التماس به نازلترین قیمت بفروشند و پولش رو در بورس سرمایه گذاری کنن.
خدا را شکر که ما رئیس جمهور نشدیم که دلار ۵ هزار تمان بشود ، اما خدا لعنت کنه امریکا را ، حالا که ما رئیس جمهور شدیم دلار را ۳۷ هزار تومان کرد و سکه را ۱۸ هزار تومان ، واقعا که مرگ بر امریکا
واقعا کسی متولی اقتصاد نیست؟؟ 50 درصد رشد دلار تو 10 ماه؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
ملت شدیدا گاندو لازمه!!!
دولت بزرگوار یه تکونی بخودت بده! حداقل 4تا جمشیدبسم اله اعدام کن !
بازار هیجانی کدومه ؟ وضع اقتصاد مملکت اظهر من الشمس هست و این اتفاقات چند ماه اخیر هم آقایان مسئول را از خواب خرگوشی بیدار نکرد. زودتر فکری برای سیل مفلوکان اقتصادی که در آینده نزدیک ممکن است مثل کوه آتش فشان خاموش ناگهان فوران بکند ، بکنید. چاره ای جز افزایش سریع درآمد های ارزی به هر قیمتی که شده ، نیست
دولت یا دلارهای بلوکه شدهء حسابهای الکترونیکی مثل پی پل و ویزا کارت وووو آزاد کند یا جبران خسارت کند.ما ثدها میلیارد تومان پول خفته داریم ولی بشرایط تحریم آنهارا کرده پول باطله
بازار یعنی عرضه و تقاضا
با بسم الله و انا انزلنا و بگیر ببند و وعده وعید اگه کار حل میشد که اوضاع ما این نبود
این هم یکی دیگر از دستاوردهای عظیم دولت است!
آماده استقبال از دلار ۴۰ هزاری و سکه ۲۰ میلیونی (به احتمال قوی از این هم بیشتر...) در آغاز زمستان باشیم!
به قول اخوان ثالث: هوا بس ناجوانمردانه سرد است!
من تو خونه یه جعبه چوبی دارم اندازه جعبه کفشه، توش پر از سکه های 1 تومنی 2 تومنی 5 تومنی و 25 تومنی و اسکناس 10 تومن 20 تومن و 50 تومنی هستش، کاملا پر شده سکه ها حدود 3 یا 4 کیلو میشه ، چند شب پیش شمردم با اسکناس ها میشه حدود 8 هزار تومن، 80 هزار ریال برابر با 20 سنت آمریکا. بخیه های اقتصاد جراحی شده باز شده فک کنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
باتوجه به افزایش قیمت فلزات ، سکه ها را خیلی بالاتر قیمت ضرب شده روی آن می توانی بفروشی . با این حساب شاید معادل یک دلار سکه بفروشی
وقتی دولت خودش فروشنده ارز است قیمت را هم خودش تایید میکند برای کسری بودجه اگر غیر این است کسی جواب بده بگه من اشتباه میگم اینا که میگن ما امسال در هفت ماه 37ملیارد دلار نفت فروختیم چی شد برای کسری بودجه قیمت را بالا نگه میدارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
باسلام
دولت دنبال مالیاته از عادی که با پایین آوردن ارزش پول ایجاد کرده تا مشکل مالیش را حل کنه
انگار با بچه دو ساله طرفید که هیچ تجربه ای از سیاستها و برنامه های شما نداره
ما سالهاست داریم میبینیم این اداها رو و نتایجش هم دیدیم
هیچ امیدی به کارهای شما نیست
هر چند سال یکبار تکرار میشه
و هر بار بازه زمانی بحران کوتاهتر میشه و شدت سقوط ارزش پول ملی بیشتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
به نظرت بحرانی فعلی یکم طولانی نشده؟ از سال 97 استارت زد الان بعد از 4 سال و 6 ماه دلار 10 برابر شده و خاط فقر به 20 میلیون تومن رسیده و حقوق قانون کار 6 تومنه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
منظور از کوتاه شدن بازه بحران سقوط شدید در مدت زمان کوتاهه نه اینکه بحران تموم بشه
قبلا در دو سال تغییرات نجومی بود الان تو سه ماه تغییرات نجومیه
حالا متوجه دلیل افزایش قیمت سکه و دلار شدم. به نظرم این دوتا سرنشین قطار پیشرفت آقای رئیس جمهور محترم هسته که سرعتش بالاس
اتفاقا بازار اصلا هیجانی نیست و خیلی منطقی است، بگیر دلار 50هزاری را تا عید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
زودتر از عید میشه ۵۰
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
حتما همینطوره وقتی دولت اوراق 400میلیونی رو 100میلیون به مردم میفروشه انتظار ندارید که تا پایان سال و سال اینده1402 دلار و طلا سر جای خودش بمونه
با تشکر فراوان از رئیس کل بانک مرکزی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
این آخرین کاریه که از دست ایشان بر می آید واین جز وظایف سازمانی ریاست بانک مرکزی می باشد و نیازی به تشکر نیست
لطفا این مطلب رو بفرشید آقای محسن رضایی بخونند، این بود قول قراری که در تلویزیون ملی به مردم دادند؟ ارزش پول را بر میگردانم همین بود؟ پدر آمرزیده روحانی تو هشت سال آخرش از دلار 3300 تومانی را 23 هزار تومان تحویل داد، الان شده 38 تومن.
آقای رضایی «معاون اقتصادی رئیس‌جمهور» نفرمودند چند ماه صبر کنید گشایش اقتصادی در راهه؟ جناب تابناک مگه خودتون این مطلب رو ذکر نکردید؟ چه شد؟ ما اشتباه کردیم وارد بازار طلا و ارز نشدیم؟ باید 22 درصد ارزش ریالمون از دست بره تو سه ماه؟

آقای مرندی نفرمودند زمستان سرد تو راهه؟ توافق نکنید؟ نفت شده 73 دلار
آقای ثابتی و آقای حسین شریعتمداری سردبیر محترم روزنامه کیهان نفرمودند فقط دوماه صبر کنید؟ این دو ماه کی تموم میشه؟ چرا کسی ایشان را بازخواست نمی کنند به خاطر دروغگویی؟ آقای اژه ای نفرمودند دروغگویی جرم است؟

ما هم آگهی کنیم همه چیز رو بفروشیم ببریم امارت سرمایه گذاری کنیم؟ چارت ده ساله نسبت درهم به دلار رو دیدین؟ کارمون رو ببریم اونجا انجام بدیم چون اینجا معلوم نیست فردا قرار چی بشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
یورو ، پول ملی اروپای یخ زده ۴۲۰۰۰ تومان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
یک خرفشو هیچ وقت فراموش نمیکنم که تو تلویزیون گفتد : روزی فرا خواهد رسید که مردم اروپا و آمریکا برای کار و درآمد به ایران خواهند آمد .
چه هیجانی شما قیمت دلار رو مثل فنر جمع کردید ولش کنید تا 50تومن راحت می‌ره نتیجه ناکارآمدی سیاست خارجی با رجل سفارشی جز این نمیشه سیاست اقتصادی منفی ،سیاست خارجی منفی ،نتیجه کله پا شدن ریال
تابناک جان
بزرگ اقتصاد دان جهان جناب تیمسار دکتر سردار محسن رضایی کجاست الان؟
مگر قرار نشد که پول ایران را دومین پول قدرتمند جهان کند؟
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
اذیت نکن دیگه. الان همه فعالانه دارند تحریم میکنند و تحریم میشند. خوب الان چه کاری از این واجب تر.؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
احتمالا آستانه تحمل اقتصاد ایران تا دلار 100 هزارتومان بود و اشتباها جناب تیمسار دکتر گفتند آستانه تحمل اقتصاد ایران تحمل دلار 30 تومانی هست . دلار تا عید نزدیک 100 تومن میشه و بعد با کلی منت و فیس و افاده میارن رو 70 که مثلا کاری کرده باشن .
احسنت به اینهمه وفور و درایت مردان با کفایت
اقای رضایی توضیح دهند قبلا میگفتند مدیران نا لایق
من پیشنهاد میکنم دولت استفا بده و روحانی و ظریف برگردند
شاید فرجی شود
برنامه دولت دلار 70 هزارتومنی و بعد حذف 4 صفر
بنابراین عمدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
کاملا صحیح هست . تا 90 یا 100 بالا میبرن و بعد میارن رو 70 .
آقای دکترررررر اقتصاد با معدل بالای ۱۹ و خرده ای ، قرار بود از امریکایی ها در خلیج فارس اسیر بگیرید و بفروشید و کسب درآمد کنید چه شد ؟ با افزایش قیمت دلار جیب مردم را میزنید ! در این چند ده روز گذشته ۲۲ درصد ارزش ریال و دارایی مردم کاهش یافته ن ....
پاسخ ها
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
نه عزیز جان حذف صفرها مال دلاره ۱۰۰تومنی بعلاوه آزادسازیه نرخ بنزینو گازو برقه که روی هم قیمتهارو ۵۰برابره حالا میکنن
الان آ ر میان میگن در کشور هیچ سکه و دلار گرانی وجود ندارد!
عدم کفایت سیاسی رییس جمهور را کی می زنید؟
اونکه پایاننامه اش پول بود و قرار بود پول ایران را قوی ترین پول منطقه بکند کجاست بهش بفرمایید معطل چی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
تاره معدلش هم 19.5 بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
اون بنده خدا را که از کمیسیون اقتصادی دولت هم بیرون کردند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
دلت خوشه ها . اون بابا تو دخل و خرج خونه خودش گیر کرده . ولی قول داده تا آخر سال جدول ضرب رو کامل حفظ کنه .
وقتی همه مردم خواهان تبدیل نقدینگی خود به سرمایه ثابت هستند بهترین شرایت برای جمع کردن نقدینگی از طرف بان مرکزیست که با عرضع گسترده سکه نقدینگی سرگردان در جامعه را جمع کند و موتور تورماقتصادایران را خاموش کند و تبدیل به سرمایه ثابت کند
ظاهرا قرار نیست این حباب و واکنش هیجانی بازار دست از سر مردم برداره!!!!
اگه این حبابه که چهار دهه است داره بزرگ و بزرگتر میشه و آخ هم نمی گه، حباب نبود چی میشد؟!!!!!!
به جای زمستان سخت برای اروپا
زمستون خیلی سختتر برای ایران
اگر خدایی نکرده این اتفاق زمان روحانی افتاده بود الان 20و 30 خودشو پاره پاره میکرد ولی الان صدای کسی در نمیاد... معاونت اقتصادی هم بد نیست یه گزارشی از زحماتشون بدن
پاسخ ها
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
مگه شما هنوز هم 20:30 نگاه می کنید!!!؟؟؟
نه اینکه ما ایرانیها خیلی مردم شادی هستیم و دیگه سایر ابزار و وسایل هیجان دیگه اثری روی ما ندارند حالا این هیجان را با گران و ارزان کردن طلا و دلار به اوج می رسونیم
چه زندگی هایی که دود می شود و همچنان ما دعاگوی و ثنافرمای هستیم مبادا که انگ محارب بخپریم
ماندم چه کسانی اقتصاد کشور را سد معبر کرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
شایسته است بگویید چه کسی ، نه کسانی .
دولت محترم و بانک مرکزی خوابند
دنبال مالیات از عادی هستن که با پایین آوردن ارزش پول ملی از مردم بگیرن
مملکت به امان خدا رها شده و خودش داره میره جلو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
نه رها نشده . برای دستگاه عریض و طویلشان درآمد زایی میکنند . وجود دولت فقط باری بر دوش کشور و اقتصاد هست وبس . اگر نباشد هیچ اتفاقی نمی افتد . با حفظ دولت فقط درآمد زائی میکنند .
هیچ اتفاق خاصی نیفتاده تورم از سال قبل تا الان 40الی 45 درصد هست و تورم آمریکا هم 10 درصد یعنی 30 درصد نسبت به سال قبل گران‌تر می شود ولو یکی دو هزار تومان بالا و پایین
دوست دارید دلار بالا نرود بسیار عالی مالیات بر سوداگری در بخش های مهم کشور ازجمله همین ارزها و طلا مسکن و ماشین اجرا کنید آن هم با نرخ های بالای 100 درصدی که هر کس یا هر طرف دیگر در طول یک سال بیش از یک مورد خرید و فروش کرد مشمول آن هست دیگر تورم 40 درصدی درست نمی شود که این قیمت دلار را هم رقم بزند
و هر وقت تورم شما مانند آمریکا که الان 10 درصد شد دیگر دلار هم بالا نمی رود
به جای خاک بر سر خودتان کردن عمل کنید حتی اگر خیلی ها دوست ندارد اجرا شود و دستشان جایی بند نباشد و کوتاه شود از دلالی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
شما اقتصاد رو کجا یاد گرفتید برادر من؟
تا اونجایی که من یاد گرفتم روش پیشنهادی شما باعث تورم میشود و برای کم کردن تورم باید چرخه تولید رو راه انداخت و به عبارت ساده تر صادرات بیشتر از واردات باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
بیشتر تقاضای ارز و سکه برای خروج سرمایه هست . از وقتی که فشار بر روی شفاف سازی ارزهای مجازی بیشتر شد و ریسک سرمایه گذاری آنرا در دنیا افزایش داد ، سرمایه هایی که از کشور خارج می شود مجددا به ارز کاغذی و طلا برگشت . حوادث 3 ماه اخیر هم سرعت خروج سرمایه را که بیشترش متعلق به مسولان هست را افزایش داد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
شما باد اگر گرفته بودی می دانستی که خیلی کشورها با همین روش تورم را کنترل می کنند
در ضمن خیلی از کشورها کسری تجاری دارند ولی تورم کم هم دارند
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
"هر وقت تورم شما مانند آمریکا که الان 10 درصد شد دیگر دلار هم بالا نمی رود" اينم تقصير ما شد!؟؟؟؟
چرارییس دولت درباره اقتصاد به مردم توضیح نمیده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
حرف زدن بلد نیست انوقت بیاد در مورد اقتصاد بگه .تو کجا زندگی میکنی ؟
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
ین بنده خدا صبح تا شب داره توضیح میده که قطار پیشرفت او او چی چی کنان در حال حرکته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
فکر نهار مردمه . دیگه چی بگه ؟
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
مگه نميبيني دايم دارند ميگن كشور رو به پيشرفته و در زمينه نانو و موشك پيشرفت كرديم! به خدا قسم اگر يك نفر از اينا بدونند نانو چي هست!
روحانی هم نیست تقصیر رارو بندازیم گردنش
روحانی هم نیست تقصیر رارو بندازیم گردنش
هیجانی؟؟!!!
از سکه یک میلیون تومانی دچار هیجانیم. بدنمون دیگه تحمل آدرنالین این همه هیجان رو نداره.
تنها کاری که بلدن بیان بگن ذخایر ارزی کشور در وضعیت بسیار خوبی و کم سابقه ای هست که تا حالا سابقه نداشته بعد یه مدت بعد دلار میشه ۴۰ تومن.
الان وقتشه تو اوضاع اعدام كردن يه سلطان سكه هم پيدا كنيد واسه اعدام
در رباط کریم به من گفتند اینجا دلار هنوز 3000 تومان هست.
آقای رییس جمهور ناهار خوردی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
فکر نمیکنم چون قند خونش افتاده و تلو تلو میخوره
اقا یه محل مناسب خودتون معرفی کنید بیاییم تا اعتراضمون نسبت به افزایش قیمت دلار و طلا به صورت مصالحت آمیز نشون بدیم من بلد نیستم لطفا راهنمایی بفرمایید
الان هر کس پولش را با ریال نگهدارد بزرگترین اشتباه را کرده است؟
ثمره آشوب یه مشت بی غیرت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
بی غیرت جنابعالی هستی که هر بلایی سرت میارن باز هم مثل احمق ها دفاع می کنی
شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
شما اول بی زحمت وی پی انتو خاموش کن بعدا از غیرت و شرف صحبت کن
سکوت بهترین کلمه است در برابر حرفای که با دروغ گفتن توجیح کردن خلق الله
فقط ی خسته نباشی باید گفت به آقایانی که در مجلس یا دولت های زمان آفای احمدی نزاد و روحانی و ه آقای رئیسی
رییس بانک مرکزی انسانی وارسته و مومن است ولی در این سمت هیچ تخصصی ندارد. بهتر است ایشان عابرمندانه استعفا دهد.
متاسفانه همه چی مملکت بهم خورده، جالب اینکه اصولگرایان هر روز برای خودشون یه پست جدید میزنن
ضعیف ترین دولت درطول انقلاب دولت سیزدهم بوده.
همون موقع که گزینه ریاست بانک مرکزی وزیر اقتصاد و تیم اقتصادی دولت جدید معرفی شدند اکثر اقتصاد دانها پیش بینی اوضاع رو میکردن و الان هم پیش بینی این هست که اگر اصلاحات اقتصادی شروع نشه و تیم اقتصادی دولت ترمیم نشه اوضاع بدتر هم خواهد شد . حالا هی پشت گوش بندازید
لطف کنید حقوق را پنجاه ملیون بدین آخه این چ وضعیه ارزش پول ملی چرا صفر شده واقعا ک
پاسخ ها
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
پنجاه میلیون میشه دو و نیم سکه! خیلی هم زیاد نیست!!!ا
تکلیف ما جوانهای بدبخت چیه که محکوم به پرداخت مهریه هستم . زنم بعد دو ماه زندگی به بهانه واهی از خونه رفته و مهریه اشو به اجرا گذاشته . موقع رفتن هم تمام طلاجات و پولی که داشتم دزدکی برداشته و با خود برده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
به همین خاطر جوانها از ازدواج و تشکیل خانواده بیزار شده اند .
با 6 کلاس سوات اکابری نکنه توقع داشتید سکه بشه 5 میلیون؟
دولت از لحاظ اقتصادی ورشکسته و خزانه خالی از طلا لذا این گرانی از طرف دولت است برای پر کردند خزانه و تا جای که امکان دارد ارز و طلا به بازار تزریق می‌کنند و خزانه را پر و کاری به مردم و فشار اقتصادی ندارد
به این نمیگن هیجان
میگن بدبختی و فقر و بیکاری بیشتر در جامعه در بلند مدت
خدا وکیلی به ما بگویید این پول ها را این افراد از کحا می آورند با این قیمت بالا سکه و ارز می خرند .
ما که با حقوقمان به سختی معیشت ماه را اداره می کنیم یک کارمند با حقوق متوسط هستیم.
همه کامنت ها را خواندم یک کم فکر کنید شما در عمق وجودتان ببینید در محضر خداوند جوابی قانع کننده برای این نوشته ها و حرف ها و کارها دارید ؟

ای خاک پای رزمندگان دفاع مقدس بر روی چشمان ما که جز تلاش برای عزت و عظمت این کشور نمی اندیشیدند و از همه چیز خود حتی جان خود را برای اعتلای این کشور دریغ نداشتند .

امروز هرکس بداند با این کارها نظام جمهوری اسلامی تضعیف می شود و انجام بدهد مرتکب فعل حرام شده است .
داداش به دلار پارسال و امسال تبدیل کن اونوقت ببین نه تنه افزایش نیافته بلکه خیلی کاهش یافته.باعث تاسفه که همش سرک به مال مردم میندازن ! دستشون که سالهاست توو جیب مردم کردن .ولی اینو هم بدانن این پولها مال ثروتمدان پنج درصدی ست و نود پنج درصد در مرز فلاکت هستن
هیجان شمایید بازار و قیمت ۱۹ و ۳۸ واقعیست.
به کام کاسبان سکه و مهریه!

عزیزان ژن زیان عازادی نظر خاصی ندارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
قبل از ازدواج عاقلانه فکر می کردی و گول هوس های زودگذر رو نمی خوردی .
دلار وسکه اونقدر باشخصیتن که هنوز به هیجان نیومدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
وضع آمریکایی های بدبخت الان چطور هست ؟ هر روز دلارشون داره گرونتر میشه و بیشترین مصرف کننده دلار هم تو آمریکا هست . مگه نه آقای دکتر رضایی ؟
مسئولین محترم
قضات محترم دادگاه خانواده

تو رو خدا به خدا با این افزایش نرخ بی رویه سکه فکری به حال مردانی کنید که بابت مهریه باید سکه پرداخت کنند.
اجرای حکمی که به سکه 5 ملیونی بود و الان نرخ 19 ملیونی و فردا و فرداهای دیگه هم بیشتر و بیشتر
زمان روحانی 24 ساعته تلویزیون درباره بورس و دلار و سکه حرف می زد. الان صدا از کسی درنمیاد!!
ثبات قیمت در دلار یا سکه بسیار ساده است کافیست بروید به روشهای بانکی سایر کشورها توجه کنید و مردم را تشویق کنید تا حساب ارزی در بانکها باز کنند و به مردم سود بدهید دولت با این روش از یک وزنه محکم در جهت ثبات میتواند استفاده کند
عوضش امنیت داریم و موشکامونم داره هرروز بهتر میشه
بدترین وضعیت این است که دولتمردان مردم را هیچ چیز حساب نمی کنند

واصلا خود را ملزم به توضیح برای مردم نمی دانند وشفاف سازی نمی کنند

این بدترین توهین به ملت است که هیچ توضیحی دراین رابطه به ملت نمیدهند ؟


البته اگر میخواهند بگویند اینها همه توطئه استکبار جهانیست .بههتر همان به که

سکوت پیشه کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
فکر میکنم زمان جام زهر دوم رسیده . دیگه کار از نرمش قهرمانانه گذشته . روسیه با آنهمه ادعا با تحریم ها در آستانه متلاشی شدن هست . اینها همه درس عبرت هست اگر شنونده و بیننده ای در کشور باشد .
اقتصاد مردم مرد لازم داه اینا اکثرشون مانکنن ..
آقای رئسی گند زد با این جراحی اقتصادی که آقای رضایی و آقای خاندوزی انجام دادند.
بعد توقع دارند که مردم ساکت بمانند و هیچ اعتراضی هم نکنند.
واقعا که ؟!
با دلار پاشی و سکه پاشی توسط بانک مرکزی چیزی درست نمیشه. اینها مسکن کوتاه مدت است.
سلام آقایان دانشمندی شبیه دکتر پور ابراهیمی داریم که همواره سایر دولت ها بویژه دولت روحانی را نقد می کردند که کاری که ما گفتیم انجام ندادند و حالا نمی دانم چرا برای این اقتصاد معیوب ورشکسته نسخه نمی پیچند و به دولت نمی تازند
الحمدالاه کاری میکنند که کسی هیچی نمیفروشه واقعا خدا قوت کی میشه دولتمردان دست ازاین اقتصاد بردارند
مشکل اصلی این که پول ما ریال نمی‌دونم دلار دست مردم چکار میکنه مملکتی که پولش بی ارزش باشه یعنی اقتصادش فلج شده
مگه گرانی داریم
بابا شایعه پخش نکنید
آقای ریسی مگه میزاره چیزی گران بشه
اعتراض داری چراماموران مدافع امنیت کشتی چرابیت المال نابودکردین خب ببین ک این اعتراض نیست اغتشاش وآب به آسیاب دشمن ریختنه. اغتشاشات هم بی آثرنیست به این وضع .ملتی ک خداروفراموش کرده وبه دستورات دین ک یکیش حجاب هست عمل نمیکنه بایدهم وضعش بد بشه
سلام متخصصان میگن حتما گرانی ربع سکه خواهد شکست من چند جا مهم مشورت خرید وفروش کردم فرمودن دست نگهدار حتما شکسته خواهد شد ریسک به نخریدن هست خواهشا گوش فرمائید
بنظر من مسئولان مملکت فقط در فکر نگهداری خود در مسند و مقامشان هستند و این کار را به نحو احسن انجام میدهند
نتیجه درایت وزیران باهوش پارسی!
گرانی سکه و طلا باعث فروپاشی بیشتر خانواده ها میشه، برخلاف شعارها...
آمریکا برود فکری به حال بدبختی خودش کند که کاغذ پاره دلارش روزبه روز گران تر میشود
انشالله دلار بشه 100 سکه بشه 200 میلیون
حالا سایتی که قیمت ثانیه به ثانیه طلارو میداد رو هم بستن
با ده تن طلا می توان کل سی درصد رشد نقدینگی یک ساله را به سرمایه ثابت تبدیل کرد
مسئولین خوش فکری داریم
پس ان ۹۹نفری را که بابت طلا و سکه و دلار فردایی گرفتند چی شد ؟
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی