آغاز دوازدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری/آیت الله جنتی: جامعه اسلامی باید حیثیت مردم را حفظ کند؛همه‌چیز مردم باید در جامعه در امن و امان و سلامت باشد

دوازدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم) در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی در تهران آغاز شد.این اجلاس با سخنرانی افتتاحیه آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری برگزار و در ادامه جمعی از اعضای این مجلس در نطق‌های پیش از دستور دیدگاه‌های خود درباره مسائل روز کشور را بیان کردند.این اجلاس به مدت دو روز - چهارم و پنجم مهر - و در نوبت‌های صبح و عصر ادامه می‌یابد.
کد خبر: ۱۱۹۵۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹ 26 September 2023

آغاز دوازدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری/آیت الله جنتی: جامعه اسلامی باید حیثیت مردم را حفظ کند؛همه‌چیز مردم باید در جامعه در امن و امان و سلامت باشد

تابناک _ دوازدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم) در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی در تهران آغاز شد.این اجلاس با سخنرانی افتتاحیه آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری برگزار و در ادامه جمعی از اعضای این مجلس در نطق‌های پیش از دستور دیدگاه‌های خود درباره مسائل روز کشور را بیان کردند.این اجلاس به مدت دو روز - چهارم و پنجم مهر - و در نوبت‌های صبح و عصر ادامه می‌یابد.

مجلس خبرگان هرساله در جریان برگزاری این اجلاس از یک مسئول کشوری یا لشکری برای حضور و ارائه گزارش به اعضای خبرگان دعوت می‌کند. در اجلاس اسفند سال گذشته باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی مردم، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد برنامه‌های اقتصادی دولت را برای خبرگان تشریح کرده بود.

در اجلاس قبلی انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری برگزار شد و جنتی بار دیگر با رأی اعضا به‌عنوان رئیس انتخاب شد. بر اساس رای اعضاء، سیدابراهیم رئیسی و سیدهاشم حسینی بوشهری به‌عنوان نواب اول و دوم رئیس و سیداحمد خاتمی و عباس کعبی نیز مجدداً به‌عنوان منشیان هیئت رئیسه انتخاب شدند.

عصر روز چهارشنبه - پنجم مهر - نیز دوازدهمین اجلاس خبرگان رهبری با قرائت بیانیه‌ای به کار خود پایان خواهد داد.

جنتی: جامعه اسلامی باید امن و سلامت باشد

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: همه‌چیز مردم باید در جامعه در امن و امان و سلامت باشد، جامعه اسلامی باید چنین باشد. باید هرچه می‌توانیم اسلامیت این جامعه را حفظ کنیم.

آیت‌الله احمد جنتی در نطق افتتاحیه دوازدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه همیشه باید پشتیبان راه شهدا باشیم و هرکس شهید می‌شود در همین راه و تجلیل از آن قرار دارد، اظهار کرد: ما دین‌مان اسلام است و جامعه اسلامی نیز یک جامعه امن و سلامت است. آبرو و اخلاق و اموال مردم  باید در این جامعه حفظ شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد:  همه‌چیز مردم باید در جامعه در امن و امان و سلامت باشد، جامعه اسلامی باید چنین باشد. باید هرچه می‌توانیم اسلامیت این جامعه را حفظ کنیم.

وی افزود: جامعه اسلامی باید حیثیت مردم را حفظ کند. ما باید قدر سلامت جامعه را بدانیم و از آن دفاع کنیم.

نماینده گیلان در مجلس خبرگان:پاسخ به شبهات درباره ولایت فقیه وظیفه ذاتی خبرگان رهبری است

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد پروایی در اجلاس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به موضوع ولایت‌ فقیه و آرای مختلف در مسئله مشروعیت و مقبولیت، اظهار کرد: مرحله بروز و ظهور حکومت دینی با رهبری داهیانه امام راحل و نقش پررنگ مردم ایران در سال ۱۳۵۷ محقق شد و در ادامه با رهبری باصلابت مقام معظم رهبری، اساس و پایه‌های آن مستحکم شد. مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی نیز بااتکا به رهبری ولی‌ فقیه و بصیرت و حضور مردم همان شعار اصلی انقلاب اسلامی یعنی استقلال، آزادی  و جمهوری اسلامی است.

وی افزود: پاسخگویی به شبهات ایجادشده از سوی دشمنان در زمینه ولایت فقیه از وظایف و رسالت‌های ذاتی مجلس خبرگان رهبری است که باعث تقویت و دفاع از مبانی ولایت فقیه می‌شود.

نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: نقش‌دادن به رأی و خواسته مردم، استقلال و آزادی مشروع در سایه قانون اساسی مترقی، رفع فتنه‌های متعدد، وحدت ملی، اقتدار نیروهای مسلح، رسیدن به عزت نفس ملی و جایگاه علمی مطلوب در منطقه و بلکه در جهان از دستاوردهای مدیریت ولایت فقیه در جمهوری اسلامی ایران است که به ایجاد امید در دل ملت‌های آزاد انجامید. بیداری اسلامی و تقویت جبهه مقاومت و تربیت شهدایی همچون سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که با رشادت‌شان نابودی داعش رقم خورد، از برکات انقلاب اسلامی است.

حاشیه‌های دوازدهمین اجلاس خبرگان

دوازدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه در محل ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی با حضور ۵۶ نماینده و اعلام دستور کار آیت‌الله سیداحمد خاتمی سخنگوی هیئت رئیسه آغاز شد. شمار حاضران مراسم افتتاحیه هم غیبت ۲۵ نفره اعضا را چشمگیرتر کرد و هم جای خالی هفت نماینده درگذشته و جایگزین‌نشده این مجلس را پررنگ‌تر نشان داد.

پیش از آغاز رسمی مراسم با قرائت آیاتی از قرآن، گفت‌وگوی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی وزیر سابق اطلاعات و عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان در آخرین حلقه صندلی‌های سمت راست صحن مجلس و کتاب‌خوانی حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم در نخستین حلقه صندلی‌های مقابل جایگاه هیئت رئیسه بیش از تعاملات سایر نمایندگان با یکدیگر به سوژه‌ عکاسان خبری تبدیل شد.

روحانی تا پیش از آغاز رسمی جلسه کتاب «پژوهشی نو درباره قرآن کریم؛ نقدی بر نقد: پاسخ به شبهات کتاب نقد قرآن منسوب به دکتر سها» نوشته آیت‌الله زین‌العابدین قربانی که در کنار او بر صندلی شماره ۵ نشسته بود را تورق می‌کرد، همچنان که حجت‌الاسلام محسن قمی مشغول مروری یادداشت‌ها و گزارشی بود که در پوشه‌ای با خود به صحن مجلس آورده بود. حضور آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد با ماسک و تک‌نشستن او در یکی دو حلقه پایانی صحن مجلس هم به‌عنوان تنها نماینده حاضر در افتتاحیه که در رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدیت بیشتری نشان داده بود، سوژه دیگری برای عکاسان شد.

با پایان قرائت قرآن، پنج عضو دیگر خبرگان وارد صحن شدند و نطق آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری آغاز شد که هم به مرور حدیثی از پیامبر اسلام درباره ویژگی‌های مسلمانان اختصاص یافت و هم بر حفاظت از دین، آبرو، حیثیت و اموال مردم تاکید کرد. پس از پایان سخنان جنتی، آیت‌الله احمد بهشتی نماینده فارس در جایگاه حاضر شد تا نخستین ناطق پیش از دستور اجلاس خبرگان رهبری باشد که با خروج خبرنگاران از صحن وارد بخش غیررسانه‌ای شد.

رئیسی: موفقیت در سیاست خارجی حاصل عمل به رهنمودهای رهبری است

سیدابراهیم رئیسی در دوازدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر آنچه قدسیت در عالم وجود دارد مرتبط با وجود قدوسی است، اظهار کرد: اگر مکان، زمان و شخصی مقدس است به اعتبار و در ارتباط با قدوسی است که دارای تقدس شده است. نظام مقدس، دفاع مقدس و همه بخش‌هایی از کشور که قدسیت دارند به دلیل داشتن ارتباط با وحی و باید و نبایدهای الهی، نیت مقدس و وجود حاکمیت و حکومتی که به امضای شارع مقدس رسیده باشد، تقدس دارند.

وی افزود: شرط قدسیت در همه عرصه‌ها این است که هر سه جهت یادشده در آن وجود داشته باشد و این سه جهت را قانون اساسی جمهوری اسلامی تضمین کرده است. بایدها و نبایدهای قانون و انطباق با شرع را شورای نگهبان برعهده دارد. در رأس نظام هم مقام معظم رهبری را داریم و ایشان هم به بایدها و نبایدهای وحیانی توجه دارند و هم نیاز جامعه را می‌شناسند.

رئیسی با تأکید بر اینکه در حوزه‌های فرهنگ، سیاست و اقتصاد که موضوعات اولویت‌دار کشور هستند، گفت: شرایط به شکلی است که همه ظرفیت‌ها و امکانات مادی و معنوی برای رسیدن جامعه به رهنمودهای رهبری مشخص شده است. ما به‌عنوان مسئولان این نظام باید بدانیم در این عرصه‌ها هم متناسب با نیاز کشور و هم متناسب با آرمان‌های بلند انقلاب چه باید بکنیم.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: در بخش‌هایی که بر اساس رهنمودهای امام راحل و رهبری انقلاب عمل شده است، شاهد پیشرفت هستیم و در بخش‌هایی که این‌چنین نبوده و با نگاه‌های دیگر حرکت کرده‌ایم و شاهد بی‌تفاوتی نسبت به رهنمودهای رهبران انقلاب بوده‌ایم، دچار مشکلاتی هستیم که باید برای رفع‌شان تلاش کنیم.

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به موفقیت‌های کشور در سیاست خارجی، گفت: اگر دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی موفقیت‌هایی داشته است در پرتو عمل به رهنمودهای رهبری بوده است و اگر نواقصی هست از ماست. اگر به آنچه رهبر انقلاب ترسیم کرده‌اند عمل شود، کشور پیشرفت می‌کند و سیادت و آقایی کشورمان حفظ می‌شود. ما منظومه‌ای از دیدگاه‌های ایشان در حوزه‌های مختلف را روبه‌روی خود داریم که باید آن را با تلاش و مجاهدت شبانه‌روزی اجرایی کنیم. باور ما این است که با امیدواری و فرهنگ «ما می‌توانیم» امکان جبران عقب‌ماندگی‌ها وجود دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با بیان اینکه در حوزه اقتصاد اگر به خط‌مشی ترسیم‌شده از سوی رهبری در قالب اقتصاد مقاومتی توجه می‌شد وضع امروز کشور متفاوت بود، افزود: در حوزه‌های فرهنگ و سیاست نیز اگر رهنمودها و نظرات ایشان به‌طور کامل عملیاتی می‌شد قطعاً شرایط بهتری نسبت به وضع فعلی داشتیم. در حوزه اقتصادی، دولت در شرایطی آغاز به کار کرد که با کسری بودجه، تورم و مشکلات دیگر روبه‌رو بودیم و باید آن‌ها را جبران می‌کردیم که به لطف خداوند انجام شد.

رئیسی با مقایسه وضعیت کسری بودجه کشور، تورم و اشتغال در آغاز به کار دولت سیزدهم و شرایط فعلی، افزود: با مقایسه رشد اقتصادی در قبل از سال ۱۴۰۰ مشخص می‌شود در سال ۱۴۰۱ تلاش شد تورمی که همه را رنج می‌داد مهار شود. تورم محصول کسری بودجه و رشد نقدینگی است. در سال ۱۴۰۱ تلاش کردیم مصارف و منابع، تراز باشد و همخوانی داشته باشند تا کسری بودجه نداشته باشیم که طبق اعلام مرکز آمار در آن سال کسری بودجه نداشتیم. رشد نقدینگی در زمانی که دولت سیزدهم مستقر شد ۴۲ درصد بود و الان ۲۲ تا ۲۶ درصد است و پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر سال این عدد روی ۲۵ درصد تثبیت شود.

وی یادآور شد: رشد اقتصادی که حاصل افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری است در بهار امسال بنا به اعلام مرکز آمار ایران ۲.۶ درصد بوده است. سازمان بهره‌وری اعلام کرد امروز ۵.۳ درصد رشد بهره‌وری داریم که اگرچه هنوز مطلوب ما نیست، اما رشد قابل‌اهمیتی است. در اشتغال، دو سوم استان‌های کشور مشکلی ندارند و از وضعیت بحرانی به وضعیت عادی رسیده‌ایم و فقط در حوزه اشتغال افراد تحصیل‌کرده نیازمند تلاش بیشتر هستیم. 

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری ادامه داد: در سالی که دولت سیزدهم مستقر شد میزان خرید گندم از کشاورزان ۵.۴ میلیون تن بود، ولی سال گذشته ۵.۷ میلیون تن گندم خریداری شد و امسال بیش از ۱۰ میلیون تن، برنامه‌ریزی ما این است که در پایان دولت، نیاز به واردات گندم نداشته باشیم.

رئیسی با تأکید بر اینکه معتقدیم می‌توانیم مشکلات کشور را حل کنیم، تصریح کرد: در همه حوزه‌ها کارهای بسیاری انجام شده و در حال انجام است؛ برای ما امیدوارشدن مردم، مهم است و رهبری نیز بر این نکته تأکید دارند که باید برای تقویت ایمان و امید مردم تلاش کنیم و هر کاری که باعث ناامیدی مردم شود از نظر دولت، همراهی با دشمنان است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی