بازدید 8547

افشای یک نامه جنجالی از پتروشیمی امیرکبیر/ آیا پول رفته به جیب ملت برمی‌گردد؟ + جوابیه

این قرارداد به صورت انحصاری و با مدت زمان ۲۵ ساله توسط سرپرست وقت و عضو هیات مدیره امیرکبیر که از قضا مدیرعامل نوید زرشیمی هم بوده، کارسازی شده است.
کد خبر: ۱۲۱۵۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶ 13 January 2024

به گزارش تابناک اقتصادی؛ چندی پیش تصویر مکاتبه‌ای از پتروشیمی امیرکبیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که طی آن این شرکت خطاب به سازمان بازرسی کل کشور؛ از آن‌ها درخواست کرده بود که موضوع قرارداد انحصاری و جنجالی شرکت نوید زرشیمی با پتروشیمی امیرکبیر مورد رسیدگی مراجع زیربط قرار گیرد.

افشای یک نامه جنجالی از پتروشیمی امیرکبیر/ آیا پول رفته به جیب ملت برمی‌گردد؟

گویا شرکت نوید زرشیمی که از سهامداران خصوصی امیرکبیر و صاحب یک کرسی در هیات مدیره است، از ۱۸ سال گذشته قراردادی با این مجتمع داشته که طی آن نسبت به خرید محصول پرتقاضای پرو پیلن اقدام می‌کرده است.

گفته می‌شود این قرارداد به صورت انحصاری و با مدت زمان ۲۵ ساله توسط سرپرست وقت و عضو هیات مدیره امیرکبیر که از قضا مدیرعامل نوید زرشیمی هم بوده، کارسازی شده است.

شرکت صنعتی نوید زر شیمی در سال ۱۳۷۸ برای سرمایه گذاری در بخش رزین پلی پروپیلن راه اندازی شده است و به ادعای برخی منابع، در طول این سالها؛ محصول تولیدی را با قیمت گذاری غیرواقعی و به قیمت کمتر از عرف بازار خریداری کرده و در مجموع حدود ۳۱۶ میلیون دلار کمتر از ارزش محموله‌های دریافتی به پتروشیمی امیرکبیر پرداخت کرده است.  

افشای یک نامه جنجالی از پتروشیمی امیرکبیر/ آیا پول رفته به جیب ملت برمی‌گردد؟

در حال حاضر  گزارش ۲۳ صفحه‌ای پتروشیمی امیرکبیر با ذکر جزئیات و کم و کیف این پرونده به سازمان بازرسی ارسال گردیده و این شرکت با توجه به مستندات موجود، خواستار رسیدگی ویژه به این موضوع شده است.

پیگیری‌های امیرکبیر نتیجه داده و گویا در اولین قدم، مدیرعامل وقت یکی از شرکت‌های مرتبط با این پرونده تحت پیگرد قضایی قرار دارد.

بد نیست بدانید پتروشیمی امیرکبیر از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی است و به طور حتم رسیدگی به این ماجرا با توجه به حساسیت‌ها و سوء استفاده‌های کلان آن، از مطالبات و دغدغه‌های اصلی خانواده بزرگ تامین اجتماعی است.   

اگر چه در آن روزها، نظارت لازم برای جلوگیری از بروز چنین رانت چند ده میلیاردی وجود نداشته، اما امیدواریم امروز تحقیقات جدی تری از جزئیات این ماجرا انجام شود تا بیش از این به سرمایه جامعه چند ۱۰ میلیونی و کم درآمد سازمان تامین اجتماعی که عمدتا کارگران، بازنشستگان و …. هستند، لطمه وارد نشود.

 

جوابیه شرکت صنعتی نویدزرشیمی    

روابط عمومی شرکت نوید زرشیمی در واکنش به گزارش مذکور با ارسال جوابیه ای به تابناک نوشت: «در پاسخ به خبری تحت عنوان " افشای یک نامه جنجالی از پتروشیمی امیرکبیر..........................."  با کد خبری 1215586 تاریخ انتشار 23 دی ماه 1402 ساعت 22:16 به عرض میرساند مطالب عنوان شده به شرح زیر کاملاً نادرست می‌باشد.

  • قرارداد بین دو شرکت امیرکبیر و نویدزرشیمی در سال 1384 زمانی که شرکت پتروشیمی امیرکبیر صد در صد متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بوده است بر اساس مصوبات آن شرکت و با نگاه به ایجاد زمینه فعالیت بخش خصوصی در صنایع پتروشیمی منعقد شده است . لذا امضاء آن که عنوان شده" توسط سرپرست وقت و عضوء هیئت مدیره که از قضاء مدیر عامل نویدزرشیمی هم بوده است" کذب محض است. با یک جستجوی ساده مدیران امضاء کننده قرارداد مشخص می‌گردد.

 

  • قرارداد امضاء شده 25 ساله طبیعتاً به علت ماهیت این صنعت و سایر صنایع سرمایه‌بر است که تا زمانی که از تأمین قطعی و پایدار خوراک آن اطمینان حاصل نگردد امکان سرمایه‌گذاری فراهم نمیشود. از این نوع قراردادهای بلند مدت به تعداد بسیار زیاد در صنعت پتروشیمی وجود دارد که از جمله می‌توان به قراردادهای بلند مدت پتروشیمی امیرکبیر با پتروشیمی بوعلی سینا و سایر مجتمعهای منطقه ماهشهر اشاره کرد.

 

  • قرارداد فروش و نحوه استخراج قیمت پروپیلن به نویدزرشیمی نیز موضوعی انحصاری نیست. در کشور چندین شرکت تولیدکننده خصوصی پلی پروپیلن وجود دارد که همگی با واحدهای تامین کننده خوراک خود از همین قرارداد و روش استخراج قیمت تبعیت میکنند. قیمت پروپیلن همانند سایر خوراک‌های مجتمع‌های پتروشیمی براساس قیمت های جهانی تعیین میگردد و محصول آن نیز بر مبنای قیمت های جهانی بصورت تکلیفی در بورس عرضه میگردد.

 

  • اخیراً وزارت نفت اقدام به بررسی قراردادهای فروش پروپیلن از واحدهای اٌلفینی و پالایشگاهی به واحدهای تولیدکننده پلی‌پروپیلن نموده است که قیمت گذاری آن در دست مطالعه بوده و هنوز نتیجه آن توسط آن وزارت خانه اعلام نشده است. لذا اساساً نامه پتروشیمی امیرکبیر به سازمان محترم بازرسی و ارقام اعلامی با عطف به ‌ماسبق کردن موهوم و نادیده گرفتن قرارداد معتبر بین شرکت ها جای سوال و ابهام داشته که امید است سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص تذکر لازم را به منتشرکنندگان نامه بدهد.

در پایان به عرض میرساند مطالب مطرح شده متاسفانه بخشی از مطالب انتشار یافته از طریق شبکه بدنام و معاند ایران اینترنشنال در سال 1399 است. از سایت وزین تابناک انتظار میرود ضمن اصلاح خبر به گونه ای اقدام نمایند که در سال مزین به شعار رشد تولید باعث دلسردی بخش خصوصی که همواره مورد تائید مقامات ارشد کشور بوده نشود و از اتهامات وارد شده به مدیران شرکت نویدزرشیمی دوری نمایند.»

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۷
این منابع متعلق به همه مردمِ نه فقط تامین اجتماعی.
به به،به به،بازم یک خبر دیگه!!!
امیدوارم نتیجه بدهد
واقعا چرا ؟!!!
در این سالها سازمانهای بازرسی و نظارتی کجا بوده اند ؟؟!!!
۳۱۸ میلیون دلار در مدت ۱۸ سال تبخیر شده و معلوم نیست جیب کدام مدیر وزیر وکیل میرود،متاسفانه تامین اجتماعی و شستا همیشه یکی از مراکز فساد سیستمی بوده و دستگاههای ناظر و امنیتی و قضایی بی تفاوت با آن برخورد مینمایند.این در حالی است ک حدود ۶۵ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی با حداقل حقوق در حدود ۶ میلیون تومان ب زندگی فلاکت بارخود ادامه میدهند.حتی در دولت محرومان رییسی!!!مدیر عامل فعلی در ابتدای ورود خود خانمش را که کارمند ساده ایی بود ب سمت مدیر عاملی تامین اجتماعی استان تهران قرار داد
واقعا چطور به عده می توانند حقوق کارگران و کارمندانی را که دهه ها با کمترین حقوق و مزایا زحمت کشیده اند و حق بیمه پرداخت کرده اند را به این راحتی پایمال کنند و زهر مار کنند؟
خخخخخ ،بعد میگید اینجا فساد سیستماتیک نیست؟
بعد دولت بارانه را قطع می‌کند
کلا اگر این مملکت دولت و مسئولی نداشت بهتر اداره نمی شد؟
بهترین کار این هست که برای جبران سوء استفاده انجام شده و بازگشت اموال از دست رفته، 10بازنشستگی رو که الان به زور 35 سال کردن تبدیل کنند به 50 سال خدمت شاید جبران بشه.
صندوق ها این طوری ورشکست میشن!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
خخخخخخخخ
هر دم از این باغ بری می روید! ساز مان بازرسی باید تمام قراردادهای کلان اعم از نفتی، پتروشیمی ، معدن و خدماتی را دوباره بررسی کند. واقعا جفا بر ملت و اسلام است این دزدی و خیانتها .
تامین اجتماعی
حق بیمه
کلاه گشاد
کارگر دربدر
بازنشسته بیچاره
اما مسئولان خدوم پولدار
آره بابا برمیگردد شما چقدر بدبین هستین :)
سیصد و خرده ای میلیون دلار ناقابل. جلو بچه بذاری قهر می کنه.
این داستان در پتروشیمی امیر کبیر و شرکت نوید زر شیمی جدید نیست و خیلی ها حتی در سطح بالای مملکت از آن خبر دارند به نظر می آید از تیتر زدن جدید اهداف دیگری مد نظر است . وای به حال اعتماد مردم...
بخش خصوصی با همین مدل قرار دادها بیش از ۳۰ درصد مالکیت و‌سهام امیرکبیر و مالک شدن
واقعا مشخص نیست چه افرادی سود کردن تو این معاملات
مبارزه با فساد تنها راه بازگشت اعتماد عمومی
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی