بازدید 7957
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

هشدار «ناترازی مصرف بنزین» را باید جدی گرفت؛ راه چاره چیست؟

کارشناس انرژی به تابناک اقتصادی گفت: با توجه به ناترازی که در زمینه بنزین به وجود آمده است، چاره اندیشی برای حل این مشکل، ضرورت دارد. خودرو‌های فرسوده که حجم زیادی از خودرو‌های کشور را تشکیل می‌دهند و مصرف بالایی دارند، در ایجاد این وضعیت تأثیرگذار بوده اند.
کد خبر: ۱۱۹۸۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴ 12 October 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در هفته‌ای که گذشت، قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی با انتقاد از روند صعودی مصرف سوخت در کشور  اظهار داشت: هم‌اکنون مصرف روزانه ما ۱۳۷ میلیون لیتر بنزین در روز است. ما باید در مجلس شورای اسلامی تدبیری برای بهینه سازی نحوه مصرف سوخت بیندیشیم. همین الان هم رشد پنج تا شش درصدی در مصرف داریم، به طوری که حتی ۲.۵ برابر کشور‌های صنعتی بنزین مصرف می‌کنیم؛ بنابراین، چاره کار آن است که جلوی مصرف بد را بگیریم. وی همچنین تاکید داشت: نزدیک ۱۰۰ میلیارد دلار در سال بد مصرفی در حوزه انرژی داریم که رقم زیادی است.  

بررسی‌ها نشان می‌دهد، ناترازی مصرف بنزین در ایران به عدم اصلاحات قیمتی و همچنین متنوع نبودن سبد سوخت خودرو‌های سواری نسبت داده می‌شود. اتکای شدید صنعت خودرو‌های سواری کشور به بنزین به عنوان سوخت اولیه، تقاضا برای بنزین را تشدید کرده و منجر به ناترازی در تولید و مصرف شده است.

همه گیری COVID-۱۹ تأثیر قابل توجهی بر مصرف بنزین داشت و منجر به سرکوب موقت تقاضا شد. محدودیت‌های تردد و کاهش رشد اقتصادی، منجر به کاهش رفت‌وآمد و مسافرت شد و در نتیجه مصرف کلی بنزین را کاهش داد. اما این کاهش موقتی بود و با احیای اقتصاد و غلبه بر همه گیری تقاضا برای بنزین به سطح قبل از همه‌گیری یا حتی بالاتر بازگشت.


همه گیری COVID-۱۹ تأثیر قابل توجهی بر مصرف بنزین داشت و منجر به سرکوب موقت تقاضا و همچنین محدودیت‌های تردد و کاهش رشد اقتصادی، منجر به کاهش رفت‌وآمد و مسافرت شد و در نتیجه مصرف کلی بنزین را کاهش داد. اما این کاهش موقتی بود و با احیای اقتصاد و غلبه بر همه گیری تقاضا برای بنزین به سطح قبل از همه‌گیری یا حتی بالاتر بازگشت.

عدم توسعه ظرفیت پالایشگاهی به میزان واقعی مصرف، سرکوب مصرف بر اثر کرونا، عدم تمرکز بر افزایش ظرفیت و تنوع‌بخشی به سبد سوختی خودرو‌های سواری و اسقاط  نکردن خودرو‌های فرسوده که حدود یک پنجم خودرو‌های کل کشور را تشکیل می‌دهد، از جمله دلایل اصلی ناترازی بنزین است. همچنین سرمایه‌گذاری ناکافی در گسترش ظرفیت پالایشگاه‌ها، توانایی تطبیق تولید با مصرف را مختل کرده و این ناترازی را تشدید می‌کند.

عدم تاکید بر تنوع سبد سوخت خودرو‌های سواری به تشدید ناترازی در مصرف بنزین و بسته شدن دست دولت در اصلاحات قیمتی نیز منجر شده است. تلاش‌های خوبی برای ترویج سوخت‌های جایگزین یا معرفی سیاست‌هایی که مشوق استفاده از منابع انرژی جایگزین برای وسایل نقلیه شخصی است، در دولت نهم و دهم صورت گرفت، اما این سیاست در دولت قبل تداوم پیدا نکرد و توسعه گاز طبیعی فشرده (CNG) متوقف شد.

با حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در خصوص لزوم تنوع بخشی به سبد سوختی کشور و چاره اندیشی برای ناترازی بنزین گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

مرادی در گفت‌وگوبا تابناک اقتصادی با اشاره به این که توسعه ظرفیت CNG کشور که قرار است مصرف روزانه ۲۳ میلیون متر مکعب را به ۳۶ تا ۴۰ میلیون متر مکعب برساند، اقدام مناسبی است، تصریح کرد: شبکه CNG که الان در کشورمان گسترش یافته است، یکی از بهترین شبکه‌های منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود و بستر مناسبی برای استفاده از این سوخت در کشورمان مهیاست.

وی در ادامه گفت: هر چقدر استفاده از CNG در کشورمان افزایش پیدا کند، به نفع کشور است. انتخاب بعدی استفاده از گاز ال پی جی است که سوخت بسیار مناسبی به شمار می‌آید.

هشدار «ناترازی مصرف بنزین» را باید جدی گرفت؛ راه چاره چیست؟


این استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: CNG تا کنون کمک بسیاری به ما در حوزه سوخت رسانی به ویژه در زمینه ناوگان حمل و نقل  عمومی و تاکسی‌ها کرده است. به طوری که آن‌ها دغدغه‌ای برای مصرف سوخت ندارند و سوخت مورد نیازشان را با قیمت مناسب تأمین می‌کنند. توسعه استفاده از آن می‌تواند بیش از پیش منافع مان را تأمین کند.

مرادی تأیید کرد: بهره برداری از فاز ۴ ستاره خلیج فارس و افزایش بازدهی پالایشگاه‌های موجود، راهکار‌های مناسبی برای رفع مشکل ناترازی بنزین فعلی است. قطعاً اورهال پالایشگاه‌های موجود و ساخت پالایشگاه‌های جدید می‌توانند مفید باشند؛ مثلا، تکمیل ظرفیت‌های پیش بینی شده در پالایشگاه اراک که اتفاق افتاد، توانست بخشی از مشکلات را حل کند.

با توجه به ناترازی‌ که در زمینه بنزین به وجود آمده است، چاره اندیشی برای حل این مشکل ضرورت دارد. خودرو‌های فرسوده که حجم زیادی از خودرو‌های کشور را تشکیل می‌دهند و مصرف بالایی دارند، در ایجاد این وضعیت تأثیرگذار بوده اند. همچنین در زمینه صنعت حمل و نقل نیز باید استفاده از خودرو‌های پایه CNG را در دستور کار قرار دهیم. به این ترتیب، تقاضای بیشتری برای CNG در کشور به وجود می‌آید.


وی در ادامه گفت: ما از بهره برداری از فاز ۴ ستاره خلیج فارس استقبال می‌کنیم. امیدواریم دولت تمام توان خود را برای بهره برداری از این فاز به کار بگیرد تا گام مهمی در راستای حل مشکل ناترازی بنزین برداریم.

مرادی در پایان تأکید کرد: با توجه به ناترازی‌ که در زمینه بنزین به وجود آمده است، چاره اندیشی برای حل این مشکل ضرورت دارد. خودرو‌های فرسوده که حجم زیادی از خودرو‌های کشور را تشکیل می‌دهند و مصرف بالایی دارند، در ایجاد این وضعیت تأثیرگذار بوده اند. همچنین در زمینه صنعت حمل و نقل نیز باید استفاده از خودرو‌های پایه CNG را در دستور کار قرار دهیم. به این ترتیب، تقاضای بیشتری برای CNG در کشور به وجود می‌آید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۶۶
بايد اينقدر گران كرد كه همه راه بروند يا دوچرخه سوار شن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
راهکار: تعطیلی صنعت خودروی داخلی و واردات خودروی با کیفیت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
تولید خودرو با مصرف سوخت بالا
عدم کفایت حقوق کارمندان و کارگران و فعالیت در حمل و نقل عمومی به عنوان شغل دوم
مهاجرت از استان های دیگر به تهران برای مسافر کشی به طوری که بعضی از خطوط در سیطره اونهاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
غیر از این هدفی ندارند اینها فقط مقدمه چینی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
افزایش حقوق ها و قیمت سوخت ها به دلار!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
نگران نباش از این دولت و مجلس بجزء گران کردن توقعی نمیشه داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
وقتی خودرو اشغال دست مردم بدی و خودرو کم مصرف و برقی نداری نتیجش مصرف زیاد انرژی میشه منتهی نمیدونم چرا همیشه مردم مقصرن
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
اینها همه فرع است اصل ارتباط با صنعت جهانی است و بروز بودن در مسایل اقتصادی و اجتماعی که صنعت هم ذیل آن است. بدون تماس جهانی مشکلات حل نمیشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
تا مسله حمل و نقل عمومی حل نشود همین است
مردم نمی توانند برای کارهای روزمره معطل سیستم فشل فعلی شوند
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
باید حقوق دستمزد کارگران را حدود 2000 دلار تثبیت کنید مثل بقیه کشورهای جهان اول بعد می توان قیمت بنزین را هم منطقی کرد که هم جلوی قاچاق گرفته شود و سایر مشکلات مرتبط به آن حل شود
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
خودتونو لوس نکنید
میخواید گرون کنید دیگه ادا در نیارید
ناترازی بنزین و ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
بنده بعد از تجربه های سنگین بنزین کوپنی. بنزین کارتی کارتکسی. بنزین سهمیه ای. بنزین کارتی یارانه ای. بنزین کارتی پمپی و...
عرض می کنم. بنزین باید در سراسر مملکت آزاد و لیتری 65000 تومان باشدو البته یارانه ها باید 4000000تومان شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
بهترین راه حل
بنزین لیتری 50000 تومان
یارانه هرنفر7000000تومان
رجب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
بنزین رو به قیمتی که میتونید صادر کنید ازاد کنید
پاسخ ناشناس ۱۳.۵۱
| Germany |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
هیئت دولت : بنزین لیتری ۵۰ هزار تومان چشم اطاعت ولی یارانه ۷ میلیون تومان باید بررسی کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
وقتی نماینده مجلس اعتقاد داشته باشد ۲۰۶ و لندکروز مثل هم هستند باید توقع ناترازی در مدیریت کشور را هم داشته باشیم
خود کرده را تدبیر نیست.

از یک طرف چند ده سال است که ماشینهای عهد بوق با مصرف بالا تولید می کنید،

از طرف دیگر در این چند ده سال هیچ کاری برای اشتغال پایدار و مولد نکرده اید. مردم را وادار کرده اید تا یک ماشین فکسنی تولید داخل خریده، بیفتند تو خیابانها دنبال مسافرکشی.
به جرات می توان گفت که از هر 10 ماشین تو خیابان لا اقل 6 تا مسافرکش هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
جالب است:
بر اساس ماده 2 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرائم رانندگی،مسافرکشی جزو تخلفات راهنمایی و رانندگی می باشد که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی راننده ه بدون مجوز جریمه می شود!!!!!!!
هنوز کامیونهای ماک ساخت 50 سال پیش که در هر صد کیلومتر 100 لیتر گازوییل می سوزانند در جاده ها کار می کنند!
پاسخ ها
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
دکتری که چیزی از طبابت ندونه تنها راه علاج را قطع عضو میداند نه درمان
این شده مجلس ما خودرو فرسوده مافر کشی جاده خراب و... هیچکدام نباید حل شود تنها راه حل گرانی ماشاله به این همه شعور و عقل
گرون کنید و cng را توسعه بدین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
در هیچ کشور پیشرفته ای به علت خطرات متعدد، از گاز به عنوان سوخت خودرو استفاده نمی شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
راهکاری جز گرون کردن و فشار بر مردم به ذهن شما نمیرسه؟
صحیح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
دنیا رفته سمت خودرو برقی و پیل سوختی و خودرو هیبرید صدی چهار لیتر بنزین ولی ما سمند میزنیم صدی سیزده علی برکت اله موجبات خوشحالی میرسلیم فراهم شود به هر حال متخصص خودروساز که میرسلیم باشه انتظار زیادی نداشته باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
خیلی خیلی خیلی ...
تمام عرصه های مملکت اعم از پالایشگاه، نیروگاه، کارخانه، بیمارستان، فرودگاه دانشگاه، تجهیزات و ماشین آلات، جاده ها، خطوط ریلی، هواپیما، لکوموتیو، خودرو..... فرسوده و در حال ویرانی هستند.
نمی شود فقط انگشت روی مصرف بنزین بگذارید و آن را برجسته کرده و آن را تقصیر مصرف مردم بگذارید.
راه حل ساده است
واردات خودروهای هیبریدی و برقی و اسقاط خودروهای فرسوده و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و مترو در سراسر کشور نه فقط تهران.
بعد هم قیمت بنزین را به فوب برسونید و حقوق ها هم واقعی و دلاری بشه. تمام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
دنبال درآمد بیشتر از مردم هستند نه هزینه بیشتر برای مردم
این صنعت خودرو اینقدر برای بعضیها اون بالا بالا داشته که نابودی هوا و اقتصاد و روان و جان مردم هم تاثیری در اراده شون نداره.
60 لیتر درماه 1500 تومان و 60 لیتر 3000 تومان بیشتر قیمت آزاد در ضمن کارت پمپ بنزین ها هم به قیمت آزاد باشند
چطور ناترازی در بقیه چیزها هشدار نمیدید
نیسان آبی و اریسان با موتور پیکان و خودروهای ۲۵ سال پیش را با قیمت های چند برابر به مردم می فروشند حمل و نقل های عمومی بی کیفیت و ناکافی اما مانند همیشه مردم مقصر معرفی می شوند
توقف تولید خودروهای پرمصرف داخلی و واردات خودروهای کم مصرف و هیبرید.
واردات خودروهای هیبرید و جایگزینی خودروهای فرسوده و با عمر بیش از 15 سال با خودروهای هیبرید وارداتی. کاهش مصرف بنزین با این جایگزینی هزینه واردات را تامین می کند.
یارانه سوخت در جیب مردم نمیره

میره در جیب مبارک مافیای تابوت سازی که تابوت های چرخدار پرمصرف و آلاینده تولید میکنن و اگه قسمت خودرو و سوخت به نرخ جهانی میرسید ، دیگه هیچکس حاضر نبود این تابوت ها را بخره چه برسه به اینکه حاضر باشه بنزین لیتر یک دلار را در این تابوت ها بریزه

میره در جیب مبارک معدن داران و کارخانه داران نورچشمی که با استفاده از سوخت ارزان و حمل و نقل جاده ای ، کالاهاشونو با هزینه حمل و نقل بسیار پایین ، از مرکز ایران به بنادر میرسونن و دلارهای صادراتی را هم به کشور برنمیگردونن

میره در جیب دلال های نورچشمی آدمخور که با هزینه حمل و نقل بسیار پایین ، کالاها را جابجا میکنن و سودها کلان میکنن

میره در جیب برادران نورچشمی قاچاقچی که میلیون میلیون لیتر سوخت یارانه ای را به کشورهای همسایه قاچاق میکنن و میلیون دلار میلیون دلار به جیب میزنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
هر چه هزینه جابجایی کالاها بیشتر شود قیمت تمام شده برای آن کالاها بیشتر می شود و موجی از افزایش قیمت ها ایجاد می شود
یه ویدیو در یوتیوب هست که ده ها (به نظرم صد تا هستن) نیسان آبی رو نشون میده که دارن میرن سمت پاکستان و پر از سوخت. خود این افراد فیلم میگیرن و میذارن یوتیوب. صحنه وحشتناکه. مگه میشه کسی ندونه چه خبره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
این وانتها پیمانکاران مافیاهای اصلی کشور هستند

که خودی زن برتر محسوب شده و با هماهنگی دارند

کشور را بین خودشان تقسیم بندی کرده اند و هیچی به هیچی فقط مردم باید تاون بپردازند
قیمتش واقعی کنید و نقدی به کارت یارانه مردم واریز کنید و هر سال با میزان افزایش تورم اعلامی توسط بانک مرکزی، به این مبلغ یارانه اضافه کنید.
خلاص
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
دولت به اندازه تورم واقعی حقوق کارمند و بازنشسته را افزایش نمی دهد آنوقت توقع داری یارانه ها را افزایش دهد
هیچگاه به دولت ها اعتماد نکن چون به اندازه کافی ریخت و پاش دارند که کسری بودجه داشته باشند
راه حل مشکل بنزین بسیار ساده است دولت باید گاز سی ان جی را رایگان اعلان کند و در عوض بنزین را صادر کند و با این روش به درامد سالیانه 30 میلیارد دلاری برسد
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
این محاسبات رو از کجا آوردی برادر
ناترازی به خاطر بی ارزش شدن پول است باید پول را باارزش کرد تا ناترازی بنزین برطرف شود و التبته بسیاری از مشکلات دیگر هم حل می شود

کار اساسی این است که دولت هزینه های خودش را کم کند
به همان مقدار که پول چاپ کرده پول را بسوزاند
همان پول هایی را که بابت اختلاس و جریمه می گیرد اگر ریالی است بسوزاند و اگر دلاری است در بازار آزاد تبدیل به ریال کند و همه آنها را بسوزاند
مردم باید هر روز یک هزار تومانی از جیب خود دربیاورند و به عنوان اعتراض جلوی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی آنرا بسوزانند و به سیاست بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اعتراض کنند
به جای این یارانه های اندک که مشکلی را حل نمی کند آنها راتبدیل به پول کند و بسوزاند
پول وقتی با ارزش شود جامعه آرامش می گیرد بازار و تولید می فهمد که باید چکار کند حرص و ولع مردم کم می شود

بالا بردن قیمت بنزین اشتباه محض است باید از همان راهی که کشور را خراب و به این روز انداخته اند از همان راه بازگشت و درست کرد
کشور به خاطر بی ارزش شدن پول خراب شده است و راه درست شدن آن با ارزش کردن پول است
راه حل آن ماشین های هیبری است ماشین هایی که در سفرهای طولانی از بنزین استفاده کنند و در سفرهای داخلی و ترافیک از برق و باطری که در ترمز کردن ها و سرآشیبی قابلیت شارژ شدن دارند استفاده شود
بیشتر مصرف بنزین در داخل شهر و ترافیک شهرهای بزرگ است
خودرو هیبریدیو برقی و اتوبوس برقی و موتور برقی
راه حل هایی که کشورهای زیادی با منطق و برنامه ریزی صحیح دنبال کردن و به نتیجه رسیدن:
1- افزایش کیفیت خودرو و محدودیت برای خودروهای پرمصرف
2- افزایش حمل و نقل عمومی درون و برون شهری
3- تعریف استاندارهای سخت گیرانه برای کیفیت سوخت (سوخت بی کیفیت باعث افزایش سوخت بیشتر و آسیب به موتور و سنسورها میشود که خود باعث افزایش مصرف بیشتر می شود)
۴- افزایش کمی و کیفی حمل و نقل هوایی
5- تعریف دستمزد معقول و متناسب برای کارگران و افزایش رفاه عمومی
6- قیمت کم و رقابتی برای خودروهای استاندارد
7- افزایش تعرفه سوخت با کیفیت
8- حمایت مالیاتی و مشوق های خرید و ایجاد زیرساخت برای خودروهای برقی

راه حل های غیرمنطقی، ساده، عوام فریبانه و نادرست که هیچ نمونه موفقی در دنیا وجود ندارد:
1- حمایت بی چون و چرا از مونتاژکارهای داخلی و به هر قیمتی و بدون برنامه
2- تولید سوخت بی کیفیت
3- نبود تولید سوخت رقابتی توسط بخش خصوصی
4- افزایش قیمت خودرو و نبود یا عدم اجرای صحیح استانداردهای مناسب روز
5- بازار انحصاری در زمینه تولید: خودرو، سوخت، حمل و نقل عمومی و...
6- عدم توسعه حمل و نقل عمومی درون و برون شهری
راه حل حدف یارانه انرژی برای هر کد ملی بیش از یک خودرو است
همه وهمه ناشی از بی لیاقتی است
حقوق به دلار قیمت بنزین هم به دلار مثل سایر کشورها فقط همین
نا ترازی درامدمان را چه کنیم - سالهاست که گریبانمان را گرفته است
 آزادراه شیراز-اصفهان، طولانی‌ترین آزادراه کشور است که به صورت ممتد و به طول ۲۱۲ کیلومتر زیر بار ترافیکی می‌رود. این آزادراه طول مسیر را نسبت به جاده فعلی ۱۳۴ کیلومتر کوتاه‌تر و زمان سفر را حداقل دو ساعت کاهش می‌دهد و پیش بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در سال کاهش مصرف سوخت به همراه داشته باشد
این نمونه از اون کارهایی هست که باید حداقل 15 سال پیش انجام می شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
پروژه نیمه تمام است گزارش مربط را در همین صفحه بخوان
کشور دچار یک بیماری مزمن اقتصادی است که جراحی اقتصادی های گذشته نه تنها این بیماری درمان بلکه بدتر کرد و ناترازی بنزین هم ماحصل این بیماری است
تا وقتی برای این بیماری اقتصادی راه حلی مناسب وجود ندارد نباید دست به چیزی است
بیماری اقتصادی کشور هم مهمترینش در ارزش پول نهفته است پول هر روز بی ارزش می شود و ما در حال حاضر ۲۷ درصد رشد نقدینگی یعنی ۲۷ درصد چاپ پول در سال داریم که کم نیست و بدتر از همه اینکه متناسب با رشد تولید نبوده و در برخی از سالها معکوس است
راه حل ساده است.
الان مصرف روزانه 120 میلیون لیتر بنزین و 100 میلیون لیتر گازوییل است. فرض کنید مصرف داخل صفر می شد و دولت همه ی این مقدار را به قیمت جهانی صادر می کرد.عواید حاصل از یک ماه صادرات را تقسیم بر کل جمعیت ایران کنید و قیمت هم آزاد کنید.
برای برون رفت از ناترازی مصرف بنزین فقط یک راه وجود دارد و آنهم اصلاح تکنولوژی تولید خودروهای سواری است.
کل تولید بنزین کشور با احتصاب بنزین تولیدی واحدهای پتروشیمی حدود 115 میلیون لیتر است.
در پیک مصرف بنزین کشور به 138میلیون هم رسیده ایم
حدود24میلیون خودرو سواری در کشور ثبت شده که اگر 4 میلیون آن گاز سوز باشد باقی مانده 20میلیون فقط مصرف بنزین دارند که مصرف متوسط آنها حدود 6 تا 10 لیتر در 100کیلومتر است.
اگر این 20میلیون خودرو بطور متوسط روزانه 50کیلومتر تردد داشته باشند . مصرف روزانه 100میلیون می شود در روزهای عادی سال.
پس می توانیم 15 میلیون لیتر در روز ذخیره کنیم .
اگر 9 ماه از سال را روزهای عادی تردد بگیریم حدود9*30*15 =4050 میلیون لیتر باید ذخیره شود و در رئزهای پیک مصرف استفاده شود. این مقدار مصرف برای 106 روز در پیک مصرف 138میلیون جوابگو است پس مشکل عدم مدیریت صحیح هم هست.
حالا اگر مصرف متوسط خودروها از 10لیتر به 6 لیتر در 100کیلومتر برسد پس می توانیم صادر کننده عمده بنزین هم باشیم
پس با درست مدریت شدن مصرف سوخت و اصلاح تکنولوژی تولید خودر داخلی مشکل حل است و صادر کننده هم هستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
همه این فرمایشات صحیح... ولی تکنولوژی با ارتباط با جهان بدست میاد... شما خودت بهتر میدونی شرکت نفت چقدر به خاطر فرسودگی و عدم دسترسی به فناوری بالا داره ضرر میده و محصولات سرطان زا درست میکنه و زیرساختش رو از دست میده...
راه حل مشخص هست اما کسی دنبالش نیست
1-جایگزنی خودرو های فعلی با خودرهای مدرن و کم مصرف. بزنزین رو مردم نمی نوشند بلکه خودرو ها مصرف می کنند!
2-سیستم حمل و نقل عمومی قوی نه اینی که هست
3-حل مشکل ترافیک

بقیه راه ها همه رد گم کنیه.
وقتی مصرف سوخت آشغال توسط خودروهای آشغال بالاست، معلومه ناترازی بوجود میاد
فقط و فقط دوری لز عوامی گری و بنزین ۵۰ هزار تومانی
بنده سمند 1401 دارم مصرف بنزین آن 13 لیتر است . معلوم است که با این خودرو های فشل سایپا و ایران خودرو نا ترازی بنزین به وجود میاد. این خبر ها هم برای آماده کردن مردم برای گرانی بنزین است. به جای رفع مشکل اصلی مصرف بنزین میخواهند آن را گران کنند.
کارخانجات خودروسازی را تعطیل کنید فقط و فقط
آقایان این همه حرف زدند اما در مورد خودروهای پر مصرف که هنوز هم دارند تولید میشوند و متاسفانه همه هم براش صف می‌کشند چیزی نگفتند،ایراد از همه است ،هر کسی که تو این جغرافیاست. اینجوری درست نمیشه
خودروی بروز و کم مصرف وارد و تولید کنین، با بیسوادی و بی عرضگی به ارزش پول مملکت گند نزنین مشکل حل میشه
یه نگاه به جایگاه های سی ان جی بندازید ،صف کیلومتری و جای پرت بعد حرف از توسعه خودروی گاز سوز بزنید.نگهداری و معاینه فنی اضافه و انفجار خودرو ها نیز جای خودش.
راه حل مشخص است نه تنها بنزین بلکه آب و برق و گاز و ...
فقط شجاعت و تدبیر اجرایش نیست
علت ناترازی بنزین تولید خودروهای مافیایی سایپا وایرانخودرو وواردات خودروهای اشغال چینی علت ناترازی خودرو ازاد نکردن قیمت بنزین واصلاح دستمزدها به نرخ کشورهای عربی ویاغربی وعلت سوم مدیران بیسواد
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی