بازدید 10160

پیش شرط عجیب معاون رئیس جمهور برای احیای دریاچه ارومیه!

شرطی که گویی گذاشته شده تا بشود در ادامه پاسخی به این پرسش داد که چرا وعده‌های داده شده برای نجات و احیای دریاچه محقق نشد؟ پرسشی که با این شرط، پاسخی عجیب یافته، چون از ماجرای دریاچه دوگانه‌ای ساخته که یا به نجات دریاچه و نابودی کشاورزان و باغداران می‌رسد و یا نابودی دریاچه و نجات کشاورزان و باغداران هرچند پایان هر دو مسیر یکی است و ناخوش!
کد خبر: ۱۲۱۹۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰ 04 February 2024

پیش شرط عجیب معاون رئیس جمهور برای احیای دریاچه ارومیه!از دریاچه ارومیه را نجات می‌دهیم، به دریاچه ارومیه با این شرط نجات خواهد یافت رسیده‌ایم!

به گزارش «تابناک»؛ از جمله نکات غمباری که چند سالی است خاطر بسیاری از ایرانیان از جمله ساکنان شمال غربی کشور را آزرده و دورنمای تیره و تاری از آینده این خطه ترسیم کرده، حال و روز ناخوش نگین آذربایجان است؛ دریاچه‌ای که یکی از نام های آن ارومیه است، اما آنقدر قدمت و وسعت داشته که در دور و نزدیک اسامی متفاوتی داشته باشد.

وسیع‌ترین پهنه آبی در محدوده مرز‌های کشورمان که همین دو دهه پیش، آنچنان روز‌های پرآبی را تجربه کرده که قیاس تصاویرش با وضعیت امروز، باور ناپذیر به نظر می‌رسد. آنقدر دور از باور که شاید عجیب به نظر برسد که یک دهه است ستادی برای احیای دریاچه تشکیل شده و هنوز کم و بیش در این مسیر به فعالیت مشغول است و توفیق چندانی نداشته است.

این را وضعیت و حال و روز دریاچه می‌گوید که در پایین تراز‌های آبی خود در همه ادوار است و تقریبا بخش‌های وسیعی از آن خشک شده و جایش را شوره زار‌های پهناور گرفته است. پهنه‌های نمکی‌ که کابوس بسیاری از ساکنان اطراف دریاچه، به ویژه آن‌هایی است که کشت و زرع دارند و در چند نوبت شمه‌هایی از توفان نمکی را تجربه کرده اند.

البته وضعیت امروز دریاچه ارومیه به معنای این نیست که ستاد احیای آن هیچ کاری نکرده، که برعکس، شاید بتوان مدعی شد که در نتیجه اجرای چندین پروژه ریز و درشت است که دریاچه تا این میزان باقی مانده و هنوز نفس می‌کشد؛ نفس‌هایی که به شماره افتاده، اما قطع نشده، چون پروژه انتقال آب زاب پایان یافته و خونی تازه به رگ‌های دریاچه تزریق شده است.

طرحی که انتظار می‌رفت خیلی پیش از این‌ها به ثمر بنشیند، اما این گونه نشد، همان گونه که برنامه ریزی شده بود که حقابه دریاچه از سد‌های متعددی که بر رود‌هایی که تامین کننده آب آن در در ازای تاریخ بوده اند، بموقع رها شود، اما تنها مقطعی کوتاه رعایت شد و بعد به روال سابق بازگشت، تا جایی در بحرانی‌ترین روز‌های دریاچه، یکی از حرف‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره دریاچه، ضرورت رهاسازی حقابه دریاچه توسط وزارت نیرو است!

پیش شرط عجیب معاون رئیس جمهور برای احیای دریاچه ارومیه!

«از وزارت نیرو می‌خواهیم که به تعهدات خود عمل کند»؛ این یکی از خواسته‌هایی است که علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور، روز گذشته و در راستای اظهارنظر درباره وضعیت دریاچه ارومیه و روند احیای آن مطرح کرده و با قیاس با اظهارنظر‌های مطرح شده در روز‌های ابتدایی تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه، ثابت می‌کند که هنوز در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و تغییری در این خصوص ایجاد نشده است.

درست مانند وضعیت کشت در اطراف دریاچه که در مقاطعی در سایه اجرای طرح‌های مختلف از جمله ارائه تسهیلات به کشاورزان برای استفاده از آبیاری تحت فشار، برچیدن شمار زیادی از چاه‌های حفر شده، تغییر الگوی کشت، عدم تخصیص آب به برخی مزارع که از الگوی دیم به آبی تغییر مسیر داده بودند و...، تغییراتی کرده بود که نه کافی بود و نه پایدار.

به این بخش از سخنان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آیین گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها دقت کنید: «در زمینه احیای دریاچه، کاهش کشت‌های آب بر و حفر چاه‌های غیرمجاز از اقدامات در دست انجام این سازمان برای نجات این دریاچه است... محکم ایستاده‌ایم تا دریاچه ارومیه احیا شود.»

نکته قابل تامل اما، بخشی از اظهارات سلاجقه است که به نوعی حاوی یک پیش شرط مهم برای احیای دریاچه است؛ «در بحث‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری احیای دریاچه اقدامات خوبی انجام شده است؛ مدیریت سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه با تزریق اعتبار‌های دولتی تکمیل شده و در بحث مدیریت نرم نیز چنانچه هاله‌های سبز کفه سفید اطراف دریاچه حذف و مدیریت شود، به عنوان مسئول محیط زیست کشور اعلام می‌کنم وضعیت دریاچه ارومیه بهبود می‌یابد.»

نکته‌ای که وی در ادامه با صراحت بیشتری بیانش کرده و تاکید کرده: «من در مورد دریاچه ارومیه یک نکته را عنوان می‌کنم که راه حل اصلی نجات دریاچه ارومیه است. ما یک کمربند سبز دور دریاچه ارومیه داریم که اگر این هاله سبز از اطراف دریاچه ارومیه حذف شود، دریاچه ارومیه حال و روز بهتری خواهد داشت و ما در این خصوص محکم در دولت ایستاده ایم و قطعا دریاچه ارومیه را نجات خواهیم داد

پیش شرطی که معنایش حذف همه باغات و کشاورزی‌های اطراف دریاچه است و ناگفته پیداست، شرطی محقق ناشدنی است، به ویژه وقتی که می‌دانیم پروژه‌های متعدد اجرا شده برای تغییر الگوی کشت در این محدوده هم به رغم صرف هزینه‌های هنگفت، چندان راه به جایی نبرده، چه برسد به طرح‌هایی مانند حذف کامل کشاورزی و باغ داری!

شرطی که گویی گذاشته شده تا بشود در ادامه پاسخی به این سوال داد که چرا وعده‌های داده شده برای نجات و احیای دریاچه محقق نشد؟ پرسشی که با این شرط، پاسخی عجیب یافته، چون از ماجرای دریاچه دوگانه‌ای ساخته که یا به نجات دریاچه و نابودی کشاورزان و باغداران می‌رسد و یا نابودی دریاچه و نجات کشاورزان و باغداران؛ دوگانه‌ای که البته بعید است با تداوم وضع فعلی در نهایت به نابودی هر دو نینجامد!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۴
دریاچه ارومیه قربانی نبود مدیریت شد
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
دریاچه ارومیه قربانی تفکرات فاشیستی شد
عده ای که با تفکرات نژادپرستان ثروت کشور را در کویر دفن کردن
و آزربایجان و کردستان و بلوچستان ویران کردن
کویر که خاک مرده هست هرچی ثروت بریزی می بلعد و شما فاشیستان رو دیر یا زود هلاک میکند
این همه کارخونه تو کویر؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
کاملا مشابه کل مللکت عزیزمان
نفس‌های آخر تالاب گاوخونی
تالاب بین‌المللی گاوخونی در جنوب شرقی استان اصفهان ایستگاه پایانی رودخانه‌ای تمدن‌ساز و پرآب‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران، زاینده‌رود است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
سرنوشت یک میلیارد متر مکعب آورد آب زاینده رود در دوره یک ساله چه شد؟!!
صرف طمع و سود جویی در حوزه کشاورزی و صنعت شد!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
آب زاینده رود تبدیل میشه به بادام، بادام در بازار اروپا تبدیل میشه به دلار. دلار تبدیل میشه به ویلا و عشق و حال برای از ما بهتران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
زاینده رود فقط قربانی صنایع آب بر در دل کویر شد دوست عزیز
زاینده پر آب وارد خاک شما می‌شود
در خصوص پیش شرط معاون محترم رییس جمهور بایستی عرض کنم حذف کمربند سبز دور دریاچه به معنی حذف کشاورزی اطراف دریاچه امکان پذیر نیست مگر در یک صورت امکان پذیره هست که :
الگوی کشت کشاورزی از باغات با مصرف آب زیاد مانند صیفی جات ، سیب و....به کشاورزی کم آب بر مانند پسته ، تاکستان و...تغییر کند و در کنار اینها اصلاحات ارضی مربوط به حدود و حوضه آب دریاچه اعمال شود تا کشاورزان بتوانند ارتزاق کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
به نظر یا از وخامت حال دریاچه خبر نداری، یا کیفیت زمین ها و حتی میزان آبی که صیفی جات نیاز دارن! در ضمن خود ایشون نگفته جایگزینی کشت که داری براش ماله می کشی؛ گفته حذف!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
صد در صد نظرت درسته.
آقا یعنی نمی تونیم کشاورزی با سیستم آبیاری پیشرفته داشته باشیم . حتما باید کلی آب هدر بدیم. مدیران ما انسانهای با خدایی هستند و فقط دعا می کنند که بارندگی داشته باشیم و دریاچه احیا بشه و همه چیز خوب باشه. آقا ببینید دنیا داره چکار می کنه. یاد بگیرید ازشون. شما علامه دهر نیستید. شما باید اقدام کنید نه اینکه نظر بدید و انتظار داشته باشید دیگران عمل کنند.
پاسخ ها
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
پول میخاد. تحریمیم. نداریم
داستان تعریف نکن دایی .اون یکی معاون رئیس جمهور ۵ میلیارد دلار گرفت واکسن بسازه .هنوز قرار بسازه .کلاسیکی جدی نگیرید افاضات حضرات رو .
به عنوان مطلع خبر دارم که حتی یک قطره آب از طرح ها یا رودخانه ها به دریاچه رها نشده است و حتی آب پروژه زاب نیز هنوز تا پر شدن سد حسنلو به دریاچه رها نخواهد شد آن هم چه سدی مگر پر می شود خودش دریاچه ای است
دلیل خشک شدن این دریاچه مثل خیلی از دریاچه ها و آبخوان های ایران برداشت بیش از حد از آب سطحی و زیرزمینی (سد، چاه و...) با بهانه تولید اشتغال و کشاورزی و... بوده است.
نتیجه کوته بینی تصمیم گیران و ناآشنا بودن به مفهوم توسعه پایدار.
و اینکه نگرشی که این مشکل بوجود آورده نمیتونه مشکل حل بکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
البته احداث پل میانگذر بین تبریز ارومیه را هم باید به علل اصلی خشک شدن دریاچه اضافه کرد که بصورت غیر اصولی بدون مطالعه حساسیت اکولوژی دریاچه احداث گردید و بعد احداث و بهره برداری این پل در زمان آقای احمدی نژاد بود که دریاچه شروع به خشک شدن کرد
حضرات باید انتخاب بکنیم بدون رودروایسی یا کشاورزی بی حساب و کتاب و غرقابی ناکارآمد ،و یا حفظ تالاب ها و دریاچه ها و زاینده رودها!!! شتر سواری دولادولا نمیشه!!!
پاسخ ها
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
انتخاب کردن. شما نمیخای قبول کنی
خداروشکر تمامی فیلتر شکن ها از کار افتاده خوشحالم چون یوتیوبرهای بی هنری که ماهی یک میلیارد درآمد داشتن و به فرهنگ و مغز نوجوانان این کشور آسیب میزدن درآندشون قطع میشه
پاسخ ها
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
فیلتر شکن تو از کار افتاده. همه مخصوصا بلاگرا دارن کارشونو میکنن
در اوایل دهه 90 بودجه 800 میلیارد تومانی به ستاد احیا اختصاص یافت و معلوم نشد این بودجه کجا رفت. اگر همان موقع این پول را به تانکرهای نفتکش میدادند تا از خزر آب بیارن بریز به دریاچه اورمیه، حال و روزش از این بهتر می شد. یعنی مدیریتی در این حد افتضاح..... الان هم هیچ کس از مسئولین وقت این ستاد پیگیر نیست که این همه بودجه کجا حیف و میل شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
عملا همچین پولی دست ستاد احیا نرسیده
مغز چنین مسولی را باید طلا گرفت....!!!!
آقای سلاجقه دقیقاً درست می گوید. ایجاد باغ های متعدد در طی چند دهه و برداشت سهم آب دریاچه ارومیه از زیر زمین باعث حرکت آب و نفوذ آب شور به سفره زیر زمینی شده است. بهتر است در حل مسایل این تیپی افراد متخصص نظر بدهند. تنها راه نجات دریاچه ارومیه توفق فعالیتهایی است که مسبب اصلی بروز این مشکل بزرگ شده اند. برداشت بی رویه و بی حساب و کتاب ساکنان اطراف دریاچه و ایجاد باغ و مزارع است. البته کاهش بارندگی هم مزید بر آن شد. لطفا به نتیجه تحقیقات تیم کانادایی بر علل پایین رفتن سطح ایستایی آب دریاچه ارومیه توجه کنید. خداوند نگهدار همه باشد.
بیشتر سطح ایران زیر آب بوده و چندین دریاچه بزرگ داشته و آثار آنها هیت هرجا نمک زار ست یا لایه های رسوبی وجود دارد بستر دریابوده. لذا ضرورت ندارد دریاچه ارومیه را گریه و زاری کنید دیر یا زود بدست انسان یا طبیغت خشک می شود. لذا بفکر فرصت های حدید باشید .آب شیرین را می خواهید به نمک زار بفرستید و هزینه بتراشید که چه؟ دریا خلیج ارس و دریای عمان هست از فرصت های آن استفاده کنید. پهن دشت ایران را واگذارید طبیغی بماند و از ذخایر آن استفاده شود
شرط؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
مم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
آقا جان چرا چرت میگی . اولا اگه در گذشته دریاچه یا تالابی خشک میشد به خاطر عوامل طبیعی بود . ولی متاسفانه دریاچه ارومیه و یا هر تالاب دیگه ای که خشک شده به خاطر سو مدیریت و عوامل انسانی بوده . یه ذره به خودتون بیاین ببینید با طبیعت چیکار کردین.
باید به فکر واردات آب باشیم می توان از روسیه آذزبایحان وترکیه آب خرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
باید پروژه آب شیرین کن ساحلی اجرا کرد. سرمایه گذاری چند ده میلیارد دلاری میخاد. هر وقت ماجراجویی هسته ای و منطقه ای تموم بشه پول این کارا هم جور میشه
دریاچه ارومیه نمونه و نماد ساده ای از مدیریت اجتماعی و حکمرانی مملکت است خیلی ساده بقیه جاها هم به همین ترتیب و سیاق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
آنها که میگویندانرژ ی هسته ای میخواهیم چه کار حالا میگن آب شیرین کن خیلی خوب آقای متفکر غربزده بگو برق از کجا بیاریم
بهترین گزینه قطع چاه های غیر مجاز و کشاورزی های نابود کننده است ,.عقل سلیم حکم میکند دریاچه دوباره احیا شود به ازای توقف کامل کشاورزی *اگر به فکر مردم هستید
نه فقط دریاچه ارومیه . خلیج فارس ایران آسفالت باید گردد
پاسخ ها
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
خلیج فارس دریاس ولی دریای خزر انشالله به زودی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
ممد جون
باور کن اینا میتونن. اینا توانایی اینو دارن که خلیج فارس که به دریای ازاد راه داره رو هم آسفالت کنن. من تعجب نمیکنم اگه اینکارو بکنن
بخدا قسم اگر برداشت شن و ماسه را از بستر رودخانه زرینه رود قطع کنید دریاچه ارومیه حتما نجات خواهد یافت،
الان یه سری میان میگن حیفه آب رودخونه های شیرین بره تو دریاچه ارومیه...

خب دانشمند، مادر طبیعت هزاران سال بود همون رودها رو خودش روانه دریاچه ی ارومیه میکرد. تو بهتر زبان طبیعت رو بلدی؟
چندین راه حل ابتدایی و ساده:
1- پخش برنامه های آگاهی بخش از طریق صدا وسیما به جای برنامه های بی محتوا
2- کنترل و محدو سازی کشت آبی
3- کنترل تمام چاهها و نصب کنتور
4- ججلوگیری از محصولات آب بر
5- تشویق وترغیب کشاورزان به استفاده از سیتمهای نوین کشاورزی
6- تشویق و ترغیب کشاورزان به ایجاد سیستم کشت گلخانه ای (البته بایستی زیرساختها در ابتدا ایجاد شود)
7- رعایت حق آبه دریاچه-

ودر نهایت قدغن کردن برخی کشتهای آبی آب بر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
بعد جواب کشاورز چماق به دست فقیرو تو میدی؟ باید آب نباشه تا خودش ول کنه بره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
اصلاح پل میانگذر از همه مهمتر است
بالاخره یک نفر پیدا شد واقعیت موجود رو بیان کنه،گسترش کشاورزی از طریق سد سازی که عموما با فشار نمایندگان به دولتهای مختلف برای کسب رای و خوشنودی مقطعی کشاورزان انجام یافته عامل اصلی خشکیدن تالاب ها در اکثر حوزه ها می باشد.جالب اینکه افزایش تولید بی ضابطه بسیاری از سیفی جات و میوه ها موجب مازاد تولید و برون ریز بیش از30درصدی محصولاتی می شود که با صرف آب فراوان به عمل آمده اند
کشاورزی بی حساب و کتاب، نه تنها دریاچه ارومیه و زاینده رود، که تمام دریاچه های ایران را نابود کرده
مشکل ما تو کشور همین انتقاد شما هست. هم خر رو می خواهیم هم خرما را. انتظار بهبود شرایط اقتصادی رو داریم ولی حاضر به پرداخت هزینه اش اعم از کار بیشتر، بازنشستگی دیرتر، اصلاح قیمت ها و .. نیستیم و فکر می کنم میشه همه این چیزها رو با هم خواست. اونوقت یک عده فرصت طلب هم با همین وعده نشدنی میان رای مردم رو می گیرن و سرکار می ذارنشون
کاشت محصولات با مصرف بالای آب مثل یونجه، چغندر و سیب را ممنوع کنند و به کشاورزانی که اقدام به تغییر الگوی کشت می دهند و از آبیاری های مدرن استفاده می کنند وام پرداخت شود
همچنین چاههای غیر مجاز را پر کنید و جلوی برداشت غیرمجاز از آب رودخانه ها را بگیرید
با هر هزینه ای که لازم باشد و با هر روشی که لازم باشد اول باید دریاچه ارومیه را نجات داد چون اگر این دریاچه تبدیل به نمکزار شود در اثر ایجاد کانون ریزگرد تمام کشاورزی و نقاط آباد آذربایجان را از بین خواهد برد و حتی نسل بشر هم در آنجا از بین میرود چون قابل سکونت نخواهد بود.
جلو ضرر از هر جا بگیری بنفع است.ضرر کم نفع است و باید باغات اطراف دریاچه فدای دریاچه شود.چون بدون دریاچه همه چیز از بین می رود ولی با وجود دریاچه همه چیز بجز باغات اطراف آن ،باقی خواهند ماند.
اترک هم خشک شد.واقعا باید از مسعولان تقدیر کرد اینکه در این مدت کوتاه بتونن این همه رود و دریا رو خشک کنن واقعا شگفت انگیزه.منتظر تحلیل عزیزان در این موضوع هستیم.بیایید ماست مالی کنید این مدیریت رو.
به این بخش از سخنان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آیین گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها دقت کنید: «در زمینه احیای دریاچه، کاهش کشت‌های آب بر و حفر چاه‌های غیرمجاز از اقدامات در دست انجام این سازمان برای نجات این دریاچه است... محکم ایستاده‌ایم تا دریاچه ارومیه احیا شود.»
خدا وکیلی من موندم کدام دانشگاه امریکا به شما دکتری داده، احتمالا از نوع افتخاری بوده.
افراد زیادی رو میشناسم که در چند سال اخیر در اطراف دریاچه اقدام به خرید و توسعه باغ شخصی کردن و آب خیلی از چاه ها هم به دلیل نفوذ آب دریاچه شور شده ، البته افزایش تمایل به خرید باغ بیشتر بخاطر آپارتمانی شدن شهر تبریز هست و البته باید به موقع از افزایش بی رویه باغات در این محدوده جلوگیری میشد . الان شاید یکم دیر شده
چرا از دریای خزر لوله کشی نمیکند به ارومیه
پاسخ ها
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
متاسفانه دریاچه خزر خودش در حال نابودیه، لطفن گزارشات در مورد وضعیت خزر و پایین اومدن سطح آب رو مطالعه کنید.
وقتی رییسی همون اول شروع بکارش معاهده اب و هوایی پاریس را که قبلا امضا شده بود بدرد نخور اعلام می کنه و میگه تعهد نداره!!!! مسیرش در رابطه با محیط زیست مشخصه!!!
درسته که علت اصلی خشکی دریاچه ارومیه مدیریت ضعیف بزرگواران هستش ولی در این مورد با نظر رییس سازمان حفاظت محیط زیست موافقم، اوضاع اونقدر خرابه که فقط با ممنوعیت کشاورزی در بالا دست حوزه و رها سازی آب سدهای بیجا و مخرب منطقه امکان احیای دریاچه وجود داره. در این بین باید به کشاورزان عزیزی که در این میان متضرر میشن به نحو مقتضی کمک و مساعدت کرد تا دچار مشکل نشن، پس از یک دوره ده ساله اونها هم می تونن بر اساس کشاورزی مدرن به کارشون برگردن.
به استاندارد نبودن پل مابین تبریز ارومیه و اصلاح آن اصلا اشاره ای نشده ( قسمتهای زیادی از راه ارتباطی تبریز ارومیه با سنگ وخاک پر شده و صرفا کانالهای کم عرض غیر استاندارد در چند نقطه وجود دارد که با شرایط دریاچه که عمق آب در آن نقطه های بسیار کمه اصلا جوابگو نیست و....) چنانچه این پل اصلاح نشود و زیر پل لایه روبی نشود ....حتی با پر کردن این دریاچه احیا نمی شود به سرعت خشک خواهد شد شرایط اکولوژی دریاچه قبل از هر اقدامی بایستی فراهم شود . از متخصصین این امر و کسانی که سابقه این کار را دارند ( کارشناسان داخلی و خارجی )بایستی کمک گرفت
احداث یکصد سد در مسیر آبریز دریاچه اورمیه، توسعه کشاورزی از سیصد هزار هکتار به شش صد
و پنجاه هزار هکتار، احداث هزاران چاه عمیق مجاز و غیر مجاز در دوره احمدی نژاد و عدم تخصیص حق آبه دریاچه از عوامل اصلی خشک شدن هستند و تا زمانیکه تغییر الگوی کشت و آبیاری علمی صورت نگرفته و حق آبه دریاچه تخصیص نیابد دریاچه احیا نخواهد شد.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی