بازدید 9378

«علی اف» و «پاشینیان» در روسیه دیدار کردند

سرانجام بعد از مدت‌ها انتظار، سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان در شهر «سنت پترزبورگ» در روسیه دیدار کردند.
کد خبر: ۱۲۱۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲ 27 December 2023

 
به گزارش تابناک، سخنگوی دولت ارمنستان روز چهارشنبه گفت که «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در جریان نشستی در شهر «سن پترزبورگ» در روسیه با «الهام علی اف»، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری «پان آرمنیان» «نازلی باغداساریان» سخنگوی دولت ارمنستان گفت که آنها در این  نشست غیر رسمی در زمینه برنامه صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کردند.

باغداساریان بدون اشاره به جزئیات بیشتر افزود: «مذاکرات در قالب دوجانبه انجام شد.»

این اولین گفت‌وگوی رودرروی علی اف و پاشینیان از زمان حمله نظامی آذربایجان در سپتامبر بود که طی آن ارتش جمهوری آذربایجان بر قره باغ کوهستانی مسلط شد و مردم منطقه را مجبور به فرار به ارمنستان کرد.

این دو پیشتر در ماه ژوئیه در «بروکسل» برای گفت‌وگوهایی به میزبانی «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا با هم دیدار کردند.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت:«روسیه چشم اندازهای خوبی برای عادی سازی روابط بین باکو و ایروان می‌بیند.»

این دیپلمات روس اظهار داشت:«ما چشم اندازهای خوبی برای عادی سازی روابط بین ایروان و باکو بر اساس توافقات سه جانبه می‌بینیم. پیش نیازی  نیز برای برقراری روابط بین ارمنستان و ترکیه وجود دارد. به طور کلی، ما علاقه مند به کاهش درگیری ها در قفقاز جنوبی می بینیم.»

وی گفت:«به طور بالقوه می‌توان گسترش همکاری‌ها در چارچوب «۳+۳» (ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، روسیه، ترکیه و ایران) را تسهیل کرد.»

 ایران نیز با تلاش‌های دیپلماتیک خود سعی در برقراری صلح بین باکو و ایروان دارد. وزیر خارجه ایران اینک در ارمنستان مشغول رایزنی با مقامات ارشد این کشور درباره صلح با باکو و افزایش روابط دوجانبه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست